مدیر آبفای سبزوار:

افت شدید آب‌های زیرزمینی وضعیت ۶ دشت سبزوار را «بحرانی» کرد

 
مدیر آبفای سبزوار گفت: در حال حاضر افت شدید آب‌های زیرزمینی وضعیت ۶ دشت سبزوار را بحرانی کرده است.
 
محمد ثابتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سبزوار اظهار داشت: با اجرای طرح هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی زمینه برای کاهش مصرف آب در این بخش فراهم شد.در طول 2 سال گذشته در مجموع یک هزار و 530 حلقه چاه در سطح شهرستان‌های غرب خراسان رضوی هوشمند سازی شده است.
 
وی عنوان کرد: هم اکنون تمام چاه‌های کشاورزی این منطقه تحت پوشش طرح هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی قرار دارد.
 
مدیر آبفای شهرستان سبزوار با بیان اینکه در طرح هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی، آب به صورت حجمی، سالیانه و براساس پروانه بهره برداری اختصاص داده شده گفت: اکنون مالکان چاه‌ها دارای کارت هوشمند هستند که با شارژ آن در طول سال از آب چاه‌ها استفاده می‌کنند.
 
ثابتی یادآورشد: امور آب ناحیه سبزوار مناطق سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب، سرولایت نیشابور، غرب کوه سرخ کاشمر و بخش‌هایی از جاجرم خراسان شمالی را زیر پوشش دارد.
 
وی افزود: برداشت‌های غیر مجاز و بدون ضابطه از چاه‌های کشاورزی در سال‌های گذشته سبب شده تا بخش کشاورزی در سطح این منطقه با مشکل بحران آب رو به رو باشند.اجرای طرح هوشمندسازی سبب شد تا ضمن جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و بدون ضابطه، صرفه جویی مناسبی در زمینه بهره برداری و مصرف بهینه آب شود.
 
وی با بیان اینکه 90 درصد آب شهرستان سبزوار در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد: امسال 2 حلقه چاه آب شرب در این شهرستان حفر و 6 حلقه چاه کشاورزی نیز تغییر محل داده‌اند. دشت سبزوار سال گذشته به همراه 2 دشت دیگر این استان برای اجرای طرح آزمایشی احیا مشخص شدند که در این راستا یک میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار جذب شد. از 37 دشت استان خراسان رضوی 6 دشت بحرانی در حوزه سبزوار است که با افت شدید آب‌های زیر زمینی مواجه است.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما