همایش ملی عطاملک جوینی در سبزوار برگزار شد

سبزوار- ایرنا- همایش ملی نکوداشت عطاملک جوینی روز چهارشنبه با پیام رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سبزوار آغاز شد.
 
* معرفی مفاخر و بزرگان، کشور را در برابر هجوم فرهنگی مصون می کند
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در این همایش گفت: ارج نهادن به فرهنگ ایرانی، اسلامی از طریق معرفی و شناسایی بزرگان، جوانان را در برابر نفوذ فرهنگی دشمن مصون می سازد.
 
محمد رضا سعیدی اصل افزود: توسعه و رشد جامعه فرهنگی ارتباط مستقیم با مفاخر هر سرزمین دارد و تجلیل و بزرگداشت عطاملک جوینی و مفاخر این دیار زمینه ای برای تشویق اقشار مختلف مردم به فرهنگ فارسی است.
 
وی اظهار کرد: این همایش با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های سبزوار و جوین با هدف شناسایی بیشتر شخصیت جوینی برگزار شده است.
 
وی گفت: در مجموع 40 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال شده که 12 مقاله از این تعداد برگزیده شده و به چاپ می رسد.
 
سعیدی اصل افزود: این مقالات در موضوعاتی از قبیل زندگی، افکار و آثار جوینی، عطاملک جوینی و فن نویسندگی، سیمای اخلاقی و اجتماعی عطاملک در آیینه تاریخ جهانگشا، جنبه های زیبا شناختی و بررسی سندیت تاریخ جهانگشا، نقد تاریخی و ادبی اثر و بررسی خصوصیات سبکی تاریخ جهانگشا نگاشته شده اند.
 
* عطاملک جوینی تجدید حیات فرهنگ ایرانی را در دوره ایلخانی رقم زد
 
فرماندار جوین نیز در این همایش گفت: عطاملک جوینی با پشتکار و نفوذ فرهنگی خود در دربار ایلخانی تجدید حیات فرهنگی ایران را در آن عهد رقم زد.
 
حسین جمشیدی افزود: این شخصیت بزرگ برای اولین بار پس از حمله مغول نماز جمعه را برقرار کرد و باعث احیای مناسک حج شد.
 
وی اظهار کرد: جوینی از سیاست ورزان و تاریخ نگاران چیره دست قرن هفتم هجری است که علاوه بر تالیف تاریخ جهانگشا، سالها حاکم و فرمانروای بغداد بود و خدمات ارزنده ای در عمران و آبادی این سرزمین انجام داد.
 
وی گفت: عطاملک جوینی در مدت حکومت خویش در بغداد با ترمیم سدها، ایجاد دارالشفا و ضرب سکه مسی رونق تجارت را در منطقه بغداد و شهرهای اطراف برقرار کرد.
 
جمشیدی افزود: همایش ملی بزرگداشت عطاملک جوینی باعث شناساندن این مورخ و حاکم مشهور و شناختن اماکن تاریخی و مشاهیر خطه جوین می شود.
 
علاءالدین ابوالمنظر عطاملک بن بهاءالدین محمد جوینی (681-623 هـ.ق) مورخ و ادیب ایرانی قرن هفتم قمری است که مهمترین اثر وی تاریخ جهانگشاست. 
 
وی در منطقه جوین از توابع سبزوار خراسان متولد شد و از جوانی به خدمت امیر ارغون حکمران خراسان درآمد و 2 بار به همراه وی به پایتخت مغولستان قراقروم سفر کرد. 
 
وی در این سفرها با احوال مغولان آشنایی پیدا کرد و در همین مسافرت‌ ها شروع به نوشتن کتابی با موضوع فتوحات مغولان کرد که به تاریخ جهانگشا شهرت دارد. 
 
وی در سال 654هجری قمری در خراسان به هلاکوخان پیوست و در جنگهای وی با اسماعیلیان در الموت همراه او بود و با جلب رضایت هلاکو توانست قسمتی از کتابخانه الموت را از نابودی نجات دهد. 
 
وی همچنین در سقوط بغداد هلاکو را همراهی ‌کرد و به عنوان فرماندار بغداد، جنوب بین النهرین و خوزستان منصوب شد. 
 
عطاملک جوینی در چهارم ذیحجه 681 قمری در اران درگذشت. 
 
منبع: ایرنا / (خلاصه شده)
نظرت را بنویس
comments

همایش بسیار ضعیف و بدون هیچ گونه اطلاع رسانی و نمود بیرونی در سکوت مرگبار برگزار شد ما چه میکنیم با بزرگانمان؟؟؟؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما