تهران زیر بال فرشتگان

به بهانه اجرای نمایشنامه تهران زیر بال فرشتگان که از دیشب به کارگردانی مرتضی ربیعی از هنرمندان جوان تئاتر شهرستان در تالار کاشفی به روی صحنه رفت.

تهران زیر بال فرشتگان داستان رئالییست از خانواده ی که درگیر بحران ها و آسیب های درونی و اجتماعی شده است، خانواده ی از هم پاشیده که در این اثر کوشیده شده تا با دست و پنجه نرم کردن بر مشکلات درونی و در سطح وسیع تر آن اجتماعی، خودش را از این باتلاق بیرون بکشد و بتواند بر آن غلبه کند و حریم خانواده را از متلاشی شدن مصون دارند. تلاشی که در نهایت بیهوده می ماند.

تهران زیر بال فرشتگان می کوشد تا آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی را مورد توجه قرار دهد. "در واقع نادر برهانی مرند قصه‌ تلخ و گزنده‌ای را می‌نویسد و در دهه‌ هشتاد هشدارهای خود را نسبت به جامعه و اجتماع می‌دهد که در لایه‌ها و بطن این زندگی شهری اتفاقات ناگواری پدید می‌آید و مثل یک زلزله می‌تواند تکان‌دهنده و نابودکننده باشد؛ چنان‌که در این امر از زلزله‌ تهران به صورت نمادین نام می‌برد."

از نظر کارگردان اثر، موضوع اصلی نمایشنامه خانواده و البته مادر است که همه ی شخصیت ها حول محور آن می چرخد. شاکله ی و اساس یک زندگی وقتی خراب می شود کم کم شاهد سست شدن روابط و در نهایت از هم پاشیدگی آن هستیم. تهران زیر بال فرشتگان روایت خانواده یست که دچار شده اند، دچار آسیب هایی که از درون می پوساند و ویران می کند و بروز آن در سطح کلان تر، آسیب های اجتماعی را به نمایش میگذارد و ارزیابی می کند. نمایشنامه روایت خانواده ای از هم گسسته که هر چه در این باتلاق دست و پا می زنند و سعی دارند درکانون خانواده  کنار هم بمانند، ولی باز هم موفق نمی شوند.

خالق نمایشنامه تهران زیر بال فرشتگان از نظر مرتضی ربیعی که این اثر را به عنوان اولین کارگردانی در رزومه اش می بینیم یکی از نویسندگان بزرگ کشور است و چیزی که او را جذب این متن کرده است قصه محکم و ساختار ارسطویی آن بوده است. از نظر او رئالیستی بودن متن مهم ترین دلیلی است که باعث شده تا این متن را انتخاب کند چرا که معتقد است پایه و اساس تمام سبک ها، رئالیست است و "من فکر می کنم بهتر از هر نوع سبکی مخاطب می تواند با اثر همزاد پنداری کند و این اتفاق می تواند مخاطب  را با تیاتر آشتی دهد".

مرتضی ربیعی که این اولین تجربه ی کارگردانی اوست از سال هشتاد و چهار با نمایشی به نام از خاک تا افلاک به کارگردانی حسن عنایت پور وارد عرصه بازیگری شده است و به گفته ی خودش " بعد از آن افتخار این را داشتم با اساتید که حق استادی برگردن بنده دارند همچون حسین شمس آبادی، مجید بهنامی فر، محسن توکل، مصطفی حمیدی فر، محمد اکبری و دوستان دیگری از جمله محسن کفاش، محسن آذری، سعید صالح آبادی، جواد ربیعی، سعید فاضل و قاسم مهاجرانی و دیگر دوستانی که حضور ذهن ندارم، کار کردم و چندین مقام بازیگری هم گرفته ام و در چندین جشنواره ی استانی شرکت داشتم و البته در جشنواره فجر هم حضور داشتم."

این نمایش که از 6 اردی بهشت به مدت 7 شب با بازی دوستان هنرمندی چون ابراهیم حاجی صوفی، زهرا تاتاری، ابراهیم دیواندری، مصطفی عنایت پور، زهرا لندرانی و مرتضی ربیعی به تهیه کنندگی علیرضا رادمان روی صحنه می رود شاید تلنگر خوبی باشد برای بیدار شدن.

باشد که شاهد اتفاق جدیدی در این عرصه باشیم و هنرمندان شهرستان با بالا بردن سطح این هنر که بیشترین مخاطب را در میان مردم دارد، هم به اعتلای هنر کمک کند هم خودشان چون قبل در سطح کشور و البته جهان بدرخشند.

#فاطمه _ شریف نیا

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما