حسین شمس آبادی منتخب اول مجمع تصمیم گیری و سیاستگذاری تئاتر شهرستان های خراسان رضوی شد

یک هنرمند پیشکسوت تئاتر سبزوار، منتخب اول مجمع تصمیم گیری و سیاستگذاری تئاتر شهرستان های استان خراسان رضوی شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه حسین شمس آبادی که به تازگی ریاست انجمن نمایش شهرستان سبزوار را به عهده گرفته است، در اولین مجمع تصمیم گیری و سیاستگذاری تئاتر شهرستان های خراسان رضوی که در سالن وکیلی نیشابور برگزار شد، توانست از بین حدود 20 نماینده از شهرستان های خراسان رضوی با بیشترین رأی نفر اول مجمع استان گردد.

گفتنی است اعضای هیأت مدیره مجمع تصمیم گیری و سیاستگذاری تئاتر شهرستان های خراسان رضوی، شامل پنج نفر عضو اصلی و یک نفر علی البدل است. که دیگر اعضای مجمع پس از حسین شمس آبادی به ترتیب از شهرستان های تربت حیدریه، کاشمر، نیشابور و قوچان انتخاب شدند.

اسرارنامه ضمن تبریک این موفقیت به هنرمند پیشکسوت دیار سربداران، و آرزوی بازگشت روزهای رونق به تئاتر خراسان رضوی و شهرستان سبزوار، در ادامه متن گزارش حسین شمس آبادی از جلسه مجمع عمومی تئاتر استان را منتشر می کند:

«همه هستند آنهایی که دعوت شده اند. بیست نماینده شهرستانی که انجمن دارند وتعداد اندکی غایب... در راس هرم تصمیم گیری چهره ایی نام آشنا و خوش فکر به نام دکتر تحفه گر معاون محترم مدیرکل در امور هنری و... دیده میشود. با اندیشه ایی روشن و رویی گشاده که باصبوری تمام گوش به حرف دل همه سپرد و حرف یاری و همراهی زد.

گزارشی مبسوط از آنچه در تالار وکیلی نیشابور گذشت :

گویی چرخشی در نگاه مدیران تئاتر استان در حال اتفاق است. همه به این یقین رسیده اند که تاتر استان به جز مشهد رو به افول نهاده، نه فقط امسال که چندین سال است درجا می زنیم. دعواهای درون گروهی تئاتر بین  شهرستانی ها به اوج رسیده، تنها افتخار چند شهرستان به مقام های کسب شده در جشنواره است که آن هم نصیب همه نشده و همان تعداد هم بوی رابطه و لابی گری می دهد، هدف دوباره جشنواره ای که سالهاست خود اهالی تئاتر از آن می نالند!!!

کمی واقع بین باشیم تئاتر را چند سالی گفتیم واگذار کنیم به نسل نوتر، پرشورتر، باسوادتر و به روز تر اما نشد آنچه باید میشد .

وارد تالار وکیلی که شدیم دوباره موی سپید کرده ها را در کنار جوانترها دیدیم. گویی قرار است میدان دوباره به ریش سفیدها داده شود البته تاکید هست که مو ژل زده ها هم کنار دست بزرگان تئاتر خراسان باشند. پنجشبه نیشابور حال و هوای دهه 60 و 70 را داشت. چند لحظه ای آدم بغض اش می گرفت و یادی از آنها که دیگر بین ما نیستند. اینکه ما پیران تئاتر راه گشا خواهیم بود یا نه را باید سال دیگر دید. ابلاغ هایی منصوب شده به عنوان مسئولان انجمن تئاتر شهرستان برای دو سال صادر شده و همه قرار است آستین ها را بالا بزنند.

جلسه با قرائت قرآن و توضیحات مفصل جناب رضا حسن زاده پیر عرصه هنر تربت حیدریه شروع شد.  اولین جلسه رسمی مجمع عمومی تئاتر شهرستانها. به دنبال ایشان نمایندگان تئاتر شهرستان هر کدام به ترتیب ریش سفیدی روی صحنه رفتند و صحبت کردند از نماینده سبزوار شروع شد و به ترتیب تا بقیه اساتید تئاتر استان بزرگ خراسان. جالب تغییر نوع نگرش در همه بود، پخته و آرام از تجربه های خود، از حضور گرانقدر تئاتر خصوصی، از امید به آینده، از رونق اقتصادی تاتر، از پایان دوران تصدی گری ادارات به تنهایی، از اعتماد کامل به انجمن ها، از واگذاری سالن های نمایش به انجمن ها، از تعامل بین گروههای شهرستانی و مشهدی با همدیگر و حتی از اسپانسرها صحبت شد. گله و شکایت های پیش پا افتاده قبلی نبود. حال همه بی پولی را پذیرفته اند. دنبال راهکار و تعامل مثبت با سایر ادارات هستند حال دنبال گیشه هستند  و حال همه اقرار دارند که تئاتر با برنامه ریزی می تواند روی پای خود بایستد و گدایی دیگران نکند و از همه مهمتر اعتقاد همه اعضا به اولویت دادن تئاتر به اجرای عمومی است و بس... زنده باد مخاطب... آشتی مردم با تئاتر و ... .

به دنبال آن جناب تحفه گر جمع بندی نظرها راکوتاه و مختصر ومفید گفتند وسوالات روسای انجمن ها را آگاهانه پاسخ دادند وقول همکاری و قول پیگیری و عمل به مصوبات این مجمع.

رضا حسینی حال خود یک تئورسین کامل است کوتاه سخن گفت اما پارادوکس روشنی را مطرح نمود که الحق راهگشاست. اومهمان ویژه این جمع بود پیری باتجربه و خرد گرا.

به دنبال آن احکام صادره روسای انجمن ها یک به یک داده شد و برای همدیگر کف زدیم. دیدارها تازه گشت. صدای موذن و نماز و نهار. اهل نیشابور با خوشرویی تمام میزبانانی عالی بودند مخصوصا رئیسی خوش فکر اداره ارشادشان که هم پای انجمن بود. بگذارید قدر شناس باشیم. نهار را دررستورانی خوردیم و جلسه عصر را با درایت نیشابوریان مخصوصا مسئول انجمن آنها در باغ های زیبای بوژان برگزار کردیم شکوفه های درختان گیلاس و طبیعت بسیار زیبا... تشکر می شود.

نبض جلسه عصر را جواد اشکذری مسئول انجمن نمایش استان به عهده گرفت و چه خوب سخن میگفت. معلوم بود او نه تنها نویسنده کارگردان و هنرمند با تجربه ایست بلکه با کمالات بالا درد آشنای صحنه  هم هست و مشکلات نمایش شهرستان را از من شهرستانی بهتر می شناسد با مشورتی ساده اجرای چندین جشنواره را بین بچه های خراسان پخش نمود و حسابی از حضور شهرستانیها دفاع، حتی در مقابل زیاده خواهی های همشهریان خود به صراحت ایستاد. مثلا اینکه برای اولین بار برگزاری جشن تئاتر را از مشهد بگیری و به نیشابور بدهی خود حرکت بزرگی بود.

مصوبات یکی پشت دیگری نوید آینده ایی روشن را برای تئاترخراسان دارد. بحث واگذاری سالن ها به صاحبان اصلی آن یعنی انجمن های نمایش در اولویت است و جدی، که راهکارهای قانونی آن تا اول خرداد به پایان می رسد و به حدس من سونامی بزرگی در پی خواهد داشت که باید خودمان را آماده این انقلاب نماییم و گرنه از غافله خصوصی سازی عقب می مانیم. هر سونامی بد نیست خود سرآغاز یک تحول و ساختن جدید است!!!

و حرکت آخر رأی گیری روی ورقه برا دست یافتن به 5 نفر عضو اصلی این مجمع بزرگ است تا از امروز نبض تاتر این استان پهناور را از هیئت موسس گرفته وبه دست اعضا جدید بدهیم. درفضایی کاملاً غیر رقابتی و دوستانه و رفاقتی روی ورقه کاندیداها اعلام و رأی گیری پنهانی صورت گرفته و نتیجه آرا این چنین شد:

نفر اول: حسین شمس آبادی سبزوار

نفردوم: محسن هاشمی تربت حیدریه

نفرسوم: حسین نوری کاشمر

نفرچهارم: محسن مسعودیفر نیشابور

نفرپنجم: امیر رستگار قوچان

عضوعلی البدل: رحمت ثقفی جغتای»

#فاطمه شریف نیا

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما