به دلیل مهیا نشدن زیرساخت های موافقت قطعی:

دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار در خطر تنزل به دانشکده

امید برومندی، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه: 
 
یکی از دستاوردهای مثبتی که درحوزه دانشگاهی سبزوار طی سال های اخیر مطرح گردید و در خبرها و سخنان مسئولان و نمایندگان و ... روی آن بسیار مانور داده شد، اخذ مجوز تاسیس دانشگاه فناوریهای نوین بود که از دانشگاه های نسل 3 و پیشرو کشور در زمینه تربیت نیروی انسانی کارآفرین محسوب می شود و تحقق چنین امتیازی در شهر سبزوار که از قبل نیز دانشگاه های بزرگی نظیر حکیم سبزواری و علوم پزشکی را در خود جای داده بود، دستاورد بسیار مهمی به حساب می آمد و در واقع تثبیت کننده نقش و جایگاه قطب دانشگاهی سبزوار در شمال شرق کشور بود.
 
با این حال از آنجایی که معمولا این گونه دستاوردها نیاز به مراقبت و پیگیری های بعدی را نیز دارند تا به درستی به ثمر بنشینند، به نظر می رسد مدیران و مسئولان شهرستان سبزوار هرچند در مرحله اخذ مجوز یک دانشگاه جدید عملکرد خوبی داشته و توانسته اند این امتیاز اولیه را برای شهرستان اخذ کنند، اما در ادامه با چالش هایی که سر راه تبدیل موافقت اصولی دانشگاه فناوریهای نوین به موافقت قطعی پیش آمد، دیگر عملکرد مثبت و موثری از سوی مسئولان مشاهده نمی شود، طوری که انگار دست روی دست گذاشته اند تا به راحتی یکی از امتیازات مهم شهرستان در حوزه دانشگاهی از دست برود.
 
قضیه از این قرار است که در سال 91 و پس از مدتی پیگیری توسط نمایندگان و مسئولان وقت شهرستان ابتدا مجوز تاسیس دانشکده تک جنسیتی تکنولوژی حضرت زینب (س) به سبزوار داده شد و در همان زمان بلافاصله این مجوز به دانشگاه فناوریهای نوین ارتقاء یافت و از سال 92 رسما فعالیت خود را با پذیرش دانشجو آغاز کرد. اما مجوز این مرکز علمی جدید تنها تا مرحله تاسیس دانشکده دارای موافقت قطعی بود و برای تاسیس دانشگاه موافقت اصولی صادر گردیده بود تا طی سه سال (تا 1395) با فراهم آمدن شروط مورد نیاز، موافقت اصولی به موافقت قطعی تبدیل گردد.
 
اما متاسفانه اینک پس از پایان دوره سه ساله موافقت اصولی با تاسیس دانشگاه فناوریهای نوین، به دلیل تحقق پیدا نکردن شروط و زیرساخت های مورد نظر از جمله به دلیل اینکه زمین مناسبی از سوی شهرستان به نام فناوریهای نوین سند زده نشده است، این دانشگاه از دی 95 در خطر تنزل درجه به دانشکده قرار گرفته است و این همان بزنگاهی است که نشان می دهد مسئولان کنونی شهرستان باید بیشتر مراقب آن باشند و اجازه ندهند به راحتی سبزوار در معرض خطر از دست دادن یکی از امتیازات مهم خود قرار بگیرد.
 
در همین زمینه دکتر جواد حدادنیا که اولین سرپرست و مسئول راه اندازی دانشگاه فناوریهای نوین در سال های 91 تا 93 بود، طی گفتگویی که اخیرا با خبرنگاران شهرستان داشت، توضیحات کامل تری را به شرحی که در ادامه می آید عنوان کرده است:
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و سرپرست فعلی دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار گفت: وقتی یک دانشگاه می خواهد تاسیس شود، معمولا ابتدا به عنوان مرکز آموزش عالی ایجاد می شود، مانند کاشمر ، بعد از مرکز آموزش عالی تبدیل به مجتمع می شود مانند گناباد، بعد از مجتمع آموزش عالی تبدیل به دانشکده می شود مثل تربت حیدریه و بعد از دانشکده تبدیل به دانشگاه می شود. 
 
وی افزود: خوشبختانه فناوریهای نوین سبزوار بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی از همان ابتدا موافقت قطعی دانشکده و موافقت اصولی دانشگاه را داشت. اما موافقت اصولی دانشگاه بعد از سه سال باید تبدیل به موافقت قطعی می شد که عملا این مهم هنوز محقق نشده است و اولین شرط تبدیل موافقت اصولی به قطعی این بود که زمینی به دانشگاه اختصاص یابد که در این مبحث بدنه شهرستان باید کمک می کردند اما متاسفانه در شهرستان این اتفاق نیافتاد و اکنون ملکی به نام دانشگاه فناوریهای نوین در سبزوار نداریم و در واقع زیرساخت دانشگاه فناوریهای نوین در بحث مربوط به ملک محقق نشده است.
 
سرپرست دانشگاه فناوریهای نوین با بیان اینکه، دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار نسبت به دانشگاه فرزانگان سمنان و کوثر بجنورد که بعد از سبزوار راه اندازی شدند، عملا آن جایگاه باید و شایدی را پیدا نکرده است، گفت: بنده در سال 92 پیگیری کردم و مجوز 100 هکتار زمین در سمت غرب دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را گرفتیم. ولی عملا متوقف شد و دلیلش مربوط به استان و مسکن و شهرسازی بود که مصوبه نهایی را باید می داد. که بعد از آن هم مسئولیت ها جابه جا شد. 
 
وی اظهار داشت: وزارت علوم در اواخر دوره سه ساله موافقت اصولی دانشگاه فناوریهای نوین که در دی 95 به پایان رسیده است ، سه مرتبه با دانشگاه مکاتبه کرد (در اواخر 94 و دو مرتبه در سال 95 ) و بابت پایان دوره موافقت اصولی هشدار داده است.
 
سپس توضیح داد: نکته مهم این است که ردیف اعتباری دانشگاه فناوریهای نوین برای سبزوار ارزش بسیار بالایی دارد و امیدواریم برای حفظ این ردیف، زمینی تخصیص داده شود و بحث مالکیت فعلی آن مشخص شود زیرا اکنون در لبه خطر هستیم و نامه تذکر قطعی به دانشگاه داده اند که اگر نتوانیم شرایط را فراهم آورده و موافقت اصولی را به موافقت قطعی  تبدیل کنیم، دانشگاه فناوریهای نوین به دانشکده تنزل می یابد.
 
وی همچنین گفت: بحث مکان فعلی دانشگاه فناوریهای نوین که متعلق به شرکت نفت و در واقع شرکت خط لوله می باشد، مفصل است. زیرا این مکان سال های سال تا زمانی که دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار قراردادی با آن ها منعقد کرد، غیر قابل استفاده و مخروبه بود که حتی رسانه ها هم کمتر به آنجا سر زده بودند. اما فناوریهای نوین از سال 93 شروع به بازسازی مکان کرد و ابتدای سال 94 هم به آنجا انتقال یافت. اما متاسفانه به علت اینکه براساس قرار داد، دانشگاه باید اجازه ای ناچیز به شرکت خطوط لوله پرداخت می کرد و پرداخت این اجاره از سال 94 به بعد انجام نشد، شرکت خطوط لوله نفت بحث های حقوقی را پیگیری کرد و شکایتی صورت گرفت و حکم تخلیه برای دانشگاه صادر شد. اینک البته اجاره عقب افتاده را از منابع دانشگاه پرداخت کرده ایم، اما اگر از همان ابتدا قرارداد  اجرا می شد این اتفاق نمی افتاد. و اکنون در پی تجدید نظر آن هستیم و پیگیری می کنیم و امیدواریم که حتی زمین آن را دانشگاه بگیرد.
 
حدادنیا درهمین زمینه توضیح داد: کمیسیونی در استان هست که اگر فرمانداری ها و استانداری ها تشخیص بدهند یک ملک دولتی بلااستفاده است، بر اساس آن کمیسیون جابه جایی صورت می گیرد.
 
*   *   *
 
اینک به نظر می رسد وقت آن است که مجموعه مدیریتی کنونی شهرستان سبزوار اعم از فرمانداری و سایر مدیران اجرایی، نمایندگان و همه کسانی که در این امور صاحب تأثیر هستند، با توجه به اینکه مشکل دانشگاه فناوریهای نوین به عنوان یک امتیاز و اعتبار مهم در حوزه آموزش عالی برای غرب خراسان رضوی، تنها بحث مالکیت زمین است، تدبیر و همت خود را نشان دهند و شرایطی را فراهم آورند که دانشگاهی که امتیاز آن چند سال قبل برای سبزوار اخذ شد، همچنان برای این شهر باقی بماند.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

سلام. اي که دستت مي رسد کاري بکن، هر کاري. چون اگر دانشگاه به دانشکده تبديل شود هم دانشگاه و هم شهرستان حداقل 10 سال به عقب مي افتد. 10 سال طول مي کشد که دوباره دانشکده به دانشگاه تبديل شود تازه اگر بشود پس شما را به خدا هر کاري بکنيد که اين اتفاق نيفتد. آقايان مسئولان کاري بکنيد.

سلام چرا مسئولان در اين سه سال کم کاري کردند؟ کي بايد پاسخگو باشد. اميدواريم مسئولان هر چه در توان دارند حتي اگر شده از جايي قرض بگيرند و زميني را بخرند که دانشگاه تنزل پيدا نکند چون اين فرصت بزرگي براي منطقه و شهرستان است. ما موافقت وزارت علوم را گرفتيم حالا به خاطر کم کاري خودمان درايم تنزل پيدا مي کنيم. واقعا عجيب است. اگر اين دانشگاه به دانشکده تنزل يابد ارتقاي دوباره آن به دانشگاه سالها طول خواهد کشيد و معلوم هم نيست که دوباره اين اتفاق بيفتد چون در اين سالها وزارت علوم خيلي سخت گير شده است و به اين راحتي حتي با تاسيس دانشگاه هاي جديد موافقت نمي کند. اين را مسئولان وزارتخانه بارها اعلام کردند. تازه بودجه و اعتبار آن هم کم خواهد شد. ما که مجوزش را گرفتيم خيلي حيف است که از دستش بدهيم. واقعا مسئولان هر چه از دستشان برمي آيد بکنند. حتي شده قرض کنند. اگر نشد به مردم اعلام کنند حتما مردم شهرستان هر کردم مبلغ کمي مي دهند تا پول زمين دانشگاه تامين شود. مردم حتما همکاري مي کنند. فقط کاري کنند که اين فرصت از دست نرود. مسئولان محترم جان هر که دوست داريم کاري بکنيد و فرصت را از دست ندهيد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما