گزارشی از سفر آیت الله اسلامی و آیت الله رهبر به دارالمومنین سبزوار

ریحانه ریاحی، امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
دارالمومنین سبزوار در واپسین روزهای شعبان المعظم 1438 هجری قمری و در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان افتخار میزبانی از دو میهمان برجسته مذهبی حضرات آیت الله علی اسلامی رئیس بنیاد بین المللی بعثت و آیت الله محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان و نماینده پیشین این شهر در مجلس شورای اسلامی را داشت.به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه آیت الله علی اسلامی خود اصالتی سبزواری دارد و فرزند حاج شیخ عباسعلی اسلامی است که از روحانیون برجسته ومبارزان مطرح انقلابی بود و با تأسیس جامعه تعلیمات اسلامی توانست سهم به سزایی در تربیت و پرورش طلاب و تألیف و نشر آثار علمی و مذهبی داشته باشد.
 
این سفر از آن جهت برای دیار سربداران حائز اهمیت بود که آیت الله اسلامی با وجود اصالت سبزواری تا کنون به شهر پدری خود سفر نکرده بود و این یک نمونه واضح از فاصله افتادن بین شهر سبزوار و فرزندان نخبه و فرهیخته این شهر محسوب می شد. اما سرانجام این طلسم با دعوت امام جمعه معزز شهرستان حجت الاسلام مقیسه و نیز با دعوت بیت حضرت آیت الله علوی و با پیگیری و همکاری دانشگاه حکیم سبزواری، دانشکده علوم قرآنی و بنیاد جامع الخیراتسبزوار شکسته شد و دیار سربداران در روزهای سوم و چهارم خرداد 96 میزبان یکی از فرزندان شایسته خود و همراهان او شد و امید می رود این سفر، مقدمه ای برای برقراری روابط بیشتر و بهره مندی معنوی سرزمین بیهق از برکات وجودی بزرگان و فرهیختگان خود باشد.
 
سفر حضرات آیت الله اسلامی و رهبر به سبزوار که تقریبا دو روز به طول انجامید، پس از انجام مراسم استقبال درفرودگاه، شامل برنامه های مختلفی از جمله حضور در محفل صمیمانه دفتر امام جمعه معزز شهرستان، حضور در گردهمایی ائمه جماعات مساجد سبزوار در آستانه ماه مبارک رمضان، سبزوارگردی و بازدید از برخی اماکن تاریخی و گردشگری این شهر، بازدید از مدرسه علمیه اهل البیت (ع) ، حضور در محفل صمیمانه شام دانشگاه حکیم سبزواری و رایزنی برای برقراری همکاری های علمی و فرهنگی، بین بنیاد بعثت و موسسه نهج البلاغه با دانشگاه حکیم سبزواری و شهر سبزوار، بازدید از دانشکده علوم قرآنی ، بازدید از مرکز تربیت مدرس قرآن کریم و حضور در منزل آیت الله علوی و دیدار با ایشان بود. 
 
سخنان حجت الاسلام مقیسه در دفتر امام جمعه سبزوار
 
در نخستین جلسه ای که با حضور حضرات آیت الله اسلامی و رهبر در دفتر امام جمعه سبزوار برگزار شد، حجت الاسلام مقیسه ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه همه ما بتوانیم منتظران ظهور بقیه الله الاعظم (عج) و از سربازان آن حضرت باشیم، گفت: سبزوار همواره در طول تاریخ خود از پایگاه های مهم تشیع بوده و سابقه ای طولانی در علاقه به مکتب و ولایت علوی دارد و بنابراین انشاالله رهاورد سفر این میهمانان بزرگوار به سبزوار برداشتن گامی موثر در مسیر تحکیم ارزش های مکتب تشیع و رفع موانع آن  باشد و از این مسیر امیدواریم بهره معنوی کافی نیز نصیب همه بزرگواران مخصوصاُ مرحوم حاج عباسعلی اسلامی بشود.
 
امام جمعه سبزوار ادامه داد: مرحوم حاج عباسعلی اسلامی پدر بزرگوار آیت الله اسلامی در دوران خفقان ستمشاهی که طوفانی از هجوم عقاید مختلف انحرافی برای نابود کردن اخلاق اسلامی دربین جوانان کشور مشاهده می شد، به حرکت ارزشمندی دست زد و با تأسیس جامعه تعلیمات اسلامی و همچنین در پوشش های مختلف دیگر قدم های بزرگی برداشت و واقعا خدمات ارزشمندی ارائه داد به طوری که  بسیاری از عزیزانی که آن دوران در آنجا تحصیل کردند، جزء شخصیت های موثر نظام شدند و در قسمت های مختلف در اثر آموزش های علمی و معنوی که گرفته بودند، خودشان خدمات ارزشمند دیگری انجام دادند.
 
سخنان آیت الله اسلامی قرائی در دفتر امام جمعه سبزوار
 
در ادامه این جلسه آیت الله اسلامی به سخنرانی کوتاهی پرداخت و گفت: در ابتدا تشکر می کنم از عزیزانی که باعث شدند این افتخار را به دست بیاورم که در شهر پدریم همراه با حاج آقا رهبر که داماد خانواده ما هستند حضور پیدا کنم. 
 
وی سپس ضمن ارائه توضیح مختصری از بنیاد بعثت، عنوان کرد: یکی از زیرمجموعه های بنیاد بعثت، موسسه نهج البلاغه است که سرپرستی این موسسه برعهده حاج آقا رهبر است و یکی از عمده ترین هدف های موسسه نهج البلاغه مطرح کردن فرهنگ علوی در جامعه شیعی و دیگر جوامع اسلامی و حتی جوامع غیر اسلامی است.
 
آیت الله اسلامی در ادامه افزود: آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان، در حال حاضر مسئولیت بین الملل موسسه را برعهده گرفته و درحال حاضر روی اروپا و آمریکا کار می کند و همچنین طرحی را برای پاکستان و هندوستان ارائه داده و مراکزی را شناسایی و فعال کرده است که حرکت خیلی منسجم و خوبی است.
 
مدیر بنیاد بعثت سپس ابراز امیدواری کرد با ارشادات عزیزانی مانند آقای مقیسه ای و بقیه ی عزیزان بشود طرحی به نام خانه امیرالمومنین در سبزوار داشته باشیم.
 
سخنان آیت الله رهبر در دفتر امام جمعه سبزوار
 
در ادامه جلسه آیت الله رهبر امام جمعه موقت اصفهان و مدیر موسسه نهج البلاغه به سخنرانی پرداخت و گفت: نگاه ما به سبزوار یک نگاه امیدوارانه است زیرا سبزوار کانون انقلاب، علم و فرهنگ شیعی است.
 
وی سپس به شرح برخی فضیلت های مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی پدر آیت الله اسلامی پرداخت و گفت: ایشان کسی بود که در دوران اختناق حکومت پهلوی در شرایطی که کشورمان به شدت در معرض بمباران تبلیغاتی ضد دینی بود آن مرحوم جامعه تبلیغات اسلامی را بنیانگذاری کرد و این جامعه شامل 180 مدرسه ی معتبر در سراسر کشور بود. حتی بنده در مجلس شورای اسلامی به همکارانم گفتم، ما هنوز به اندازه ایشان کار نکرده ایم. که یک روحانی در آن شرایط اختناق 80 هزار دانش آموز را فارغ التحصیل کرد. 
 
آیت الله رهبر افزود: حاج شیخ عباسعلی اسلامی فرزند سبزوار است که برای این شهر جای بسی افتخار دارد و هرچند علما و بزرگان و دانشمندان زیادی در این شهر بوده اند اما آنچه حاج آقای اسلامی در عرصه فرهنگ انجام داد واقعا بی نظیر بود و یادبود و بزرگداشت ایشان ضروری است و ، جا دارد در خود سبزوار برای ایشان با برنامه ریزی های لازم بزرگداشتی برگزار شود.
 
 وی ادامه داد: بنده به نوبه ی خودم که سالها در خدمت ایشان بودم، گوشه ای از خاطرات  ایشان را با کمک برخی دیگر از دوستان نوشتیم که در کتابی با عنوان «طلایه دار فرهنگ اسلامی در عصر اختناق» به چاپ رسید.
 
رهبر همچنین گفت: بعد از رحلت حاج شیخ عباسعلی اسلامی، فرزندان بزرگوارشان راه پدر را ادامه می دهند از جمله یکی از فرزندانش که در نیویورک آمریکا مسجد اسلامی را اداره می کند و همچنین دیگر فرزندشان حاج آقا  علی اسلامی بنیاد بعثت را اداره می کنند که کار فرهنگی زیادی در داخل و خارج کشور انجام می دهد.
 
امام جمعه موقت اصفهان در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت: با اینکه تا کنون  کار علمی زیادی روی نهج البلاغه صورت گرفت اما برای ما سئوال است که نهج البلاغه در سطح زندگی ما، فرهنگ ما، دانشگاه ما، جامعه ما، مدیریت ما و رسانه های ما چه مقدار حضور دارد؟ که متاسفانه می بینیم قرآن و نهج البلاغه تقریبا غایب هستند و حضور کمرنگی در زندگی مان دارند به همین خاطر ما در خدمت آقای اسلامی و چندتن از دانشگاهیان و فعالان و کسانی که سال ها کار کرده بودند، دست به دست هم دادیم که نهج البلاغه را در زندگی بیاوریم.
 
وی افزود: کشور ما از همه بیشتر به نهج البلاغه نیاز دارد و باید حضور نهج البلاغه را در حوزه های علمیه بیشتر کنیم و همچنین در آموزش و پرورش، سینما و دانشگاه ها بیشتر از گذشته بگنجانیم. بنا براین با همکاری فعالانی از تهران، قم ،شیراز، اصفهان و مشهد و همه کشورمان  به دست هم دادیم که نهج البلاغه از غربت دربیاید.
 
آیت الله رهبر سپس به یکی از سخنان آیت الله مکارم اشاره کرد که می گوید:«همانطور که علی بن ابی طالب مظلوم بود، نهج البلاغه  هم مظلوم است.» در حالی که درس هایی که حضرت امیرالمومنین در سال های حکومتشان دادند، امروز مورد استفاده غربی ها ، فرنگی ها، پروفسورها  قرار می گیرد و مثلا نامه مالک اشتر به عنوان یک سند بزرگ در سازمان ملل نگهداری می شود.
 
وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر که فضای مجازی بستری برای بد آموزی به جوانان شده ما باید برنامه ریزی داشته باشیم و یکی از راه های مقابله با این تهدید گسترش نهج البلاغه است زیرا  در دنیایی که حقوق بشر حرف اول را می زند، امیرالمومنین پیام های زیادی برای بشریت دارد و ما باید پیام این مکتب را برسانیم و انشالله خانه امیرالمونین کانونی برای ترویج فرهنگ علوی شود.
 
حضور در مدرسه علمیه اهل البیت
 
حضرات آیت الله رهبر و اسلامی بعد از ظهر چهارشنبه 3 خرداد 96 نیز در مدرسه علمیه اهل البیت سبزوار حضور یافتند و پس از بازدید از بخش های مختلف مدرسه ای که ساخت و تجهیز آن یادگاری از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه فقید سبزوار بود، به سخنرانی در جمع طلاب این مدرسه پرداختند.
 
آیت الله رهبر در این جلسه گفت: سبزوار با فرهنگ اصیلی که داشته و دارد دیار فقه، علم ، فلسفه، حکمت و جهاد است.
 
وی سپس با اشاره به سبزواری الاصل بودن آیت الله اسلامی گفت: زندگی پدر ایشان و این بزرگواران برای ما الگو ونقشه ی راه است. 
 
رهبر در بخش دیگری از سخنان خود به برخی سختی هایی که مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی در راستای فعالیت های مذهبی و فرهنگی کشیده است اشاره کرد و گفت: زمانی که ایشان مدرسه ای را در تهران برای امور دینی دایر کردند، در خانه ای داشتند که هر دو اتاق آن تبدیل به کلاس درس شده بود و خانواده شان در آشپزخانه زندگی می کردند. اما با برکتی که خداوند به این کار داد زمانی که ایشان از دنیا رفتند 180 مدرسه نمونه علمی در سراسر ایران دایر کرده بود. یعنی همه حرکت های بزرگ یک نقطه شروع دارد که اگر اخلاص و جدیت و تلاش باشد، کارهای بزرگتر ممکن می شود.
 
وی افزود: در آن روزگاران که مدرسه دینی معنی نداشت، در مدارسی که توسط حاج شیخ عباسعلی اسلامی دایر شد، هزاران دانش آموز با رتبه های عالی از خانواده های متدین جذب شدند و بدین ترتیب شمار زیادی  مردان و زنان تحصیلکرده و معلم و مدرس و عالم تربیت شدند. این خیلی مهم است که یک نفر عالم از یک شهری برمی خیزد و چنین تشکیلاتی را به راه می اندازد و هزاران نفر در مکتب تعلیم و تربیتش رتبه علمی دریافت می کنند.
 
وی همچنین گفت: مرحوم آیت الله اسلامی هم عاقل هم مربی انقلابی، هم منبری و هم شخیص و بنیانگذار فرهنگ بود و حال عجیبی در منبر داشت به طوری که وقتی نام اهل بیت و حضرت زهرا (س) می آمد گریه می کرد. به راستی که چنین افرادی باید الگوی ما باشند. 
 
آیت الله رهبر در ادامه اظهار داشت: برای دین ما باید مانند مادری باشیم که فرزندش در آتش افتاده و خودش را به آب و آتش می زند تا خاموش کند. 
 
وی سپس به طلاب جوان حوزه علمیه سبزوار توصیه کرد: گمان نکنید که حتما باید بعد از دوران تحصیل در دستگاه های دولتی استخدام شوید. روحانی وقتی لباس روحانیت را بر تن کرد هرکجا باشد چه در دانشگاه و مدرسه، چه در قضاوت و یا فعالیت های تبلیغی به جامعه خدمت می کند. حتی مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی در سن 78 سالگی به جبهه رفت، تا با حضورش در عرصه جهاد به جامعه خدمت کند.
 
پس از سخنرانی، آیت الله اسلامی و رهبر از بخش های مختلف مدرسه علمیه اهل البیت سبزوار شامل سالن اجتماعات، کتابخانه، سالن ورزشی، دفتر مدیریت و ... بازدید کردند.
 
*  *   *
حضرات آیت الله رهبر و اسلامی پس از بازدید از بخش های مختلف مدرسه علمیه اهل البیت سبزوار و حضور در جمع طلاب این مدرسه، نماز مغرب و عشا را در جمع نمازگزاران مسجد جامع این شهر اقامه کردند.
 
در فاصله بین دو نماز حجت الاسلام مقیسه امام جمعه معزز شهرستان به سخنرانی کوتاهی پرداخت و برخی از فضایل شخصیتی مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی پدر آیت الله علی اسلامی را بر شمرد و وجود چنین شخصیت هایی را باعث افتخار سبزوار دانست.
 
پس از نماز برای دقایقی آیت الله اسلامی در حلقه همشهریان  علاقه مند خود قرار گرفت و با آنان به گفتگو پرداخت.
 
گفتگو با خبرنگاران
 
آیت الله اسلامی در حاشیه این سفر به سبزوار طی گفتگویی با خبرنگاران درباره فعالیت های بنیاد بعثت توضیح داد: بنیاد بعثت از زمان تأسیس تا کنون فعالیت های زیاد و متنوعی انجام داده است. به طور مثال در جبهه های جنگ ستاد نوسازی داشتم و گروه فرستادم. همین آقای احمد متوسلیان که فیلم «ایستاده در غبار» را درباره شان درست کردند تقریبا پشتیبانی شان را ما از تهران انجام می دادیم و همه ی مسائل شان را تنظیم می کردیم. 
 
وی گفت: در حال حاضر نیز حدود 15 موسسه وابسته داریم که یکی از آن ها موسسه نهضت ترجمه است که آثاری از سطوح مختلف کودک تا عامه و تخصصی را از زبان های مختلف ترجمه می کنیم و در سایت می گذاریم. یکی از موسسات دیگرمان الزهرا (س) است که در مورد حضرت فاطمه (س) کار می کنیم که خود این موسسه چند بخش دارد. یک بخش مربوط به سادات که در آن نسل سادات شناسایی می شود.یک بخش مربوط به همایش فاطمه است که یک برنامه وسیع جهانی است. یک حوزه علمیه خواهران هم در تهران داریم. همچنین از 3 سال قبل بخش نهج البلاغه را شروع کردیم که مسئولیتش با آقای رهبر است و به زودی در مزارشریف افغانستان دفتری را در این زمینه راه اندازی خواهیم کرد.
 
مدیربنیاد بعثت ادامه داد: موسسه آفرینش های غدیر از دیگر زیرمجموعه های بنیاد بعثت است که خود شامل بخش هایی نظیر فرهنگ نامه علوی و جشنواره رسانه های علوی است.
 
و همچنین به ارتباطات بنیاد بعثت با دیگر کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: موسسه اندیشه ملل که در قم مستقر است یک مرکز در تانزانیا نیز دارد و همچنین در بنگلادش و لاگوس نیجریه نیز برنامه ریزی هایی برای افتتاح دفتر شده است.
 
آیت الله رهبر نیز در جمع خبرنگاران سبزوار درباره موسسه نهج البلاغه که زیر نظر بنیاد بعثت فعالیت می کند، گفت: ما معتقدیم که نهج البلاغه به عنوان نموداری از فرهنگ علوی ، فرهنگ ولایت در جامعه اسلامی ما به خصوص بین شیعیان به درستی شناخته و مطرح نشده است.
 
وی افزود: فرهنگ نهج البلاغه می تواند برای ما راهگشای بسیاری از حرکات هوشمندانه باشد. در مدیریت، در تعلیم و تربیت ، آموزش و پرورش ، حوزه ها، جماعت ها و... همه مردم می توانند از نهج البلاغه به عنوان یک الگوی رفتاری ارزشمند استفاده کنند که از این لحاظ هنوز کاری انجام نشده است.
 
آیت الله رهبر توضیح داد علاوه بر موسسه نهج البلاغه که زیر نظر بنیاد بعثت فعالیت می کند، از حدود 40 سال قبل نیز یک بنیاد نهج البلاغه در کشور داریم که توسط آقای دین پرور مدیریت می شود و درزمان حضرت امام خمینی(ره) پایه گذاری شد و کارهای خوبی هم انجام دادند و ما در موسسه نهج البلاغه با آقای دین پرور در بنیاد نهج البلاغه همکاری و هفکری نزدیکی داریم.
 
وی گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ علوی جهانی شود. البته موسسه نهج البلاغه مدت زیادی نیست که شروع به کار کرده اما الان  حدود دوسال است در اصفهان و بندر عباس دفتر داریم و در مشهد هم مقدماتش را فراهم کرده ایم. البته ما بیشتر می خواهیم جاهایی برویم که کمتر کار شده باشد. به همین خاطر در افغانستان از حدود 1 سال قبل نشریاتی فعال و دایر شده و نیز کرسی امیرالمونین در یکی از دانشگاه های آمریکا را داریم که گزارش آن را برای ما آوردند.
 
خبرگزاری ایرنا گزارش سفر حضرات آیت الله اسلامی و رهبر به سبزوار را در دو خبر به شرح زیر منتشر کرده است:
 
نهج البلاغه، باور چهره خشن از اسلام را غیر ممکن می کند
 
سبزوار- ایرنا- رئیس بنیاد بعثت گفت: غرب در حالی به دنبال معرفی چهره خشن از اسلام است که در نهج البلاغه به حقوق بشر، جلوگیری از ظلم و بی عدالتی توجه شده و باور چهره خشن از اسلام را غیر ممکن می سازد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اسلامی عصر چهارشنبه در دیدار با امام جمعه سبزوار افزود: در شرایطی که دشمنان در فضای مجازی به فرهنگ اصیل اسلام ضربه می زنند، معرفی فرهنگ امیرالمومنین (ع) و نهج البلاغه می تواند به الگویی برای ترسیم چهره واقعی اسلام تبدیل شود.
وی اظهار کرد: 'موسسه نهج البلاغه' یکی از مهمترین موسسات وابسته به بنیاد بعثت است که از 2 سال گذشته ایجاد شد. 
وی گفت: با توجه به پیشینه تشیع سبزوار و به درخواست مسئولان فرهنگی و امام جمعه این شهر، خانه نهج البلاغه و کتابخانه اختصاصی آن در این شهرستان راه اندازی می شود. 
رئیس بنیاد بعثت افزود: با وجود اینکه در باره نهج البلاغه کارهای فراوان انجام شده اما این کتاب در سطح زندگی، جامعه، دانشگاه، مدیریت و رسانه عرصه های بسیار برای فعالیت دارد.
وی اظهار کرد: خانه ها و مراکز نهج البلاغه می توانند به کانونی برای ترویج فرهنگ نهج البلاغه در جامعه تبدیل شوند.
وی گفت: 15 موسسه وابسته به بنیاد بعثت در حوزه های آموزشی، فرهنگی، تبلیغی با هدف ترویج معارف اسلامی در کشور فعالیت می کنند که موسسه های نهضت ترجمه، الزهرا (سا)، اندیشه ملل و آفرینش های غدیر برخی از آنهاست.
بنیاد بعثت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 بطور رسمی آغاز به کار کرد و در سال 1362 به عنوان موسسه خیریه غیر انتفاعی به ثبت رسید. 
فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و تبلیغاتی این بنیاد در بخش های تحقیقات اسلامی، روابط بین الملل و کودک و نوجوان است.
 
امام جمعه موقت اصفهان:
ترویج خرید کالای ایرانی باید ازمحورهای تبلیغ در ماه رمضان قرار گیرد
سبزوار- ایرنا- امام جمعه موقت اصفهان گفت: علما و روحانیان برای حمایت از تولیدات داخلی، ترویج خرید کالای ایرانی را از محورهای تبلیغ در ماه رمضان قرار دهند.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی رهبر روز چهارشنبه درگردهمایی ائمه جماعات غرب خراسان رضوی در سبزوار افزود: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال راهکار نجات کشور از کالاهای خارجی حمایت از صنایع داخلی و بومی است.
وی ادامه داد: امروز دشمن با طرح اینکه جمهوری اسلامی در حل مشکلات اقتصادی ناکارآمد است در پی ضربه زدن به کشور و ایجاد یاس در بین جوانان است.
حجت الاسلام والمسلمین رهبر افزود: راه حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو همکاری قوا، دستگاههای مختلف و سپردن امور به مدیران جهادی و انقلابی است.
وی گفت: علما در ما ه رمضان نسبت به نشر فرهنگ اقتصاد مقاومتی، ترویج سبک زندگی اسلامی و اشاعه منویات مقام معظم رهبری تلاش بیشتری کنند. 
امام جمعه سبزوار نیز گفت: علما نقش اساسی در حفظ ارزش های اسلامی و مبانی مکتب تشیع دارند و ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای اشاعه احکام و معارف اسلامی است.
حجت الاسلام غلامرضا مقیسه افزود: علما با استفاده از فضای مجازی، دستورات اخلاقی و با بهره از علم و منطق جوانان را ارشاد و جذب مساجد کنند.
وی ادامه داد: بیان احکام شرعی،مسائل اعتقادی، ترویج سبک زندگی اسلامی، تحکیم بنیان خانواده ، توجه به کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد از موضوعات مورد توجه مبلغان در ماه رمضان باشد.
حجت الاسلام مفیسه افزود: مومنان و روزه داران، احسان، اطعام، انفاق به مستمندان، یتیم نوازی و رسیدگی به فقرا را در ماه ضیافت الهی فراموش نکنند.
 
منبع: ایرنا
 
معرفی بنیاد بعثت
 
گفتنی است بنیاد بعثت که توسط آیت الله علی اسلامی قرائی یکی از فرزندان شایسته دیار سربداران مدیریت می شود، در دانشنامه جهان اسلام، به شرح زیر معرفی شده است:
 
بنیاد بعثت ، موسسه خیریه فرهنگی، آموزشی و تبلیغاتی در حوزه معارف اسلامی بویژه مذهب شیعه اثناعشری است که به شکل غیرانتفاعی اداره می شود.
سابقه شکل گیری این نهاد به سالهای پیش از انقلاب برمی گردد.فعالیت های بنیاد بعثت در آن هنگام به شکل غیر رسمی و با پوشش کتابخانه بزرگ اسلامی انجام می شد، که زیر نظر حاج شیخ عباسعلی اسلامی تاسیس شده بود. این کتابخانه مرکز فعالیت های گوناگون فرهنگی، خدماتی و انقلابی بود به نحوی که در سالهای تکوین انقلاب اسلامی به صورت یکی از مراکز نشر اعلامیه ها و تکثیر نوارهای امام خمینی (ره) درآمده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، بنیاد بعثت در آبان 1358 به طور رسمی آغاز به کار کرد و در اوایل 1362 ش به عنوان موسسه خیریه غیرانتفاعی به ثبت رسید. در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی بنیاد بعثت به تاسیس سازمان حمایت اسلامی و بنیاد ازدواج همت گماشت. این بنیاد در زمان جنگ ایران و عراق، "ستاد جنگ و نوسازی" و "جمعیت امداد رسانی" را برای کمک به جبهه های جنگ تاسیس کرد. فعالیت های فرهنگی، آموزشی و تبلیغاتی بنیاد بعثت در بخشها و واحدهای ذیل سازماندهی شده است:
تحقیقات اسلامی
روابط بین الملل
کودک و نوجوان
و موسسه توسعه همکاری با آفریقا که با هدف ترویج، تبلیغ و نشر معارف اسلامی در آفریقا در 1370 ش آغاز به کار کرد. بنیاد بعثت غیر از واحدهای تحت پوشش خود، چند موسسه نیز دایر کرده است که فعالیت مستقل دارند. این موسسات عبارتند از:
موسسه الزهراء سلام الله علیها
موسسه الحسین علیه السلام
جمعیت مسجد سازان
 
وبسایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز بنیاد بعثت را به شرح زیر معرفی کرده است:
 
بعد از شهریور 1320 و اخراج رضا خان از ایران، اجتماع کوچکی از چند نفر از علما و متدینین در منزل مرحوم حجة الاسلام«حاج شیخ عباسعلی اسلامی»در تهران تشکیل شد. این گروه که به دعوت ایشان گرد آمده بودند هسته اولیه مدارس «جامعه تعلیمات اسلامی»را پی ریختند.تا اندیشه دینی را در میان جوانان و نوجوانان، گسترش دهند.با استقبال خوبی که از این حرکت شد، سالیانی نگذشت که حدود 260 مدرسه تعلیمات اسلامی در ایران تأسیس شد؛مدارسی که هر کدام از کتابخانه خوبی نیز برخوردار بودند.این کتابخانه‏ها از کتابخانه مرکزی که در تهران بود تغذیه و سرویس‏دهی می‏شد.
در کنار کتابخانه بزرگ اسلامی تهران، «مؤسسه الغدیر» نیز شکل گرفت تا بتواند با چاپ و انتشار آثار بزرگ، در راه شناخت بهتر مذهب تشیع و امامان معصوم، گام بردارد.انتشار ترجمه کتاب«الغدیر»و مجموعه دیگری از کتابها، حاصل تلاش این مؤسسه است.مؤسسه الغدیر شعبه‏ای نیز در بیروت داشت و مجله‏ای را نیز منتشر می‏کرد.
با فوت مرحوم حجة الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی، بنا به تصمیم سرپرستی جدید؛یعنی«حاج شیخ علی اسلامی»فرزند آن مرحوم، مؤسسه الغدیر به نام«بنیاد بعثت» تغییر نام داد.مرکز این بنیاد، اکنون در تهران است و به فعالیتهای خود ادامه می‏دهد.
بنیاد بعثت دارای واحدهای مختلفی به شرح زیر است: تحقیق و پژوهش
ترجمه و نگارش
چاپ و نشر
روابط بین الملل
کودکان و نوجوانان
 
نظرت را بنویس
comments

خسرو تاج

گزارش بسیار عالی و جامعی بود...ان شالله این سفر پرخیربرکت همچنان ادامه داسته باشه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما