ساخت سلول های پلیمری خورشیدی در دانشگاه حکیم سبزواری

سبزوار- ایرنا- دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری گفت: پژوهشگران گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه به دانش فناوری، طراحی و ساخت سلول های پلیمری خورشیدی با استفاده از نانو کامپوزیتهای پلیمرهای رسانا دست یافتند.
 
غلامعلی فرزی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پژوهشگران این دانشگاه ساخت نمونه های آزمایشگاهی این سلول ها را با موفقیت آزمایش کردند، افزود: تا کنون کارهای پژوهشی متعدد در کشور انجام شده اما در زمینه تولید سلول ‌های خورشیدی پلیمری و فناوری‌ طراحی و ساخت آن کاری انجام نشده بود. 
 
وی اظهار کرد: پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری پس از حدود 2 سال تحقیق و بررسی در مورد سلول های خورشیدی موفق به ساخت این سلول ها شدند.
 
وی با اشاره به ویژگیهای خاص سلول های خورشیدی پلیمری گفت: با توجه به در دسترس بودن انرژی خورشیدی به عنوان انرژی تجدیدپذیر و ارزان، بهترین شیوه تبدیل نور خورشید به انرژی قابل کاربرد، استفاده از سلول های خورشیدی است.
 
فرزی با بیان اینکه ساخت و تولید شیشه رسانا اولین مرحله از ساخت این سلول های خورشیدی توسط تیم پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری بود افزود: شیشه های رسانا لایه های اولیه ساخت این سلول های خورشیدی هستند و نانو کامپوزیتهای پلیمرهای رسانا مهم ترین قسمت این سلول و لایه فعال آن محسوب می شوند.
 
وی اظهار کرد: راندمان این سلول خورشیدی پلیمری تولید شده به عنوان نسخه اولیه حدود 3.5 درصد است.
 
وی گفت: این تیم پژوهشی به دنبال کاهش معایب سلول های خورشیدی و افزایش راندمان آنهاست تا این سلول ها را به کارآیی و عمر مفید مناسب و انعطاف پذیری بیشتر برسانند.
 
فرزی افزود: در این پروژه تحقیقاتی یک دانشجوی مقطع دکترا و یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشکده فنی مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری همکاری دارند.
 
دانشگاه حکیم سبزواری با حدود 9 هزار دانشجو دارای 33 گروه آموزشی، 139 کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکترا و 10 دانشکده است.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما