نگاهی به سالها تأخیر در شهرستان شدن بخش های بزرگ نیشابور / مردمان زبرخان، میانجلگه و سرولایت می خواهند هرچه سریعتر مستقل شوند

سایت روزنه نیشابور نوشت: 11 ماه پس از نامه نمایندگان شهرمان به وزیر کشور جهت ارتقای بخش های نیشابور!
 
سایت روزنه نیشابور در مطلبی با تیتر «11 ماه پس از نامه نمایندگان شهرمان به وزیر کشور جهت ارتقای بخش های نیشابور!» تصویری از نامه چند ماه قبل نمایندگان این شهرستان برای ارتقاء بخش های پرجمعیتی نظیر زبرخان و میانجلگه را منتشر کرده است که ظاهرا هنوز هیچ ترتیب اثری از سوی دولت نسبت به این درخواست ها داده نشده است.
 
به گزارش اسرارنامه، بخش زبرخان نیشابور که جمعیتی حدود 60 هزارنفر را در خود جای داده است و دارای سه نقطه شهری بزرگ نظیر خرو، درود و قدمگاه می باشد از همه شهرستان های تازه تأسیس در منطقه غرب خراسان رضوی که از سبزوار جدا شدند، بزرگ تر است. به طوری که جمعیت شهرستان جوین که پرجمعیت ترین بخش سبزوار بود که در سال 87 به شهرستان ارتقاء پیدا کرد بر اساس سرشماری سال 95 حدود 54 هزارنفر اعلام شده است.
 
علاوه بر این ظرفیت جمعیتی بالا، بخش زبرخان نیشابور شهرک صنعتی خیام را نیز که به عنوان یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی خراسان رضوی و قطب صنعتی این استان محسوب می شود در خود جای داده است و همچنین از قطب های مهم کشاورزی و گردشگری شمال شرق کشور محسوب می شود.
 
بخش میانجلگه نیشابور نیز جمعیتی حدود 40 هزارنفری دارد که از این حیث با شهرستان خوشاب برابری می کند.
 
مردمان شریف بخش های زبرخان و میانجلگه نیشابور  تقریبا از همان زمان که مردمان جوین، جغتای، خوشاب و داورزن برای شهرستان شدن بخش های خود تلاش می کردند، پیگیر ارتقاء به شهرستان های مستقل بودند، اما متأسفانه این مهم تا کنون در مورد آن ها تحقق پیدا نکرده است و به همین خاطر از مسئولان انتظار دارند، تکلیف ارتقاء این بخش های بزرگ و پرجمعیت به شهرستان های مستقل را سریع تر روشن کنند. 
 
گفتنی است، در بخش نظرات این مطلب در سایت روزنه نیشابور نظراتی از سوی کاربران ارسال شده است که در آن ها به موفقیت سبزوار در ارتقاء بخش های حتی کم جمعیتی مانند داورزن به شهرستان های مستقل اشاره شده است.
 
نظر به اینکه با ارتقاء هر بخش به شهرستانی مستقل و اختصاص فرمانداری و کلیه تشکیلات اداری مستقل از شهرستان مادر، روند حرکت آن منطقه به سمت توسعه تسریع می شود و به طور متوسط سهم برخورداری مردم آن منطقه از توجه و رسیدگی های فرمانداران و رئسای ادارات مختلف افزایش می یابد و همچنین حوزه مسئولیت جمعیتی و سیاسی و اداری  شهرستان مادر نیز کاهش می یابد و در پیگیری امور مختلف شهرستان و مطالبات مردم دقت و تمرکز بیشتری به وجودمی آیند، اسرارنامه امیدوار است مردم بخش های زبرخان، میانجلگه و سرولایت نیشابور بتوانند سرانجام به آرزوی دیرینه خود برای ارتقاء به شهرستان های مستقل نائل آیند و از طرف دیگر شهرستان نیشابور هم با سبک شدن حوزه مدیریت اداری و سیاسی آن بتواند با فراغ بال بیشتری روی مهمترین پروژه های زیربنایی و نیازهای مرکز شهرستان و روستاهای بخش مرکزی آن متمرکز شود.
 
شایان ذکر است برخی از صاحب نظران ارتقاء بخش های یک شهرستان، به شهرستان های مستقل و ایجاد شهرستان های اقماری در اطراف یک شهر مادر را از پیش نیازهای ضروری برای تأسیس استانی جدید در آن منطقه می دانند.
 
توجه: اسرارنامه از تأیید نظرات حساسیت برانگیز و توهین آمیز در این مطلب، که ممکن است عواطف مردم محلی هر یک از شهرستان های خراسان رضوی را جریحه دار کند، معذور است.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما