دکتر جواد حدادنیا:

دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۶ دانشگاه برتر کشور در حوزه دیپلماسی علمی و ارتباطات بین المللی است

 دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۶ دانشگاه برتر کشور است

دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ دولتی تحت پوشش وزارت علوم تحقیقات و فناوری پس از دانشگاه فردوسی مشهد در استان خراسان رضوی با ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجو، ۲۶۰ هیات علمی تمام وقت،۳عضو هیات علمی با رتبه استاد تمام و ۲۲ عضو هیات علمی با رتبه دانشیار است.

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر در حوزه دیپلماسی علمی و ارتباطات بین‌المللی است و هم‌اکنون تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه‌های برتر دنیا در زمینه تبادل عضو هیات علمی و دانشجو منعقد کرده است.

دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۲۵ دانشگاه برتر کشور و شاخص تولید علم در این دانشگاه طی سال‌های اخیر رشد چشمگیر داشته است.

دکتر جواد حدادنیا، رییس دانشگاه حکیم سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: پس از گذشت حدود چهار سال از دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوبی در دانشگاه حکیم در طی این مدت انجام گرفته است. این دانشگاه هم اکنون جزء ۶ دانشگاه برتر کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه دیپلماسی علم و فناوری و ارتباطات بین المللی در کنار دانشگاه‌های شریف، صنعتی اصفهان، مرکز جهاددانشگاهی تهران و تعدادی دانشگاه‌ برتر دیگر در انتهای سال ۹۵ معرفی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی و کلان دانشگاه خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید دانشگاه حکیم یکی از ۲۵ دانشگاه برتر کشور شناخته شد که قبل از آن رتبه ما در بین دانشگاه‌های کشور حدود ۶۰ بود و در انتهای سال ۹۵ با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان ۲۲ دانشگاه محور کشور معرفی شد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در خصوص شاخص تولید علم در دانشگاه حکیم، عنوان کرد: شاخص تولید علم به ازاء هر هیات علمی در قبل از سال ۹۲ در این دانشگاه ۶۷% بود که در سال ۹۵ این عدد به ۲٫۳۷ ارتقاء یافت که در واقع متمرکز شدن بر مباحث علمی و دیپلماسی علمی سبب شد، دانشگاه حکیم سبزواری در جایگاه شایسته‌ای قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قطعا در سال ۱۴۰۴ شاخص تولید علمی نیز افزایش خواهد یافت ادامه داد: این شاخص به سطح دانشگاه‌های برتر نزدیک‌تر می‌شود با توجه به اینکه هم اکنون در رتبه ۲۵ در بین دانشگاه‌های کشورها قرار گرفتیم ارتقای این عدد کار سختی است، با توجه به اینکه دانشگاه‌های برتر کشور از اعتبارات قوی‌تری برخوردارند.

حدادنیا بیان کرد: در واقع دانشجویان ورودی دانشگاه‌ها همچنان برایشان نام‌ها مطرح است. یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد هنوز نگاه نامی به دانشگاه‌ها دارد و دانشجویان رشته‌های مهندسی معمولا دانشگاه شریف و امیرکبیر و دانشجویان علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی را ترجیح می‌دهند.

وی گفت: محور حرکت و اقدامات خود را در سال ۹۶ بر بحث‌های کیفیت آموزشی متمرکز کردیم، چنانچه سال ۹۴ محور حرکت ما مباحث پژوهشی و سال ۹۵ محور اقدامات، پژوهش و ارتباطات بین‌المللی بود. امیدواریم در سال جاری با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی جزء دانشگاه‌های پیش‌روی کشور باشیم.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به تفاهم‌نامه‌های دانشگاه حکیم با دانشگاه‌های اروپایی خاطرنشان کرد: سه تفاهم‌نامه دانشگاهی بین دانشگاه حکیم با دانشگاه‌های اروپایی منعقد گردید که در این میان یک تفاهم‌نامه با دانشگاه پاریس ۱۳ به نمایندگی از دانشگاه سوربن، تفاهم‌نامه دیگر با لیون فرانسه و تفاهم‌نامه سوم با دانشگاه تورین ایتالیا منعقد شد.

حدادنیا یادآور شد: ممکن است در حوزه آموزش عالی بین دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه‌‌های بسیاری منعقد شود اما در واقع اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها امتیاز به شمار می‌رود هم اکنون حدود ۱۲ نفر از دانشجویان دکترین ما در دانشگاه تورین ایتالیا مشغول تحصیل هستند. هم چنین چند تن از اساتید دانشگاه حکیم سبزواری در دانشگاه لیون فرانسه پروژه‌هایی را در حال انجام دارند.


وی مهمترین تفاهم‌نامه دانشگاه حکیم سبزواری را با دانشگاه پاریس ۱۳ دانست و افزود: این تفاهم‌نامه با دانشگاه سوربن منعقد شد، نمایندگان رسمی پاریس ۱۳ به دانشگاه حکیم آمدند و نمایندگان دانشگاه حکیم سبزواری نیز به آنجا رفتند، هم اکنون تبادل استاد و دانشجو بین این دو دانشگاه آغاز شده است. ما معتقدیم اگر سطح علمی دانشجو و استاد بخواهد ارتقا یابد، باید ارتباطات بین المللی وجود داشته باشد و استاد و دانشجو با علم روز هماهنگ باشند و در سال ۹۵ به شدت افزایش انگیزه در بین دانشجویان و به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی را شاهد بودیم.

حدادنیا با اشاره به افزایش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه حکیم سبزواری گفت:  در تابستان سال جاری اساتید دانشگاه حکیم می‌توانند به فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت برای دو و یا سه ماه به خارج از کشور بروند.

وی یادآور شد: این فرصت باعث شده است موج عظیمی در حرکت علمی دانشگاه اتفاق بیفتد در طول تاریخ دانشگاه حکیم سبزواری تا سال ۱۳۹۲، ۶ نفر از اساتید به فرصت مطالعاتی رفتند و از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۸۰ نفر به فرصت مطالعاتی رفتند.

رییس دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اقدامات بین‌المللی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: اساتید دانشگاه ما به عنوان عضو هیات علمی تاکنون توانستند قراردادهای پژوهشی به اعتبار بیش از ۲۰۰ هزار دلار منعقد کنند که این قراردادها با دانشگاه‌های هاروارد، کنکوردیا و… بوده است و البته در این طرح‌های پژوهشی دانشجویان نیز در کنار اساتید توانستند ورود پیدا کنند و بدین ترتیب اساتید ما وارد طرح‌های مطرح جهانی شدند.

وی با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی به دنبال آن هستیم که با دانشگاه سوربن وارد مذاکره شویم، در خصوص ارتباطات بین‌المللی گروه زبان عربی دانشگاه با کشورهای عربی بیان کرد: در این زمینه بر روی کشور عراق هدف‌گذاری کردیم، اما نکته‌ای وجود دارد و آن این است که برای انعقاد یک قرارداد بین‌المللی، گروه آموزشی در آن قرارداد باید پتانسیل ارتباطات بین‌المللی در خود ایجاد کنند.

رییس دانشگاه حکیم سبزواری افزود: در دانشکده علوم پایه و مهندسی دانشگاه، این پتانسیل ایجاد شده است اما در دانشکده علوم انسانی هنوز این خودباوری در ارتباطات بین‌المللی کمتر است و معتقدیم گروه‌های آموزشی مانند ادبیات عرب و الهیات باید ورود پیدا کنند و سرنخ‌های ارتباطات بین المللی را بیابند.

حدادنیا تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه حکیم را در حال حاضر ۲۵۰ دانشجو دانست و افزود: این میزان دانشجوی خارجی از دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر بالاتر است، اما نکته‌ای که در این زمینه به شدت ما را آسیب‌پذیر می‌کند موقعیت شهرستان سبزوار از نظر فیزیکی است. راه‌های مواصلاتی برای دانشجوی خارجی باید تسهیل شود، در حقیقت اگر موقعیت فیزیکی مناسب‌تری می‌داشتیم با این پتانسیل ایجاد شده در دانشگاه، قطعا میزان دانشجویان خارجی بیشتری می‌داشتیم.

وی یادآور شد: دانشگاه فردوسی مشهد بالاترین میزان دانشجوی خارجی را در سطح کشور در اختیار دارد، در واقع دلیل آن به یک موضوعیتی خارج از دانشگاه برمی‌گردد، البته این به معنای تخطئه کردن سیاست دانشگاه نیست، بلکه جاذبه‌های دیگری در دانشگاه وجود دارد که باعث جذب دانشجویان می‌شود که ما این جاذبه‌ها را در سبزوار نداریم. در حقیقت هر دانشجوی خارجی که بخواهد وارد سبزوار شود ابتدا باید وارد مشهد شود.

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما