آیا گشایش های برجامی به فرودگاه سبزوار نمی رسد؟/ غرب خراسان رضوی از ورود هواپیماهای ATR بی نصیب ماند

ریحانه ریاحی ، امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

در هفته های اخیر موضوع ورود هواپیماهای کوچک ATR به ایران به عنوان یکی از دستاوردهای برجام در عرصه ی رسانه ای کشور انعکاس گسترده ای یافت و منجر به پیش بینی ایجاد رونق در پروازهای فرودگاه های کوچک و متوسط کشور شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، بسیاری از مسئولان شهرستان ها و استان های مختلف کشور طی همین مدت از افزایش فعالیت فرودگاه شهرهای محل مسئولیتشان خبر داده اند. به طور مثال فرودگاه بجنورد در خراسان شمالی یکی از اولین فرودگاه هایی بود که از فرصت ورود هواپیماهای ATR به کشور به نفع افزایش پروازهای خود استفاده کرد (منبع) که جزئیات بیشتر آن در ادامه این مطلب درج می شود.

اما در این بین ظاهرا مسئولان سبزوار هنوز نتوانسته اند از فواید برجام، حداقل در حوزه فرودگاهی، حاصلی به نفع دیار سربداران کسب کنند  و برنامه پروازهای فرودگاه سبزوار کماکان مانند گذشته 5 روز پرواز رفت و برگشت در هفته (مجموعا 10 پرواز) می باشد.

اینک جای سئوال از مسئولان دولتی سبزوار است که با اینکه این شهرستان از معدود شهرستان های استان های سه گانه خراسان بود که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در اردیبهشت 96 بیشترین رای را به حسن روحانی داد و بدین ترتیب مردم این شهرستان حمایت عملی خود را از سیاست های دولت تدبیر و امید  نشان دادند، پس چگونه است که مسئولان دولتی سبزوار نتوانسته اند، متقابلا سهم مردم فهیم این شهرستان را از دستاوردهای دولت مستقر دریافت کنند؟

گفتنی  است، فرودگاه سبزوار به عنوان  تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی است که در حدود  دو دهه قبل با سرمایه و همت مردم دیار سربداران ساخته شده و برای بهره برداری به دولت واگذار شده است.

اینک این فرودگاه که در بازه زمانی سال های 90 تا 91 پررونق ترین دوره های فعالیت خود را تجربه کرد و حتی تجربه پروازهای منظم به عتبات عالیات به عنوان یک مسیر هوایی خارجی را داشت، هنوز پس از گشایش های برجامی که در صنعت هواپیمایی کشور اتفاق افتاده است، نتوانسته حداقل به همان رونق چند سال قبل خود بازگردد! که این وضعیت احتمالاً نشان دهنده ضعف عملکرد مسئولان کنونی سبزوار در احقاق حقوق مردم است.

به نظر می رسد در مقطع کنون برقراری پروازهای روزانه (هفت روز پرواز به تهران) مجموعاً 14 پرواز رفت و برگشت در هفته و نیز از سر گیری مجدد پروازهای زیارتی عراق، حداقل کاری باشد، که دولتمردان می توانند بر اساس ظرفیت های موجود در نیمه غربی استان خراسان رضوی در فرودگاه سبزوار انجام دهند تا بدین ترتیب فرصت ورود هواپیماهای ATR برجامی به کشور کام مردم دیار سربداران را نیز شیرین کند.

اسرارنامه در ادامه نگاهی می اندازد به تعدادی از اخبار هفته های اخیر ایران در حوزه حمل و نقل هوایی و تأثیر ورود هواپیماهای ATR در افزایش پرواز فرودگاه های مختلف کشور، که متأسفانه در بین انی خبرها رد پایی از اخبار مربوط به فرودگاه سبزوار مشاهده نمی شود:


برنامه پروازهای هواپیماهای ATR مشخص شد

برنامه پرواز ناوگان جدید هواپیماهای ATR72-600 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما به صورت رسمی مشخص شد.

به گزارش تین‌نیوز، چهار فروند هواپیمای برجامی هما پس از حدود سه هفته از دوشنبه هفته جاری، پروازهای رسمی خود را آغاز خواهد کرد.

اولین پرواز هواپیماهای ATR کرمانشاه، گرگان، رشت، اصفهان و شیراز خواهد بود.

روز دوشنبه مورخ 96/3/22
تهران-اصفهان شماره پرواز IR314
اصفهان-اهواز شماره پرواز IR333
اهواز-اصفهان  شماره پروازIR332
اصفهان-تهران شماره پرواز IR315
تهران-رشت  شماره پرواز IR245
رشت-اصفهان شماره پرواز IR250
اصفهان-رشت شماره پرواز IR251
رشت-تهران  شماره پرواز IR244
 
 روز سه‌شنبه مورخ ۹۶/۰۳/۲۳
تهران – کرمانشاه  شماره پرواز IR283
کرمانشاه-تهران  شماره پرواز IR282
تهران-گرگان  شماره پرواز IR246
گرگان-تهران شماره پرواز IR247
تهران-اصفهان شماره پرواز IR314
اصفهان-شیراز شماره پرواز IR470
شیراز-اصفهان شماره پرواز IR471
اصفهان-تهران شماره پرواز IR315

منبع: تین نیوز
 


مقام مسئول:پروازهواپیماهای ATR فعالیت فرودگاه های کم برخوردار را رونق می بخشد

تهران - ایرنا - سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می گوید: با انجام پروازهای برنامه ای هواپیماهای ATR تعداد پروازهای استانی و فرودگاه های کم برخوردار این مناطق به تدریج رونق می گیرد.

«شاهرخ نوش آبادی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با انجام نخستین پرواز هواپیماهای ATR (ای تی آر) به مشهد مقدس در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری و عملیاتی شدن این ناوگان و با انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی مسیرهای پروازی 54 فرودگاه کم برخوردار در سراسر کشور، هم اکنون این هواپیماها بر اساس تقاضای بازار و امکانات فرودگاه ها پروازهای خود را در مسیرهای داخلی کوتاه برد آغاز کرده اند.

وی یادآورشد: با توجه به وجود فرودگاه های کوچک در استان های مختلف و کم بودن پروازها در این نقاط به دلیل کمبود ناوگان هوایی، خرید هواپیماهای ATR تحولی بزرگ در صنعت هوانوردی کشور به وجود آورده و افزایش تعداد پروازهای بین استانی دستاوردهای ورود هواپیماهای برجامی به ناوگان هوایی ایران ایر است.

نوش آبادی با بیان اینکه هواپیماهای ATR با هدف فعال کردن فرودگاه های کوچک در برخی مناطق کم برخوردار و اتصال هوایی مراکز استان ها به یکدیگر در راستای کاهش سفرهای متعدد هوایی وارد ناوگان هوایی کشور شده است، گفت: به باور بیشتر کارشناسان هوایی از آغاز پرواز این هواپیماها، تاکنون این امر نمود بیشتری داشته است

وی با اشاره به افزایش تقاضای سفر با این هواپیماها در مسیرهای مختلف داخلی بیان کرد: از زمان عملیاتی شدن پرواز این هواپیما به فرودگاه های مختلف کشور، تقاضا برای انجام پروازها در مسیرهای تهران - دزفول و بالعکس، تهران - اصفهان -آبادان - تهران بیشتر شده و مسیرهای دیگری از جمله تهران - رامسر، تهران - نوشهر، گرگان - مشهد با استقبال مردم بیشتر شده که در صورت وجود استانداردهای لازم همچنان این پروازها استمرار خواهند یافت.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: ایران ایر در سال 1387 برای نخستین بار اتصال هوایی بین استانی با انجام پرواز ساری - بندرعباس را اجرا و دراین راستا مسیرهای بین استانی بسیاری را نیز برای تسهیل تردد هموطنان برقرار کرد و خرید هواپیماهای ATR خدمت رسانی را در حمل ونقل هوایی کشور توسعه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما با امضای قرارداد خرید 20 فروند هواپیما ATR 72 نفره ، تاکنون 4 فروند آن را از شرکت ای تی آر تحویل گرفته و بر اساس برنامه قرار است به تدریج 16 فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال 2018 میلادی تحویل ایران ایر شود.
ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که ایران برای نوسازی ناوگان فرسوده خود با آن قرارداد منعقد کرده است.

پس از توافق برجام ایران‌ایر برای خرید 200 فروند هواپیما قرارداد منعقد کرده که 100 فروند آن را با شرکت ایرباس، 80 فروند با شرکت بوئینگ و 20 فروند با شرکت ATR بوده است.

ای ‌تی ‌آر 72 هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان ‌برد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت 1500 تا 1600 کیلومتر را دارد و می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرند. این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سال هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.

از جمله مشخصات عملکردی سری ATR 600 می توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) 509 کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی 1500 کیلومتر و نیاز به مسافت 1333 متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد.

سری 600 ای‌تی‌آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW127M در حدود 5 درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.

موتور هواپیماهای ATR توسط یک کارخانه کانادایی به نام Pratt and Whitney تولید شده که یکی از مدرن ترین و ایمن ترین موتورهای هواپیماهای دینا را تولید می کند.

منبع: ایرنا
 

افزایش تعداد پروازهای بجنورد
 
مدیر روابط عمومی فرودگاه بجنورد از افزایش تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد از 6 به 8 پرواز خبرداد.
 
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛فرشاد ساکنی مدیر روابط عمومی فرودگاه بجنورد گفت: با رایزنی های انجام شده با شرکت هواپیمایی ایران ایر و با توجه به خرید هواپیماهای ATR72 توسط این شرکت مقررشد که هرهفته دو سورتی پرواز در روزهای شنبه و پنجشنبه در مسیر تهران به بجنورد و بالعکس برقرار شود.
 
ساکنی با اشاره به اینکه تاکنون پروازهای فرودگاه بجنورد در روز پنجشنبه انجام نمی شد ،گفت: با اضافه شدن این دو سورت پرواز امکان جابجایی مسافران در این روز هفته به مقصد تهران و بالعکس نیز امکان پذیر شد.
 
وی اظهار کرد: هواپیماهای ATR72 جزو به روزترین هواپیماها بوده و ظرفیت آنها بین 70تا 75 نفر است و به احتمال زیاد از فردا یا شنبه هفته بعد پروازهای آن انجام می شود.
 
فرشاد ساکنی عنوان کرد: این نوع هواپیماها پس از برجام برای مصرف داخلی خریداری شده است و توان جابجایی تا 75 مسافر را دارد. این هواپیماها تا ارتفاع 25 هزار پا و با سرعت 600 کیلومتر در ساعت پرواز می‌کنند و می‌توانند 1530 کیلومتر را در یک برنامه پروازی طی کنند.
 
ایران ‌ایر برنامه ‌ریزی کرده تا از این هواپیماها برای فعال کردن دوباره فرودگاه‌های کوچک و رونق دادن به آنها استفاده کنند .

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


اختصاص یک فروند هواپیمای ATR به بندرلنگه در آینده نزدیک

نماینده مردم بندرلنگه،بستک،پارسیان و جزیره کیش در مجلس شورای اسلامی از جلسه خود با وزیر را و شهرسازی برای برقراری پرواز روز شنبه تهران _ بندرلنگه و پرواز شیراز_ بندرلنگه_ دبی خبر داد.

ناصر شریفی درگفت وگو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به جلسه خود با وزیر راه و شهرسازی،مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این جلسه عنوان شد که شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان، دارای فرودگاهی با قدمتی بیش از 5 دهه است و یک سال بعد از فرودگاه قلعه مرغی تهران به بهره برداری رسیده است.

نماینده مردم بندرلنگه، بستک، پارسیان و جزیره کیش در مجلس شورای اسلامی افزود: در طول این مدت، انتظار می رفت تا امروز این فرودگاه که جزو اولین فرودگاههای کشور بوده است، تبدیل به فرودگاهی پیشرفته و با رتبه بسیار بالا و بین المللی می شد اما متاسفانه امروز پیشرفت قابل ملاحظه ای در آن مشاهده نمی کنیم و پروازهای این فرودگاه به ویژه پرواز تهران آن با مشکل مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز این موضوع در جلسه مشترک با وزیر راه و شهرسازی، پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و  عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مکتوب مطرح شد که وزیر  نسبت به پیگیری آن دستور لازم را صادر کرد.

شریفی ادامه داد:مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص قول داد که در کمترین زمان ممکن، پرواز روز شنبه تهران- شیراز- بندرلنگه که خواسته به حق مردم و همچنین مطالبه امام جمعه بندرلنگه و فرماندار این شهرستان است،برقرار شود.

وی تصریح کرد: غالب پزشکان متخصص با پرواز شنبه از تهران به بندرلنگه می آیند که وجود این خط پروازی احساس می شد چرا که در حال حاضر، تنها یک پرواز تهران- بندرلنگه در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه انجام می شود که در این میان، گاهی پرواز روزهای چهارشنبه لغو می شود که درخواست ما این بود که علاوه بر این روزها روز شنبه نیز اضافه شود.

این نماینده مجلس دهم افزود: همچنین درخواست مکرر مردمی مبنی بر پرواز شیراز- بندرلنگه – دبی در روزهای شنبه و سه شنبه نیز به عنوان دومین درخواست مردم این منطقه به وزیر ارایه شد که باز هم وی  دستور داد که این پرواز نیز برقرار شود.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با بیان اینکه خواسته اصلی و مطالبه مردم شهرستان اضافه شدن یک فروند هواپیما به ناوگان هوایی بندر لنگه است، خاطرنشان کرد:سازمان هواپیمایی قریب به 10 فروند هواپیمای ای.تی آر خریداری کرده که طبق اعلام مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی تاکنون 4 فروند از آن وارد ناوگان هوایی شده است که  قرار است؛در آینده ای نزدیک یک فروند از این هواپیما به بندرلنگه اختصاص یابد که در صورت این اتفاق، شاهد پرواز روزانه از فرودگاه بندرلنگه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری خانه ملت
 


پرواز تهران-رشت-اصفهان و بالعکس از فرودگاه سردار جنگل رشت برقرار می شود

گیلان -با ورود هواپیماهای ATR به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پرواز تهران-رشت- اصفهان و بالعکس از روز دوشنبه ۲۹ خرداد بصورت هفتگی از فرودگاه سردار جنگل رشت راه اندازی می شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی، غلامرضا کریم آقایی مدیر کل فرودگاه گیلان در اینباره گفت: بر اساس مکاتبه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی شعبه گیلان، قرار است از روز دوشنبه ۲۹ خرداد پرواز تهران-رشت-اصفهان و بالعکس راه اندازی شود و فرودگاه سردار جنگل آمادگی ارایه سرویس های  هوانوردی و فرودگاهی را به این پرواز دارد.

وی با اشاره به اینکه این پرواز در راستای افزایش ناوگان هوایی جدید در کشور راه اندازی شده افزود: باپیگیری هایی که اداره کل فرودگاه گیلان انجام داده و حمایت های استاندار محترم گیلان و دستور وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر استقرار یک فروند هواپیمای جدید ATR که اخیرا توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی خریداری شده است در فرودگاه سردار جنگل رشت , برقراری مسیرهای جدید و پرواز اول صبح به تهران در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت .

منبع: قدس آنلاین


برقراری پرواز تهران-رشت-تبريز و بالعكس از فرودگاه سردار جنگل رشت

با ورود هواپيماهاي ATR به ناوگان هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، پرواز تهران-رشت- تبريز و بالعكس از روز چهارشنبه 24 خرداد بصورت هفتگی از فرودگاه سردار جنگل رشت راه اندازي شد.

مهندس غلامرضا كريم آقايي در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه گیلان ،گفت:با ورود هواپيماهاي ATR به ناوگان هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، پرواز تهران-رشت- تبريز و بالعكس از روز چهارشنبه 24 خرداد بصورت هفتگی از فرودگاه سردار جنگل رشت راه اندازي شد.

مديركل فرودگاه گيلان افزود بر اساس مكاتبه شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي شعبه گيلان، از دیروز پرواز تهران –رشت -تبريز و بالعكس راه اندازي شد و فرودگاه سردار جنگل آمادگي ارايه سرويس هاي هوانوردي و فرودگاهي را به اين پرواز دارد.

مهندس كريم آقايي همچنین اضافه كرد:اين پرواز كه از دیروز 24 خرداد آغاز شده است قرار است از اين تاريخ هفته اي سه پرواز روزهاي مسير تهران به رشت، رشت به تبريز و بالعكس را تردد نمايد.

منبع: ایسنا
 

آغاز تحول در فرودگاه های ایران با هواپیماهای ATR

واپیماهای غول پیکری که صرفا شهرهای بزرگ را به یکدیگر وصل می کردند از یک طرف مسافر لازم برای پرواز به سمت شهرهای کوچک را نداشتند و از سوی دیگر هزینه ای را به ایرلاین ها تحمیل می کردند که از درامد احتمالی بیشتر بود.

از این رو بعد از اجرایی شدن برجام، خرید هواپیماهای کوچک ATR به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف ایران ایر مطرح شد و با نهایی شدن قرارداد آنها در ماه های قبل، چهار فروند از این هواپیماها به ایران تحویل شدند تا با آغاز برنامه های پروازی شان بخشی از فرودگاه های کوچک را بار دیگر فعال کنند.

با آغاز به کار رسمی این هواپیماها شرکت فرودگاه ها خبر از آغاز چند برنامه پروازی جدید داده است.
این شرکت اعلام کرده در یکی از پروازهای جدید، پرواز تهران-رشت- اصفهان و بالعکس از روز دوشنبه ۲۹ خردادماه به صورت هفتگی در فرودگاه رشت راه‌اندازی می‌شود. از سوی دیگر خط پرواز تهران - اراک با هواپیمای ۷۰ نفره ATR توسط شرکت ایران‌ایر از امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد آغاز به کار کرده و از سوی دیگر بعد از بیش از ۲۰ سال بار دیگر نوشهر پذیرای پروازهای ایران ایر خواهد بود.

این تحولات جدی که پس از ورود تنها چهار هواپیمای ATR صورت گرفته می تواند در آینده نزدیک دیگر فرودگاه های کوچک ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

طبق اعلام مدیر عامل ایران ایر، این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، با دریافت ۱۶ فروند هواپیمای ATR جدید، تعداد هواپیماهای کوچک خریداری شده خود را به ۲۰ می رساند و تمام آنها را در مسیرهای داخلی و با هدف توسعه صنعت هوایی در بخش های مختلف کشور به کار خواهد گرفت.

طبق ارزیابی های شرکت فرودگاه ها، از حدود ۵۰ فرودگاه فعال ایران، کمتر از پنج فرودگاه از زیان دهی خارج شده اند و تنها فرودگاه امام خمینی به سود دهی رسیده است. یکی از اصلی ترین دلایل این زیان دهی کمبود قابل توجه پرواز و نبود ناوگان مناسب برای حضور در این فرودگاه ها است که با ورود هواپیماهای جدید بخشی از آن برطرف می شود.

منبع: تابناک



نشست و برخاست ATRهای پسابرجامی در فرودگاه کرمانشاه

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه از افزایش پروازهای این فرودگاه به وسیله هواپیماهای جدید تازه خریداری شده ATR ایران‌ایر خبر داد و گفت: این هواپیماهای جدید ۶ پرواز هفتگی در فرودگاه کرمانشاه دارند که تعداد پروازهای فرودگاه کرمانشاه را به ۱۲۶ سورتی در هفته می‌رسانند.

مجتبی بیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز، عنوان کرد: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ۶ سورتی پرواز هفتگی با ATR های جدیدش در فرودگاه کرمانشاه به مقصد تهران برقرار کرده است.

وی با بیان اینکه این پروازها در روزهای سه شنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته در فرودگاه کرمانشاه انجام می‌شود، ادامه داد: نخستین پرواز برنامه‌ای این هواپیما، در روز سه‌شنبه(۲۳ خردادماه ۹۶) با ظرفیت کامل انجام شد. خوشبختانه استقبال از این مسیر و پروازهای افزایش یافته آن بسیار مطلوب است.

وی گفت: اینک تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه کرمانشاه به ۱۲۶ سورتی در هفته رسیده است. همچنین پروازهایی به مبادی و مقاصد کیش، مشهد، قشم، تهران، عسلویه و شیراز در این فرودگاه انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه یادآور شد: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برای برقراری پروازهای کرمانشاه – اصفهان با هواپیماهای جدید ATR در فرودگاه کرمانشاه اعلام آمادگی کرده است و احتمالا این پرواز پس از ماه مبارک رمضان برقرار شود.

منبع: تین نیوز
 


افزایش پرواز فرودگاه‌های استان مازندران با ATRهای جدید

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران از افزایش پرواز با هواپیماهای تازه‌ خریداری شده /شرکت هواپیمایی ای ار تی ایران‌ایر در سه فرودگاه ساری، رامسر و نوشهر خبر داد.

سعداله وطن خواه در گفت‌وگو با روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، توضیح داد: در فرودگاه رامسر روزانه ۲ پرواز در مسیر رامسر – تهران به جز روزهای یکشنبه و شنبه برقرار است. همچنین در روزهای دوشنبه و جمعه پروازهایی به مبدا و مقصد مشهد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل موجود در فرودگاه رامسر شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ۴ پرواز هفتگی با هواپیماهای ATR تازه‌خریداری شده برای روزهای پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه هر هفته در مسیر تهران – رامسر – تهران را برقرار کرد. به این ترتیب پروازهای هفتگی فرودگاه رامسر به ۳۶ پرواز در هفته رسید.

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران درباره افزایش پروازهای فرودگاه نوشهر گفت: همچنین در فرودگاه نوشهر روزانه یک پرواز به مشهد مقدس برقرار بود اما شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با ATR های تازه‌خریداری شده خود در روزهای یکشنبه و جمعه هر هفته پروازهای نوشهر – تهران را برقرار می‌کند. بنابراین، تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه نوشهر به ۱۸ پرواز رسید.

وی اضافه کرد: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر پروازهای آزمایشی تهران – ساری – تهران را با این ATRهای جدید در روزهای شنبه و چهارشنبه هفته جاری برقرار می‌کند که البته احتمال تغییر ساعت یا روز این پروازهای فرودگاه ساری وجود دارد.

منبع:شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران
 


پرواز تهران-اراک راه‌اندازي شد

مدیر فرودگاه اراک از راه‌اندازی پرواز تهران-اراک از بیست و پنجم خردادماه امسال خبر داد و گفت: ATRهای جدید ایران‌ایر هر هفته 4 پرواز رفت و برگشت در این فرودگاه برقرار می‌کنند و نخستین پرواز آن روز پنجشنبه برقرار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به نقل از تین‌نیوز، رحیم حسین‌نسب در این‌باره عنوان کرد: طی رایزنی‌هایی که با شرکت هواپیمایی ایران‌ایر داشتیم مقرر شد 4 پرواز هفتگی میان تهران و اراک با هواپیماهای تازه خریداری شده این شرکت انجام شود. این پروازها با هواپیمای ATR و ظرفیت 70 مسافر برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: پروازهای تهران-اراک در روزهای شنبه، یکشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته انجام خواهد شد. این پروازها در روزهای شنبه و یکشنبه پس از ورود به فرودگاه اراک و مسافرگیری در ساعت 13:30 فرودگاه اراک را به مقصد تهران ترک می‌کنند. همچنین این پروازها در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته در ساعت 21:30 از باند فرودگاه اراک به مقصد تهران برخواهند خاست.

به گفته مدیر فرودگاه اراک، بر اساس نیازسنجی‌ها و تقاضای مسافران؛ پیش‌بینی می‌شود پروازهای تهران -اراک با استقبال خوبی از سوی مسافران این خط هوایی روبه‌رو شوند. بنابراین، پیشنهاد برقراری روزانه 2 پرواز در این مسیر برای هر روز هفته را به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ارایه کردیم. البته هنوز ایران‌ایر برای برقراری پروازهای روازنه در فرودگاه اراک موافقت نهایی خود را اعلام نکرده است.

وی یادآور شد: پیش از این پروازهای مشهد، عسلویه و عتبات‌عالیات در فرودگاه اراک برقرار شده بود و با برقراری پروازهای جدید تهران، تعداد پروازهای فرودگاه اراک به 16 سورتی در هفته می‌رسد.

منبع:شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

 


پرواز‌های گرگان – مشهد افزایش یافت

با شروع پروازهای ATR های جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) از گرگان به مقصد مشهد، تعداد پروازهای مسیر گرگان – مشهد – گرگان به ۵ سورتی در هفته رسید.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان گلستان؛ با برنامه‌ریزی صورت گرفته و در پاسخ به درخواست و تقاضای مسافران، پروازهای مشهد در روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته به برنامه پروازی فرودگاه گرگان اضافه شد.این پروازها که با هواپیماهای ATR جدید شرکت ایران‌ایر برنامه‌ریزی شده، در روزهای شنبه و چهارشنبه بعد از ظهر انجام می‌شود که چهارشنبه (۲۵ خردادماه) نخستین پرواز آن در فرودگاه گرگان برقرار شد.

گفتنی است؛ سایر پروازهای گرگان - مشهد - گرگان در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه توسط هواپیمایی آسمان انجام می‌شود. همچنین این هواپیماهای جدید در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه پروازهای تهران - گرگان - تهران را برقرار می‌کنند. بنابراین، تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه گرگان به ۹۲ پرواز رسید.

منبع: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران
 


ورود هواپیماهای ATR باعث افزایش پروازهای بجنورد-تهران شد

با توجه به خرید هواپیماهای ATR72 توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر طی رایزنی‎های انجام شده دو پرواز هفتگی جدید بجنورد- تهران برقرار می شود.

به گزارش روابط‎عمومی فرودگاه‎های خراسان شمالی، براین اساس قرار است هرهفته دو پرواز در روزهای شنبه و پنجشنبه در مسیر تهران به بجنورد و بالعکس برقرار شود.

هواپیماهای ATR72 از به‎روزترین هواپیماهای کوچک مسافربری با ظرفیت 75 نفر است که در پی قراردادهای بسته شده، تعدادی از آنها به تازگی به ناوگان هواپیمایی ایران پیوسته‎اند.

به این ترتیب با برقراری این پروازها، اکنون تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد به هشت پرواز در هفته رسیده است که همگی به مقصد تهران انجام می‎شود.

منبع: شرکت فرودگاه های کشور
 


بازتاب استقبال مردم از سفر با هواپیماهای ATR

مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی از برقراری پروازهای تبریز – رشت و بالعکس از فرودگاه تبریز خبر داد و گفت: این خط پروازی در پی درخواست مردم و رایزنی انجام گرفته توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر راه‌اندازی شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی از برقراری پروازهای تبریز – رشت و بالعکس از فرودگاه تبریز خبر داد و گفت: این خط پروازی در پی درخواست مردم و رایزنی انجام گرفته توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر راه‌اندازی شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی مصطفی صفایی گفت: این خط پروازی در پی درخواست مردم و رایزنی انجام گرفته توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر راه‌اندازی شده است.

وی اظهارکرد: با ورود هواپیماهای ATR به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پرواز تبریز - رشت و بالعکس از روز سه شبه ۲۳ خردادماه در فرودگاه تبریز راه اندازی و اولین پرواز در این مسیر روز چهارشنبه گذشته ۲۴خرداد انجام شد.

وی افزود: برنامه این مسیر پروازی روزهای چهارشنبه و جمعه هر هفته در ساعت ۹ از رشت به مقصد تبریز و ساعت ۱۱:۴۵ از تبریز به مقصد رشت توسط هواپیمای ATR۷۲ انجام می شود.

وی یادآوری کرد: با توجه به راه‌اندازی جدید این مسیر ظرفیت بلیط‌های فروخته شده تکمیل نبود که امید است در پروازهای آتی با استقبال خوب مردم مواجه شود.

بر اساس این گزارش پیش از این پروازهای فرودگاه تبریز در مسیرهای داخلی (تهران- مشهد- اصفهان – شیراز- اهواز- عسلویه- کیش- بندرعباس- کرمان) و در مسیرهای خارجی (استانبول- بغداد- نجف) برقرار بود.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

 


افزایش پروازهای آبادان در مسير اصفهان

مدیر فرودگاه آبادان از افزایش پروازهای اصفهان-آبادان- اصفهان با هواپیماهای جدید ATR خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی فرودگاه آبادان؛ غلامرضا دهقانی‌زاده با اشاره به لزوم افزایش پروازهای فرودگاه آبادان گفت: با توجه به افزایش حجم مسافر در فصل تابستان، هواپیماهای تازه خریداری شده ATR ایران‌ایر در مسیر اصفهان – آبادان – اصفهان پرواز خواهند کرد.

وی اضافه کرد: اين پروازها به صورت هفتگي در روزهاي جمعه و سه شنبه در فرودگاه آبادان انجام می‌شود.

مدیر فرودگاه آبادان بیان کرد: تعداد پروازهای شرکت ایران‌ایر با اضافه شدن این پروازها به پنج سورتی پرواز در هفته خواهد رسید. همچنین پروازهای هفتگی آبادان – اصفهان نیز از ۷ پرواز به ۹ پرواز در هفته خواهد رسید.

منبع: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران



پروازهای زنجان – تهران با خرید هواپیماهای آرتی آر برقرار می شود

زنجان - ایرنا - مدیر فرودگاه زنجان گفت: با خرید هواپیماهای آی تی آر (ATR) توسط ایران در پسا برجام پروازهای زنجان به تهران و برعکس برقرار خواهد شد.

محمد قاسمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سفر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی به زنجان، مقرر شد با تکمیل خرید هواپیماهای منطقه ای ATR توسط کشور ایران پروازهای زنجان به تهران و بالعکس از فرودگاه زنجان با این هواپیماها انجام شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ظرفیت این هواپیما 70 نفر است با برقراری این پروازها استقبال قابل توجهی از سوی مسافران تهران خواهد شد.

مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیماهای آی تی آر هواپیمایی 2 موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه ای است که توسط شرکت هواپیما سازی فرانسوی - ایتالیایی ای تی آر تولید می شود.

قاسمی تاکید کرد: با کوچک کردن ظرفیت هواپیماهای زنجان به مشهد و برعکس از 160 نفر به 120 نفر نیز تعداد پروازها از 2 روز در هفته به سه روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، فرودگاه زنجان، یکی از فرودگاه های فعال ایران از نوع داخلی به شمار می رود که در مرکز استان زنجان واقع شده و هم اکنون در هفته چهار پرواز از زنجان به مشهد و برعکس انجام می شود.

منبع: ایرنا

 

نشست و برخاست هواپیمای ساها برای نخستین بار در فرودگاه اردبیل

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل از برقراری پروازهای هواپیمایی ساها در این فرودگاه برای نخستین بار خبر داد.

سیدفخرالدین هاشمی در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: شرکت هواپیمایی ساها پروازهای مشهد - اردبیل - مشهد را در این فرودگاه برقرار کرده است.

وی ادامه داد: این پروازها با هواپیمای بوئینگ 737 و ظرفیت 130 مسافر در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته انجام می‌شود. نخستین پرواز این مسیر امروز(۳۱ خردادماه ۹۶) برقرار خواهد شد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل یادآور شد: همچنین از ماه آینده پروازهای اردبیل - باکو را در این فرودگاه راه‌اندازی می‌کنیم. مذاکره ایجاد این مسیر با شرکت هواپیمایی آسمان بر اساس تقاضای اردبیلی‌ها صورت گرفته است. پروازهای اردبیل - ماکو با هواپیمای ATR برای دو روز در هفته برقرار خواهد شد.

وی افزود: اکنون در فرودگاه اردبیل پروازهایی به مبادی و مقاصد نجف، بغداد، عسلویه، تهران و مشهد انجام می‌شود.

منبع: تین نیوز


مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان خبر داد:
فرودگاه گرگان میزبان ۹۶ پرواز هفتگی می‌شود

مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان از برقراری ۴ پرواز جدید در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته با هواپیماهای ATR های تازه‌ خردیداری شده ایران‌ایر خبر داد و گفت: به این ترتیب تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه گرگان به عدد ۹۶ می‌رسد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان از برقراری ۴ پرواز جدید در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته با هواپیماهای ATR های تازه‌ خردیداری شده ایران‌ایر خبر داد و گفت: به این ترتیب تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه گرگان به عدد ۹۶ می‌رسد

رامین آذری در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز، عنوان کرد: با خرید و آغاز پروازهای هواپیماهای جدید ATR، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از هفته گذشته در این فرودگاه اقدام به برقراری ۴ پرواز گرگان – مشهد کرد تا تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه گرگان به عدد ۹۲ برسد.

وی ادامه داد: طی مذاکرات اخیر با این شرکت هواپیمایی، ۴ پرواز هفتگی در مسیر گرگان – تهران به وسیله هواپیماهای ATR محقق شد. به این ترتیب پروازهای این مسیر در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته برقرار می‌شود

مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان تصریح کرد: با افزایش این پروازها، تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه گرگان به عدد ۹۶ رسید. از این ۹۶ پرواز هفتگی ۶۸ پرواز رفت و برگشت آن به مبدا و مقصد تهران اختصاص دارد

آذری اضافه کرد: همچنین در فرودگاه گرگان پروازهای هفتگی به مبادی و مقاصد مشهد، زاهدان، کیش، نجف و بغداد هم انجام می‌شود.

منبع: تین نیوز
 

نظرت را بنویس
comments

هم استانی

واقعا این هواپیماهای کوچک چه نقش مهمی در توسعه و رفاه شهرهای مختلف کشور ایفا می کنند. کاش دولتمردان زودتر از اینها به فکر بودند. به امید فعالسازی همه ی فرودگاههای ایران و بهره مندی مردم کشورمان از امکانات بروز فرودگاهی.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما