مراسم تجلیل از اهالی قلم به‌رغم تمامی انتقادات برگزار شد

یادگارهای فرهنگی را با ندانم‌کاری از دست می‌دهیم

 مراسم تجلیل از اهل قلم از همان ابتدا، همزمان با اعلام اسامی بزرگانی چون محمود دولت‌آبادی، لیلی گلستان، محمدعلی سپانلو، جواد مجابی، آیدین آغداشلو، هوشنگ ابتهاج و... با هجوم و انتقاد شدید یک طیف فکری خاص مواجه شده بود.

شهروند| مراسم تجلیل از بزرگان اهل قلم که چند روزی می‌شد به دلیل اشتیاق خانه کتاب به تقدیر و تجلیل از شماری از بهترین نویسندگان تاریخ ادبیات داستانی ایران مورد انتقادات یک‌سویه وسیع و گسترده یک‌سری از رسانه‌ها و سایت‌های سیاسی خاص قرار گرفته بود، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
این مراسم که به بهانه رونمایی از کتاب يادگار ماندگار؛ پرتره يكصد‌و‌ده پيشكسوت اهل قلم همزمان با روز پاسداشت قلم از چند روز پیش وعده داده شده بود، از همان ابتدا و همزمان با اعلام اسامی بزرگانی با جایگاه تردیدناپذیر چون محمود دولت‌آبادی، لیلی گلستان، محمدعلی سپانلو، جواد مجابی، آیدین آغداشلو، هوشنگ ابتهاج و... با هجوم و انتقاد شدید یک طیف فکری خاص مواجه و با تیترها و جملات آتشینی که به تقدیر از شماری از اعضای کانون نویسندگان اعتراض می‌کرد، روبه‌رو شده بود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نویسنده‌ای چون دولت‌آبادی یا سپانلو و یا مثلا احمد محمود که زمانی جایزه بیست ‌سال داستان‌نویسی‌اش را در لحظه آخر منتفی اعلام کردند! فارغ از این‌که عضو این یا آن کانون بوده یا هستند، صرفا به اتکای توانایی‌ها و اعتبار و احترام شان به‌عنوان یک نویسنده این شایستگی را دارند که در هر مراسمی که به ادبیات ربط دارد، مورد تجلیل و ستایش قرار گیرند. درواقع نویسندگانی چنین هستند که به کانون‌ها و انجمن‌ها اعتبار می‌دهند؛ نه این‌که خود وامدار جایگاه و موقعیت انجمن‌ها باشند.
به هر روی، فضا چندان سالم به نظر نمی‌رسید؛ و عیان بود که در انتقادات صورت‌گرفته سیاسی‌کاری بر ادبیات غلبه دارد. آخرین تیر را نیز در این میان محمدرضا سرشار شلیک کرد که در گفت‌وگویی بلند که در روز برگزاری مراسم منتشر شد، برگزاری این مراسم را مصداق اپوزیسیون نمایی عنوان کرد: کار به جایی رسیده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما، خانه کتاب و سرای اهل ‌قلمش و کتابخانه‌ ملی که همگی نهادهای دولتی هستند، مراسمی برگزار می‌کنند و روز ١٣ تیر را روز قلم اعلام می‌کنند! این خودش یک نوع آنارشیسم و ایستادن در مقابل نظام است. سال‌هاي پیش شورای فرهنگ عمومی نظام تحت اشراف وزارت فرهنگ و ارشاد روز ١٤ تیر را روز قلم نام‌گذاری کرده است. وقتی مراسم روز قلم در کتابخانه ملی مملکت برگزار می‌شود و خبرگزاری و سایت خانه کتاب و سرای اهل قلم که متعلق به وزارت ارشاد هستند، رسما روز ١٣ تیر را روز قلم معرفی می‌کنند یعنی بخش فرهنگی قوه مجریه ما اپوزیسیون نظام شده است و این فوق‌العاده خطرناک و حتی قابل پیگرد قانونی است.
در چنین حال و وضعی، در حالی‌که صالحی‌امیری، وزیر ارشاد درگیر پاسخگویی به پرسش‌های جلسه‌ای بود که در مجلس برگزار شده بود؛ در شرایطی که آن یکی صالحی، معاون فرهنگی ارشاد که درواقع مسئول اصلی مسائل مربوط به کتاب است، به خاطر یک کسالت ناگهانی شخصی به این مراسم نرسیده بود و در غیاب بزرگانی چون دولت‌آبادی، آغداشلو، گلستان و... که قید حضور در این مراسم را زده بودند، مراسم تجلیل از بزرگان اهل قلم با حضور چهره‌هایی همچون راضیه تجار، هوشنگ مردای کرمانی، حسن بلخاری، ژاله آموزگار، نوش‌آفرین انصاری، محمدعلی جعفریه، میرجلال‌الدین کزازی، احمد پوری، فتح‌الله مجتبایی و... برگزار شد.
در این مراسم، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب گفت: هر چقدر از اهل قلم بگوییم و آنها را تکریم کنیم، ذره‌ای بیش در برابر کارهای آنها نخواهد بود. اتفاق خوبی که‌ سال گذشته به همت خانه کتاب انجام شد، این بود که با کمک عکاس خوش‌ذوق امید طاری‌فرد مجموعه‌ای از پرتره‌های نویسندگان و اهل قلم را برای ثبت در تاریخ و استفاده از آنها در موضوعات مختلف گردآوردی کردیم. با توجه به خلأیی که برای به تصویرکشیدن اهل قلم در رسانه‌های مختلف وجود دارد، این کار، کار بایسته‌ای بود. غلامی جلیسه با اشاره به انتقادهایی که درباره این مجموعه وجود داشته، اظهار کرد: خانه کتاب فارغ از هر نوع نگاهی وظیفه خود می‌داند كه سراغ اهل قلم برود و عکسی از آنها ثبت کند.
غلامرضا امیرخانی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان این‌که کتابخانه ملی منزل و جایگاه اهل قلم است، گفت: این صحبت که باید اهالی قلم پاس‌ داشته شوند، صحبتی تکراری است. آیا برگزاری یک مراسم در طول‌ سال کفایت می‌کند؟ نویسندگان و اهل قلم زمانی که به سن کهولت می‌رسند، چه کسانی از آنها حمایت خواهند کرد؟ اهل قلم به خدمات رفاهی و درمانی نیازمند هستند. شاید وزارت ارشاد و خانه کتاب کارهای خوبی انجام داده باشند اما این کارها کم است و باید اقدامات بیشتری انجام شود. معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین اشاره کرد به این‌که: ‌امروزه بسیاری از کتابفروشی‌ها تغییر کاربری داده‌اند. نمی‌دانم بنیاد مستضعفان با انتشارات علمی- فرهنگی چه کار کرد که عملا این انتشارات نابود شد. منزل بسیاری از اهل قلم تخریب شده و آنها را از بین برده‌اند و به صورت متروک درآمده‌اند؛ در حالی ‌که در کشورهای دیگر به‌طور مثال همینگوی یک شب را در هتل سر کرده و آنها این مکان را به خوبی نگهداری می‌کنند. امیدوارم شورای شهر جدید با ترکیب جدید به کارهای فرهنگی توجه کند تا چیزهای مربوط به اهل قلم حفظ شود؛ زیرا آنها و خود اهل قلم سرمایه‌های فرهنگی جامعه ما هستند و نباید آنها را از دست بدهیم. باید آنها را برای آیندگان حفظ کنیم. ما به راحتی یادگارهای فرهنگی‌مان را به خاطر ندانم‌کاری از دست می‌دهیم.
در پایان برنامه نیز همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به غیبت وزیر ارشاد گفت: در مدت حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ساختمان بهارستان، ١٤ برنامه راهبردی انجام شد یکی از این برنامه‌ها ارتقای نظام ارزش‌گذاری به اهالی قلم بود. در این میان پیشنهادات مختلفی مطرح شد ازجمله ارایه کارت منزلت و غیره که پیشینه آن در برخی نهادهای دیگر نشان می‌داد، موفق نیست. یکی از پیشنهادات جالب توجه پیشنهاد آقای جلیسه، مدیرخانه کتاب بود که این پیشنهاد در مراسم امروز به نمایش گذاشته شد. وی با بیان این مطلب که ساماندهی ١٤‌هزار نفر از اهالی قلم از اقدامات مهم معاونت فرهنگی ارشاد در چهار‌ سال گذشته بوده، گفت: زمانی که آقای صالحی سکان را به دست گرفت، معاونت فرهنگی ٦٦‌میلیارد بدهکاری داشت؛ اما در حال حاضر نه تنها هیچ بدهی خاصی به مجموعه‌ها نداریم، بلکه معاونت فرهنگی ٢٠ تا ٣٠‌میلیارد تومان در مجموعه‌های خود اندوخته که بخشی از آنها به سمت حمایت از کتابفروشی‌ها هدایت شد. راه‌اندازی کتابفروشی‌ها در مناطق کمتربرخوردار، راه‌اندازی طرح‌های فصلانه کتاب و غیره از دیگر موارد موجود در این بسته حمایتی بود.
مشاور معاونت فرهنگی ارشاد در پایان از آغاز طرح ارایه تسهیلات اهل قلم در وزارت ارشاد خبر داد و گفت: ظرف یک ماه آینده ارایه تسهیلات اهل قلم را آغاز خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا مشکلات روزمره اهالی قلم در این زمینه را مطرح کنیم.

منبع: شهروند

کد:6430

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما