علیرضا دیواندری:

تبدیل سبزوار به دومین شهر بدون گدا در کشور، هدف موسسه خیریه حمایت از مستمندان اسرار است

گزارش: الهام شبانی مقدم
 
جمع آوري هزار و 183 متکدي در سطح شهر سبزوار
 
مدير عامل موسسه خيريه حمايت از مستمندان  اسرار سبزوار مجري طرح جمع آوري و ساماندهي متکديان سبزوار گفت: با شروع بکار اين موسسه خيريه در سال 93 تاکنون  هزار و 183 متکدي از سطح شهرستان جمع آوري شده اندکه بالغ بر 80 درصد اين افراد از شهرهاي مجاور حتي استانهاي خراسان شمالي سيستان و بلوچستان و حتي کشور پاکستان و افغانستان بوده اند. 
 
عليرضا ديواندري  افزود: با ارتباطاتي که با خانواده هاي متکديان غير بومي برقرار شد 80 درصد با تذکرات و تعهدات کتبي به شهرهاي خود منتقل شدند .  وي با بيان اينکه 95 درصد متکديان جمع آوري شده معتاد بودند ميانگين درآمد روزانه هر يک از اين افراد را 3 ميليون و 500 هزار ريال برشمرد و گفت: تعداد 205 نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتي و سنتي پس از غربالگري به کمپ هاي ترک اعتياد معرفي شدند و تمام هزينه ها توسط موسسه خيريه پرداخت شد. 
 
 ديواندري تصريح کرد : متاسفانه 40 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر را متاسفانه افراد سنين شش ماه الي 25 سال بودند که شرايط نگهداري نوزادان و کودکان در کمپ ها ميسر نبود که مراحل درمان آنها در بيمارستان حشمتيه و زيرنظر پزشک انجام شد که در مجموع خوشبختانه با اقدامات انجام شده و زحمات پرسنل موسسه خيريه جمع آوري متکديان اسرار 70 درصد بهبود يافته اند.
 
   مدير عامل موسسه جمع آوري متکديان اسرار سبزوار افزود:  اکثر اين بچه ها ابزار کار و درآمد  براي خانواده هايشان بودند که نمونه اين موضوع دختر بچه 18 ماهه بود  که مادر اين نوزاد با خوراندن ترياک به بچه و سوء استفاده از وضعيت بيماري فرزندنش از مردم طلب کمک مي کرد جالب است بدانيد درآمد روزانه اين متکدي در مجموع300 هزار تومان بود که بعد  از دستگيري و درمان براي ترک نوزادش از طريق قانون حضانت کودک از وي گرفته شد.   
 
 وي ادامه داد: همچنين از طريق اين مرکز علاوه بر نابودي 20 خانه تيمي، معضل مهم مهاجرت تعداد  80 سياه چادر که سالهاست چهره نامطلوبي را در حاشيه شهر ايجاد کرده اند فراهم  شد. وي گفت: منبع درآمدي ساکنين اين سياه چادر ها تکدي گري بود هنگامي که تعدادي از آنها از طريق تيم سيار در سطح شهر دستگير و به محل ستاد منتقل شدند منافع خود را در خطر ديدند و از حاشيه شهر مهاجرت و به شهرهاي خود بازگشتند.   
 
 وي با بيان اينکه از آمار هزار و 183 متکدي جمع آوري شده فقط 5 درصد به خاطر نياز مالي تکدي گري مي کردند گفت: پس از تحقيقات انجام شده توسط تيم تخصصي اقدامات تحت پوشش قرار گرفتن اين افراد در خيريه حمايت از مستمندان اسرار سبزوار انجام شد علاوه بر اين در صورتي که فرد تبحر شغلي داشت و به مرکز معرفي شد .
 
 مدير عامل ستاد خيريه جمع آوري متکديان سبزوار با اشاره به اينکه هزينه هاي اين مرکز و نيازمندان تحت پوشش آن از طريق خيرين و نيکوکاران تامين مي شود از مردم شهر سبزوار خواستار همراهي با اين موسسه خيريه و عدم  کمک مالي  به متکديان که هيچگونه نياز مالي ندارند .
 
وي گفت: شهر سبزوار با قرار گرفتن در  مسير زيارتي  مسافران و زائران حضرت ثامن الحجج سالانه ميزبان ميليون ها مسافر و زائر  است که همين امر سبب شده تا متکديان از  شهرهاي اطراف به اين شهر بيايند و با استقرار در ورودي ها و محل اسکان مسافران چهره ناخوشايند و زشتي را از شهر سبزوار به نمايش بگذارند متکدياني که همان طور که گفته شد درآمدهاي بالايي تا روزي 300هزار تومان بدست مي آورند .
 
وي يادآور شد: توقع ما از شهروندان همکاري با ستاد و معرفي متکديان است با اين اقدام گام بزرگي در جلوگيري از رشد گداپروري در سطح شهرستان بر داشته مي شود.
 
ديواندري اظهار کرد: هدف موسسه تبديل سبزوار به عنوان دومين شهر بدون گدا در کشور بعد از تبريز است ما الگوي شهر تبريز را در مقياس کوچکتر در شهرستان اجرائي ساخته ايم تاکنون به 75 درصد هدف خود دست پيدا کرده ايم امروز تمام متکديان از خيابان هاو معابر سطح شهر جمع آوري شدند 25 درصد مابقي در کوچه ها و مناطق خلوت حضور مي يابند  که مردم به محض مشاهده از طريق تماس با شماره 09154126859 اين افراد را به ستاد معرفي کنند.
 
مدير عامل ستاد جمع آوري و ساماندهي متکديان در ادامه مهمترين  مشکل اين موسسه را در پيشبرد اهدافش کمبود مکان دانست و اشاره کرد : متکديان در شرايط بسيار سخت نگهداري مي شوند فضاي فعلي گرمخانه داراي 8 اتاق و حداکثر ظرفيت نگهداري آن براي 40 نفر است .
 
وي افزود: موسسه با اين حجم متکدي نياز به گسترش دارد در صورتي که شهرداري يا مسکن و شهرسازي1500 متر زمين را براي موسسه در نظر گيرد علاوه بر توسعه مرکز اقدامات جمع آوري. ساماندهي .نگهداري و غربالگري به نحو احسن انجام مي شود علاوه بر اين مشکل متکديان که 99درصد آنها اعتياد دارند بعد از بهبودي کامل، اشتغال است که با توسعه مکان اقداماتي براي حرفه بهبود يافتگان در برنامه موسسه مي باشد که با کمک خيرين انجام خواهدشد.
 
وي در پايان ضمن قدرداني از زحمات مسئولين به ويژه  فرمانداري، نيروي انتظامي بهزيستي و دانشگاه علوم پزشکي خواستار ادامه همراهي اعضاي ستاد در اين ماموريت مهم براي تبديل شهر سبزوار به شهر بدون گدا شد.
 
منبع: گاهنامه خیریه حمایت از مستمندان اسرار سبزوار/ سال اول / تیرماه 96 / شماره 1 
 
گفتنی است موسسه خیریه حمایت از مستمندان اسرار سبزوار با شماره ثبت 327 از سال 1392 در این شهرستان فعال شده است.
 
گرمخانه این موسسه در میدان آل احمد روبه روی پمپ بنزین ، حاشیه ی خیابان پلاک 131 واقع شده است.
 
شماره کارت بانک سرمایه جهت واریز نذورات و هدایا به این موسسه: 6396071100125152
 
تلفن گرمخانه: 44233734
 
تلفن بی سیم شهرداری:  44221965
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما