۸.۱ درصد جمعیت کشور در خراسان رضوی سکونت دارند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی از آمار جمعیت تا اشتغال خراسان رضوی در جمع اصحاب رسانه گفت.

به گفته جمشیدی ۸.۱ درصد جمعیت کشور در خراسان رضوی سکونت دارند و یک ششم اشتغال ایجاد شده در کشور در استان بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: جمعیت خراسان رضوی براساس آخرین سرشماری ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفر و معادل ۸.۱ درصد جمعیت کشور بوده است.

وی افزود: سهم جمعیت شهری از روستایی در استان کمتر است و در گذشته جمعیت استان ۵ میلیون ۹۱۲ هزار و ۶۰۹ نفر بود.

به گزارش نخست نیوز :رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه رشد ۱.۳ درصدی جمعیت استان را در ۵ سال گذشته داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ما به‌طور میانگین رشدمان از کشور بیشتر بوده و رشد شهری استان ۱.۵۷ درصد و کشور ۱.۹۷ درصد بوده و در روستایی استان ۶ دهم رشد و در کشور کاهش داشته‌ایم.

جمشیدی تصریح کرد: نسبت جنسی کشور از ۱۰۲ به ۱۰۳ و استان از ۱۰۰ به ۱۰۲ رسیده و نسبت شهرنشینی از ۷۱.۹ درصد به ۷۳.۹ درصد افزایش یافته و بعد خانوار استان در کشور در هر دو سرشماری یکی است.

وی تاکید کرد: جمعیت استان به لحاظ سنی شامل ۲۶.۹ درصد صفر تا ۱۴ سال، ۶۷.۵ درصد ۱۵ تا ۶۴ سال و ۵.۶ درصد بالای ۶۵ سال هستند و بیشترین خانوارهای استان چهار نفره و کمترین آن یک نفره است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به بعد خانوار مشهد، گفت: ۵۲.۶۴ درصد جمعیت استان با یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۵۰۸ خانوار در مشهد سکونت دارند و به نسبت هر ۱۰۰ خانم ۱۰۱ آقا در مشهد ساکن هستند و رشد جمعیت مشهد ۱.۹ درصد در ۵ سال گذشته بوده است.

جمشیدی گفت: پس از مشهد، شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و تربت جام بیشترین آمار جمعیت استان را دارند و داورزن، زاوه و فیروزه کمترین جمعیت استان را دارند و ۵۰.۴ درصد جمعیت خراسان رضوی آقا و ۴۹.۶ درصد خانم هستند.

وی افزود: چناران بیشتر نسبت مرد را دارد و پس از آن بینالود و تربت حیدریه بوده و سبزوار، نیشابور و مشهد کمترین جمعیت مرد را در استان داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه جمعیت مشهد ۲۳۹ هزار ۴۸ نفر افزایش داشته است، بیان کرد: این تفاوت آماری نسبت به سرشماری قبلی در ۵ سال گذشته بوده است و در مشهد ۹۰.۳ درصد جمعیت شهری و ۹.۷ درصد جمعیت روستایی هستند.

جمشیدی تصریح کرد: نرخ با سوادی کشور از ۸۴.۸ درصد به ۸۷.۶ درصد رسیده و در استان از ۸۷.۳ درصد به ۸۹.۱ درصد رسیده است و ۵ میلیون ۵۰۰ هزار نفر به شهر دیگر مهاجرت کردند که ۳۴۳ هزار ۷۶۷ نفر خراسان رضوی مهاجرت کردند.

وی تاکید کرد: در خراسان رضوی یک میلیون ۸۶۳ هزار و ۷۶۳ واحد مسکونی وجود دارد که ۶۸۳ و ۴۰۰ واحد آپارتمانی و یک میلیون ۱۷۸ هزار و ۶۰۳ واحد غیرآپارتمانی است و بیشترین فراوانی در واحدهای ۵۱ تا ۱۰۰ مترمربع و کمترین فراوانی در واحدهای ۱۰۱ تا ۱۵۰ مترمربع بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه هیچگونه سوالی مبنی بر موضوعات مالی نداشته‌ایم، گفت: هیچ عدد ریالی در سرشماری‌ها پرسیده نشد و قطع یارانه برخی از خانواده‌ها که پس از سرشماری بوده هیچ ارتباطی به این موضوع نداشته است و خانوارها باید این موضوع از طریق مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهر و استان خود پیگیر باشد.

جمشیدی گفت: هدف از اجرای طرح به‌صورت اینترنتی افزایش سرعت و دقت بود و راستی‌آزمایی اطلاعات وارد شده در زمان مراجعه ماموران آمارگیر به در منازل مشخص می‌شد و وعده‌های داده شده به خانوارهایی که ثبت آمار اینترنتی را داشتند محقق شد و فقط تاخیر در زمان بود که مشکلش مربوط به سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نبود.

وی افزود: ۱۳.۲ درصد جمعیت استان بیکار و ۸۶.۸ درصد نیز شاغل هستند و بیشتر بیکاران استان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و محصلان استان از دیپلم تا دکتری هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه یک درصد جمعیت استان دارای اشتغال ناقص هستند، خاطرنشان کرد: این عدد در مجموع آماری بیکاری استان تاثیر بالایی ندارد و تعداد بیکاران استان نسبت به سرشماری قبلی دو برابر شده است و نرخ بیکاری خراسان رضوی از میانگین کشوری بیشتر است عمده آمار بیکاری در سپرده‌گذاران و پرسنل موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بوده است و ۱۲۷ هزار نفر در استان جویای کار شدند.

جمشیدی تصریح کرد: نرخ اشتغال استان در جایگاه خوبی قرار دارد و در کشور ۴۰ درصد جمعیت و در خراسان رضوی ۴۵ درصد جمعیت جویای کار هستند و یک ششم اشتغال ایجاد شده در کشور در استان بوده است و علی‌رغم آنکه میزان بیکاری خراسان رضوی بالا بوده میزان اشتغال استان بالا بوده است.

وی تاکید کرد: بیشترین شاغلان استان در بخش‌های خدمات، معدن و کشاورزی مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه افزایش نرخ تورم در استان قابل پیش‌بینی است، گفت: احتمال دو رقمی شدن عدد ۷.۶ درصدی وجود دارد و علت آن افزایش رو به رشد آمار اشتغال است و در بحث گرانی محصولات هم یکی گرانی بر سایر موارد تاثیرگذار است و به طور مثال گرانی در یک محصول مانند گوشت تاثیرخود را در گرانی سایر محصولات هم می‌گذارد.

نظرت را بنویس
comments

ناشناس

آقای رییس برنامه و بودجه استان؛ لطفا کمی دقت کنید. داورزن، بجستان و خوشاب کم جمعیت ترین شهرستانهای خراسان رضوی هستن نه داورزن، زاوه و فیروزه.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما