مقام معظم رهبری : متأسفانه برخی مطبوعات به دلیل بعضی اغراض ، فقط تیتر منفی می زنند


فعالیت های رسانه ای در هر شهر و جامعه ای از اهمیت فراوانی برخوردار است. زیرا رسانه ها ابزارهای قدرتمندی برای شکل دادن به اذهان عمومی و جریان سازی در سطح اجتماع به نفع دیدگاه های مطلوب خود هستند. حالا ممکن است این جریان سازی ها به سمت اهداف مثبت و توسعه ای باشد و یا ممکن است در جهت های منفی ، فقط برای دلسرد کردن مردم ، ایجاد حس ناامنی و بی اعتمادی و در نهایت کمک به دشمنان یک جامعه باشد که ممکن است مدت های مدیدی در جهت همین اهداف تلاش کرده اند.
به همین دلیل مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله خامنه ای تا کنون بارها فعالیت های رسانه ای را مورد توجه قرار داده و توصیه های متعددی را در خصوص چگونگی فعالیت صحیح برای اصحاب رسانه بیان فرموده اند.
به عنوان مثال می توان به فرمایشات زیر اشاره کرد :
همه بايد مراقب باشند. در كشور، كسانى كه اهل نوشتنند، اصحاب مطبوعات، كسانى كه رسانه‌ها دست آنهاست، كسانى كه تريبونها دست آنهاست، مراقب باشند به اين خواست دشمنان كمك نكنند. بعضى دانسته، بعضى ندانسته، با اظهارنظرهاشان، با حرفهاشان، به خواست دشمن كمك ميكنند؛ بايد همه مراقب باشند. دشمن امروز ميخواهد از جمهورى اسلامى يك چهره‌ى نامطلوبى به ملتهاى منطقه نشان بدهد تا آنها به اين طرف سوق داده نشوند و خط ايستادگى در مقابل استكبار - كه خصوصيت ملت ايران است - در ميان آنها رواج پيدا نكند؛ لذا ما بايد مراقب باشيم.

مسئولان كشور در هر نقطه‌اى كه هستند، در سطوح مختلف، سعيشان اين باشد كه كاستى‌ها را از بين ببرند؛ مشكلات را از سر راه مردم بردارند؛ در حد مقدورات كشور، زندگى را براى مردم آسان كنند؛ از تلاش و دوندگى و سعى و كوشش باز نايستند؛ اين مربوط به مسئولان كشور است. آن كسانى هم كه داراى تريبونهاى گفتن هستند، داراى رسانه هستند، صدايشان در جامعه شنيده ميشود، سعى كنند نقاط برجسته‌ى اين ملت را طبق ميل دشمن كوچك نكنند، تضعيف نكنند، كمرنگ نكنند. اين هوشيارى ملت ايران بايد همواره محفوظ بماند.(منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)

حضرت آیت الله خامنه ای در جایی دیگر فرموده اند :

خیلى از روزنامه‌هاى ما متأسفانه در انعکاس حقایق ضعیف اند و در اصلى، فرعى کردن مسائل، غیرمنصفانه عمل می‌کنند. در همین مسائل اخیر، مسائل را باید اصلى، فرعى کرد؛ مساله‌ اصلى چیست؛ یک سلسله مسائل فرعى هم پیرامون اوست؛ نه این‌که آن مسائل فرعى کم‌اهمیت است، اما مساله اصلى اهمیتش بیشتر از آنهاست". (منبع: سرای روزنامه نگاران ایران)
یکی دیگر از نکات محوری توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به مطبوعات در یکی دو سال اخیر، پرهیز از سیاه‌نمایی وضع موجود بوده است. ایشان تاکید دارند که عملکرد مطبوعات باید به بهبود وضعیت کشور منجر شود و نباید مردم را نسبت به آینده، ناامید کرد. به عنوان مثال ایشان در 16 مرداد سال 1390 در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام با اظهار گله‌مندی از نگاه منفی مطلق در میان برخی مسوولان و نخبگان سیاسی، نتیجه اجتماعی چنین نگرشی را ناامیدی دانستند و خاطرنشان کردند، متأسفانه برخی مطبوعات نیز به دلیل بعضی اغراض، فقط تیتر منفی می‌زنند که این روش کار غلطی است. (همان منبع)
این بیانات مقام معظم رهبری که از سیاه نمایی دائمی برخی رسانه ها گلایه کرده اند ، البته هرگز به معنای آن نیست که ایشان با آزادی بیان و اندیشه مخالفتی دارند و یا معتقدند جامعه باید چنان فضای بسته ای داشته باشد که رسانه ها نتوانند هیچ مطلب انتقادی منتشر کنند.
بلکه برعکس معظم له خودشان به صورت صد در صد قائل به آزادی بیان و اندیشه هستند و در جایی فرموده اند :

«... نباید از « آزادی » ترسید و از « مناظره » گریخت و « نقد و انتقاد » را به کالای قاچاق و یا امری تش ریفاتی ، تبدیل کرد...»
اما در عین حال رهبری باز به این نکته نیز متذکر شده اند که :
 «... نباید بجای مناظره ، به « جدال و مرا » ، گرفتار آمد و بجای آزادی ، به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید...» (منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)

«آزادی‌ تفکر قلم‌ و بیان‌» نه‌ یک‌ شعار تبلیغاتی‌ بلکه‌ از اهداف‌ اصلی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است‌ من‌ عمیقا متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌» طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌ «آزادی‌ بیان‌» مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری‌ تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد...»(همان منبع)

به پشتوانه همین فرمایشات مقام معظم رهبری است که اسرارنامه به عنوان یک رسانه تحلیلی فرهنگی و انتقادی در غرب خراسان رضوی ، تا کنون هرکجا لازم بوده است ، مطالب انتقادآمیز متعددی  نسبت به عملکرد مجموعه مدیران و دست اندرکاران امور اجرایی در خطه سربداران ، منتشر کرده است . که از جمله می توان به نمونه های زیر اشاره کرد :

نقدی بر مدیریت اجرایی سبزوار در عرصه مسائل فرهنگی ، تاریخی و گردشگری


موزه طب سبزوار در وقت اضافه ! / معاون محترم فرماندار لطفاً سریعتر ما منتظریم


نقدی بر عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار


تحلیلی بر عملکرد شهرداری سبزوار در سال 91


مسوولان از پروژه داروسازی طه حمایت کنند.



نیروگاه برق سبزوار بازهم کلنگ زنی می شود!!!


شورای شهر سبزوار آبروداری کند / با ساخت سریعتر نماد رستم و سهراب


استاد محمود دولت آبادی را بشناسیم و بشناسانیم.



مسوولان پاسخگو باشند / در شناخت و معرفی فرهنگ و تاریخ سبزوار کوتاهی شده است.


اینک پس از مروری مختصر بر شماری از دیدگاه های مقام معظم رهبری به فعالیت های رسانه ای ، و نیز با یادآوری اینکه در نخستین روزهای سالی به سر می بریم که به فرموده رهبر انقلاب به عنوان سال "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" نام گذاری شده است ، به سرعت درمی یابیم که اگر در سرتاسر خاک ایران از جمله در خطه پرافتخار سربداران به ویژه دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان ، بخواهیم شعار زیبای امسال را تحقق بخشیم ، دراین راه قطعاً باید از رسانه های سالم و پویایی برخوردار باشیم که بدون پیروی از قصد و غرض های سیاسی و جناحی تنها به قصد روشنگری اجتماعی به وقت مناسب انتقادگر بوده و به وقت مناسب نیز سپاسگزار و روحیه بخش باشند.
به ویژه در مقطع کنونی که در حال نزدیک شدن به ایام 2 انتخابات مهم و سرنوشت ساز در کشور هستیم. یکی انتخابات  ریاست جمهوری و دیگری انتخابات شورای اسلامی شهر که هریک به جای خود از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردارند ، فعالیت صحیح  و غیرجانبدارانه رسانه ها (به دور از نقدهای تخریبی و یا ستایش ها و تعریف و تمجیدهای چاپلوسانه) امری ضروری است که به هیچ عنوان نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
اینک بد نیست هر یک از ما از خود بپرسیم ، در میان رسانه هایی که در دارالمومنین سبزوار فعالیت می کنند و البته بعضی از آنها با سر و صدای خیلی زیاد که گوش عالم را کر می کند ، ادعای ارزشی بودن و پیروی از خط ولایت و آرمان های شهدا و انقلاب را دارند ، کدام موارد ، واقعاً در عمل التزامشان را به توصیه های مقام معظم رهبری اثبات کرده و کدام رسانه ها فقط به ظاهری از ارزشی بودن اکتفا کرده و در کنه رفتار و کردار خود ، تنها منفعت های شخصی و جناحی خود را دنبال می کنند؟
کدام رسانه ها جوشش توسعه و دغدغه کارعمیق فرهنگی دارند و کدام رسانه ها تنها با تظاهر به دلسوزی برای مردم در واقع به دنبال یافتن بهانه های بنی اسرائیلی هستند که به موجب آن ، شیرینی موفقیت های به دست آمده را در کام سبزواری ها تلخ کرده و از عیب ها و ایرادات موجود (که ممکن است در هر شهر و منطقه دیگری نیز وجود داشته باشند) بزرگنمایی کرده تا روحیه یأس ، خودبدی و دلسردی را در میان مردم و جوانان غرب خراسان رضوی ترویج نمایند؟
کمی بیاندیشیم ...

*     *     *

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این به فعالیت های ناسالم برخی رسانه های محلی در منطقه سبزوار بزرگ ، به صورت مفصل تری اشاره کرده است.
شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مطالعه این مطلب به پیوند موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین صفحه مراجعه کنید.


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:
کدام یک انتخاباتی است ؟ / اقدامات شهرداری یا انتقادات تخریبی؟
نظرت را بنویس
comments

حمید(ب)

از بیانات مقام معظم رهبری سوء استفاده نکنید.درست نیست بین دعواهای بچه گانه ای که با هم دارید ، از آبرو و اعتبار معظم له مایه بگذارید.

بیدخوری

خط به خط بیانات رهبری نکته است. ولی افسوس که بعضی ها گوش هایشان کر است و اگر آیه قرآن هم بخوانی هیچ تأثیری به حالشان ندارد. در میان بیانات آقا که در اینجا ثبت شده توجه به این دو قسمت در حال حاضر که داریم به دو انتخابات مهم نزدیک میشویم خیلی به کار سبزوار و شاید همه مناطق کشور می اید: «... نباید بجای مناظره ، به « جدال و مرا » ، گرفتار آمد و بجای آزادی ، به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید...» انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند

فدایی رهبر

آنچه که امروز لازم است، این است که همه این وظیفه را بشناسند، بدانند که ما کجا هستیم. یک عده‌اى غفلت می کنند، نمی فهمند که ما این همه حرکت کرده‌ایم، پیش آمده‌ایم؛ نمی فهمند که ما هنوز راه طولانى‌اى در پیش داریم؛ نمی فهمند که ما دشمن داریم، دشمن از تنبلى ما، از غفلت ما، از اختلاف ما، سوء استفاده می کند. مخاطب بیشتر این حرف شخصیت هاى مطرح جامعه - سیاسى و فرهنگى و غیره - هستند که باید مراقب حرف زدنهاى خودشان، مراقب نوشتن هاى خودشان، مراقب موضع‌گیریهاى خودشان باشند. اتحاد و اتفاقى که رمز همه‌ى پیشرفتها و پیروزی هاست، امروز بیشتر از همه براى این کشور لازم است. مسؤولین کشور هم واقعا دارند زحمت می کشند. دولت، مسؤولین، مدیران بخشهاى مختلف، تلاش می کنند. اگر کسى ایراد و انتقادى هم دارد، نباید آن را جورى مطرح کند که این مدیرى که در تلاش هست براى این که کار را بهتر انجام دهد، او را تضعیف کند. اختلافات غالبا از هوس هاى نفسانى بر می خیزد. اگر کسى بگوید این عمل من که اختلاف‌انگیز بود، تفرقه‌انگیز بود، براى خداست، این را باور نکنید. تفرقه‌ى بین مؤمنین کار خدایى نیست، براى هدف خدایى انجام نمی گیرد؛ کار شیطانى است. ایجاد بغض و کینه بین مؤمنین، فضاى اختلاف را به وجود آوردن، این کار شیطان است، کار خدایى نیست. کار خدایى همدلى است. یک نفر یک کارى دارد، مسؤولیتى را بر عهده گرفته، دیگران باید کمک کنند تا کار را خوب انجام دهد. اگر ضعفى داشت، به او تذکر دهند؛ اما نگذارند او تضعیف شود. این کسى که این علم را بر دوش کشیده، بلند کرده، همه باید کمکش کنند؛ یکى عرقش را پاک می کند، یکى بادش می زند. اگر دیدند که در نگه داشتن علم دارد اشتباه می کند، راهش این نیست که یک مشتى هم به پشتش بزنند، خود او و علم را سرنگون کنند. راهش این است که کمکش کنند این اشکال برطرف شود؛ این نکته را باید همه توجه کنند، به خصوص کسانى که در عرصه‌ى سیاست و در عرصه‌ى فرهنگ و در عرصه‌ى رسانه و در عرصه‌هاى گوناگون نقش و حضورى دارند. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مداحان اهل بیت علیهم السلام 1387/4/4

فدایی رهبر

متأسفانه بعضی از سایت های شهرمان فقط با ظاهر ارزشی پناه گاه ضد انقلاب و دشمنان مردم و فتنه گران شده اند. این ها در واقع با رفتارهایشان تیشه به ریشه ارزش ها می زنند. از همه همشهریان عزیز خواهش می کنم گول ظاهر را نخورند.اگر فقط بیانات مقام رهبری را با دقت بخوانیم و دقت کنیم می بینیم که چه قدر زیادند رسانه هایی درکشور که با ظاهر ارزشی به تمام فرمایشات مقام معظم رهبری بی اعتنایی می کنند و فقط دغدغه خود را دارند . از اسرارنامه ممنون و متشکرم به خاطر این تحلیل عمیق اما ای کاش یک پست کامل از تمام بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رسانه ها منتشر کنید.ایشان تقریبا در همه سخنرانی هایشان به موضوع فعالیت رسانه ها توجه کرده اند. اگر توفیقی باشد بنده بعضی از بیانات معظم له در این باره را برایتان ارسال می کنم.در پناه خدا و پیرو خط ولایت باشید.

برقبانی

سلام خوبید ایشالله؟ با 3 مطلب بسیار زیبا که از دستشون ندید منتظر حضور و نظر گرمتون هستم. 1-پاورپوینت نماز شب(گفتگوی خدا با ما) 2-خانوووووووم....شــماره بدم؟؟؟؟؟؟ 3-ماه عسل در کربلا khademoshohada1.ir یاعلی

جعفر1370

مطلب خوبی بود ولی کو گوش شنوا. حرص قدرت و طمع دنیا چنان چشم و گوش بعضی از این آدمای بی حیا رو پر کرده که حرف ها و توصیه های مقام رهبری هم من مطمئنم درشون اثر نمی کنه. البته می دونم باز شاید بگید وظیفه ما گفتن و اطلاع رسانی است و کاری نداریم که قبول بکنن یا نه . ولی من می گم درسته که شما دارید وظیفه تونو انجام می دیدید ولی بالاخره اگر از ابزارهای قانونی هم بشه در مقابل این عده کمک گرفت بهتر نتیجه میده. مثلا همین تهمت ها و توهین های دائمی به مقامات یک شهر یا همین مخالفت آشکار با فرمایشات مقام معظم رهبری خیلی راحت می تونه پیگرد قانونی داشته باشه.اینطوری اثربخشی کارتون کامل میشه.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما