نگاهی مقایسه ای به وضعیت دکتر شریعتی و استاد مطهری دو معلم بزرگ انقلاب / با معلمان خود چه می کنیم؟


شاهدان کویر مزینان ، نام یکی از وبلاگ های وزین و معتبر غرب خراسان رضوی است که همانطور که از نامش پیداست ، محور فعالیت های این وبلاگ در رابطه با معرفی روستای تاریخی مزینان و افتخارات ، توانمندی ها ، نیازمندی های این روستا به ویژه شناخت و معرفی بیشتر و هرچه دقیق تر دکتر علی شریعتی فرزند شایسته کویر است.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، مدیریت این وبلاگ برعهده آقای علی مزینانی عسگری است که وی نیز به خوبی و درست مانند بسیاری از اهالی غرب خراسان رضوی ، در نویسندگی نثر فارسی دست توانایی دارد.
وبلاگ شاهدان کویر در روزهای گذشته میزبان انتشار مطلب جدیدی در خصوص دکتر علی شریعتی بود که نکته مهم و قابل توجهی در این مطلب به چشم می خورد.
در واقع آقای علی مزینانی عسگری در مطلب مورد ذکر ، گوشه ای از حساسیت مثبت اجتماعی خود را نسبت به مسائلی که به شهر و زادگاه او مربوط می شده ، نشان داده است.
قضیه از این قرار است که یکی از وبلاگ سیاسی و اجتماعی کشور اخیراً طی انتشار یک مطلب سیاسی در خصوص فعالیت های علی مطهری فرزند استاد شهید مرتضی مطهری به اشتباه خانواده استاد مطهری را در تیتر و متن مطلب خود ، مزینانی معرفی می کند. اما با حساسیت  و تذکر سریع مدیر وبلاگ شاهدان کویر مزینان این ایراد برطرف می گردد ، لیکن این وبلاگ نویس مزینانی ، فرصت را غنیمت می شمارد و از دل این متن پلی می سازد برای طرح برخی گلایه های مهم در خصوص برخی بی اعتنایی ها و نامهربانی های عمدی و غیرعمدی که در طول سال های گذشته نسبت به شخصیت والا و برجسته دکتر شریعتی در کل کشور صورت گرفته است.
از آنجایی که دکتر شریعتی و استاد شهید مرتضی مطهری هردو از معلمان بزرگ و متفکران خوش فکر معاصر بوده اند ، علی مزینانی در این مطلب اذهان عمومی مخاطبان خود را به طور ناخودآگاه در معرض این سوال قرار می دهد ، که چرا باید یک معلم و متفکر مانند استاد مرتضی مطهری چنین در معرض توجه و قدردانی قرار گیرد ، اما برای پاسداشت مقام و شأن معلم بزرگ دیگری نظیر دکتر شریعتی هیچ اقدام شایسته ای صورت نگیرد؟
در ادامه ، متن کامل این دردنامه را منتشر می کنیم :



 وقتی مطهری مزینانی می شود!

اینکه فرزند شایسته کویر مزینان دکترعلی شریعتی مزینانی و استاد شهید مرتضی مطهری دو چهره ی ماندگار ودو اندیشمند شهید؛ زاده ی خراسان بزرگ هستند افتخاری است برای ما خراسانی ها که در هر کجا که هستیم به مفاخر خویش افتخار کنیم هرچند نام مطهری همیشه به عنوان یک استاد بی نظیر در نظام جمهوری اسلامی می درخشد و در سالگرد شهادتش که به عنوان روز معلم ! نام گذاری شده مراسم و برنامه های ویژه ای برگزار می شود و صداوسیما از چند روز قبل شروع به پخش برنامه هایی از زندگی و آثار این شهید بزرگوار می نماید که بسیار شایسته و بجاست.
 اما در سالگرد شهادت !ویا وفات  دکتر علی شریعتی مزینانی که در ابتدای پیروزی انقلاب به عنوان معلم شهید انقلاب از او یاد می شد و سرود "معلم شهید ما دکتر علی شریعتی" ورد زبان ما دانش آموزان آن زمان بود کمتر یادی از این بزرگمرد می شود و اگر هم برنامه ای از صداوسیما پخش شود تازه در آن اساتید حوزه و دانشگاه می نشینند وبحث می کنند که؛ آیا دکتر شریعتی شهید شده یا در غربت سکته قلبی کرده است ! وحال آنکه در بسیاری از احادیث و روایات براین نکته تاکید شده که مقام شهادت تنها به مبارز وجنگجوی کشته شده درمیدان نبرد اطلاق نمی شود وبه کسی که در هجرت و درمسافرت حتی برای کسب روزی عیالش بمیرد شهید می گویند.
گاه نیز سالگرد این معلم واستاد دانشگاه در خاموشی محض می آید ومی گذرد و ما فقط با نگاه به تقویم تازه می فهمیم که سالمرگ دکتر شریعتی چند روز پیش بوده وگذشته و الآن برنامه ای که پخش می شود مربوط به سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران است که به خون پاک علی سوگند یاد می کند که راهش را ادامه دهد و یا نزدیک به شهادت شهید بهشتی ویارانش هستیم که از حاضرین در جلسه می خواهد که کسی حق ندارد کلمه ای از کتب دکتر حذف کند شاید در آینده این سخنان شریعتی تحقق پیدا کند.

اما در گذر این زمان وگذشت سی وچندمین سالگردها میراث داران این دو استاد که در زمان شهادت پدرانشان نوجوان ویا جوانی بودند رشد یافتند و بزرگ شدند و هریک تلاش کردند تا همانند پدر شهیدشان به کسب علم بپردازند و همانند آنها برعلیه باطل مبارزه کنند.
 فرزندان شریعتی برای تحصیل علم روانه غربت شدند و پس از بازگشت سیاست را طبق وصیت پدرشان به سیاستمداران واگذار کردند و برآن شدند تا آرام و خاموش به تدریس در دانشگاه وانتشار آثار بابا علی بپردازند که دراین مسیر دکتر احسان شریعتی از تدریس در دانشگاه به بهانه ی آئین نامه ی استاد مدعو محروم می شود و منتظر می ماند تا سال بعد آیا سیستم دولتی دانشگاه با مدیریت جدید دکتر شریعتی را قبول داشته باشد و یا...
 و اما فرزند شهید مطهری در دوره های مختلف با آرای مردمی به مجلس راه می یابد و به یک چهره ی مطرح در مجلس تبدیل می شود گاه مغضوب دوست وگاه منفور دشمن می گردد اما همیشه حرفی برای گفتن دارد ودر این میان ما خراسانی ها گاه او را از خود می دانیم وگاهی ...

اما چه فرزندان شریعتی ومطهری محبوب و یا مغضوب باشند بلاخره آنها خراسانی هستند و ما افتخارمان همین است اما تشابه اسمی مکان زایش این دو اسطوره برای بعضی از دوستان عامدانه و یا سهوی مزینان می شود که این خود جمله ی معترضه ماست ! چرا که به قول استاد علامه محمدتقی شریعتی در دهه شصت در جمع ما مزینانی ها به صراحت اعلام کرد که ؛ "نام شریعتی برای مزینان جز ضرر چیز دیگه ای نیست و حتی معذرت خواهی کرد و گفت : در رژیم گذشته ساواک به دنبال یافتن علی، هی به مزینان هجوم می آورد و برای شما مردم مزاحمت ایجاد می کرد و دستگاه حکومتی هیچ گونه امکاناتی به این دیار تاریخی نمی داد و در این زمان هم گاهی  آنها که نیاز به رآی دارند خود را همراه دکتر می دانند و به مزینان می آیند و گاهی  کسانی که از اسم او می ترسند همه را به چوب تکفیر می رانند."
اما در این میان وقتی شریعتی  یک اسطوره است ایرانی است و وقتی برای عده ای ضرر دارت دهاتی و مزینانی است! ولی مطهری چون همیشه مطهر است فریمانی ایرانی است البته خیلی از دوستدارانش نمی دانند که او اصالتا خراسانی است اما فرزندش علی که اکنون حرفی برای گفتن دارد و مغضوب بعضی قرار گرفته به جای فریمانی بودنش ف تبدیل به میم  و میم تبدیل به نون می شود ومزینانی معرفی می گردد در بعضی از سایتها ووبلاگها به عنوان مزینانی از اویاد می کنند مانند صاحب وب «فرنیان وسیاست »که در دوازدهم فروردین ماه تیتر زیر را برای سیاست زدگی مطهری انتخاب می کند :


علی مزینانی ، نماینده تهران
 تلاش برای حذف رقیب از انتخابات آغاز فتنه است


وچون از ایشان خواسته می شود  که نام مطهری را اصلاح بفرماییدآقای فرنیان پیام می فرستد که وی از بستگان مطهری است وبه خوبی می داند که شریعتی ومطهری هردو هم دهاتی هستند ! حالا قضاوت با شما مزینانی هاست کدامیک از  شما نام بستگان شهید مطهری را در مزینان می شناسید که با شما و دکتر شریعتی هم ولایتی باشند؟
البته آنان که شریعتی را می شناسند می دانند که دکتر گاهی در نوشته هایش از  نام وفامیلی علی مزینانی استفاده می کرد و اکنون استفاده از این نام در مجلس  بر روی یک فرد سیاسی ،خود جای بسی تأمل است!

منبع : شاهدان کویر مزینان

گفتنی است منطقه سبزوار بزرگ (سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد و روداب) به واسطه تاریخ کهن و فرهنگ اصیل ، خاستگاه پرورش و بالندگی شماری از بزرگترین مشاهیر خراسان و چهره های افتخار افرین ایران زمین بوده است. اما تا کنون ، قدر و منزلت این نام آوران برجسته دانسته نشده و اقدامات مناسبی جهت بزرگداشت آنان انجام نشده است.
نمونه ای از این شخصیت های بزرگ اما مغفول مانده غرب خراسان رضوی عبارتند از :
دکتر علی شریعتی مزینانی ، خواجه ابوالفضل بیهقی نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی ،  استاد محموددولت آباد نویسنده توانمند معاصر و خالق رمان "کلیدر" بلندترین اثر داستانی زبان و ادبیات فارسی ، حکیم حاج ملاهادی اسرار سبزواری  فیلسوف بزرگ شرق و ارسطوی زمان خود ، ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده کتاب مشهور روضه الشهدا اولین مقتل شهدای کربلا به زبان فارسی ، عطاملک جوینی نویسنده کتاب مشهور تاریخ جهانگشای ، ابوالحسن زید بیهقی نویسنده کتاب تاریخ بیهق و ....
امید می رود بعد از این  مسوولان فرهنگی غرب خراسان رضوی تلاش کنند برای همه یا چند نفر از این شخصیت های برجسته با ثبت روز ملی در تقویم جمهوری اسلامی ایران و نیز با برگزاری همایش های سالانه ، در جهت تکریم و بزرگداشت این شخصیت های اثرگذار و مشاهیر با اهمیت خراسان و ایران بکوشند.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
بورس تحصیلی امام حسین یا شُله زرد / هنگام درنگ با اندیشه های دکتر شریعتی
نظرت را بنویس
comments

استوار

سلام مچکرم از متن قابل تامل تان. دقیقاً سوالی است که کسی برام جوابگو نیست! چرا رسانه ی به ظاهر ملی کفه ی ترازویش به سمت یکی اینقدر ناحق سنگینی میکنی؟! هرسال 29 خرداد یک مقدار خیلی کمی از استاد یادآوری میشد! شکر خدا اونم داره اتفاق نمیفته!! موردی نیست چون نام و راه معلم شهیدمان در دل و جان ماست ، البته حق داره! رسانه ی به ظاهر ملی کوچیکتر از اون هست که بخواد در مورد معلم مجاهد و شهیدمان حرفی بزند... درود بر روح پاک مجاهد بزرگ دکتر علی شریعتی...

علی مزینانی

باسلام بی شک آنچه مرا به نوشتن وا می دارد تشویق شما یاران است که استادانه در فضای مجازی سبزوار را به جهانیان معرفی می نمایید امیدوارم روزی سبزوار را درجایگاه حقیقی خویش ببینم و مزینان نیز همچنین ارادتمند : علی مزینانی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما