ابوالحسن بیهقی بنیانگذار فلسفه تاریخ است / ضرورت انجام تصحیح جدید از تاریخ بیهق در دانشگاه های سبزوار

زهرا امیری / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: ابوالحسن زید بیهقی ملقب به فرید خراسان مبدأ فلسفه تاریخ است.
 
محمودرضا سلیمانی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: ابوالحسن بیهقی را به این خاطر باید مبدأ فلسفه تاریخ دانست که در قرن ششم هجری در ابتدای کتاب تاریخ خود فصلی کامل درباره اینکه فایده ی تاریخ چیست؟ و همچنین دلایل فواید تاریخ را به صورت مفصل برشمرده و توضیح داده است. 
 
وی توضیح داد: البته پیش از ابوالحسن بیهقی نیز اینگونه مباحث کمابیش توسط مورخان دیگر نیز مطرح شده است. مثلا ابوالفضل بیهقی در کتاب تاریخش گفته است« و من می خواهم که تاریخی پایه ای بنویسم» اما هیچ کس مانند ابوالحسن بیهقی (فرید خراسان) به این شکل مدون و کامل و به صورت یک فصل مستقل فواید  فلسلفه تاریخ را مورد بررسی قرار نداده اند.
 
سلیمانی ادامه داد: فرید خراسان شخصیتی بزرگ است که از زمان نوشته شدن تاریخ بیهق توسط او تا به همین امروز، هنوز هیچ کس دیگر نتوانسته تاریخ این منطقه را به زیبایی و شیرینی تاریخ بیهق بنویسد.
 
وی همچنین اظهار داشت: با وجود اینکه گروه های ادبیات فارسی در دانشگاه های حکیم سبزواری، دانشگاه آزاد اسلامی و ... را در سبزوار داریم اما متاسفانه یک تصحیح زیبنده از همین کتاب تاریخ بیهق در این شهر انجام نشده است و آخرین تنها تصحیح همانی است که شادروان احمد بهمن یار آن را در سال های خیلی دور حدود هشتاد سال قبل چاپ کرده است که بسیار ضروری به نظر می رسد اساتید و دانشجویان ادبیات دانشگاه های سبزوار این مهم را مد نظر قرار دهند.
 
گفتنی است ابوالحسن زید بیهقی مورخ، ریاضی دان، منجم و فقیه برجسته خراسانی در قرن ششم هجری است که آرامگاه وی در شهر ششتمد در جنوب سبزوار قرار دارد.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما