در گفتگو با رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی حمل و نقل نفتکش های سبزوار مطرح شد:

خطر انحلال شرکت های تعاونی در نتیجه مالیات های سنگین اداره دارایی

نفیسه بابائی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
عکس: زهرا امیری
 
در پی اعلام لیست شرکت های تعاونی برتر در سال 95 توسط اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان سبزوار برآن شدیم تا به مناسبت نزدیک شدن به 13 شهریور روز تعاون، به سراغ مدیران این شرکت های برتر برویم و با آن ها درباره مسائل کاری و رمز موفقیتشان گفتگو داشته باشیم. مدیرانی که هم گله مند بودند هم راضی، هم امیدوار بودند هم بیمناک.
در نخستین مصاحبه پای درد دل محمدرضا سخایی رییس شرکت تعاونی حمل و نقل نفتکش های سبزوار نشستیم که شرح گفتگوی اسرارنامه با این تعاونگر برتر شهرستان در ادامه منتشر می شود.
 
  • شرکت تعاونی حمل و نقل نفتکش های سبزوار در چه سالی تاسیس و شروع به فعالیت نمود؟
شرکت تعاونی حمل ونقل نفتکش های سبزوار در سال 1363 تاسیس و در زمینه ی حمل مواد سوختی، مازوت ازجمله نفت، گازوییل و بنزین فعالیت دارد، و قریب به 33 سال است که در حال خدمت رسانی است. این شرکت با کامیون ها و ماشین های حمل سوختی که متعلق به خود شرکت تعاونی است مواد سوختی را از تهران به نیروگاه ها و همچنین بنزین و گازوییل را به اسفراین و بردسکن و شهرهای اطراف شهرستان سبزوار سوخت رسانی می کند و همچنین به شهرهای دیگر ایران همچون بندر ماهشهر، بندرعباس، نکاء نیز انتقال مازوت را دارد.
 
  • جنابعالی چند سال سابقه ی فعالیت دارید؟
بنده حدود 7سال است که به طور متوالی رییس هیئت مدیره هستم و انجام خدمت میکنم.
 
  • شرکت تعاونی حمل و نقل نفتکش ها با چه تعداد نیرو در حال فعالیت است؟
این شرکت تعاونی با 6 نفر پرسنل اداری و نزدیک به 100راننده ماشین های حمل سوخت در حال فعالیت است.
 
  • شرکت تعاونی دارای چه تعداد سهامدار می باشد؟
شرکت تعاونی حمل و نقل نفتکش های سبزوار دارای 62 سهامدار می باشد. البته تقاضا برای عضویت در شرکت تعاونی بالاست ولی طبق اساسنامه تنظیم شده در آخرین مجمع، هیئت مدیره و اعضا مخالف افزایش تعداد سهامداران و همچنین افزایش سرمایه بودند .بنابراین این تعداد تا کنون افزایش پیدا نکرده است.
 
  • چه هدف و یا اهدافی باعث رشد این شرکت و همچنین باعث انتخاب شما به عنوان یکی از تعاونی های برتر شهرستان در سال 95 شده است؟
به لطف خدا سال 95 به عنوان یکی از شرکت تعاونی های برتر شهرستان سبزوار انتخاب شدیم ملاک و هدف اصلی ما صداقت و پشتکار است و خدا را شکر این مسئله را به اثبات رسانده ایم. به لطف خداوند منان تا همین سال جاری کوچکترین تخلفی از شرکت تعاونی ما صورت نگرفته است. چه در بحث دادن مالیات و یا دادن گزارشات به ارگان ها از هیچ موردی حتی کوچک سرباز نزدیم.
 
  • چند درصد از حمل و نقل های سوختی شهرستان سبزوار توسط ماشین های شرکت شما صورت می گیرد؟ 

اکثر حمل و نقل های سوختی در شهرستان سبزوار زیر نظر شرکت ما انجام می گیرد. شرکت تعاونی ما قریب به 40 تا50 ماشین حمل سوخت فعال در بخش مازوت دارد که به اصطلاح نفت کوره می نامند، و50 دستگاه از ماشین های دیگر ما  در سایر استان های ایران مشغول به فعالیت و سوخت رسانی هستند.
 
 
  • آیا از شرکت تعاونی حمل و نقل نفتکش های سبزوار می توان انتظار سوخت رسانی به خارج از کشور را داشت؟
بله، حتما اگر نیازی دیده شود شرکت این پتانسیل را دارد که به خارج از کشور هم حمل و نقل سوخت را انجام دهد، زیرا کارکنان شرکت تعاونی ما کارکنانی دلسوز، مجرب و فعال هستند، همه ی ماشین های موجود در شرکت تعاونی ماشین های به روز اسکانیا هستند که توان و قدرت این را دارند که حتی به کشورهای اطراف نیز سوخت رسانی کنند.
 
  • آیا شرکت حمل و نقل نفتکش های سبزوار سوددهی قابل انتظار را دارد؟
خیر، متاسفانه بخش زیادی از سوددهی شرکت صرف مالیات های ادراه دارایی می شود که این مالیات ها برای شرکت تعاونی ها بسیار سنگین است و این خود باعث می شود که سوددهی مورد نظر را نداشته باشیم، بارها در خصوص این مالیات های سنگین از اداره دارایی خواهش شده است که کمی منصفانه تر عمل کنند و از شرکت های تعاونی حمایت کنند ولی متاسفانه هیچ اقدام و تغییری صورت نگرفته است. اگر این مالیات های سنگین ادامه پیدا کند امکان این وجود دارد که شرکت تعاونی منحل گردد و چندین خانوار که از همین شرکت امرار معاش می کنند و هیچ منبع درآمد دیگری ندارند از کار بیکار شوند.
 
  • آیا مشکلی وجود دارد که فکر می کنید در اولویت رسیدگی باشد؟
بله، متاسفانه مشکل بزرگی که نیاز به رسیدگی دارد نبود پارکینگ در نزدیکی دفتر مرکزی است، دفتر مرکزی ما در میدان شهربانی واقع شده است ولی پارکینگ شرکت مسافت زیادی با دفتر مرکزی دارد، و از آنجایی که ماشین های حمل سوخت باید در نزدیکی دفتر مرکزی باشند، تعداد زیادی از ماشین های سنگین شرکت همه روزه در دور میدان پارک هستند و با توجه به اینکه ماشین ها مواد سوختی را بار دارند که همه قابل اشتعال هستند در این باب کمی احساس خطر می کنیم و همچنین باعث مزاحمت و شلوغی در محدوده میدان شده است.
اگر دولت و بقیه ارگانها همت کنند می توانند با توجه به زمین های بسیار زیادی که در آن منطقه موجود است و حتی بلااستفاده است قسمتی را به عنوان پارکینگ اختصاصی این شرکت ایجاد کنند تا مشکل ایجاد مزاحمت در دور میدان با ماشین های سنگین حامل سوخت حل شود.
 
رییس شرکت تعاونی حمل و نقل نفتکش های سبزوار در صحبت های پایانی خود از مرحوم سنگ سفیدی،آقایان امیرخانی، زعفرانی، فرزانگان، پورسعادت، حیدری تشکر و قدردانی کردند و این دوستان را در پا گرفتن و قوت این شرکت سهیم دانست.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما