تقویت نقش دانشگاهی سبزوار در شمال شرق کشور با افزایش رشته های جدید به دانشگاه حکیم سبزواری

 

 دانشگاه حکیم سبزواری در دارالمومنین سبزوار از مهرماه 92 در چند کد رشته جدید دانشگاهی ، اقدام به پذیرش دانشجو خواهد کرد.
 این خبری است که آن را مدتی قبل ، محمد همایی سرپرست دفتر ریاست دانشگاه حکیم سبزواری ، با خبرگزاری فارس در میان گذاشته است. (منبع:خبرگزاری فارس)
 
 
طبق این خبر ، چند رشته جدید در مقاطع مختلف دکترا ، کارشناسی ارشد و کارشناسی به رشته های تحصیلی دانشگاه حکیم افزوده خواهند شد و بدین ترتیب نقش دارالمومنین سبزوار به عنوان اولین قطب علمی و دانشگاهی شمال شرق کشور پس از مشهد مقدس بیش از پیش تقویت خواهد شد.
 گفتنی است دانشگاه حکیم سبزواری با سه دهه قدمت ، در سال 1366 تأسیس گردیده است.
 این دانشگاه یکی از با سابقه ترین دانشگاه خراسان است که حتی قدمت تأسیس آن از دانشگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی که در دهه 1380 تأسیس شده ، بیشتر می باشد (منبع) و همچنین در میان دانشگاه های خراسان ، از بیشترین تعداد رشته های تحصیلی در مقاطع (کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا) و بیشترین تعداد پذیرش دانشجو برخوردار است و در تمام این موارد تنها دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دومین کلان شهر ایران توانسته است ، در جایگاه بالاتر از سبزوار قرار گیرد.
 لازم به ذکر است ، دانشگاه حکیم سبزواری از بهمن ماه 91 موفق شد ، با تأسیس پردیس بین المللی ، گام موثری در جهت افزایش رشته های تحصیلات تکمیلی خود بردارد.به طوری که از بهمن ماه سال گذشته پردیس دانشگاه حکیم سبزواری با 8 رشته کارشناسی ارشد کار خود را آغاز کرده و احتمالاً از مهرماه 92 نیز رشته های دکترا به این دانشگاه افزوده خواهد شد.
 دانشگاه حکیم سبزواری به دلیل ظرفیت های متعددی که از آن برخوردار است ، تنها دانشگاه در خراسان رضوی است که در کنار دانشگاه فردوسی مشهد ، همه ساله به عنوان حوزه برگزاری کنکور کارشناسی ارشد انتخاب می شود.
 به غیر از مشهد و سبزوار دیگر شهرهای خراسان رضوی فاقد حوزه کنکور کارشناسی ارشد می باشند که داوطلبان این شهرستان ها باید برای ارائه آزمون به شهرهای مشهد یا سبزوار مراجعه کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به آدرس های زیر مراجعه نمایید:
 داوطلبان تحصیلات تکمیلی نیشابور ، حوزه امتحانی مستقل ندارند.
 
 مظلومیت نیشابور و بی توجهی نمایندگان
 
همچنین شهرستان های جنوب و مرکز خراسان رضوی نیز حوزه امتحانی برای ازمون کارشناسی ارشد ندارند.
 مردم و نمایندگان سبزوار در حال حاضر به پشتوانه توانمندی های دانشگاهی موجود در این شهر ، برای ایجاد حوزه کنکور سراسری دکترا در دانشگاه حکیم سبزواری ، در تلاش هستند.
 در اسفند ماه 91 متأسفانه به دلیل تغییر ناگهانی شرایط جوی و برف غافلگیرکننده آن سال در روز برگزاری ازمون دکترا ، شماری از داوطلبان سبزواری نتوانستند خود را به مشهد که تنها حوزه برگزاری کنکور دکتری در خراسان بود برسانند.


 برف آمد ما نرسیدیم


 چرا با وجود دانشگاه حکیم ، سبزواری ها برای آزمون دکترا باید به مشهد بروند
 
 
مهندس رمضانعلی سبحانی فر ، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی پس از بروز این مشکل از طریق مکاتبه با رئیس جمهور و معاون آموزش وزیر علوم ، پیگیر آن شد که حق داوطلبان سبزواری درکنکور دکترا تضییع نشود.


 نامه سبحانی فر به احمدی نژاد و معاون آموزش وزیر علوم و کمیسیون آموزش مجلس


گفتنی است در استان خراسان رضوی شهرهای مشهد ، سبزوار و گناباد به ترتیب قطب های اول تا سوم علمی و دانشگاهی این استان پهناور محسوب می شوند.
 شهر سبزوار به جز دانشگاه حکیم سبزواری ، از چندین دانشگاه دیگر نیز برخوردار است که سبزوار به واسطه آنها سالانه پذیرای بیش از 30 هزارنفر دانشجو می باشد. یکی از سه دانشگاه قدیمی علوم پزشکی در خراسان در شهر سبزوار واقع شده است. این دانشگاه از اواسط دهه 1360 تأسیس گردیده و هم اکنون دارای 4 دانشکده پزشکی ، پرستاری ، مامایی و بهداشت می باشد. به جز آن دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم علامه طباطبائی) دانشکده دولتی علوم قرآنی ، دانشکده فنی امام خمینی ، دانشکده فنی بقیه الله ، دانشگاه آزاد ، دانشگاه پیام نور ، دانشگاه سماء ، دانشگاه جامع علمی کاربردی شماره 1 و 2 ، دانشگاه های غیرانتفاعی ابن یمین ، بیهقی و ... و حوزه علمیه خواهران و برادران سبزوار سایر مراکز علمی و دانشگاهی این شهر می باشند.
 گناباد نیز تقریباً به طور همزمان با سبزوار سومین دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی را در دهه 1360 در خود تأسیس کرده است. گناباد در خراسان رضوی تنها شهری است دوشادوش شهرهای مشهد و سبزوار ، در رشته پزشکی نیز دانشجومی پذیرد. معمولاً پذیرش دانشجو در رشته پزشکی تنها در دانشگاه های معتبر با سطح بالای علمی اتفاق می افتد.
 در سال های اخیر به جز سه شهر مشهد ، سبزوار و گناباد ، دیگر شهرهای خراسان نیز برای تأسیس واحدهای دانشگاهی به تکاپو افتاده اند. به طوری که در حدود سه سال گذشته ، شهرهای تربت حیدریه ، نیشابور و کاشمر نیز صاحب چند واحد دانشگاهی شده اند.


 دانشکده پرستاری کاشمر افتتاح شد.

معرفی دانشگاه نیشابور
 
 
معرفی دانشگاه تربت حیدریه


 گفتنی است شهرهای نیشابور و تربت حیدریه همچنین اخیراً اقدام به تأسیس دانشکده های علوم پزشکی کرده اند.
 هرچند با توجه به ایجاد روند کاهشی در جمعیت جوان کشور و متعاقباً کاهش حجم داوطلبان ورود به دانشگاه ها ، ممکن است دانشکده ها و دانشگاه های تازه تأسیس در شهرهای خراسان ، با شانس های کمتری برای مطرح شدن و استقبال از جانب جوانان مواجه شوند ، با این حال تأسیس این دانشگاه های جدید در شهرهای خراسان از اهمیت خاص خود برخوردار است و ممکن است بتواند به توسعه پایدار شهرهای میزبان بیانجامد.
مجله اینترنتی اسرارنامه هم اکنون در بخش عکس نامه همین وبسایت اقدام به انتشار یک گالری از تصاویر دانشگاه حکیم سبزواری کرده است.شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مشاهده این گالری روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با دانشگاه حکیم سبزواری بزرگترین دانشگاه ملی شمال شرق کشور پس از فردوسی مشهد


نظرت را بنویس
comments

احسان

من از این دانشگاه خاطرات خوبی دارم.امکاناتش صد درصدی نبود اما برای سپری کردن یک دوره 4 ساله دانشجویی مناسب بود.تقریبا همه چیزداخل دانشگاه بود خصوصا ایناواخر که بازارچه دانشگاه راه افتاد و خیاطی و میوه فروشی هم داخلش زدن تقریبا یک دانشجو ی خوابگاهی می تونست تمام ترم در خود داشگاه بمونه و نره بیرون استاداشم خوب بودن راحت یک دانشجو میتونست اساتیدشو ببینه بااینکه بعضیاشون سطح علمی و تحصیلی بالایی داشتن ولی مثل بعضی دانشگاه ها نبود که استادارو اصلا نمیشه دید از جمله فردوسی که من الان برای کارشناسی ارشد اینجام.مشهد کلا قابل تحمل نیست اگه امام رضا نباشه. بااینکه شهر بزرگ و ابادیه ولی اصلا دوست داشتنی نیست و من تو همین دوماه اول دلم خیلی گرفته

چرا فینگلیش نوشتی برادرمن خوب درست با الفبای فارسی خودمون می نوشتی دیگه!

مرتضی.ن

این دانشگاه اونقدرم تعریفی نیست خیلی ازخودتون تعریف نکنید حالا انگار نوبرشو آوردید دانشگاه شاهرود با اینکه شهر کوچیکتری از سبزواره خیلی ابادتر و بزرگتره. امکاناتشم بیشتره از همه مهمتر اساتیدش اقلا سواد دارن نه مثل استادای درپیت دانشگاه شما من که 4 سال سبزوار دانشجوی دانشگاه حکیم بودم خیری از دومین شهر بزرگ خراسان ندیدم کاش تو شهرهای کوچیکتر مثل کاشمر و گناباد و نیشابور و اسفراین قبول می شدم سبزوار نمی اومدم که نه از دانشگاهش خیری دیدم نه از مردمش

alireza

S . man term aval hastam. voroodiye bahmane 91 mehr ke biyad vared term dovom misham . miram.daneshgahe khoobeyh bozorgo va shike emkanatesham bad nist vali chera ostadash yeki dar miyoon miyan kelasaro sathe elmishoonam be nazaram payineh. age ostada ro khoob entekhab konan dar kol daneshgahesh khoobe.

ف ر (9392)

پیشنهاد می کنم یک نگاه به دفترچه های انتخاب رشته کنکور سراسری بندازید.سبزوار نسبت به بقیه شهرهای خراسان وضع خیلی خوبی داره. من مال سال نود و یکو دیدم خیلی به سبزواری بودن خودم افتخار کردم. به جز مشهد و سبزوار دیگه بقیه شهرهای خراسان رضوی یا دانشگاه نداشتن یا مثل نیشابور فقط یکی دوتا رشته تو دفترچه دارن. ولی سبزوار در هر زیرگروهی نگاه کنید چندتا رشته داره که معملوم میشه برامون که نقش دانشگاهی سبزوار واقعا چه قدر عالی و پررنگه در استان

راستی

از اینکه خبر تلاش های زحمت کشان شهر به ویژه مهندس سبحانی فر را منتشر می کنید مشتکرم.اوایل فکر می کردم شما فقط سایت طرفدار دکتر محسنی هستید ولی حالا پی می برم که شما از هرکس به نفع شهر و دیارمان تلاش می کند ، حمایت می کنید. امیدوارم موفق باشید.خیلی ممنون از همه تلاش هایتان

رویا

سلام. ای کاش تو گزارش تصویریتون از خوابگاهاشم عکس می گذاشتید.خیلی باحاله به خدا! شونصد تا آدم توی یک واحد 60 متری می تپونن میگن این جا خوابگاهتونه امن و راحت بعد پدرمادرامونم انتظار دارن همش یا تو کلاس باشیم یا تو خوابگاه و خدانکرده نریم بیرون. حالا از ما که دیگه گذشت. تو رو خدا سال های بعد اگه جا ندارید به دانشجوها خوابگاه بدید کمتر دانشجو بگیرید. گناه دارن این بدبختا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما