ضرورت جداسازی آب شرب از آب غیر شرب در آبیاری بوستان های سبزوار/ انتقال آب چاه از میدان صاحب الزمان به بوستان لاله

زهرا امیری / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
ایده طرح تفکیک آب شرب و غیر شرب در ایران سابقه ای بیش از یک دهه دارد که البته این مبحث در سال 1388 که از سوی مقام معظم رهبری سال اصلاح الگو مصرف نامیده شد، جدی تر مطرح و بار دیگر در دستور کار متولیان امورآب کشور قرار گرفت.
 
طبق اعلام بعضی منابع تنها 6 درصد از آب تصفیه شده در شهرها به مصرف شرب انسانی می رسد و مابقی صرف مصارف بهداشتی، فضای سبز و... می شود و در واقع بخش اعظمی از هزینه های تولید آب شرب در پرسه مصرف به هدر می رود.
 
با توجه به کاهش بارندگی در سال های اخیر و کمبود آب  در حدی که حتی در بعضی مناطق به دلیل نبود آب شرب، آبرسانی از مناطق دیگر صورت می گیرد، چه خوب است اگر درست مصرف کنیم و آب شرب را از آب غیر شرب برای فضای سبز جداسازی کنیم.
 
در این راستا طی چند سال اخیر شهرداری سبزوار اقدامات خوب و ارزشمندی را در دستور کار قرار داده است.
 
به طور مثال علی دلبری مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سبزوار در تیرماه سال جاری در گفتگویی با خبرنگاران گفته است: 75 درصد فضای سبز سبزوار با آب غیرشرب آبیاری می شود که 25 درصد باقیمانده در دست اجراست.
 
طی چند روز اخیر نیز شهرداری سبزوار دراقدامی قابل تقدیر با انتقال آب چاه از میدان صاحب الزمان (نجار آباد) به بوستان لاله ( شهربازی) این پارک را مجهز به آب غیرشرب کرده و بنابر این از این پس فضای سبز بوستان لاله نیز با آب غیر شرب آبیاری خواهد شد.
 
امید می رود روند جایگزینی آب شرب با آب غیر شرب در فضاهای سبز شهری سبزوار هرچه سریعتر به صورت کامل انجام شود و بدین ترتیب صرفه جویی قابل توجهی را در مصرف آب شرب شهرستان شاهد باشیم.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما