آیا دولتمردان کاملا بدهکار به مردم سبزوار، طلبکار شده اند؟! / چرا دولت ها در ارتباط با فرودگاه سبزوار کم کاری و بهانه جویی می کنند؟

در روزهای اخیر یادداشتی از سوی نویسنده ای با نام مستعار «هُدهُد سبزوار» در کانال ها و گروه های تلگرامی سبزوار منتشر شده است که از رفتار ناعادلانه دولتمردان در خصوص پروژه فرودگاه سبزوار گلایه می کند که نه تنها قدم مثبتی برای رونق و بهره برداری کامل از ظرفیت این پروژه مهم ملی در خراسان رضوی که با سرمایه ی مردم غیرتمند و متعهد سبزوار ساخته شده است، بر نمی دارند، بلکه انگار این دولتمردان به جای خدمت به مردم در جایگاه طلبکاری از مردم قرار گرفته و می خواهند به بهانه های واهی بر بی مهری و غفلت ها و بی انصافی های همیشگی خود نسبت به سبزوار و پروژه های این شهر رنگ توجیه بپاشند.
 
مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل این مطلب که هم اکنون در آرشیو کانال های تلگرامی دیدبان خراسان غربی ، صبح سبزوار ، هُدهُد سبزوار و نیز در بسیاری از گروه های تلگرامی محل حضور سبزواری ها قابل دسترسی است، می پردازد.
 
خاطرنشان می شود، انتشار این مطلب به معنای تأیید یا رد محتوای آن از سوی اسرارنامه نیست ولی تنها به این جهت منتشر می شود، که اگر خدای نخواسته طبق ادعای این نویسنده عمداً یا سهواً حقی از مردم سبزوار ضایع شده است، اول از همه فرماندار و نمایندگان سبزوار به عنوان مسئولان رده اول محلی و سپس مسئولان استانی و کشوری که معمولا در شعارها و سخنرانی ها، خود را خادم  مردم و مردم را ولی نعمتان خود می دانند، به رسم پاسخگویی به مردم در پیگیری و تعیین تکلیف این حقوق ضایع شده، جدیت لازم را به خرج دهند:
 
 آیا دولتمردان کاملا بدهکار به مردم سبزوار، طلبکار شده اند؟! 
 
💠در روند اجرای پروژه های عمرانی معمولا با دو شکل سرمایه گذاری بخش دولتی و بخش خصوصی مواجهیم که در حالت طبیعی پس از به سرانجام رسیدن این پروژه ها، سرمایه گذار دولتی یا خصوصی اقدام به بهره برداری از پروژه افتتاح شده، می کند.
 
💠اما بعضاً شاهد روندهای متفاوتی در اجرای پروژه های عمرانی هستیم که فرودگاه سبزوار نمونه بارزی از این روندهای استثنایی است که در حالت طبیعی چندان با حساب دو دو تا چهارتای منطقی جور در نمی آید، اما اگر عِرق شهردوستی و عشق و علاقه مردمان با غیرت دیار سربداران به توسعه شهرشان را نیز در نظر آوریم، همه حساب و کتاب ها جور خواهد شد، به شرط آنکه این عرق شهردوستی و نجابت و تلاش عاشقانه مردم عمداً یا سهواً مورد سوءاستفاده دولتمردان قرار نگیرد.
 
💠فرودگاه سبزوار از این نظر پروژه ای استثنایی در بین اکثر پروژه های اجرا شده در کشور عزیزمان ایران است، که تمام سرمایه گذاری آن در مراحل ساخت توسط بخش مردمی و با انگیزه های غیرانتفاعی صورت گرفته، اما بهره برداری از آن به طور کامل به دولت های جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است، اما متأسفانه بسیاری از دولت هایی که از زمان افتتاح این فرودگاه تا کنون روی کار آمده اند، نه تنها بهره برداری بهینه را از از این فرودگاه انجام نداده اند، بلکه در بعضی مواقع به جای داشتن حس قدردانی و تشکر از تلاش و همت مردم نجیب دیار سربداران، انگار درموضع طلبکاری قرار گرفته اند و بیشترین سخت گیری های قانونی و حتی فراتر از قانونی را نسبت به این پروژه روا داشته اند.
 
💠همین چند روز قبل خبری در رسانه های تلگرامی سبزوار منتشر شد، که هرچند منبع خبر نامشخص بود، اما نتیجه ی آن مطلب درنهایت، انداختن توپ عدم توسعه و رونق فرودگاه سبزوار به زمین موسسه آبادانی دیار سربداران به عنوان موسسه ای مردمی در غرب خراسان رضوی بود که از اواسط دهه 70 تا اوایل دهه 80 شمسی با بسیج کردن نیروها و امکانات شهروندان غیور سبزواری درحرکتی جهادی، پروژه سنگین ساخت فرودگاه را در حدود 8 سال عملیاتی کرد و به پایان رساند.
 
💠در واقع منابع به اصطلاح آگاهی که مرجع درج آن مطلب بودند، با آوردن چند استدلال اساساً اشتباه به مخاطبان خود چنین القا کرده بودند که اگر از جانب دولت اهتمامی جدی برای افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار، تطویل و تعریض باند، برقراری پروازهای خارجی و به طور کامل توسعه این فرودگاه صورت نمی گیرد، به خاطر این است که زمین فرودگاه سبزوار هنوز درمالکیت یک موسسه مردمی (موسسه آبادانی دیار سربداران، بانام سابق هیئت امنای فرودگاه سبزوار) است.
 
💠و اما در اینجا باید، جهت جلوگیری از تضییع حق مردم نجیب سبزوار چند نکته را به دولتمردانی که با چنین بهانه هایی قصد شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت را دارند، چند نکته را متذکر شد:
 
⭕️زمین فرودگاه سبزوار چگونه به نام یک موسسه مردمی شد؟⁉️
 
💠در اواسط دهه هفتاد شمسی وقتی که شماری از نخبگان و دلسوزان توسعه سبزوار در آن زمان به این نتیجه رسیدند که برای بیرون رفتن دیار سربداران از حاشیه ی محرومیت و کم توجهی دولت های وقت و نیز برای کسب امتیازات منحصر به فرد سیاسی و اقتصادی و احیای جایگاه شایسته ی این شهر در منطقه و کشور، داشتن یک فرودگاه با ظرفیت فعالیت بین المللی ضروری است، اراده حاکم بر شهرستان به این سمت رفت که هر طور شده، دولت های وقت را برای سرمایه گذاری در ساخت فرودگاه سبزوار مجاب کنند. اما از طرف دیگر کمابیش معلوم بود که دولت هایی که متاسفانه نگاه تمرکزگرایانه بر کلانشهرهای کشور نظیر مشهد و نواحی اطراف آن را داشتند، هیچ گاه تن به چنین سرمایه گذاری هایی در یک شهرستان دور از مراکز استان نمی دهند. بنابراین دلسوزان توسعه سبزوار ناچار از آن شدند که خود کمر همت ببندند و تا حد امکان سرمایه و سایر امکانات مورد نیاز ساخت فرودگاه را از محل منابع خود شهرستان فراهم آورند. برای این منظور در ابتدا گروهی شامل بزرگان و معتمدان آن زمان مردم سبزوار از جمله امام جمعه معزز، نمایندگان، شماری از بازاریان، ... تحت عنوان «هیئت امنای فرودگاه سبزوار» تشکیل شد که همین هیئت امنا با ایده توسعه ی شهر سبزوار در نهایت منجر به تشکیل موسسه  ای تحت عنوان «آبادانی دیار سربداران» شد.
 
💠سرانجام مردم سبزوار دولت وقت را به شرط تامین زمین مورد نیاز ساخت فرودگاه از سوی خود شهرستان، راضی به صدور مجوز این پروژه زیربنایی در غرب خراسان رضوی کردند. طبق مطالعاتی که انجام شده بود، برای ساخت فرودگاه جدید سبزوار به بیش از ۳۰۰ هکتار زمین نیاز بود که مسلماَ نقدینگی کافی برای تهیه این مقدار زمین در شهرستان وجود نداشت.
 
هُدهُد سبزوار, [08.08.17 01:16]
💠اما خوشبختانه در آن زمان دکتر محمدرضا محسنی ثانی به عنوان یکی از دلسوزان توسعه سبزوار معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان بزرگ بود و از طرفی دیگر حجت الاسلام باغانی و دکتر راه چمنی نمایندگان وقت سبزوار در مجلس شورای اسلامی با دولت سازندگی( مرحوم هاشمی رفسنجانی )ارتباط خوبی داشتند و اینها با همکاری یکدیگر شرایطی را فراهم آوردند که دولت قبول کرد در تامین بخشی از زمین مورد نیاز فرودگاه جدید با مردم سبزوار همراهی کند.
 
💠برای این منظور قرارشد موسسه مردمی مورد اشاره با نام سابق هیئت امنای فرودگاه به نمایندگی مردم سبزوار در امر ساخت فرودگاه، اراضی فرودگاه قدیم در ضلع جنوبی شهر( محدوده ی صالح آباد) را از سازمان هواپیمایی کشور تحویل بگیرد و در اختیار مالکان اراضی فرودگاه جدید قرار دهد و در این قرارداد به صورت شفاف مستند گردیده است که هر زمان سازمان هواپیمایی اسناد مالکیت آن اراضی را به نام مردم شریف سبزوار درآورد، پس از آن اسناد مالکیت فرودگاه جدید به نام سازمان هواپیمایی کشور گردد.
 
💠ناگفته نماند که اراضی فرودگاه قدیم سبزوار از سوی سازمان هواپیمایی چیزی حدود ۱۲۰ هکتار اعلام شده بود و پر واضح است که تا همین جا نیز مردم سبزوار باید ایثاری بزرگ را متقبل می شدند زیرا ما به تفاوت۱۲۰ هکتار زمینی که از جانب سازمان فرودگاهی کشور تحویل هیات امنای فرودگاه می شود با ۳۳۰ هکتار زمین مورد نیاز در فرودگاه جدید را( تقریبا ۲۱۰ هکتار) باید از محل منابع شهرستان و مشارکت های مردمی تامین می کردند ودولت به جز واگذاری اراضی فرودگاه قدیم سبزوار حاضر به همکاری بیشتری در این زمینه نشد.
 
💠اما اگر همین ۱۲۰ هکتار زمین هم به درستی به مردم سبزوار تحویل داده می شد، باز جای شکرش باقی بود اما متاسفانه بعدا مشخص شد اندازه واقعی زمین فرودگاه قدیم نه ۱۲۰ بلکه ۹۱ هکتار بوده که بخشی از آن نیز تحت تصرف ساختمان های سازمان هواپیمایی کشور بوده و تا همین امروز هم قابل واگذاری نیست و از آن بدتر اینکه سازمان هواپیمایی کشور هیچگاه نتوانست سند مالکیت خود را برای ۷۰ هکتار باقی مانده ارائه دهد و برعکس مالکان و صاحبانی از میانه مردم پیدا شدند که با ارائه اسنادی مدعی بودند این اراضی در واقع متعلق به اجداد آنها بوده که در زمان پهلوی اول برای ساخت فرودگاه قدیم سبزوار با کاربرد نظامی، غصب  شده و مردم که نتوانستند در آن زمان در مقابل تصمیم دولت پهلوی بایستند و مانع غصب زمین های شان شوند و به تدریج این موضوع را به دست فراموشی سپرده بودند، اینک در دوران حکومت جمهوری اسلامی وقتی که دوباره بحث این زمین ها و واگذاریشان از طرف دولت به مردم سبزوار مطرح می شد افرادی که خود را مالک زمین ها می دانستند خواستار آن بودند که اراضی غصبی اجدادیشان به وراث باز گردانیده شود.
 
💠حتی علاوه بر شهروندان حقیقی، اداره اوقاف و بعدها اداره مسکن و شهرسازی و... نیز مدعی مالکیت بر بخش‌های دیگری از همان اراضی فرودگاه قدیم شدند.حتی مجموع مالکیتهای ادعا شده از ۱۲۰ هکتاری که سازمان هواپیمایی کشور ادعای آن را داشت بیشتر بود اما از آنجایی که هیئت امنای فرودگاه افرادی متدین، متشرع و از معتمدین مردم سبزوار بودند در نهایت و پس از اثبات صحت بسیاری از شکایات مطرح شده راضی به این امر نشدند که چشم بر حقوق مردم و املاک اوقافی ببندند و بنابراین شرایط طوری پیش رفت که هیچ زمینی از فرودگاه قدیم به مالکیت هیئت امنای فرودگاه سبزوار در نیامد تا آنها نیز بتوانند آن اراضی را در اختیار مالکان اراضی تصرف شده در محل فرودگاه جدید بگذارند بدتر آنکه این نهاد مردمی تا مدتها گرفتار شکایاتی بود که درباره اراضی فرودگاه قدیم مطرح می شد و اینها همه هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را به دوش این مجموعه گذاشت.
 
💢💢💢
 
💠با همه این مشکلات و گرفتاری ها که در بالا ذکر شد فرودگاه جدید سبزوار در ۳۳۰ هکتار اراضی ای که در جنوب غرب سبزوار محدوده روستای مسکن توسط هیئت امنای  فرودگاه تملک شده بود ساخته شد و در سال ۸۲ به افتتاح رسید و برای بهره برداری در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
 
💠اما نکته ی ناراحت کننده اینجاست که دولت مردانی که عملاً در مراحل ساخت فرودگاه سبزوار کمکی نکرده اند و تقریباً تامین همه هزینه‌های آن را مرحله به مرحله بر دوش مردم صبور دیار سربداران انداختند و حتی هیات امنای فرودگاه را درگیر چنان مشکلات حقوقی کردند که دامنه بعضی از مشکلات تا امروز ادامه دارد، در مرحله پس از افتتاح فرودگاه نیز همواره به این سرمایه عظیم ملی در غرب خراسان کم لطفی کرده و هرگز همت کافی را برای برقراری پرواز های مناسب داخلی و خارجی از این فرودگاه و توسعه و تکمیل سایر نیازهای آن به خرج ندادند!
 
💠تنها کافی است به این نکته اشاره کنیم که هر چند ظرفیت اسمی فرودگاه سبزوار جابجایی سالانه ۲۵۰ هزار نفر مسافر است، اما طبق آمار اعلام شده در وب سایت مادر تخصصی شرکت فرودگاه های کشور مجموع مسافر جابجا شده در این فرودگاه از ابتدای سال ۸۵ تا انتهای ۹۵(۱۱ سال) تنها حدود ۳۰۰ هزار نفر بوده. یعنی بهره‌برداری از این فرودگاه در طول ۱۱ سال فعالیت تقریباً به اندازه ظرفیت یک سال آن بوده است.
 
💠علاوه بر جابجایی مسافر، فرودگاه سبزوار که از سال ۸۵ به عنوان مرز مجاز هوایی شناخته شد و اجازه انجام پروازهای بین المللی را به دست آورد قرار بود در زمینه ی حمل بار و کالا نیز یکی از مبادی ورود و خروج کالاهای صادراتی و وارداتی باشد و به عبارتی دیگر در جهت احیای نقش تجاری و بازرگانی سبزوار، به عنوان بارانداز شمال شرق کشور باشد.
 
💠همه اینها در حالی است که در مطالعات احداث فرودگاه سبزوار پیش بینی شده بود در صورت بهره برداری کامل از ظرفیت این تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی که جمعیت تقریبی یک نیم میلیون نفری را در شهرستان سبزوار و سایر شهرستان‌های اطراف تحت پوشش قرار می دهد ظرفیت اشتغال تقریباً ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می آید. اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که دولت های مختلفی که در کشور مستقر می شوند، با ادامه سیاست اشتباه تمرکز گرایی در کلانشهرها موجب ازدحام بیش از حد فعالیت ها در فرودگاه هایی نظیر فرودگاه مشهد شده اند و متاسفانه در نقطه مقابل میلیاردها تومان سرمایه مردمی که اینک به پروژه ای ملی تبدیل شده و در قالب فرودگاه سبزوار در اختیار دولت قرار گرفته است بیرون مانده و برخی دولتمردان برای توجیه کم کاری‌های خود به بهانه های بی ربطی نظیر سند مالکیت فرودگاه سبزوار متوسل می شوند!
 
💠اتفاقاً در همین زمینه باید گفت، اینکه تمام سند فرودگاه جدید سبزوار به نام یک موسسه مردمی غیر انتفاعی است که هیچ سودی نیز از این مالکیت نصیب این موسسه نمی‌شود ( زیرا عملاً بهره بردار فرودگاه سبزوار دولت است) اتفاقاً یک حُسن برای این فرودگاه به شمار می‌آید. چرا که همین حالا بسیاری از فرودگاه های کشور دارای مالکیت های مجهولی هستند که دائما شاکیان و معارضانی نیز در محاکم حقوقی پیدا می‌کنند، نظیر فرودگاه بین المللی بندرعباس که در سال ۹۴ با مشکلی در همین زمینه مواجه شد و یک مالک حقیقی بعد از ۵۰ سال توانست ثابت کند بخشی از زمین های فرودگاه مرکز استان هرمزگان متعلق به خانواده او بوده که غصب شده است.دولت هنگامی که با این مشکل مواجه شد نه تنها جلوی روند فعالیت و توسعه و رونق فرودگاه بین المللی بندرعباس را نگرفت بلکه با پرداخت مبلغ ۱۸ میلیارد تومان به شاکی خصوصی، مسئله را ختم به خیر کرد.
 
💠در خبری دیگر که کمتر از دو ماه قبل در خرداد ۹۶ در وبسایت تین نیوز شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل ایران منتشر شده چنین آمده است که نخستین سند شش دانگ اراضی فرودگاه ها در سطح کشور به نام فرودگاه طبس به مساحت ۶۸۰ هکتار صادر شد.
 
💠این خبرها نشان می‌دهد که در سطح کشور این فقط فرودگاه سبزوار نیست که سند شش دانگ آن به نام خود فرودگاه ثبت نشده و بسیاری از فرودگاه های دیگر حتی به گونه ای پیچیده تر از فرودگاه سبزوار یعنی به شکل چند مالکی یا با مالکان نامشخص وجود دارد. اما این مسئله باعث نشده دولت‌ها اصل توسعه این فرودگاه ها را متوقف کرده و وظیفه خود را در زمینه بهره برداری موثر از امکانات و سرمایه های ملی انجام ندهند.
 
💠به هر حال آنچه پیداست این است که دولتمردان در مسئله فرودگاه سبزوار ۱۰۰% بدهکار مردمی هستند که با عشق و انگیزه و عرق بالای شهر دوستی دست به کاری منحصر به فرد در سطح کشور زده اند و سرمایه ساخت یک پروژه زیرساختی مهم را فراهم آورده و برای بهره برداری در اختیار دولت قرار داده اند که متاسفانه در این زمینه هم دولت‌ها و ظیفه خود را درست انجام نداده اند.
 
💠اینک بسیار عجیب و غیرمنصفانه است که دولتمردان در حالی که هنوز هیچ یک از تعهدات خود را نسبت به مردم سبزوار انجام نداده اند، بخواهند با بهانه جویی های واهی روند توسعه فرودگاه را متوقف کرده و حتی از برقراری پرواز هایی که ظرفیت آن در منطقه وجود دارد نیز طفره روند.
 
💠ناگفته نماند که اگر زمین فرودگاه سبزوار هنوز متعلق به یک نهاد مردمی است، از آنجایی که بهره برداری از فرودگاه ها در ایران در انحصار دولت هاست، در نتیجه این مالکیت هیچ سود مادی برای این نهاد ندارد. اما به هر حال این اراضی از منابع مالی مردم شهرستان محسوب می شوند و بنابرین دولتمردان اساسا بدهکار باید پیش از آنکه در فقره به نام زدن اراضی فرودگاه جدید سبزوار مدعی و طلبکار مردم نجیب دیار سربداران باشند به فکر انجام حداقل بخشی از تعهدات خود بوده و تدبیری بیاندیشند تا این سرمایه عظیم ملی در غرب خراسان رضوی از رکود خارج شده و نهایت بهره برداری از آن به عمل آید.
 
📝نویسنده: هُدهُد* (یک شهروند سبزواری)
 
منبع: کانال های تلگرامی «دیدبان خراسان غربی» و «صبح سبزوار»
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

فروهر

درود بر شما با این توضیحات کامل و جامع
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما