استاد محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری ، نامزد جایزه بهترین کتاب داستانی آمریکا شد

 

استاد محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری و خالق کتاب "کلیدر" بلندتری رمان فاخر زبان و ادبیات فارسی ، در نخستین ماه سال 92 ، با جدیدترین رمان خود به نام "زوال کلنل" نامزد دریافت جایزه بهترین کتاب داستانی آمریکا شد.
به گزارش تیم رصد مجله اینترنتی اسرارنامه ، رسانه های مختلف خبر کشور نامزدی دریافت جایزه بهترین کتاب داستانی آمریکا توسط "کلنل" دولت آبادی چنین تشریح کرده اند :


روزنامه مردم سالاری : آیا دولت آبادی نخستین جایزه جهانی ادبی ایران را به ارمغان می آورد؟

خبرنامه هفتگی سیمرغ : محمود دولت آبادی با «کلنل» نامزد بهترین کتاب داستانی آمریکا شد.

این خبر همچنین در بسیاری از رسانه های خارجی از جمله وبسایت های انگلیسی زبان نیز انعکاس یافته است . (منبع)

گفتنی است استاد دولت آبادی ،  یکی از معدود نویسندگان ایرانی است که در کنار چهره های سرشناسی  نظیر سیمین دانشور و صادق جمال زاده در سال های گذشته نامزد دریافت جایزه ادبی نوبل شده است. (منبع)


نوبل یکی از معتبرترین جایزه های جهانی است که حتی نامزد شدن برای دریافت آن نیز از ارزش واهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

استاد محمود دولت آبادی یکی از مشاهیر برجسته خراسان در دوران معاصر می باشد  که در روستای دولت آباد در 10 کیلومتری جنوب دارالمومنین سبزوار متولد شده است.
منطقه سبزوار بزرگ(سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد و روداب) زادگاه محمود دولت آبادی به واسطه برخورداری از شماری از بزرگترین نویسندگان ایرانی که در دوره خود صاحب سبک و صاحب آثاری ماندگار هستند ، به پایتخت نثر فارسی معروف شده است. (منبع: سبزوار پایتخت نثر ایران)


خواجه ابوالفضل بیهقی نویسنده کتاب مشهور تاریخی بیهقی ، ابوالحسن زید بیهقی نویسنده کتاب ارزشمند تاریخ بیهق ، عطاملک جوینی نویسنده کتاب تاریخ جهان گشای ، ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده کتاب مشهور روضه الشهدا اولین مقتل شهدای کربلا به زبان فارسی ، دکتر علی شریعتی متفکر و جامعه شناس برجسته معاصر و نویسنده توانمند شماری از ارزشمندترین کتب ادبی معاصر ایران و البته استاد محمود دولت آبادی تنها شماری از فرزندان سبزوار بزرگ هستند که با خلق آثاری ماندگار در گنجینه ابیات ایران ، حق بزرگی بر گردن نثر فارسی دارند.


در این میان استاد محمود دولت آبادی جایگاه ممتاز خود را دارد.
وی خالق تعداد قابل توجهی از داستان های فاخر زبان و ادبیات فارسی است که از آن جمله می توان به "کلیدر" ، "جای خالی سلوچ" ، "اتوبوس" ، "روزگار سپری شده مردم سالخورده" ، "آوسنه بابا سبحان" ، "لایه های بیابانی" ، "گاواره بان" و ... اشاره کرد.
استاد محمود دولت آبادی ، به جز توانمندی های غیرقابل انکارش در زمینه نویسندگی ، در عرصه سیاسی ایران نیز فعالیت های متعددی کرده است و همین علائق سیاسی  برخی از آثار او را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
هرچند گرایش های سیاسی دولت آبادی در سال های اخیر وی را با انتقاداتی مواجه کرده است ، اما سوای خط مشی سیاسی این نویسنده و تنها از منظر توانمندی های مسلم او  در داستان نویسی فارسی ، می بایست ، محموددولت آبادی را از مفاخر کم نظیر ایران در عرصه ادبیات به شمار آورد.
تنها مطالعه داستان ده جلدی کلیدر کافی است که هر منتقدی ، به توانمندی های نویسندگی دولت آبادی اعتراف کرده و از آن ستایش به عمل آورد.
کتاب کلیدر پیرامون شرح زندگی یکی از قهرمانان محلی سبزوار به نام "گل محمد" نوشته شده است.
یکی از ترانه های معروف فولکلور ایران که ریشه خراسانی دارد ، ترانه "نه نه گل محمد" است که بازهم برگرفته از ماجراهای زندگی و مرگ سوزناک "گل محمد" قهرمان سبزواری رمان کلیدر دولت آبادی است.


رمان کلیدر با همه ارزش های ادبی و شهرت خاص خود ، اینک به نظر می رسد زیرسایه شهرت کتاب "کلنل" جدیدترین رمان محمود دولت آبادی قرار گرفته است.
کلنل که بیان  متفاوتی از وقایع انقلاب اسلامی ایران را ارائه می کند ، قرار بود به واسطه نشر چشمه در داخل کشور انتشار داده شود ، اما پس از لغو مجوز نشرچشمه ، انتشار "زوال کلنل" نیز به حالت تعلیق درآمد.
به همین دلیل این رمان ابتدا با زبان آلمانی و در کشور آلمان رونمایی شد و از همان ابتدا بسیار مورد توجه قرار گرفت.
اینک زوال کلنل پس از درنوردیدن مرزهای شهرت در اروپا ، به آمریکا رسیده است و با نامزد شدن برای دریافت جایزه ادبی بهترین داستان ترجمه آمریکا در سال جاری  ، امیدهای تازه ای را در دل مردم ایران برانگیخته است که شاید نخستین جایزه مطرح ادبی جهان به یک نویسنده ایرانی تعلق گیرد.
زوال کلنل دولت آبادی قبلاً در سال 1390 هم نامزد دریافت جایزه ادبی آسیایی "مَن" (من بوکر) شده است.
این جازۀ بین‌المللی سی‌هزار دلاری همه‌ساله به نویسنده‌ای آسیایی اهدا می‌شود که کتابش به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده‌است.
(منبع)

گفتنی است محمود دولت آبادی در ایران زندگی می کند و علاوه بر عرصه ادبیات و سیاست در عرصه های اجتماعی نیز حضور پر رنگ و فعالی دارد.
وی اخیراً در بهمن ماه 91 در اقدامی تحسین برانگیز به دیدار سعدی افشار هنرمند پیش کسوت تئاتر ایران و بازمانده هنرمندان سیاه بازی و نمایش های "تخت حوضی" رفت که رسانه های خبری کشور به صورت گسترده ای به انعکاس این خبر مهم پرداختند.
ازجمله این رسانه ها خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بود که شرح کامل به  همراه گزارش تصویری این دیدار را در همان زمان منتشر کرده بود که شما گرامیان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر دراین زمینه هم اکنون به پیوند زیر مراجعه نمایید :
دیداری که خاطره ها را زنده کرد
گزارش ایسنا از دیدار محمود دولت آبادی با سعدی افشار


لازم به ذکر است استاد دولت آبادی هرچند هم اکنون در تهران سکونت دارد و در ارتباط با آثارش سفرهای زیادی نیز به کشورهای خارجی دارد ، اما ارتباطش را با شهر زادگاهش دارالمومنین سبزوار ، پایتخت نثر فارسی حفظ کرده است. به طوری که قرار است یکی از جدیدترین آثار او با همکاری انتشارات فیروزی در سبزوار منتشر شود.
جدیدترین کتاب دولت آبادی ، محلی است که در آن دو نویسنده زبردست و استاد مسلم نثر فارسی که اتفاقاً هر دو نفر سبزواری هم هستند ، با یکدیگر تلاقی پیدا می کنند.
درواقع محموددولت آبادی در جدیدترین کتاب خود ، تصمیم دارد ، هنرنویسندگی خواجه ابوالفضل بیهقی نویسنده تاریخ ارزشمند بیهقی را ارزیابی کند.
اسرارنامه پیش از این در این زمینه به انتشار توضیحات کامل پرداخته است. علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر هم اکنون به پیوند زیر مراجعه نمایند:
جدیدترین کتاب استاد محمود دولت آبادی در شهر زادگاهش سبزوار منتشر می شود.

با توجه به همه ارزش های هنری و جایگاه منحصر به فرد استاد محموددولت آبادی در زمینه هنر نویسندگی نثر فارسی ، به نظر می رسد ، هنوز در شهر زادگاهش سبزوار چنان که باید و شاید از این شخصیت برجسته تجلیل نشده و بهره برداری های فرهنگی ، اجتماعی و حتی اقتصادی لازم نیز  از وجود چنین مشاهیری به عمل نیامده است.
گفته می شود ، یکی از دلایل مغفول ماندن استاد محمود دولت آبادی در شهر زادگاهش سبزوار ، گرایش ها و فعالیت های خاص سیاسی اوست.
با این حال اگر این گفته صحیح باشد ، به نظر می رسد در سبزوار نسبت به دولت آبادی کم لطفی شده ا ست.
چرا که این نویسنده توانمند معاصر چنان که دیدیم همین حالا در تهران سکونت دارد و به فعالیت های گسترده اجتماعی می پردازد و بسیار مورد توجه رسانه ها نیز قرار دارد.
پس چه طور مدیران ارشد و مسوولان فرهنگی شهر زادگاهش ، به بهانه فعالیت های سیاسی دولت آبادی از کنار برجستگی های ادبی و هنری او به راحتی می گذرند و طرح و برنامه قابل قبولی برای تکریم و تجلیل به موقع از این هنرمند همشهری به عمل نمی آورند؟


خوشبختانه در ایران اسلامی به برکت وقوع انقلاب اسلامی و وجود رهبری فرزانه ای نظیر حضرت آیت الله خامنه ای ، آزادی بیان و اندیشه مجاز شمرده شده است. از همین روست که چنان که اشاره شد ، هنرمندانی نظیر دولت آبادی با وجود دیدگاه های خاص سیاسی شان ، به راحتی در ایران زندگی می کنند و به انتشار آثارشان می پردازند. لذا انتظار می رود ، مسوولان فرهنگی و مدیران ارشد دارالمومنین سبزوار به ویژه رئسای ادارات و ارگان هایی نظیر میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری ، رئسای دانشگاه ها ، نمایندگان و فرماندار  ویژه سبزوار توجه مناسبی به موضوع تکریم و تقدیر شایسته از استاد محمود دولت آبادی در شهر زادگاهش داشته باشند.
در این میان قطعاً رسانه ها نیز می توانند نقش موثری ایفا کنند.
مجله اینترنتی اسرارنامه در چند ماه اخیر به نوبه خود تلاش کرده است ، در این زمینه به کوشش مناسبی بپردازد.
از جمله کوشش های اسرارنامه می توان به انتشار چند مطلب تحلیلی در ارتباط با استاد محمود دولت آبادی اشاره کرد که برخی از این مطالب تا کنون با واکنش های مختلف مخاطبان وهمشهریان گرامی قرار گرفته اند.
شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید ، برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه به پیوندهای موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین صفحه ، مراجعه نمایید.

با تشکر از دوست و مخاطب عزیز  و همیشگی و عضو افتخاری تیم رصد اسرارنامه  که با نام "همشهری" و با آدرس ایمیل boy_m_1991@yahoo.com  به این مجله در تهیه مطلب فوق یاری رسانیده است.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دلنوشته ای برای استاد محمود دولت آبادی

استاد محمود دولت آبادی را بشناسیم و بشناسانیم

داستان حسنک وزیر ، میعادگاه دو نویسنده بزرگ خراسان


نظرت را بنویس
comments

لیلی زاهدی

سلام به اسرارنامه و درود و عشق بی پایانم به استاد محمود دولت آبادی من کرد هستم وافتخار میکنم که گل محمد هم هم زبون من بوده.تاحالا ده بار کلیدر رو خوندم ولی بازم می خونمش.من عاشق قلم استاد هستم.یکی از آرزوهام دیدار با استاده.واقعا دست مریزاد استاد حقا که نوبل رو باید با نام شما حک کنن وضرب بزنن.ازمنتقدین خواهش میکنم بی قصد وغرض وحسودی به استاد نظر بدن تا استاد درزمان حیاتش متوجه بشه که قدرش رو میدونن بعد از اون تجلیل ازش فایده نداره..............

سعید نعمت زاده (جوشقانی)

درود و صد ها درود بر استاد محمود دولت آبادی. اکثر کتب ایشان را مطالعه کرده ام و به ویژه کلیدر را نه فقط مطالعه بلکه دیده ام. زیرا قدرت تصویرگری استاد دولت آبادی در این کتاب به گونه ای است که انگار صحنه ها را آدم دارد جلو چشمش می بینید و چون بعضی افرادنظیر بنده حافظه بصریشان قوی تر از بقیه انواع حافظه است چنین اثری که همراه با تصویرپردازی های فراوان ذهنی است بیشتر در ذهنشان جای می گیرد و در حافظه شان می ماند. من احترام وسیع خودم را از همینجا نثار استاد دولت آبادی و زادگاه هنرپرورش سبزوار عزیز می کنم. درود بر شما استاد عزیز . و درود بر سبزوار گرامی که همواره بزرگانی بی نظیر مانند دولت آبادی کبیر، بیهقی دبیر ، و سرآمد همه انها دکتر شریعتی معلم فرهیخته ی دلیر ، این مبارز روشن ضمیر با افق دیدی به وسعتی کویر را در دامان خود پرورانیده است پاینده باشید ای مردم خوب /

امین

سلام.ای کاش برای لحظه ای هم که شده به این موقعیت عالی بوجودآمده برای منطقه سبزوار تامل کنیم.الان سبزواربااین اتفاقات خوش داره به قطب علمی وورزشی شرق ایران تبدیل میشه.استاددولت آبادی بدون هرچشم داشتی دارن برای ماافتخارمیارن واینقدربی مهری نسبت بهشون میشه

گر حکم شود که مست گیرند ...

آقا یا خانم سنگ سفیدی منم با نظر اسرارنامه موافقم. قرار نیست هرکس حرفی برخلاف میل ما گفت تکفیرش کنیم و حکم ارتدادشو صادر کنیم. چون اونطوری باید نصف بیشتر مردم اعدام بشن به قول خدابیامرز پروین اعتصامی ((گر حکم شود که مست گیرند *****در شهر هرآنچه هست گیرند))

سنگ سفیدی

قبول سلمان رشدی ایرانی نیست اما پس منظورشما اینه که اگه سلمان رشدیم ایرانی بود باید ازش حمایت می کردیم اینطوری که شما حس ناسیونالیستی کورکورانه ورتون داشته اگه سلمان رشدیم ایرانی بود حمایتش می کردید

سنگ سفیدی

هر گردی که گردو نمیشه. مثلا سلمان رشدی هم با کتابش ایا ت شیطان تو همه جهان معروف شده ولی امام خمینی حکم قتلشو صادر کرده هیچکس نگفته چون سلمان رشدی با این کتابش ایرانو در جهان معروف کرده نباید اعدام بشه. نباید عرق ناسیونالیستی باعث بشه ادم چشمش رو همه واقعیت ها ببنده و کور بشه.دولت ابای بازیچه دشمناشده اگه نوبلم بیاره باز بی ارزشه مگه اصغرفرهادی اسکاراورد ارزش داشت.

فاطمه فسنقری

دم استاد گرم خیلی خوشحال شدم.از اینکه سایت اسرارنامه همیشه در ارائه خبرهای خوش پیش قدم بقیه سایت های سبزواره واقعاً متشکرم. به نظر منم حتی اگه استاد دولت ابادی به لحاظ سیاسی خط دیگه ای داشته باشه همین که یک ایرانیست که رفته در جهان مطرح شده و نامزد دریافت جایزه در امریکا شده خیلی با اهمیته و همه کسانی که ایرانو دوست دارند در این مواقع باید جناح بازی ها و اختلافات داخلی رو کنار بگذارن و با هم برای مطرح کردن نام ایران در جهان تلاش کنند. ایشااله هرکی برای سربلندی و موفقیت ایران تلاش می کنه موفق باشه.

راستی

واقعاً تفاوت را احساس می کنم وقتی به صورت همزمان به سایت شما و سایت ..................... مراجعه می کنم. اصلاً طرزفکرها ، ایده ها و روش ها از زمین تا آسمان با هم فرق می کنه. خدا بهتر می دونه کدوم یکی از شما طرف حق هستید ولی من دلم می خواد کتاب دولت آبادی برنده این جایزه بشه. اگه راست بگم من هیچ کدوم از کتاباشو نخوندم وکلا حوصله داستان ندارم ارادت خاصی هم نسبت به دولت آبادی ندارم ولی همین که یک ایرانیه و می خواد تو آمریکا اسم ایرانو مطرح کنه برام مهمه. دعا می کنم برنده بشه.

جعفر1370

امیدوارم استاد موفق بشه این جایزه جهانی رو در کشور آمریکا برای ایران کسب کنه. تا همونطور که ورزشکاران کشورمون سال گذشته در رقابت های ورزشی المپیک در چندین رشته ورزشی جهان درخشیدند و حتی در کشتی امریکا رو زمین زدند هنرمندانمونم بتونن به لحاظ هنری آمریکا رو فتح کنن.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما