کاروانسرای تاریخی مهر ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: کاروانسرای تاریخی روستای مهر در مسیر جاده ابریشم و محور سبزوار- شاهرود ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری منطقه را دارد.

محمودرضا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،اظهار کرد: این اثر به دلیل قرارگیری در مسیر جاده تهران- مشهد، قابلیت تغییر کاربری به مجتمع رفاهی و خدماتی بین راهی را دارد.

وی افزود: شهرستان داورزن علاوه بر کاروانسرای مهر با آثار تاریخی و طبیعی آسیاب‌های آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین راهی، مساجد قدیمی، یخدان‌ها، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای قدیمی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره و کویر شرایط مساعدی برای جذب گردشگران و مسافران دارد.

سلیمانی گفت: روستای قدیمی مزینان زادگاه دکتر علی شریعتی و آتشکده آذربرزین مهر در حاشیه کویر  واقع در شهرستان داورزن مکان‌های بسیار دیدنی برای مسافران است.

وی با اشاره به  اهمیت تغییر کاربری کاروانسرای مهر گفت: یکی از دلایل متقن تغییر کاربری ابنیه تاریخی احیاء و رونق دوباره آن‌ها و ایجاد زمینه و بسترهای لازم برای بازگشت آثار به حیات اجتماعی معاصر و جلوگیری از انزوای آنان است.

در همین خصوص، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن نیز گفت: کاروانسرای مهر سال گذشته به منظور مرمت و اشتغالزایی پایدار کاروانسرایی از طریق صندوق احیا و بهره‌برداری بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شدند.

ناصر منتظری افزود: هزینه مرمت، آماده سازی و احیا کاروانسرا 19 میلیارد و400 میلیون ریال است که پس از مرمت به مدت 25 سال در اختیار کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران قرار گرفت که البته در حال پیگیری است.

وی اظهار کرد: هنوز واگذاری کاروانسرای مهر بصورت دائم صورت نگرفته و سرمایه گذاری بطور رسمی ابلاغ نشده است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن گفت: احیاء کاروانسرای مهر از طریق تغییر کاربری همراه با حفظ اصالت اثر، تحولی در صنعت گردشگری شهرستان داورزن ایجاد می‌کند؛ چراکه آثار تاریخی طبیعی در دسترس این کاروانسرا نیز میزبان خیل عظیم مسافران و گردشگران می‌شود.

کاروانسرای تاریخی روستای مهر در مسیر جاده ابریشم  و محور سبزوار-شاهرود و 50 کیلومتری غرب سبزوار  قرار دارد که یکی از زیباترین کاروانسراهای بین راهی است.

قدمت این کاروانسرا مربوط به دوران قاجاریه است که با شماره ‎3/1660 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و مصالح آن آجر، ملات گل و گچ و تزئینات آن به‌صورت آجری نیم دایره است. طاق‌ها و قوس‌های آن نیز جناقی و هلالی است و دارای هشتی، حیاط مرکزی، اصطبل‌های شرقی و غربی و یک محل شاه‌نشین است.

کاروانسرای مهر به شکل چهار ایوانی و مستطیل شکل است تعداد 28 اتاق در اطراف حیاط مرکز آن ساخته شده است. دالان این کاروانسرا بسیار زیبا و به صورت هشت ضلعی است و دو اتاق مستطیل شکل به‌طور قرینه در طرفین آن قرار دارد. روبروی دروازه ورودی شاه نشین زیبای کاروانسرا است که از یک ایوان و یک حیاط هشت ضلعی با اطاق های متعدد مربع و مستطیل شکل ساخته شده است.

ایوان‌های شرقی و غربی نسبتا بزرگ که در پشت آن اتاق‌های متعدد دیده می‌شود دارای دو اصطبل سراسری در این مکان و در زیر ایوان شمالی کاروانسرا یک آب انبار قرار دارد.

داورزن دارای 150 اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون 68 مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.


منبع: ایسنا
کد:6430

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما