باغی که تا ابد باقی است / به بهانه رونمایی از کتاب داستان – خاطره ی ایثارگران دانشگاه حکیم سبزواری

گزارش: امید برومندی /  مجله اینترنتی اسرارنامه 

عکاس: زهرا امیری 

این باغ بدون شک باقی است. باغی از گل های ایثار و فداکاری که در طول 8 سال حماسه ی مقدس دفاع، با خون پاک شهیدان و رزمندگان دلاوراین سرزمین آبیاری شده است و اکنون اگرچه سال ها از به ثمر نشستن آن می گذرد، اما هنوز از شکوفایی و طراوتش کاسته نشده بلکه هر روز بر آن افزوده می شود و یکی از رموز ماندگاری آن در وجود رهروان خوش فکر و با همتی است که اجازه نمی دهند گذر زمان گرد فراموشی را بر چهره این باغ بپاشد و از خرمی آن حتی اندکی بزداید.

یکی از زیباترین جلوه های تلاش برای ماندگار سازی یاد و خاطره حماسه دفاع مقدس که در شهر سبزوار و با همت دانشگاه حکیم سبزواری اتفاق افتاده است، تألیف و تدوین کتابی است تحت عنوان باغ باقی که به بیان خاطرات و داستان هایی از کارمندان رزمنده و یا منتسب به خانواده های معزز شهدای دفاع مقدس اختصاص دارد و گفته می شود در سطح وزارت علوم اولین نمونه از چنین اثری است.

در واقع اگرچه تا کنون کتاب های متعددی در راستای زنده نگاه داشتن یادها و خاطرات حماسه سازان دوران هشت ساله جنگ تحمیلی تهیه و تدوین شده است، اما تهیه کتابی با موضوعیت داستان - خاطره های کارمندان رزمنده یا خانواده های شهید کارمندان یک دانشگاه تا کنون در سطح کشور بی سابقه بوده و امید می رود با این کار ابتکاری که در دانشگاه حکیم سبزواری اتفاق افتاد، فتح بابی برای تهیه هرچه بیشتر چنین آثاری فراهم آید.

از نکات جالب دیگر که در ارتباط با کتاب باغ باقی اتفاق افتاده است، طراحی تابلوهایی از عکس ایثارگران دانشگاه حکیم سبزواری به همراه بخش کوتاهی از مطالب مندرج در کتاب است که به صورت نمایشگاهی جذاب و خاطره انگیز در آمده و یکی از برنامه های جانبی مراسم رونمایی از این کتاب بود.

به هرحال دانشگاه حکیم سبزواری که در طول چند دهه از حیات پر برکتش همواره پیشگام فعالیت های علمی و فرهنگی ارزشمندی در شمال شرق کشور بوده، این بار با ابتکار انتشار کتاب داستان - خاطرات ایثارگران این دانشگاه قدم فرهنگی ارزشمند دیگری برداشته تا شاید الگویی برای فعالیت های اینچنینی در این دانشگاه و دیگر دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی کشور.

گفتنی است کتاب باغ باقی از محصولات مرکز آفرینش های فرهنگی اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری است و  سید نورالله رضوی، علی ششتمدی و الهه رامشینی در مدت 3 سال کار جمع آوری خاطرات و نوشتن داستان ها و تدوین این مجموعه ارزشمند را به ثمر رسانیده اند تا سبزوار امسال در هفته دفاع مقدس دست پری در حوزه تولیدات فاخر محتوایی و فرهنگی داشته باشد.

چنین شد که در محفلی صمیمی و معطر از یاد و خاطره دلاورمردی های شهدا و ایثارگران کشورمان آیین رونمایی از کتاب و گشایش نمایشگاه باغ باقی، سه شنبه شب 4 مهر 96 با حضور شماری از مسئولان شهرستان، امام جمعه معزز، دانشگاهیان، اصحاب فرهنگ و هنر و کارمندان دانشگاه حکیم سبزواری در محل نگارستان آفرین سبزوار برگزار شد.

خبرگزاری ایرنا خبر رونمایی از این کتاب را به شرح زیر منتشر کرده است:

رونمایی کتاب با موضوع دفاع مقدس در سبزوار
 
سبزوار- ایرنا- کتاب 'باغ باقی' با موضوع دفاع مقدس در قالب خاطرات ایثارگران دانشگاه حکیم سبزواری سه شنبه شب با حضور مسئولان، امام جمعه و فرمانده سپاه در نگارستان آفرین سبزوار رونمایی شد.
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم گفت: این کتاب شامل 33 خاطره از 27 رزمنده و همکاران منتسب به خانواده شهداست که در مدت سه سال به رشته تحریر درآمد.
 
جواد حدادنیا افزود: این کتاب بیان رشادت و مردانگی قهرمانانی است که واقعیت تاریخ بودند و تاریخ دفاع مقدس را با شجاعت و رشادت خود رقم زدند.
 
امام جمعه سبزوار نیز با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امروز امنیت، اقتدار و پیشرفتهای جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف مرهون فرهنگ دوران دفاع مقدس است. 
 
حجت الاسلام غلامرضا مقیسه افزود: رمز پیروزی در دوران دفاع مقدس وحدت، انسجام، حضور مردم در صحنه و پیروی از ولایت فقیه بود و عزت و اقتدار انقلاب با حفظ این ارزشها تداوم می یابد. 
 
همچنین نمایشگاه عکس دفاع مقدس نیز مربوط به ایثارگران دانشگاه حکیم سبزواری در نگارستان آفرین این شهر گشایش یافت./ پایان

خبرگزاری ایسنا نیز این مراسم را به شرح زیر گزارش داده است:

 
کتاب «باغ باقی» رونمایی شد
 
کتاب «باغ باقی» شامل 33 داستان و خاطره از کارمندان ایثارگر و خانواده‌های شهدای منتسب به کارمندان دانشگاه حکیم سبزواری، همزمان با هفته دفاع مقدس رونمایی شد.
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، جواد حدادنیا، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در این خصوص اظهار کرد: این کتاب به قلم سیدنوراله رضوی، علی ششتمدی و الهه رامشینی در چهار بخش کارستان، سروستان، نیستان و نگارستان نوشته شده و طراحی جلد و صفحات کتاب توسط سمانه کیوانلو انجام شده است.
 
وی ادامه داد: این کتاب بیان رشادت و مردانگی قهرمانانی است که واقعیت تاریخ بودند و تاریخ دفاع مقدس را با شجاعت و رشادت خود رقم زدند.
امام جمعه سبزوار نیز با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امروز امنیت، اقتدار و پیشرفت های جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف مرهون فرهنگ دوران دفاع مقدس است. 
 
حجت‌الاسلام مقیسه افزود: رمز پیروزی در دوران دفاع مقدس وحدت، انسجام، حضور مردم در صحنه و پیروبی از ولایت فقیه بود و عزت و اقتدار انقلاب با حفظ این ارزشها تداوم می یابد.
 
همزمان با رونمایی از کتاب «باغ باقی» نمایشگاه عکس و پوستری با همین عنوان نیز در محل نگارستان آفرین سبزوار دایر شد./ پایان

 

پی نوشت:

از ویژگی های کتاب باغ باقی این است که هر سه نویسنده آن از چهره های ادبی و فرهنگی شهرستان سبزوار تألیف شده است و یکی از نویسندگان آن دکتر سیدنورالله رضوی خود از جانبازان دوران دفاع مقدس و همچنین از مدیران پیشکسوت و تاثیرگذار دانشگاه حکیم سبزواری و شهرستان سبزوار در حوزه فعالیت های فرهنگی در دو دهه اخیر بوده است که دو فصل کارستان و نگارستان این کتاب را به رشته تحریر در آورده است.  همچنین علی ششتمدی دیگر نویسنده این کتاب نیز دانشجوی دکترای ادبیات پایداری و از فعالان رسانه ای سبزوار می باشد که فصل سرورستان کتاب باغ باقی را نگاشته است و در کنار آن ها، الهه رامشینی دیگر نویسنده این کتاب نیز از نویسندگان هنرمند و فرهیخته سبزواری است که پیش از این چند کتاب دیگر از وی به چاپ رسیده است و دراین اثر جدید، نویسنده فصل «نیستان» کتاب باغ باقی بوده است.

از طرف برگزارکنندگان این مراسم، از دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری به خاطر حمایت هایش از چاپ کتاب باغ باقی با اهدای تندیسی تقدیر شد. اما حدادنیا تندیس خود را به دکتر احمد وحید از روحانیون و کارمندان پیشکسوت دانشگاه و از خانواده های معطم شهدای سبزوار تقدیم کرد.

فرزانه فرهبد بانوی فرهیخته سبزواری اجرای این برنامه را برعهده داشت و با تسلط خاص خود در اجرا و دکلمه اشعار و متن های ادبی و مناسبتی زیبا به حس و حال معنوی مراسم می افزود.

نکات جالب این مراسم پخش کلیپ های زیبا و موثری بود که در یکی از این کلیپ ها تصاویری از شهدای منتسب به کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری همراه با متنی زیبا اجرا شد و به مرور یادها و خاطرات خانواده های ایثارگران دانشگاه پرداخت.

یک تذکر:

تعدادی از هنرمندان خوش ذوق و جوان شهرستان، نمایشی را برای این مراسم تدارک دیده بودند که قرار بود بعد از رونمایی از کتاب اجرا شود، اما متاسفانه شماری از مسئولان حاضر در جلسه پس از رونمایی از کتاب اقدام به ترک محفل کردند و این باعث به وجود آمدن همهمه ای در مراسم شد و برای دقایقی نظم محفل از کنترل خارج گردید و به دنبال آن بسیاری از حضار دیگر نیز سالن را ترک کردند. پس از این اتفاق هنرمندانی که مدت ها برای تدارک یک نمایش مرتبط با موضوع مراسم تمرین کرده بودند، شرایط را مناسب ندیده و از اجرا منصرف شدند. به نظر می رسد در این گونه مواقع بهتر است، جهت تقویت انگیزه هنرمندان شهرستان و قدردانی و حمایتی هرچند مختصر از فعالیت های آنان تمام بخش های یک مراسم به یک اندازه مورد توجه همه میهمانان اعم از مردم و مسئولان قرار گیرد و در صورتی که یک یا دو مسئول بنا به ضرورتی مجبور به ترک مراسم شدند، سایر مسئولان و میهمانانی که ضرورتی برای ترک برنامه ندارند، به رسم مهرورزی و آداب حسنه میهمانی، حتی الامکان با ادامه حضور و توجه خود گرما بخش محفل و  باعث قوت قلب برگزارکنندگان و مجریان آن مراسم تا پایان باشند.

برای مشاهده گالری تصاویر هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما