مسئول کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای شهر سبزوار

اول آبان روز بزرگداشت بیهقی با رویکرد مردمی در سبزوار گرامی داشته می شود

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
مسئول کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای شهر سبزوار گفت: اول آبان روز بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی در زادگاهش سبزوار، امسال با رویکرد مردمی تری نسبت به سال های گذشته برگزار می شود.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه مسعود پسندیده در این زمینه به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه از چند سال قبل سنگ بنای برگزاری مراسم بزرگداشت اول آبان در سبزوار با همکاری مشترک شورای شهر و دانشگاه حکیم سبزواری گذاشته شده و به صورت مستمر همه ساله همایش هایی در این زمینه برگزار شده است، اما امسال دانشگاه حکیم سبزواری ترجیح داده به صورت جداگانه به برگزاری همایش علمی ویژه ابوالفضل بیهقی بپردازد و بنابراین ما نیز در شورای شهر بر آن شدیم تا تفاوتی در نحوه برگزاری مراسم نسبت به سال های قبل ایجاد کنیم و رویکرد مردمی تری را در این زمینه اتخاذ نماییم.
 
وی اظهار داشت: امسال دیگر شورای شهر و شهرداری در روز اول آبان اقدام به برگزاری همایش نخواهند کرد و به جای آن، طبق رایزنی هایی که با آموزش و پرورش انجام داده ایم قرار است، در روز اول آبان زنگ بیهقی در مدارس سبزوار به صدا در بیاید و در این خصوص مسابقات و فعالیت هایی در سطح مدارس و بین دانش آموزان شهرستان تدارک دیده شود که منجر به آشنایی بیشتر آنان با شخصیت این مورخ و ادیب برجسته ایرانی گردد.
 
پسندیده درباره اهمیت انجام کار فرهنگی روی دانش آموزان گفت: سال گذشته فقط در یکی از مدارس شهرستان سبزوار زنگ بیهقی در روز اول آبان نواخته شد، و ما مشاهده کردیم که بسیاری از دانش آموزان آن مدرسه نیز اطلاعات مناسبی درباره مهمترین مشاهیر شهرستان از جمله بیهقی نداشتند و با توجه به اهمیت فرهنگ سازی در جامعه از سنین پایین امسال تصمیم گرفتیم تمرکز اصلی کار را در مدارس شهرستان قرار دهیم.
 
عضو شورای پنجم شهر سبزوار تصریح کرد: البته ما مخالف برگزاری همایش های بزرگداشت در تالارهای شهرستان نیستیم، اما این قسمت از کار را دانشگاه حکیم سبزواری به خوبی انجام خواهد داد، بنابراین ما به دنبال این هستیم که بتوانیم هر چه بیشتر موضوع بیهقی و تاریخ بیهقی را در بین مردم و خصوصا دانش آموزان سبزواری مطرح کنیم.
 
وی افزود: با رئسای ادارات میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز رایزنی هایی برای بزرگداشت اول آبان انجام داده ایم که بتوانیم امسال با رویکرد متفاوتی این روز را گرامی بداریم.
 
پسندیده درباره موضوع ثبت روز ملی بیهقی در تقویم کشور گفت: شورای شهر در این زمینه مستقیماً نمی تواند اقدامی انجام دهد. زیرا نقش و وظایف شورای شهر در سطح شهر تعریف شده است، اما می توانیم این موضوع را از طریق ارتباط با نمایندگان و سایر مسئولان شهرستان مورد پیگیری قرار دهیم.
 
وی با تأکید بر لزوم داشتن نگاه زیرساختی در حوزه مسائل فرهنگی سبزوار گفت: متاسفانه در حال حاضر تقویم فرهنگی رویدادها و مناسبت های مهم شهرستان تدوین نشده  و ادارات و نهادهای مختلف سبزوار از روزهای مختلفی که در تقویم تاریخ و فرهنگ سبزوار حائز اهمیت هستند، چندان اطلاعی ندارند.
 
مسئول کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای شهر سبزوار افزود: اگرچه در چند سال اخیر روزهای اول آبان و هشت اسفند در ارتباط با ابوالفضل بیهقی و حکیم سبزواری گرامی داشته می شود، اما سطح برگزاری برنامه ها بسیار محدود است و بعضاً حتی در سطح خود شهر سبزوار هم انعکاس مناسبی پیدا نمی کند و بسیاری از مناسبت ها و رویدادهای مهم دیگر نیز در سبزوار به طور کل نادیده گرفته می شود.
 
وی ادامه داد: با طراحی تقویم فرهنگی سبزوار می توانیم در طول سال به طراحی فعالیت های فرهنگی مختلفی نظیر مسابقات، جشنواره ها، محافل کتابخوانی، برنامه های هنری و ... در ارتباط با مناسبت ها و ظرفیت های مهم بومی بپردازیم تا به تدریج سبزوار بتواند در هر سال میزبان یک یا چند رویداد موثر در سطح ملی، بین المللی و استانی و شهرستانی باشد. 
 
گفتنی است سال هاست اول آبان توسط شمار زیادی از دانشگاهیون ، متخصصان ادبیات و به ویژه صاحب نظران نثر فارسی و همچنین از سوی فعالان  فرهنگی و ادب دوستان ایران به عنوان روز ملی بیهقی برای ثبت در تقویم کشور پیشنهاد شده است و به همین مناسبت همه ساله در سبزوار همایش هایی با حضور برخی میهمانان کشوری برای بزرگداشت ابوالفضل بیهقی برگزار می شود. 
 
نظرت را بنویس
comments

سلام فکر می کنم در حال حاضر مهم ترین وظیفه مسئولان شهری سبزوار رایزنی و پیگیری جدی با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ثبت رسمی روز بیهقی در تقویم کشور است. مبادا مسئولان مانند سال 86 غفلت و کوتاهی کنند و باز هم این طرح در شورا رد شود. برای به نتیجه رسیدن این طرح و تصویب نهایی آن در تقویم باید مسئولان رایزنی سنگینی با اعضای شورا داشته باشند و گرنه به جایی نخواهیم رسید. اگر این روز در تقویم رسمی کشور ثبت ملی شود بسیاری از چیزها خود به خود روی ریل خواهد افتاد. و هر سال برنامه های ملی تدارک دیده خواهد شد مثل روزهای حافظ و خیام و عطار و مولوی. تاکید می کنم مبادا مسئولان غفلت و کوتاهی کنند و باز هم این فرصت بی نظیر را از دست بدهیم و باز هم دست سبزوار در تقویم کشور خالی بماند. ما به خاطر همین کوتاهی ها و پیگیری نکردنها فرصت های زیادی را از دست دادیم. باید سماجت کنیم تا این روز به تصویب برسد. به قول معروف حتی شده باید مسئولان سبزوار پاشنه در خانه اعضای شورا از جا دربیاورند و یا پشت در شورای عالی انقلاب فرهنگی بخوابند تا این روز تصویب شود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما