وعده پشت وعده / وعده فرماندار ویژه برای همه روزه شدن پروازهای سبزوار-تهران محقق نشد / وعده جدید رئیس فرودگاه سبزوار: برقراری پروازهای عتبات عالیات، کیش و قشم

ریحانه ریاحی، امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
در روزهای اخیر گزارش عملکرد فرودگاه سبزوار مورد توجه رسانه های مختلف شهرستان قرار گرفته است به طوری که هفته گذشته خبرگزاری راه دانا عملکرد 6 ماهه اول سال 96 در تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان را از زبان رئیس این فرودگاه جویا شده بود (منبع) و شنبه هفته جاری نیز خبرگزاری  ایرنا به همین موضوع پرداخته است.(منبع)
 
علی اصغر روشن بین در این گزارش ها علاوه بر اعلام تعداد پروازهای نشست و برخاست انجام شده در فرودگاه سبزوار طی 6 ماه گذشته، به موضوع پیگیری برقراری پروازهای عتبات عالیات، کیش و قشم نیز در این فرودگاه اشاره کرده است.
 
وعده برقراری مسیرهای جدید پروازی در فرودگاه سبزوار از سوی رئیس فرودگاه در حالی داده می شود که از چند ماه قبل احمد برادران معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار وعده همه روزه شدن پروازهای تهران را داده بود و در خبری که 24 تیر 96 در خبرگزاری مهر منتشر شد، گفته بود: در نشست مشترک با سبحانی فر نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل شرکت ملی هواپیمایی ایران «هما» مقررشد ظرف یک ماه آینده پرواز‌های فرودگاه سبزوار از پنج به هفت پرواز افزایش یابد.(منبع)
 
اکنون از آن تاریخ چند ماه می گذرد اما خبری از افزایش پروازها و ورود شرکت هواپیمایی هما به فرودگاه سبزوار نشده است.
 
او همچنین در همان خبر به پیگیری برای برقراری پروازهای کیش، قشم و ساری از فرودگاه سبزوار نیز اشاره کرده بود که بدیهی است، این وعده نیز تا کنون تحقق نیافته باشد.
 
گفتنی است از ماه های ابتدایی سال جاری پس از ورود هواپیماهای کوچک ATR به ایران که یکی از نتایج برجام بود، شور و شوقی در همه شهرهای دارای فرودگاه کشور فراهم آمد و خبر اعلام افزایش پروازها در اکثر فرودگاه ها یکی پس از دیگری در رسانه ها منتشر شد. 
 
پر واضح است مردم سبزوار نیز که برخلاف سایر شهرهای خراسان رضوی، بیشترین میزان رای به حسن روحانی را در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری داده اند، اکنون از دولتمردان در سطح کشور و نیز از نمایندگان دولت در سبزوار انتظار دارند، حداقل به اندازه ی بقیه مناطق بتوانند از مزایای احتمالی برجام در زمینه های مختلف از جمله در زمینه گشایش هایی که در حمل و نقل هوایی کشور اتفاق افتاده بهره مند شوند اما تا کنون فقط چند وعده نصیبشان شده است. 
 
از همه این ها گذشته، گفته می شود دولتمردان در پروژه ای نظیر فرودگاه بسیار بیش از این حرف ها بدهکار مردم سبزوار هستند که قبلا در مطالبی مفصل تر موضوع بدهکاری دولت به مردم سبزوار در موضوع پروژه سبزوار به صورت مفصل تشریح شده است.(منبع)
 
به طور خلاصه، سبزواری ها در حدفاصل سال های 76 تا 82 با سرمایه ی خود و تحت مدیریت یک موسسه مردمی اقدام به ساخت این فرودگاه کردند که چنین حرکت و سرمایه گذاری عظیمی از بخش خصوصی تا آن زمان در کشور بی نظیر بود و اکنون نیز کم نظیر است، و پس از احداث فرودگاه آن را برای بهره بردرای به دولت واگذار کردند. 
 
دولتمردان در طول این 14 سال که از افتتاح فرودگاه سبزوار می گذرد، هنوز نتوانسته اند دین خود را به مردم سبزوار ادا کنند و چه در زمینه برقراری و افزایش پروازها و چه در توسعه ی زیرساخت های آن نظیر تطویل یک کیلومتری باند فرودگاه برای نشستن پروازهای پهن پیکر، هیچ اقدام مثبتی انجام نداده اند.
 
در واقع چند سال است که تنها بهره برداری از این فرودگاه به برقراری حدود 5 پرواز هفتگی رفت و برگشت در یک مسیر داخلی (مجموعا 10 پرواز در هفته) محدود شده است و گاه یکی دو پرواز کم یا زیاد می شود.
 
روز گذشته نیز کانال تلگرامی فرودگاه سبزوار برنامه پروازهای این فرودگاه را منتشر کرده در حالی که به لحاظ تعداد و روزهای پرواز تفاوتی با برنامه ماه های گذشته نکرده است.
 
ناگفته نماند احداث فرودگاه به هرحال در سبزوار پروژه ای مهم و ضروری بود و اکنون حتی اگر این فرودگاه به شکل تعطیل نیز در بیاید، باز وجود آن یکی از امتیازات مهم اقتصادی ، 
Image result for ‫نقشه صنعت حمل و نقل هوایی ایران اسرارنامه‬‎
ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی در منطقه  شمال شرق کشور محسوب می شود و از این بابت یکی از 
زیرساخت های مهم توسعه در ناحیه ی خراسان غربی فراهم آمده است. اما پر واضح است که وقتی چنین سرمایه ای آن هم با همت و تلاش مردم در یک منطقه از کشور فراهم باشد، بلااستفاده ماندن یا استفاده حداقلی از آن بر خلاف منافع ملی و مخالف اهداف اقتصاد مقاومتی است که در سال های اخیر بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
 
اسرارنامه با امید به اینکه سرانجام بخشی از وعده های مسئولان تحقق یابد، به انتشار متن کامل اظهارات روز شنبه علی اصغر روشن بین، رئیس فرودگاه سبزوار در گفتگو با ایرنا می پردازد:
 
 
افزایش 18 درصدی پروازها در فرودگاه سبزوار
 
سبزوار- ایرنا- مدیر فرودگاه سبزوار گفت: از ابتدای امسال تاکنون 248 پرواز در فرودگاه سبزوار انجام شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 18 درصد بیشتر شده است.
 
علی اصغر روشن بین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت هشت هزار و 22 مسافر ورودی از خدمات پروازی و مسافری در فرودگاه سبزوار استفاده کردند که نسبت به مدت مشابه 30 درصد رشد دارد.
 
وی ادامه داد: ظرف 6 ماه نخست امسال هشت هزار و 617 مسافر خروجی نیز از خدمات پروازی و مسافری فرودگاه سبزوار بهره برده اند که این مورد نیز 26 درصد رشد نشان می دهد.
 
مدیر فرودگاه سبزوار گفت: همچنین در این مدت 48 هزار و 547 کیلوگرم بار ورودی و 58 هزار و 595 کیلوگرم بار خروجی از طریق این فرودگاه جا به جا شد. 
 
وی افزود: فرودگاه سبزوار هم اینک در طول هفته پنج پرواز رفت و برگشت به مقصد تهران دارد. به زودی با مساعدت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) و با پوشش 2 روز دیگر هفته، همه روزه پرواز رفت و برگشت به تهران برقرار می شود. 
 
او ادامه داد: برقراری پروازهای عتبات عالیات، کیش و قشم از فرودگاه سبزوار نیز در حال پیگیری است. 
 
فرودگاه سبزوار تنها فرودگاه فعال در غرب خراسان رضوی با مساحت 328 هکتار در فاصله هشت کیلومتری جنوب غربی شهر سبزوار قرار دارد. این فرودگاه سال 1383 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما