جهت ثبت در تاریخ ...

از دریای غیرت ملی در سبزوار تا آتش تعصبات قومی در نیشابور هر دو در یک روز!

نویسنده: فرزند خراسان / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
شهرهای سبزوار و نیشابور امروز 23 مهر 96 دو حال و هوای کاملا متفاوت را تجربه کردند. در سبزوار شور و حال غیرت ملی موج می زد و شمار زیادی از مردم کهن شهرسبزوار ریشه فرهنگی خراسان به اطراف میدان خلیج فارس در حاشیه ی شرقی این شهر رفتند تا به یاوه گویی های اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره نام راستین خلیج فارس پاسخی کوبنده بدهند و زنجیره انسانی در حمایت از این هویت ملی ایرانیان تشکیل دهند، تا به گوش جهانیان برسانند این خاک هنوز سربداران دارد. دیروز سربداران سبزوار و خراسان و امروز سربداران خلیج...(منبع)
 
اما همزمان با این اقدام سبزواری ها، در شهر نیشابور که در 100 کیلومتری شرق سبزوار قرار دارد، خانم هاجر چنارانی نماینده نیشابور که دست بر قضا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هست، در میان همایشی که اصلا هیچ ربطی به مسائل سیاسی نداشت و با موضوع «زن، خانواده و سلامت» 
در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار می شد، ناگهان با به راه انداختن داد و فریادهایی شدید به معاون استاندار خراسان رضوی که به دعوت خود نیشابوریان به عنوان میهمان در این همایش حضور یافته بود، حمله ور شد و او را دارای تفکر سبزواری خواند و خطاب به حضار سالن گفت: «اگر نیشابوری هستید مدیونید اینجا بنشینید تا وقتی حسینی هست، این سبزواری فکر می کنه! کسی که سبزواری فکر می کنه لیاقت استانداری رو نداره ....» (فیلم این سخنان در اینجا ببینید)
 
 
ظاهرا بهانه خانم چنارانی برای به راه انداختن چنین قائله ای این بوده که سید جواد حسینی حدود یک ماه قبل در یک سخنرانی که در مراسم افتتاحیه پارلمان زنان نیشابور داشته، از سبزوار و داورزن که واقعا در غربی ترین مرزهای استان خراسان رضوی قرار دارند، به عنوان خراسان غربی یاد کرده است! اما برخی از نیشابوری ها معتقدند چند قرن قبل یعنی زمانی که مرزهای سیاسی ایران به طور کامل با امروز متفاوت بوده و سرزمین خراسان شامل بخش های وسیعی از افغانستان و ترکمنستان و بقیه کشورهای امروزی آسیای مرکزی نیز می شده، نیشابور هم در خراسان غربی قرار داشته است! 
 
نکته تأسف بار ماجرا آنجاست که وقتی خانم چنارانی این سر و صدا را راه انداخته بود، شماری از حضار تالار فرهنگسرای سیمرغ نیشابور نیز وی را تشویق می کردند.
 
اما طنز تلخ این قصه نیز آنجاست که هاجر چنارانی خود عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است و یقیناً بیش از هر کس دیگری از وی انتظار می رود که از وارد شدن و دامن زدن به جنجال های قومی و تعصبات شهرگرایی افراطی در داخل مرزهای کشور بپرهیزد. خصوصاً در زمانه ای که ایران اسلامی از هر طرف مورد هجمه نرم رسانه ای و حتی کینه توزی های آشکار دشمنان خارجی قرار گرفته مسلماً رفتار امروز خانم چنارانی نه تنها برخلاف منافع ملی وبین المللی ایران اسلامی بود، بلکه کاملا دور از وقار و متانت یک بانوی نماینده و نیز ناسازگار با غیرت و هویت فرهنگی و ملی خراسان و خراسانیان بود.
 
ناگفته نماند که این رفتار پرخاشگرانه خانم چنارانی در همان مراسم مورد اعتراض برخی دیگر از مسئولان و مردم نیشابور قرار گرفت، اما ماجرا در همان جا ختم به خیر نشد بلکه به فاصله کوتاهی از این رویداد تلخ، گروه هایی نیز در فضای تلگرامی نیشابور تشکیل شده که برخی از آن ها با هشتگ hemayat_az_namayande از این رفتار نماینده نیشابور به صورت تمام قد حمایت می کنند!
 
همه این روحیات سبزوارهراسی و سبزوارستیزی که در مدت های اخیر بر سر تعصبات افراط گرایانه بومی در نیشابور به راه افتاده در حالی است که سبزوار و نیشابور هر دو از کهن ترین شهرهای کشور هستند که اگر به تاریخ این شهرها بازگردیم، خواهیم دید که هر دو سر به افسانه ها و اسطوره های کهن ایران می سایند. یعنی جایی که به درستی مبدأ ایجاد هیچ یک از این شهرها و تقدم و تأخر هیچیک بر دیگری را نمی توان پیدا کرد. اما به هرحال بر اساس نشانه ها و آثار باستانی متعددی که تا کنون در اطراف هر دو شهر کشف شده، همین اندازه معلوم گردیده که سابقه تمدن هر دو شهر به چند هزارسال قبل باز می گردد و باستان شناسان هنوز در محوطه هایی نظیر «پشته باستانی دامغانی سبزوار» و «محوطه ی تاریخی شادیاخ نیشابور»در حال تحقیق و مطالعه درباره گذشته این شهرها هستند.
 
اما در دوره هایی از تاریخ سبزوار و نیشابور که تا کنون بر مورخان روشن گردیده است، این هر دو شهر تجربه انتخاب شدن به پایتختی ایران را دارند. در برخی دوره ها سبزوار از بیشترین شکوه و جلال و مرکزیت در منطقه برخوردار بوده و در برخی دوره ها نیشابور و در برخی دوره ها هر دو در اثر عواملی نظیر هجوم دشمنان خارجی یا حوادث طبیعی برای مدتی رو به ویرانی و انزوا گذاشته اند و مدتی بعد دوباره سربرآورده اند. اما این همسایگی طولانی مدت و نزدیک بین سبزوار و نیشابور باعث شده این دو شهر عزیز مانند برادرانی همراه و همچند، دوشادوش یکدیگر جاده های طولانی تاریخ را از گذشته های ناپیدا تا به امروز طی کنند و هریک مانند گوهرهایی اصیل بر تارک فرهنگ و تاریخ ایران زمین بدرخشند و ببالند.
 
*  *  *
 
خلاصه کلام آنکه خانم هاجر چنارانی نماینده مردم شریف نیشابور بهتر است بدانید، مردم نجیب سبزوار از شما عذرخواهی نمی خواهند، البته نیازی هم به عذرخواهی شما ندارند، اما لطفا برای صلح، برای دوستی، برای امنیت، برای مصلحت مردم و نظام اسلامی، لطفا کمی بیاندیشید. لطفا کمی مهربان تر باشید...
 
Image result for ‫سبزوار و نیشابور دو شهر‬‎اسرارنامه بر خلاف رویه معمول برخی وبسایت ها و رسانه های محلی نیشابور که معمولا با رویکردی تفاخرطلبانه  مطالبی آمیخته با تکبر و خود برتر بینی های بی پشتوانه را در میان مخاطبانشان ترویج می کنند، پیش ازاین در مطالب متعددی به ریشه های مشترک و جایگاه های برابر فرهنگی و تاریخی نیشابور و سبزوار اشاره کرده است که در ادامه به نمایندگی از مردم نجیب سبزوار جهت یادآوری همه دوستی ها و برابری ها و برادری های دینی و ملی برخی از این مطالب مجدداً درج می شود:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

خراسانی

آقا یکی جلو ابن نماینده ......... نیشابوری رو بگیره هر چی از دهنش در میاد به مسئولین کشوری و مردم شریف سبزوار گفته اگه نمیتونن خود مردم سبزوار از پسش بر میان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما