ريشه‌هاي رواني و قانوني اقدام تامل‌برانگيز نماينده نيشابور و فيروزه بررسي شد

رفتا رشناسي نمايندگان عصباني
گروه سیاسی
 
روز يك‌شنبه، اتفاقات ناخوشايندي در شهر نيشابور رخ داد كه ناراحتي عمومي را به همراه داشت. نماينده مردم نيشابور به سخنان معاون استاندار كه صحبت از استان خراسان غربي كرده‌بود، واكنش تندي نشان داد و جلسه را برهم ريخت. تندي واكنش هاجر چناراني به حدي بود كه در نهايت به درگيري فيزيكي منجر شد.بر هيچ‌كس پوشيده نيست كه اينچنين رفتارهايي خارج از شأن نمايندگان خانه ملت است و يك نماينده بايد همواره به اين نكته توجه داشته‌باشد كه رفتارش زير ذره‌بين مردم قرار دارد.
 
منتقدان معتقدند فردي كه موضوعات كوچك منطقه‌اي را تبديل به سوژه مطبوعات مي كند، نه تنها كمكي به حل موضوعات مردم حوزه انتخابي خود نكرده بلكه با اين رفتارش، آب در آسياب دشمن مي‌ريزد. در اين درگيري، نماينده معترض، سنگ شهرستان خود را برسينه مي‌زند و به گونه‌اي برخورد مي‌كند كه گويي ملت با يكديگر درگيرند ولي مردم شهرستان‌هاي سبزوار و نيشابور با پيشينه فرهنگي غني در استان خراسان، چيزي جز دوستي را در تاريخ خود نداشته‌اند.
 
اين دو شهر، نزديك‌ترين اشتراكات زباني و قومي را با هم دارند و در طول سال‌هاي متمادي هيچ‌گاه با يكديگر بر سر موضوعات كوچك سياسي، اختلافي نداشته‌اند.
 
زماني‌كه نماينده‌اي صحبت از اختلافي مي‌كند كه هيچ‌گاه وجود نداشته‌، آيا از اين موضوع آگاهي دارد كه اظهاراتش مي‌تواند بار رواني سنگيني را در پي داشته‌باشد؟
 
به نظر، نماينده نيشابور بهتر است كه به‌جاي ظاهرشدن اينچنيني در جلوي دوربين‌ها، كمي خود را به مطبوعات در قبال مسائل منطقه نيشابور و همچنين وظايف نمايندگي‌اش، پاسخگو بداند. چنارانی كه عضو كميسيون امنيت ملي است، بيشتر از هر نماينده‌اي بايد منافع ملي و مسائل امنيتي را كه مي‌تواند براي كشور دردسرساز باشد،تشخيص دهد ولي متاسفانه اين عضو كميسيون امنيت ملي در روزهاي گذشته نشان داد كه چندان شايستگي عضويت در اين كميسيون كليدي مجلس را ندارد. نگاه منطقه‌اي و برجسته‌نمايي آن در پيش چشمان رسانه‌ها، گواه عدم پختگي اين نماينده مجلس است.
 
 
ريشه كينه كجاست؟
ريشه مشكل و اعتراض هاجر چناراني را مي‌توان در گفت‌وگويش با برنامه «حالا خورشيد»مشاهده كرد؛ جايي‌كه در پاسخ به علت رفتارش، به مجري اين برنامه گفت چهار روستاي رباطي‌شاهزاده، فرخار، چزگ و جمبرجوق از شهرستان فيروزه، جدا و به بخش خوشاب سبزوار اضافه شدند تا اين بخش بتواند به شهر تبديل شود.
 
اين فرض، زماني رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد كه بدانيم خانم چناراني خود متولد فيروزه نيشابور است و مشكل او با همسايه غربي نيشابور، ريشه دراين اتفاق دارد.
 
 
پيشينه يك ضعف
البته هاجر چناراني، تنها نمونه اين قبيل رفتار به‌دور از شأن نمايندگي نيست. در گذشته نيز شاهد وقايع اينچنيني در ساير استان‌ها بوده‌ايم كه به علت بينش ضعيف برخي افراد و عدم نگاه ملي آنان به مسائل به‌وجود آمده‌است.
امروزه با توجه به شرايطي كه كشور در آن قرار دارد، اتحاد، رمز مقابله با هر تهديدي است و افرادي كه بي‌اختيار دست به چنين رفتار‌هايي مي زنند و با عملكردشان در بعد ملي مشكل آفرين مي‌شوند، بايد خود را در پيشگاه ملت پاسخگو بدانند.
 
 
توطئه‌هاي فرهنگي
در همين رابطه و براي بررسي دلايل روان‌شناختي اين نوع كنش‌ها و واكنش‌ها از طرف نمايندگان به سراغ مجيد ابهري، آسيب‌شناس و رفتارشناس اجتماعي رفتيم. وي در اين زمينه به «قانون» گفت: بحث تنوع قومي و زباني در هر كشور، در قالب يك ملت و يك قانون قابل توجه است.
 
با توجه به كثرت قوميت در كشور ما مبناي قدرت وحدت ملي، مقام معظم رهبري و قانون اساسي هستند كه به‌عنوان ميثاق ملي از آن‌ها ياد مي‌شود. تنوع قوميت و تكثر زباني، هيچ‌گاه نتوانسته صف متحد مردم را از يكديگر جدا كند و درمواقع ضروري و لزوم ترك، كرد،لر،بلوچ ، گيلك و فارس دست در دست يكديگر قدم به ميدان گذاشته‌اند اما متاسفانه گاهي اتاق فكر جنگ نرم و ناتوي فرهنگي با توطئه‌ها و ترفند‌هايي، قصد تضعيف اين اتحاد مقدس را داشته و در قالب جوك، داستان، حكايت و شايعه به تضعيف بافت‌هاي فرهنگي پرداخته‌اند.
 
وي درباره اين سوال كه چه عاملي مي‌تواند كشور را از تكرار اين مشكلات رهايي بخشد، خاطرنشان كرد: رهنمود و هشدار رهبر معظم انقلاب و تدبير دولت توانسته اين دسيسه‌ها را خنثي سازد و نقشه‌هاي دشمنان را نقش برآب كند. گاه بين مسئولان و دولتمردان اين‌گونه گفت‌وگو و تقابل‌ها صورت مي‌گيرد كه توسط شبكه مجازي، آن اتفاق بزرگ‌نمايي شده و در كنار ايجاد اضطراب اجتماعي، خوشحالي دشمنان را موجب مي‌شود.
 
 
لزوم مديريت خشم
مجيد ابهري ضمن اشاره به آنكه مسئولان الگوهاي جامعه هستند، افزود: از نگاه رفتارشناسي، گروه‌هاي مرجع رفتاري به عنوان يكي از الگوهاي اصلي اخلاق در جامعه بايد حساسيت موضوع و ظرافت حركت خود را درنظر بگيرند و با احترام به چارچوب‌هاي امنيت ملي اجازه ندهند بحث و گفت‌وگو آن‌ها به شكلي ادامه پيدا كند كه دست‌مايه رسانه بيگانه شود. در اينجا ضرورت آموزش مهارت مديريت رفتاري و هيجانات خلقي، قبل از هرگونه پذيرش مسئوليت خودنمايي مي‌كند.
 
این رفتار شناس اجتماعی در ادامه سخنان خود گفت: مديريت خشم و كنترل هيجانات رفتاري از طرف همه، يك ضروريت فرهنگي و اجتماعي است و آثار منفي عدم رعايت اين اصول، نه‌تنها خدشه بر امنيت ملي و وفاق اجتماعي وارد مي‌كند بلكه اميدواري دشمنان به نفوذ در جامعه را منجر خواهدشد.
 
وي درباره نقش قوميت در طول تاريخ كشور نيز گفت : قوميت‌ها هوشيارانه در جهت حفظ استقلال حركت مي‌كنند و در مواقع حساس، پايمردي و وفاداري خود را به اثبات رسانده‌اند. در دفاع مقدس خون‌هاي اقوام ايراني در هم آميخت اما اجازه نفوذ به دشمن داده‌نشد.
 
 
رسانه‌ها مقابله كنند
اين متخصص علوم رفتاري درپايان، درباره نقش رسانه‌ها در جلوگيري از تكرار اتفاقات اينچنيني خاطرنشان كرد : در حال حاضر رسانه‌ها به‌عنوان امين مردم و پل ارتباطي دولت و مردم، بايد جلوي بروز بسياري از اتفاقات را بگيرند.
 
وی ادامه داد: با وجود آنكه در برخي شبكه‌هاي مجازي و فضاي سايبري، بزرگ نمايي صورت مي‌گيرد اما تكرار بعضي رويدادها در كنار شايعه‌پراكني و شبهه سازي با قصد برهم زدن آرامش فكري جامعه، مي‌تواند براي كشور مشكل آفرين باشد.
 
ابهری افزود: بايد مطبوعات با ميدان‌داري صادقانه اين‌گونه حركت‌ها را خنثي ساخته و حقايق را به اطلاع مردم برسانند و مسئولان و دولتمردان نيز به‌دور از شايبه قوميت‌گرايي در راستاي وحدت ملي و حفظ امنيت، محكم و استوار گام بردارند.
 
 
عدم تاييد يك رفتار
با توجه به آنكه هاجر چناراني اولين نماينده‌اي نيست كه رفتار نامناسبش سوژه رسانه‌ها شده‌است، اين شايبه به ‌وجود مي‌آيد كه هيات نظارت بر رفتار نمايندگان كه براي نظارت بر عملكرد و شفاف‌سازي آن تشكيل شده، كم كاري كرده و در حال حاضر نقش و جايگاه قانوني براي جلوگيري از تخلفات اينچنيني را ندارد. در همين راستا به سراغ محمدجواد جمالي‌نوبندگاني، عضو و سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان رفتيم و نظر او را درباره اتفاقات پيش‌آمده در نيشابور جويا شديم.
 
وي در اين باره گفت: ديروز اين فيلم به دست بنده‌ رسيد. به‌ طوركل اين رفتارها را تاييد نمي‌كنم. بنده معتقدم كه به علت برخي درخواست‌ها و فشارهاي مردمي،مشكلات در هماهنگي ميان قوا و عدم اجراي برخي تعهداتي كه به آن‌ها داده مي‌شود، نمايندگان دچار استرس و تنش شده و در وهله بعد، اتفاقاتي از اين قبيل رخ مي دهد. هيات نظارت از نمايندگان توقع دارد كه اين استرس و تنش‌ها را مديريت و بر عصبانيت‌شان كنترل داشته باشند. نماينده مجلس به‌عنوان الگو محسوب مي‌شود و بايد به رفتار و عملكردش توجه كافي داشته‌باشد. اين حركات همواره مي‌تواند دستاويز رسانه‌هاي ضدانقلاب باشد، از اين جهت رفتارهاي اينچنيني هيچ‌گاه مورد تاييد ما نبوده و نيست.
 
 
رسيدگي به شكايت استانداري
عضو هيات نظارت بر عملكرد نمايندگان، درباره نحوه برخورد اين هيات با نماينده خاطي، تشريح‌كرد: اگر گزارش شكايت رسمي از استانداري خراسان‌رضوي يا احاله اين موضوع از هيات رييسه صورت پذيرد، بي‌شك به اين موضوع رسيدگي خواهيم كرد و نتيجه آن را در اختيار جرايد و مطبوعات قرار خواهيم داد.
 
 
حاشيه‌سازي ممنوع
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اظهارات نماينده درباره مشكلات منطقه‌اي مي‌تواند حساسيت‌آفرين باشد، خاطرنشان كرد: اين مسائل نبايد در كنش‌ و ‌واكنش ها مطرح شود. كشور ما با مشكلات بسياري از جمله بيكاري، كم آبي، معضلات جوانان و غيره مواجه است كه به اعتقاد من، پرداختن به موضوعات حاشيه‌اي نمي‌تواند چندان مفيد به فايده باشد.
 
محمد جواد جمالي درباره اين سوال كه پرونده نماينده بيجار به كجا ختم شد، افزود: درباره نماينده محترم بيجار، نيروي انتظامي شكايت كرده و پرونده در دادگستري اكنون درحال پيگيري است.
 
 
چگونه پيشگيري كنيم؟
نوبندگاني درباره راهكار اين هيات براي عدم تكرار اين اتفاقات گفت : پيشنهاد بنده اين بود كه با هيات رييسه و به خصوص آقاي لاريجاني، جلسه‌اي داشته و درباره علل بروز اين مسائل و راهكار پيشگيري آن گفت‌وگويي انجام دهيم. مجلس در حال حاضر اين هفته تعطيل است و هيات نظارت در هفته آينده جلسه‌اي را تشكيل خواهد داد.
 
 
نقد منصفانه
منصفانه نيست كه تمام تقصير اتفاقات روز يك‌شنبه را متوجه نماينده نيشابور بدانيم. آنچه در فيلم منتشر شده بيش از هرچيز خودنمايي مي‌كرد، واكنش تند و خارج از عرف اين نماينده بود. اما طرف ديگري نيز در اين ماجرا وجود داشت. سيد جواد حسيني، معاون سياسي استاندار، بازيگر نقش دوم حواشي ديروز بود. بنا بر ادعاي نماينده نيشابور، وي از لفظ خراسان غربي استفاده كرده و جرقه اتفاقات روز يك‌شنبه را زده‌است. باوجود آنكه در فيلم، فردي خود را شاهد بر عذرخواهي معاون استاندار براي اين خطاي غيرعمدي دانست اما عذرخواهي وي چندان مفيد واقع نشد و در نهايت درگيري رو به وخامت گذاشت. در همين راستا سعي شد كه با معاون استاندار خراسان رضوي، گفت‌وگويي داشته‌باشيم تا نظر او را درباره اين اتفاقات جويا شويم ولي متاسفانه ايشان از پاسخ طفره رفت و حاضر به پاسخگويي به سوالات روزنامه «قانون» نشد.
 
 
نماينده مي‌خواهيم، نه بزن‌بهادر
اميدواريم نهادهاي مسئول در برابر اين گونه رفتارها حساسيت بيشتري نشان دهند و اجازه ندهند تا افراد در كسوت نمايندگان جمهوري اسلامي ايران، به نوعي رفتار كنند كه موجب وهن نظام باشد. ملت ايران علاقه ندارند كه يك روز نمايندگان، خبرنگاري را زير مشت و لگد مصدوم كرده و روزگاري، مامور ناجا را با حركات رزمي ناك‌اوت كنند! اين نمايندگان بايد بدانند كه ملت، وكلايي را به بهارستان راهي كرده‌اند كه از منافع ملي و منطقه‌اي آنان دفاع كنند، نه اينكه يقه‌گيري كرده و فضا را آشفته‌كنند. منتظر مي‌مانيم تا ببينيم دستگاه‌هاي مسئول با اين ماجرا چگونه برخورد خواهند كرد، آيا به نتيجه‌اي خواهند رسيد يا در پستوهاي نهادها و شوراها، انبار خواهد شد.
 
منبع: روزنامه قانون
 
گفتنی است به خاطر تلخی و زشتی حوادث رخ داده در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور در روز 23 مهرماه 96 ، برخی رسانه ها از این روز به عنوان یکشنبه سیاه نیشابور یاد می کنند.
نظرت را بنویس
comments

محسن

با سلام اعتبار و اصالت این متن از پاراگراف "ریشه کینه کجاست" مشخصه.جهت اطلاع مراجعه کنندگان این وب سایت، خانم چنارانی متولد بخش زبرخان و منطقه ای در شرق نیشابورست و نه فیروزه.در ضمن بقول رییس جهور قبلیتون " آب رو بریزید جایی که میسوزه نه جای دیگه"

فرهاد

فعلا که شما سوخته دادا تمام ایران فهمیدن خراسان غربی قراره به مرکزیت سبزوار تشکیل بشه خخخخخخخ جالب که فرهنگ چاله میدونی رو همه فهمیدن و محکوم هم کردن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما