پوستر دوستی سبزوار و نیشابور شهرهای برابر و برادر

«از بس که مهر دوست به دل جا گرفته است// جایی برای کینهٔ دشمن نمانده‌است»(اظهری کرمانی)
 
 سبزوار و نیشابور هر دو از کهن ترین شهرهای کشور هستند که اگر به تاریخ این شهرها بازگردیم، خواهیم دید که هر دو سر به افسانه ها و اسطوره های کهن ایران می سایند. یعنی جایی که به درستی مبدأ ایجاد هیچ یک از این شهرها و تقدم و تأخر هیچیک بر دیگری را نمی توان پیدا کرد. اما به هرحال بر اساس نشانه ها و آثار باستانی متعددی که تا کنون در اطراف هر دو شهر کشف شده، همین اندازه معلوم گردیده که سابقه تمدن هر دو شهر به چند هزارسال قبل باز می گردد و باستان شناسان هنوز در محوطه هایی نظیر «پشته باستانی دامغانی سبزوار» و «محوطه ی تاریخی شادیاخ نیشابور»در حال تحقیق و مطالعه درباره گذشته این شهرها هستند.
 
اما در دوره هایی از تاریخ سبزوار و نیشابور که تا کنون بر مورخان روشن گردیده است، این هر دو شهر تجربه انتخاب شدن به پایتختی ایران را دارند. در برخی دوره ها سبزوار از بیشترین شکوه و جلال و مرکزیت در منطقه برخوردار بوده و در برخی دوره ها نیشابور و در برخی دوره ها هر دو در اثر عواملی نظیر هجوم دشمنان خارجی یا حوادث طبیعی برای مدتی رو به ویرانی و انزوا گذاشته اند و مدتی بعد دوباره سربرآورده اند. اما این همسایگی طولانی مدت و نزدیک بین سبزوار و نیشابور باعث شده این دو شهر عزیز مانند برادرانی همراه و همچند، دوشادوش یکدیگر جاده های طولانی تاریخ را از گذشته های ناپیدا تا به امروز طی کنند و هریک مانند گوهرهایی اصیل بر تارک فرهنگ و تاریخ ایران زمین بدرخشند و ببالند.
 
امروز نیز این دو شهر هم تاریخ و هم چند دوشادوش یکدیگر در شمال شرق ایران ایستاده اند و با ظرفیت های مختلفی که دارند نیازمندی های یکدیگر را به خوبی در حوزه های مختلف پوشش می دهند و مردمانشان با یکدیگر مراودات نزدیک و صمیمانه ای دارند و همه تلاش هایی که برای دمیدن در آتش دعواها و بحث های قومی که ممکن است از جانب برخی قدرت طلبان و بازیگران عرصه های سیاسی در بین مردم این دو شهر دمیده شود، بی اثر و محکوم به شکست خواهد بود.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما