راه‌آهن شمال شرق روی کاغذ ماند/قطار وعده‌ها به مقصد نرسید

راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد ازجمله پروژه‌های مهم این حوزه است که سال‌ها در دستور کار دولت‌های مختلف قرار داشته اما این طرح در عمل از روی کاغذ فراتر نرفته است.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، راه‌آهن به‌عنوان شریان ارتباط مؤثر، جایگاه ویژه‌ای در رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای دارد و به دلیل قابلیت و توان حمل بار انبوه و جابجایی مسافر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ایمنی بسیار بالا و پیشگیری در آلودگی محیط‌زیست از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
بی‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل تحول اقتصاد در هر منطقه برخورداری از خطوط ریلی است که به‌تبع آن توسعه همه‌جانبه را به دنبال دارد اما این مهم در خراسان شمالی تحقق‌نیافته و طرح راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد باوجود گذشت حدود ۱۰ سال همچنان بی‌نتیجه باقی‌مانده است.
 
راه‌آهن گرگان - مشهد در لیست چهار هزار پروژه نیمه‌تمام است که با گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن و چهار بار کلنگ زنی هنوز به فاز اجرایی نرسیده است. این پروژه ریلی نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی کلنگ زنی شد و بعدازآن هم دو سه بار دیگر کلنگ به زمین خورد و اما موانع اجرای آن حل نشد.
 
مهرماه چهار سال بعد در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و با دستور ویژه معظم له، دولت ۱۴۴ میلیون یورو اعتبار از محل شرکت مهاب قدس برای اجرای این پروژه به پیمانکار (آستان قدس) اختصاص داد تا راه‌آهن گرگان – مشهد وارد فاز اجرایی شود.
 
 
 
مدتی بعد دولت دهم در نشستی تامین منابع اجرایی پروژه را مصوب کرد اما بازهم راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد عملا وارد فاز اجرایی نشد و با روی کار آمدن دولت یازدهم وزیر نیرو پیشنهاد لغو این مصوبه و بازگرداندن شرکت مهاب قدس به وزارت نیرو را داد و قرار شد این خط ریلی از سه نقطه اجرایی شود.
 
قرار بود این خط ریلی ۷۰۰ کیلومتری که دو سوم آن در خراسان شمالی و مابقی در گلستان و خراسان جنوبی قرار دارد، پس از اجرا ظرفیت حمل هفت میلیون تن بار و جابه جایی سالانه پنج میلیون مسافر را ایجاد کند.
 
پروژه راه آهن در دولت‌های مختلف و پیش‌ازاین بارها در دستور کار قرار گرفته اما هیچ‌گاه به میدان عمل نرسیده استقطار وعده‌ها در خصوص اجرایی شدن پروژه راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد ایستگاه ندارد و تاکنون نیز وعده‌های داده‌شده برای این پروژه از حد کاغذ فراتر نرفته است تا صدای شنیدن سوت قطار در خراسان شمالی در ذهن مردمان این استان به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شود.
 
البته اخیراً مقام عالی دولت دوازدهم در خراسان شمالی خبر از نشست مشترک با استاندار تازه منصوب‌شده گلستان با محوریت هم‌اندیشی در خصوص پروژه خط ریلی گرگان-بجنورد-مشهد داده و استاندار گلستان نیز در اظهارنظری اجرایی شدن این طرح با استفاده از منابع دولتی و یا «B.O.T» را از سال آینده وعده داده است.
 
این پروژه در دولت‌های مختلف و پیش‌ازاین نیز بارها در دستور کار قرار گرفت اما هیچ‌گاه به میدان عمل نرسید، پروژه اثرگذاری که در صورت تحقق، علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی که در امر جابه‌جایی کالا دارد، در جابه‌جایی مسافر نیز نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کند و هرساله شمار زیادی از علاقه‌مندان به زیارت بارگاه ثامن‌الحجج (ع) را به مشهد مقدس منتقل خواهد کرد.
 
اجرای راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست
 
نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایجاد راه‌آهن بجنورد-مشهد- گرگان اظهار کرد: عملاً کاری در این زمینه انجام‌نشده است.
 
علی قربانی عنوان کرد: با اعتبارات دولتی تا ۱۰۰ سال آینده هم نمی‌توان این پروژه را اجرایی کرد.
 
وی با تأکید بر اینکه این طرح باید از طریق فاینانس و سرمایه‌گذار خارجی دنبال شود، گفت: آستان قدس ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری بر روی این طرح را تعهد کرده و چنانچه ۸۵ درصد نیز از سوی سرمایه‌گذار چینی انجام شود، پروژه راه‌آهن بجنورد-مشهد- گرگان اجرایی خواهد شد.
 
عضو گروه برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین چالش در خراسان شمالی را اشتغال عنوان کرد و افزود: باید در راستای حل این مشکل، زیرساخت‌های استان ازجمله راه‌آهن، فرودگاه و غیره توسعه یابد و درزمینهٔ جذب سرمایه‌گذار خارجی بیشتر فعال بود.
 
راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد طرحی روی کاغذ است
 
رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد طرحی روی کاغذ است چراکه در این خصوص اقدامی انجام‌نشده و هشت هزار میلیارد تومان بودجه موردنیاز برای این پروژه است.
 
هادی قوامی تصریح کرد: خط ریلی بجنورد-اسفراین-نقاب که اخیراً شیروان نیز به آن اضافه‌شده، تنها پروژه راه‌آهن خراسان شمالی است که ردیف بودجه‌ای دارد و منابع آن مشخص است.
 
تا زمانی که سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد تا منابعی را هزینه کند، اجرایی شدن راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد امکان‌پذیر نیستوی گفت: در حال حاضر قطعه اول راه‌آهن اسفراین - نقاب ۹۵ درصد و قطعه دوم این پروژه شامل محور اسفراین- بجنورد ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بااتصال این راه‌آهن به شبکه ریلی کشور شاهد تحول عظیمی در استان خواهیم بود.
 
وی عنوان کرد: اعتبار ۳۰۰ میلیون دلاری که از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص پیداکرده است به‌زودی به بانک ابلاغ و به‌منظور تکمیل راه‌آهن اسفراین-بجنورد-شیروان به پیمانکار پرداخت می‌شود.
 
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه طی سه سال آینده بجنورد از طریق راه‌آهن جوین-اسفراین به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد، اظهار کرد: در صورت تحقق این امر، پس‌ازآن می‌توان پروژه گرگان-بجنورد-مشهد را نیز راحت‌تر اجرایی کرد.
 
قوامی تأکید کرد: در حال حاضر با منابع و بودجه دولتی تا زمانی که سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد تا منابعی را هزینه کند، اجرایی شدن راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد امکان‌پذیر نیست.
 
۳ شهر خراسان شمالی به شبکه راه‌آهن سراسری متصل می‌شود
 
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با موافقت وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن شیروان-بجنورد-اسفراین-سبزوار (نقاب) در ردیف تخصیص بودجه برای آغاز عملیات اجرایی در سال ۹۷ قرارگرفته است.
 
عبدالرضا عزیزی عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که از قبل انجام‌شده بود، مقرر شد شیروان از پروژه راه‌آهن مشهد-بجنورد-گرگان منفصل و به خط ریلی شیروان-بجنورد-اسفراین-سبزوار (نقاب) متصل شود.
 
عزیزی تصریح کرد: با طی تمام مراحل اداری و با پیگیری‌های مجدد که در خصوص اعمال ماده ۲۳ صورت گرفت، با این طرح در وزارت راه و شهرسازی موافقت شد.
 
وی گفت: با نامه وزارت راه و شهرسازی به سازمان برنامه‌وبودجه، طرح خط ریلی در مسیر شیروان-بجنورد-اسفراین-سبزوار (نقاب) برای آغاز عملیات اجرایی در ردیف تخصیص بودجه در سال ۹۷ قرار گرفت.
 
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اتصال سه شهر اصلی خراسان شمالی به شبکه راه‌آهن سراسر ازجمله اهدافی است که با اجرای این طرح محقق می‌شود.
 
بنابراین گزارش هرچند اجرای این پروژه در سه استان توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال، انتقال سریع بار ترانزیت شرق خزر به سمت افغانستان، چابهار و آب‌های آزاد و سفر ایمن برای مسافران و زائران را به ارمغان می‌آورد اما نشست‌های مختلف و پیگیرهای مکرر نتوانسته است این پروژه را به خوان آخر برساند.
 
منبع: تین نیوز
کد:6430
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما