عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی:

سبزوار تبدیل به یکی از ۱۰ قطب تولید گیاهان دارویی می‌شود

عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی گفت: سبزوار ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یکی از ۱۰ قطب گیاهان دارویی کشور را دارد.

 رمضانعلی سبحانی‌فر ظهر امروز در نخستین همایش فرصت‌ها و توانمندی‌های گیاهان دارویی منطقه سبزوار اظهار داشت: امسال 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد 6 درصد برای توسعه اشتغال در روستاها اختصاص یافت که زمینه مناسب برای توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و کشت گیاهان دارویی فراهم شود. 
 
وی ادامه داد: در کنار کشت و توسعه صنایع در حوزه گیاهان دارویی باید به توسعه رشته‌های دانشگاهی در این زمینه نیز نگاه ویژه‌ای داشت.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت گیاهان دارویی در شهرستان، درخواست ایجاد دانشکده طب سنتی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی در سبزوار هم داده شده که زمینه برای تولید داروهای گیاهی و تکمیل چرخه تولید گیاهان دارویی فراهم شود.
 
سبحانی‌فر با بیان اینکه سبزوار تبدیل به یکی از 10 قطب تولید گیاهان دارویی می‌شود، عنوان کرد: خرید تضمینی گیاهان دارویی توسط دولت می‌تواند کمک ویژه‌ای به تولید کنندگان این محصولات باشد. از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی هم انتظار می‌رود مرکز خرید تضمینی زعفران در سبزوار راه‌اندازی شود تا محصولات زعفران‌کاران شهرستان‌های غرب خراسان‌رضوی به نحو مطلوبی خریداری شود.
 
حسین مقصودی؛ نماینده دیگر مردم سبزوار نیز اظهار داشت:گیاهان دارویی شهرستان با مبلغ اجاره اندکی به یک شرکت پیمانکار واگذار شده است.  یکی از این محصولات با نام «گون» با 20 میلیون تومان اجاره به یک شرکت پیمانکار سپرده شده  که سبب بروز آسیب جدی به این محصول می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های مالیاتی همکاری لازم را با تولیدکنندگان گیاهان دارویی ندارند به گونه‌ای از  یک فعال این حوزه حدود 120 میلیون تومان مالیات درخواست شده است. باید برای توسعه کشت گیاهان دارویی، تولید داروهایی گیاهی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول سیاستگذاری مناسبی صورت گیرد.
 
وحید قربانی؛ مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: درآمد روستاییان استان با درآمدشهرنشینان حدود یک میلیون و 500 هزار تومان تفاوت دارد. این میزان تفاوت درآمد با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی مناسب از جمله توسعه گیاهان دارویی و زنجیره تولید و فرآوری آن در سطح استان قابل جبران است. در همین راستا برنامه‌ریزی شد تا بخشی از تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی به بخش تولید گیاهان دارویی اختصاص یابد. 
 
منبع: خبرگزاری تسنیم
کد:6430 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما