گزارشی از مراسم رونمایی رمان از مزرعه بیا پدر / کتاب باید رهبر جامعه باشد / یاد و خاطره دکتر شریعتی در روز تولدش گرامی داشته شد / جشن نامه ای برای حسین خسروجردی

متن: امید برومندی /عکس: زهرا امیری/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مراسم رونمایی از کتاب «از مزرعه بیا پدر» تازه ترین رمان حسین خسروجردی نویسنده فرهیخته سبزواری پنجشنبه شب 2 آذر 96 همزمان با زادروز دکتر علی شریعتی فرزند شایسته دیار سربداران به همت موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق در محل تالار مجتمع بیهقی سبزوار با حضور شماری از اصحاب فرهنگ و هنر مشهد و سبزوار، اعضای شهر، حسین‌ عباس‌زاده نویسنده و مسئول دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری خراسان رضوی و تعدادی از نویسندگان انجمن داستان ماتیکان مشهد برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه زادروز دکتر شریعتی در سال های اخیر، به میعادگاهی برای اصحاب فرهنگ و هنر سبزوار تبدیل شده است تا با تدارک دیدن برنامه هایی فرهنگی علاوه بر پاسداشت تولد این فرزند شایسته دیار سربداران و معلم خرد ورز و اندیشه پرور معاصر ایران، بر هر فعالیتی از جنس فرهنگ و نشر و کتاب و مطبوعات ارج نهاده شود. به طوری که دو سال قبل در تاریخ 2 آذر 94 آیین رونمایی از هفته نامه ستاره شرق برگزار شد که تا امروز به خوبی دوام یافته و امسال نیز رونمایی از کتاب از مزرعه بیا پدر حسین خسروجردی در تاریخ 2 آذر اتفاق افتاد و در طول برگزاری هر دو مراسم بارها یاد و خاطره معلم شهید انقلاب دکتر شریعتی گرامی داشته شد.
 
در ابتدای مراسم که با یک ساعت تاخیر آغاز شد، پس از قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، قاسم سهیلی منش مجری برنامه ضمن خوش آمدگویی به میهمانان با خوانش شعر و متنی ادبی یاد و خاطره فرزند کویر دکتر علی شریعتی را در روز تولدش گرامی داشت. 
 
 
کتاب رهبر جامعه باشد
پس از سخنان آغازین مجری، مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق به رسم میزبانی به سخنرانی پرداخت و گفت: کتاب باید رهبر جامعه باشد و نویسندگان کتاب های ارزشمند باید به حدی قدر ببینند  که تک تک شب بیداری ها و زحماتشان در راستای بیان و گسترش اندیشه در جامعه ، جبران شود و گفتمان کتاب در جامعه جاری و ساری گردد تا به طور یقین فرهنگ ناب کشورمان، در جهان جلوه بیشتری پیدا کند.
 
سیدنوراله رضوی با اشاره به جایگاه دیرینه کتاب در میان ایرانیان افزود: کتاب از دیرباز هم نفس ایرانیان بوده وسابقه انس و الفت ایرانیان با کتاب بسیار بیشتر از این چیزی است که تاریخ نگاران غربی روایت کرده اند و بعضی صاحب نظران می گویند ایران در حوزه کتاب سرآمد جهان بوده است.
 
وی سپس اظهار داشت: امیدوارم امشب در جریان رونمایی از رمان جدید حسین خسروجردی در واقع از این نویسنده ارزشمند دیارمان تقدیر و تکریم داشته باشیم  که سالیان سال زحمت کشیده و آثار متعددی را به چاپ رسانیده است.
 
رضوی همچنین ابراز امیدواری کرد: هر قدمی که در مسیر کتاب برداشته می شود، برای تعمیق ارزش های بسیار ارزشمند ایران اسلامی باشد.
 
مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق با گلایه از اینکه چرا امروز نویسندگان ما باید مهجور باشند و کتاب باید شکل زینتی یپیدا کند، گفت: خوشحالم که امشب در سالگشت تولد دکتر شریعتی معلم انقلاب، در محفلی پیرامون کتاب دور هم جمع شده ایم تا یک بار دیگر انس و الفت سبزوار و سبزواری ها با کتاب و نویسندگی را به رخ بکشیم.
 
وی سپس اظهار داشت: قریب به هزار سال قبل در تاریخ بیهق ابوالحسن زید بیهقی فرید خراسان وقتی می خواهد سبزوار را تعریف کند در کنار اشاره به شهرها و مناطق بزرگی مثل مصر و کرمان که هر کدام به چیزی معروفند، از سبزوار با ادیبان و نویسندگان بیهق نام می برد.
 
رضوی همچین گفت: حتی اگر نگاه اقتصادی هم داشته باشیم، امروز بزرگترین منابع درآمدی جهان در اختیار اهل قلم است و از این رو از اعضای محترم شورای شهر که در این جلسه حضور دارند خواهش می کنم، شرایطی فراهم بیاورند که کتاب از این غباری که بر روی آن نشسته بیرون بیاید و امروز هم مانند گذشته، تبلور سبزوار در کشور و جهان با کتاب و ادبیات و نویسندگانش باشد. 
 
این چهره فرهنگی دیار سربداران در ادامه با نام بردن از آقایان جلال تعصبی، مهدی مقصودی و موسی الرضایی دانایی، آنان را از چهره های موثر سبزوار دانست که در حوزه کتاب منشأ فعالیت های خوبی بوده اند.
 
وی همچنین به تلاش های مسعود پسندیده در راستای برپایی مراسم رونمایی از کتاب جدید حسین خسروجردی نیز اشاره کرد و گفت: آقای پسندیده را از دوران دانشجویی و فعالیت های فرهنگی و رسانه ایش در دانشگاه حکیم سبزواری(تربیت معلم سابق) می شناسم و خوشحالم که می بینم امروز نیز در همان مسیر فرهنگی قرار دارد و حامی کتاب است و امیدوارم همین روند نیز ادامه یابد. 
 
رضوی همچنین از شهید مهدی موحدنیا که از مدافعان سبزواری حرم اهل بیت بود و به تازگی در نبرد با داعش به فیض شهادت نائل آمده و پیکر مطهرش صبح پنجشنبه بر دستان مردم سبزوار تشییع شده بود، یاد کرد و گفت: اگر کتاب در جوامع رشد پیدا کند هیچگاه شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود و چنین نحله های فکری نادرستی ایجاد نمی شود که چهره نامطلوبی از اسلام عزیز به جهان نشان دهد.
 
 
پیام آقای رمان ایران
در ادامه این مراسم پیام تبریک محمود دولت آبادی آقای رمان ایران و نویسنده برجسته سبزواری در رابطه با جدیدترین رمان حسین خسروجردی توسط مجری برنامه به شرح زیر قرائت شد:
 
آقاى حسين خسروجردى، چاپ و انتشار و پخش كتابى ازشما را به تان تبريك مى گويم و برايتان آروزى توفيق دارم / محمود دولت آبادى
 
 
سبزوار و مشهد خاستگاه های مهم زبان فارسی
سخنران بعدی این مراسم، وحید حسینی ایرانی یکی از اعضای انجمن ماتیکان و روزنامه نگار و نویسنده مشهدی بود که با اشاره به مرحوم دکتر علی شریعتی که 2 آذر زادروز اوست و بسیاری از نویسندگان مشهدی که اصالتی سبزواری دارند و بالعکس، پیوندهای ادبی و فرهنگی بی شمار سبزوار و مشهد را یادآوری کرد و این هر دو شهر خراسان را از خاستگاههای مهم زبان فارسی بر شمرد. 
 
وی همچنین وحید افتخار زاده نویسنده سبزواری الاصل را که سالهاست در مشهد سکونت داشته،  از بهترین داستان نویس های جوان و آینده دار کشور دانست که چند سال آینده بیشتر از او خواهیم شنید.
 
حسینی ایرانی، سپس با اشاره به سال ها رفاقت خود با حسین خسروجردی، گفت: نثر آقای خسرجردی متاثر از نثر کهن خراسان، یک نثر شاعرانه است.
 
این نویسنده و خبرنگار مشهدی افزود: حسین خسروجردی تعلق خاطر ویژه ای به خراسان بزرگ دارد و همچنین از مطالعات گسترده ای در زمینه موسیقی، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، تئاتر، نقاشی و حوزه های مختلف فرهنگ و هنر برخوردار است که نتیجه این مطالعات را می توان در محتوای کتاب هایش مشاهده کرد.
 
وی افزود: خسروجردی از معدود چهره های ادبی است که هم مسئولان با ایشان خوبند و هم مردم زیرا به همه به صورت انسان نگاه می کند. در واقع خسروجردی بیش از هر چیز، انسان بزرگی است.
 
 
رمان نویسی حسی عمیق در پیوند با یک عمل هدفمند و معرفت زا
نویسنده رمان «از مزرعه بیا پدر» نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: رمان از مزرعه بیا پدر گذرگاهی است در گردنه های غریب و ناهموار زندگی که شخصیت های این رمان مدام در آن آزموده و سنجیده می شوند. محیط بسته ای که انگار مزرعه اعجاز در آن گم شده است و دیگر از درخت بشکوه خوشاب در آن خبری  نیست.
 
 حسین خسروجردی سپس با مقایسه درخت خوشاب در رمان از مزرعه بیا پدر با با درخت مقدس «ایوا» در فیلم «آواتار» ساخته جیمز کامرون که به درخت حیات معروف شده است، گفت: درخت خوشاب در رمان من پیوندی است از معرفت و جان مایه ی تلاش و پیکار آدمیانی که در جستجوی این درخت هستند هرچند که در پایان رمان تنها این «مردان» است که انگار به نیابت از همه شخصیت ها به درخت خوشاب می رسد.
 
وی همچنین گفت: در رابطه با این رمان مایلم به احساس عمیق و دیرپای آدمیانی نظیر «مردان» و «مهندس صبحی» اشاره کنم که با ظهور خود در دل مهمترین دوره تحولات سیاسی ایران باز زاده شدند تا در دل محیط آشفته راه پیمایند.
 
خسروجردی سپس درباره رمان نویسی گفت: نوشتن رمان حس عمیقی است که به یک عمل هدفمند و معرفت زا پیوند خورده است. نوشتن رمان یک جور لمس زندگی است که با صبوری و بردباری و رنج و عشق آمیخته است. نوشتن نوعی از بخشندگی و ایثار است که این بار نویسنده باید تمام وجودش را ببخشد. تا اثری  آفریده شود و شئونات انسانی  را با دیگران قسمت کند. سیری از تخیل و شور زیستن و سر ریز نوشتن هایی که در دل خود می سوزد تا شاید شام تیره را بر فروزد. چنین است صلابت کار نویسنده و ادبیات که در آرزوی یک جامعه سالم هرگز و هیچ گاه تردید ندارد و آرزو می کند، آرزو به بهبودی و امنیت و ایجاد انسان تندرست و نیرومند با سعادت همگانی و اینکه زندگی معنا و هدفی دارد و به ر شد مدنیت می اندیشد و آرمانی که ادبیات و رمان، بلیغ و رسا همیشه در پی آن بوده و هستند و خواهند بود و حتی همین مراسم و حضور ارجمند شما نیز همین را می گوید و اینکه می خواهد فصل مرده بی تفاوتی را بزداید و باشنده ای باشد که در تلاش معرفتی و یک جامعه سالم همیشه در راه باشد. 
 
راهی که به عشق تعبیر شده است و استاد گرانقدر ما محمود دولت آبادی که رمان از مزرعه بیا پدر به پاس رنج ها و شایستگی آثارشان به ایشان تقدیم شده است، می گوید با عشق آمده ایم و هستیم و خواهیم بود.
 
 
پنل گفتگو
در ادامه این مراسم پنل گفتگو با حضور علی براتی گجوان، وحید حسینی ایرانی، حسین عباس زاده و دکتر ترکمن نیا برگزار شد و مباحثی پیرامون ضرورت توجه نویسندگان خراسانی به بومی نویسی مطرح گردید.
 
شرح آنچه در این پنل گفتگو مطرح شد، در گزارش جداگانه ای در همین سایت منتشر می شود.
 
 
جشن نامه ای برای حسین خسروجردی
مدیرمسئول نشریات بیهق نامه و ستاره شرق نیز در این مراسم، گفت: در بیهق نامه بخشی به نام جشن نامه داریم که می خواهیم در هر شماره به یکی از بزرگان فعلی سبزوار بپردازیم و یک قسمت دیگر نیز به نام یادنامه داریم که در این بخش نیز به مفاخر و مشاهیر قدیمی و درگذشته سبزوار پرداخته خواهد شد.
 
مهدی مقصودی سپس اظهار داشت: نشریه بیهق نامه آماده است که بخش جشن نامه شماره آینده خود را به معرفی شخصیت و آثار حسین خسروجردی رمان نویس فرهیخته سبزواری اختصاص دهد. 
 
وی سپس ابراز امیدواری کرد با این کار بخشی از کم لطفی هایی که در سیستم های اداری نسبت به نویسندگان محلی و استان هست، جبران شود و خلاء فرهنگی موجود در این زمینه مرتفع شود.
 
 
رونمایی
در ادامه این مراسم کتاب«از مزرعه بیا پدر» با حضور شماری از میهمانان مشهدی و بزرگان فرهنگی و ادبی سبزوار که بر صحنه تالار بیهقی حاضر شدند، رونمایی شد.
 
 
جنبه های کمتر شناخته شده یک هنرمند
پس از رونمایی یکی از میهمانان حاضر در مراسم بر صحنه حاضر شد و با اهدای دسته گلی از طرف هیئت وزنه برداری سبزوار، از حسین خسروجردی به عنوان پدر وزنه برداری شهرستان یاد کرد.
 
وی گفت: کمتر کسی می داند که حسین خسروجردی علاوه بر نویسندگی، یکی از ورزشکاران قدیمی شهرستان، پدر و موسس وزنه برداری در سبزوار و از قهرمانان کشور در این رشته است.
 
 
غربت کتاب و تلاش شورای شهر سبزوار برای حمایت از اهالی قلم دیار سربداران
مسعود پسندیده نیز که یکی از حامیان اصلی برپایی این مراسم بود در سخنانی کوتاه گفت: یکی از خاطرات خوب من در شورای شهر این بود که بعد از رونمایی از کتاب آقای جعفری در هفته گذشته یکی از نویسندگان سبزوار طی تماسی تلفنی با من از کتاب در دست انتشار خود خبر داد و ابراز تمایل نمود که برای کتاب او نیز رونمایی گرفته شود.
 
پسندیده افزود: این حداقل دستاورد ما از برگزاری این گونه برنامه هاست که انگیزه ای در دل اهالی قلم و نویسندگان سبزواری ایجاد کرده ایم.
 
وی سپس اظهار داشت: : حوزه کتاب واقعا غریب است زیرا در حوزه ی کتاب نه تنها کسی چراغی روشن نمی کند، بلکه اگر بتوانند خاموش هم می کنند به همین جهت علاقه مندان کتاب باید بیشتر برای رونق دادن به کتاب وقت بگذارند.
 
این عضو شورای شهر سبزوار در پایان با ابراز قدردانی از همکاران خود در شورای شهر سبزوار گفت:  با موافقت اعضای شورا، کتاب از مزرعه بیا پدر نیزمانند بقیه کتب جهت حمایت از نویسنده 100 جلد خریداری خواهد شد. 
 
 
جشن امضای کتاب
در پایان مراسم جشن خرید و امضای کتاب جدید حسین خسروجردی در مقابل تالاربیهقی برگزار شد.
 
 
پی نوشت:
نور ضعیف و سرمای سالن، تبلیغات محیطی ناکافی از کمبودها و مشکلات این برنامه بود.
 
اگر خبرهای منتشر شده در رسانه های محلی(عمدتاً اینترنتی و تلگرامی و اینستاگرامی سبزوار) از چند روز قبل نبود، احتمالا بسیاری از حضاری که در مراسم حضور یافته بودند، از چنین برنامه ای بی اطلاع باقی می ماندند. اما خوشبختانه از این برنامه فرهنگی استقبال خوبی به عمل آمد و بیشتر صندلی های تالار بیهقی با حضور میهمانان سبزواری و مشهدی پر شد.
 
آقایان موسی الرضا دانایی و سجاد اکبری دو تن از اصحاب فرهنگ و هنر سبزوار در اواسط این برنامه به اجرای یک برنامه هنری مرتبط با رمان جدید حسین خسروجردی پرداختند. در این اجرا، موسی الرضا دانایی به خوانش بخش کوتاهی از رمان از مزرعه بیا پدر پرداخت و سجاد اکبری نیز با عودنوازی ماهرانه ای او را همراهی کرد.
 
ویژگی بارز دو مراسمی که طی سال های 95 و 96 برای جدیدترین رمان های حسین خسروجردی برگزار شد، پر رنگ بودن جنبه مردمی آن بود. در سال 95 رونمایی از رمان یار حسین خسروجردی در تالار سیمرغ سبزوار برگزار شد که اجرای برنامه و میهمانان آن بیشتر فرهیختگان و هنرمندان سبزواری بودند که هیچ سمت خاص اجرایی و مدیریتی نداشتند. در برنامه رونمایی از رمان از مزرعه بیا پدر نیز که در آذر 96 برگزار شد، اگرچه حضور برخی شخصیت های اداری و اجرایی بیشتر از مراسم سال گذشته بود، اما باز هم جنبه مردمی مراسم حفظ شده بود و خبری از سخنرانی های طولانی و خشک و کلیشه ای برخی مقامات رسمی نبود.
 
 
نظرت را بنویس
comments

در سالروز تولد شريعتي در همه دانشگاه هاي مهم کشور مراسم ويژه و سخنراني هايي داشتند. اما مثل گذشته در سبزوار خبري نبود. واقعا جاي تاسف و تعجب دارد که سبزوار مدعي است که شهري دانشگاهي است و 30 هزار دانشجو دارد و 15 تا دانشگاه دارد اما در هيچ کدام از دانشگاه ها هيچ خبري نبود. دريغ از حتي يک سخنراني ساده درباره شريعتي. واقعا جاي تاسف دارد که دانشگاه حکيم مدعي است که قطب دانشگاهي شرق کشور است اما هيچ تحرکي در اين زمينه ها ندارد. در حالي که هر سال بايد در چنين روزهايي يکي از بزرگترين و پر بحث ترين مراسم ها و سخنراني ها با حضور شخصيت هاي ملي در زادگاه شريعتي باشد. قطب بودن که فقط با ادعا نمي شود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما