خلاقیت مسوولان یک مدرسه ، توجه دانش آموزان سبزواری را به زیبایی های شهرخود جلب کرد.


خلاقیت مسوولان یک دبستان دخترانه در دارالمومنین سبزوار، توجه و حساسیت دانش آموزان این مدرسه را نسبت به زیبایی های شهر خود جلب کرد.
وبسایت شهرداری سبزوار ، که یکی از پربازدیدترین رسانه های محلی غرب خراسان رضوی است  روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه از خلاقیت جالب توجه مسوولان دبستان دخترانه امام حسین (ع) (2) سبزوار در رابطه با اجرای یک طرح فرهنگی در این آموزشگاه خبر داد.
برطبق این خبر ، دانش آموزان مدرسه مذکور در ابتکاری جالب و در قالب تکلیف نوروزی، زیبایی های شهر را به تصویر کشیدند.

خانم برادران مدیر مدرسه دخترانه امام حسین (ع) 2 در نامه ارسالی خود به شهرداری سبزوار آورده است :
شهردار محترم سبزوار
سلام علیکم
احتراما طرح اجرایی دانش آموزان این آموزشگاه در قالب تکلیف نوروزی به تصویر کشیدن زیبایی های شهر و توصیف المان های کار شده در سطح شهر بوده که ضمن تقدیر و تشکر از جنابعالی آثار دانش آموزان جهت ارائه سپاس عینی ارسال می گردد.

منبع : وبسایت شهرداری

از دیدگاه مجله اینترنتی اسرارنامه ، اجرای چنین طرح های خلاقانه ای توسط مدارس و سایر نهادهای آموزشی و فرهنگی که با قشر جوان ، نوجوان و کودکان جامعه در ارتباط مستقیم هستند ، می تواند در طولانی مدت به ایجاد و پرورش شهروندانی حساس و آگاه نسبت به مسائل شهری منجر شود.
در واقع از آنجایی که نیروی انسانی مهمترین عامل توسعه هر جامعه ای محسوب می شود ، زیرساختی ترین فعالیت های توسعه ای در هر شهری انجام کارفرهنگی و آموزشی در ارتباط با مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان آن شهر است.
مدارس قطعاً یکی از مهمترین نقش ها را در پرورش و شکل گیری شخصیت اجتماعی و شخصیت شهروندی کودکان امروز و بزرگسالان فردا دارند.
در واقع مدرسه نهادی است که کودکان جامعه بعد از محیط خانواده بیشترین زمان خود را در آن صرف می کنند.
در چنین شرایطی اگر معلمان ، مدیران ، معاونان و سایر دست اندرکاران امور آموزش و پرورش روش های خلاقانه مناسب برای تربیت اجتماعی محصلان خود داشته باشند ، می توان به آینده آن جامعه امیدوار بود.
یکی از جلوه های تربیت اجتماعی در افراد ، میزان توجه آنان به تغییر و تحولات محیط شهری ، احترام به قوانین و احساس مسوولیت در قبال وظایف شهروندی است.
رفتارهای مثبتی نظیر پاکیزه نگاه داشتن محیط شهری و پرهیز از ریختن زباله در مکان های عمومی از جمله خیابان ها ، رعایت دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله ایستادن کامل و با حوصله اتومبیل و موتورسیکلت ها پشت چراغ های قرمز ، رعایت استانداردهای لازم در ساخت و سازهای ساختمانی ، حفظ و حراست از فضای سبز شهری از جمله آبیاری درختان و گیاهان نزدیک به محل سکونت یا کار ، حفظ و حراست از اموال عمومی نظیر باجه های تلفن ، ناوگان حمل و نقل عمومی و ... پرداخت به موقع عوارض و مالیات های مربوط به هزینه های دستگاه های خدمت رسان و چندین رفتار مثبت دیگر از این دست را به فراوانی می توان در شهر یا جامعه ای که اکثریت افراد آن به لحاظ اخلاق شهروندی به بلوغ مناسب رسیده اند ،  مشاهده کرد.
رسیدن به بلوغ شهروندی ، پدیده ارزشمندی است که آموزش های محیط خانواده و مدرسه قطعاً در شکل گیری آن موثر است.
حرکت ابتکاری مدرسه دخترانه امام حسین (ع) سبزوار ، دقیقاً در راستای کمک به بلوغ شهروندی دانش آموزان بوده است.
چرا که با اجرای این تکلیف نوروزی دقت و حساسیت تعدادی از دانش آموزان سبزواری و خانواده های آنها بیش از پیش نسبت به محیط شهرشان جلب شده است و از بی تفاوتی آنها جلوگیری شده است.
اگر شهروندان نسبت به محیط شهر خود بی تفاوت نباشند و تغییر و تحولات مثبت یا منفی آن را ببینند ، در مواقع ضروری نیز واکنش های لازم را از خود نشان خواهند داد و به تدریج شهر با تمام نیروی خود (چه از طرف مردم و چه از طرف مسوولان) در مسیر توسعه حرکت خواهد کرد.
همچنین کودکانی که در غالب اجرای چنین طرح هایی با زیبایی های شهر خود بیشتر آشنا می شوند به مرور زمان ، نسبت به موطن خود علاقه مندی پیدا کرده و به شهروندانی دلسوز و فعال تبدیل خواهند شد.
در واقع مدیران ، معلمان و معاونان مدارس به ویژه در مقاطع پایین تر تحصیلی نظیر دبستان و راهنمایی و حتی در دبیرستان می بایست تلاش کنند درتکالیفی که در غالب تحقیق ، پژوهش ، انجام کارهای هنری ، مسابقات و ... به دانش آموزان ارائه می دهند ، به اشکال مختلف توجه آنان را به توانمندی ها ، نیازمندی ها و مسائل بومی منطقه خود (اعم از تفریحی ، اقتصادی ، گردشگری ، تاریخی ، صنعتی ، دانشگاهی و ...) جلب کنند. زیرا این دانش آموزان کم سن و سال امروز ، اداره کنندگان فردای شهر و کشور خواهند شد. لذا آنان از همین حالا می بایست به تدریج با مسائل بومی آشنا شوند و به ویژه جهت ایجاد روحیه مثبت در دانش آموزان باید تلاش ها در جهتی باشد ، که دانش اموزان با توانمندی های متعدد و نکات مثبت شهر و دیار خود بیشتر آشنا شوند.
از همین رو اسرارنامه معتقد است مدیران شهری دیار سربداران ، به ویژه حسین مقصودی شهردار پرتلاش سبزوار و قدرت الله راه چمنی رئیس اداره آموزش و پرورش می بایست نسبت به تشویق و تجلیل مناسب از این اجرای این طرح خلاقانه در مدرسه دخترانه امام حسین (2) سبزوار اقدام کنند تا بدین ترتیب فرهنگ توجه به شهر و پرداختن به موضوعات آن در میان مدارس غرب خراسان رضوی باب شود.

شهرداری سبزوار پیش از این توجه خود را به موضوع مهم کودکان نشان داده است.
انتشار ویژه نامه نوروزی بچه محله های ساسویه یکی از اقدامات فرهنگی مثبتی بود که توسط اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار در ایام نوروز 92 انجام شد و طلیعه امیدوار کننده ای برای باب شدن توجه همیشگی به موضوع مهم کودکان و نونهالان در میان مدیران ارشد شهری سبزوار بود.

همچنین نصب المان های شاد و متنوع شهری در ایام نوروز دیگر اقدام مثبتی بود که به جلب توجه و علاقه مندی اکثر شهروندان به ویژه نوجوانان و کودکان و خانواده های آنان به اقدامات شهرداری شده بود.

اینک در اقدامی متقابل دانش آموزان سبزواری و معلمان آنان نیز توجه و استقبال خود را از طرح های شهرداری در قالب یک تکلیف خلاقانه نوروزی نشان داده اند.

مجله اینترنتی اسرارنامه بدین وسیله ، در آستانه فرارسیدن 12 اردیبهشت روز گرامیداشت مقام معلم ، از مدیریت محترم و سایر مسوولان و به ویژه معلمان پرتلاش مدرسه ابتدایی امام حسین (ع)2 سبزوار تقدیر و تشکر کرده امیدوار است این گونه طرح های خلاقانه در این مدرسه و سایر مدارس دارالمومنین سبزوار همچنان اجرا شده و ادامه داشته باشد.



کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:
روزی به یاد دیروز / خاطراتی از دبیرستان ابن یمین سبزوار
نظرت را بنویس
comments

بیدخوری (یک معلم سبزواری)

خلاقیت عنصر ارزشمندی است که متاسفانه در سیستم آموزش و پرورش ایرانو درمدارس و در میان معلمان و دست اندرکاران اموزشی جامعه ما خاموش شده و همه چیز به کارهای روتین و تکراری تبدیل شدهاست. در این شرایط واقعا باید از کوچکترین خلاقیتها نظیر همین موردقدردانی و حمایت کرد تا دوباره این عنصر ارزشمد درنظام اموزشی کشورمان ایجاد شود. اما از ایران ایرانی خلاقیت هیا خیلی بیشتری انتظار می رود.

مادر دانش آموز خسروجردی

احسنت من به خانم برادران بابت این خلاقیت و پویایی که همیشه در رفتار مدیریتیشون هست تبریک میگم مدتی که دخترم در اون مدرسه درس می خوندواقعا راضی بود و ما هم از روش ها و نوع کار این مدرسه راضی بودیم.مدیر، معاون و معلماش واقعا همه خوب بودن.دست همه درد نکنه.

گنجینه

زیارتگاه امامزاده یحیی¬بن زید(ع) (سرمزار) در جنوب شرقی شهرستان ششتمد تاریخ : یکشنبه 01 اردیبهشت 1392 ● درباره شهرششتمد تاریخ : پنجشنبه 29 فروردین 1392 ● نمای جنوبی شهر سبزوار همراه با ویوی زیبای کوه میش تاریخ : پنجشنبه 29 فروردین 1392 ● ناشناخته‌ ترین نقطه روی زمین +عکس تاریخ : چهارشنبه 21 فروردین 1392 ● با خواندن این مطلب به ايرانی بودن خود افتخار كنيم!؟ تاریخ : چهارشنبه 21 فروردین 1392 ● اطلاعات افراد را از پلاک خودرو شناسایی کنید تاریخ : جمعه 09 فروردین 1392 ● دانلود نقشه راه های ایران با بزرگنمایی بی نهایت - Iran Roads Map تاریخ : جمعه 09 فروردین 1392 ● از طريق كد ملي محل تولد افراد را بفهميد + دانلود تاریخ : جمعه 09 فروردین 1392
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما