جلسه تودیع و معارفه رئیس دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
جلسه تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید دانشگاه حکیم سبزواری صبح چهارشنبه 27 دی ماه در تالار محمد تقی شریعتی دانشکده علوم انسانی برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این مراسم که قرار بود، با حضور معاون فرهنگی وزارت علوم بر گزار گردد، به دلیل تأخیر پرواز ، بدون حضور این مقام وزارتی تشکیل شد.
 
رئیس سابق دانشگاه حکیم سبزواری در این جلسه گفت: انسان همیشه در آرمان هایش بالاتر از واقعیت هاست یعنی خیلی چیزها می خواهد که در عمل یا نمی تواند یا نمی شود مهم این است انسان هدف را گم نکند وهدف ما خدمت به جامعه دانشگاهی بود.
 
دکتر جواد حدادنیا ضمن تقدیر وتشکر از همکاران خود در بخش های مختلف تصریح کرد: اکنون که در پایان یک دوره ی مدیریتی دیگر در دانشگاه حکیم سبزواری هستیم خداوند بزرگ را سپاس می گویم که حدود 4 سال امکان خدمت به جامعه آموزش عالی ایران را به من و همکارانم در دانشگاه حکیم سبزواری در دولت تدبیر و امید عنایت فرمود تا آن چه را که بلد بودیم و می دانستیم و آنچه را که توانستیم در موقعیتی آکنده از فرصت ها و تهدید ها در آموزش عالی کشور در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی به کار گیریم. 
 
وی همچنین اظهار داشت: قضاوت و داوری نهایی در خصوص میزان موفقیت در این مدت را که پیمودن بخشی کوتاه از راه دشوار و طولانی سامان بخشی وضعیت دانشگاه و توسعه کمی و کیفی آموزش عالی در این منطقه از کشور است را به اعضای محترم هیئت علمی ، کارمندان عزیز و دانشجویان گرامی به عنوان اعضای اصلی و مردم منطقه به عنوان ذی النفعان جامعه واگذار می کنم. 
 
حدادنیا ادامه داد: این که تا چه حد خواستیم و توانستیم و گذاشتند که این مهم را به پیش ببریم نیاز به داوری های منصفانه پس از این دارد که در هیاهوی تغییرات امکان پذیر نخواهد بود. امید آن که هر چه کوشیدیم و هر چه انجام گرفت یا اثر آن در آینده خواهد بود مورد رضایت حق تعالی و در جهت خواست جامعه دانشگاهی و مردم منطقه باشد.
 
وی با بیان این که دانشگاه حکیم سبزواری دارای اولین برنامه راهبردی پنج ساله و چشم انداز ده ساله به صورت مدون است ادامه داد: از ابتدای سال 94 با تایید وزیر محترم این برنامه اجرایی شده است و گزارش عملکرد سالانه آن بر اساس متد های علمی و دقیق دو سال است که هر سال منتشر می شود.
 
جواد حدادنیا با بیان این که بیش از دو سال دیگر از برنامه راهبردی پنج ساله باقی است، عملکرد دانشگاه حکیم سبزواری در این مدت را به شرح زیر عنوان کرد:
 
•  افزایش تولید دانش، ارتباطات بین المللی ، طرح های ارتباط با جامعه ای و پژوهش های کاربردی 
•  کیفی سازی آموزش و ساماندهی آن 
•  ایجاد آزمایشگاه مرکزی
•  توسعه تجهیزات آزمایشگاهی 
•  ایجاد مرکز رشد واحد های فن آور
•  گسترش فعالیت های فرهنگی و اجتماعی
•  روان سازی و شفاف سازی امور 
•   افزایش اعضای هیئت علمی و اصلاح نسبت آن به کارمند
•   افزایش منابع مالی دانشگاه
•   بهینه سازی محیط زندگی دانشگاهیان در دانشگاه
•   افزایش رفاه کارکنان به عنوان مهم ترین عوامل زیربنایی برای تحقق دانشگاه پیش رو و  پویا 
•  ساماندهی  امور آموزشی و به ویژه تحصیلات تکمیلی 
•  ساماندهی پردیس خودگردان در جهت کیفی سازی آموزش 
•  افزایش اعضای هیئت علمی از 192 نفر به 270 نفر 
•  قرار گرفتن دانشگاه حکیم به عنوان یکی از 22 دانشگاه معین کشور 
•  رشد نزدیک به سه برابری منابع مالی دانشگاه ،
•  ایجاد مراکز هزینه 17 گانه و استقلال مالی مراکز در راستای حسابداری تعهدی،
•  واگذاری اختیارات ستادی به مراکز هزینه و دانشکده ها،
•  افزایش دو برابری فضای سبز دانشگاه به حدود 90 هزار متر مربع در حالی که تقریبا مصرف آب تغییری نداشته 
•  رشد سه برابری نشریات دانشجویی  در دانشگاه،
•  رشد پنج برابری برگزاری کرسی های آزاداندیشی و کاهش بیست درصدی پرونده های کمیته انضباطی 
•  ایجاد مرکز آفرینش های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه 
•  برگزاری کنگره های بین المللی 
•  افزایش سرانه تولید مقالات علمی از شصت و هفت صدم درصد به دو و سی و چهار صدم درصد
•  افزایش حجم قراردادهای بیرونی دانشگاه از 190 میلیون به حدود 2 میلیارد تومان 
•  افزایش 400 درصدی حجم ریالی خرید تجهیزات آزمایشگاهی ، 
•  اجرای گرند پژوهشی و افزایش بی نظیر فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت و بلند مدت 
•  ساماندهی و بهسازی خوابگاه های دانشجویی بعد از تقریبا 15 سال
•  رشد تقریبا 12 برابری فضاهای فرهنگی و رفاهی و محوطه سازی 
•  انعقاد قرداد های پژوهشی به ارزش 200 هزاردلاری با دانشگاه های اروپایی از جمله لیون فرانسه، پاریس 13 و تورین ایتالیا و شرکت های اروپایی
•  راه اندازی دو سالن آمفی تئاتر نفت و مهندسی که قبلا ساخته شده بود و تجهیزات آن مانده بود در این دوره انجام گرفت
•  ایجاد و راه اندازی سالن همایش بیهقی و ...
 
وی درباره تالار همایش های بین المللی سربداران با ظرفیت 1100 نفر نیز ابراز امیدواری کرد: انشاءالله دکتر مولوی کار را با شدت و قدرت همچنان که تا الان بوده ادامه داده و به پایان برساند.
 
رئیس جدید دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: رویکرد جدید دانشگاه حکیم سبزواری مدیریت مشارکتی مبتنی بر شایسته سالاری، خرد جمعی و استفاده از همه ظرفیت ها است.
 
متن سخنرانی دکتر علی اصغر مولوی در وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری به شرح زیر گزارش شده است: 
 
سرپرست دانشگاه حکیم سبزواری گفت: رویکرد جدید  این دانشگاه مدیریت مشارکتی مبتنی بر استفاده از نظرات اساتید، کارمندان، دانشجویان و مسئولین بر پایه صداقت، شفافیت، قانون گرایی و تعامل مثبت خواهد بود.
دکتر علی اصغر مولوی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید بر اینکه  تکریم خانواده بزرگ دانشگاه حکیم سبزواری از طریق مشارکت بیشتر ضرورت دارد، افزود: افزایش سرمایه اجتماعی خانواده دانشگاه حکیم به ویژه مولفه اعتماد از طریق شفاف سازی  در پاسخ گویی و ارتباط مناسب با تشکل ها، ارگان و سازمان ضروری است.
وی با یادآوری اینکه  هدف اصلی دانشگاه ها ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی است، افزود:  این هدف با حفظ آرامش و امنیت فکری و تکریم و اعتماد به اعضای خانواده بزرگ دانشگاه محقق می شود.
سرپرست دانشگاه ادامه داد: در راستای اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری با توجه به شرایط ، ضرورت  انضباط مالی، صرفه جویی پرهیز از اسراف تنوع بخشی به منابع دانشگاه ضروری است و برای این امر باید ارتباط موثر دانشگاه  با صنعت  و با جامعه بین المللی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
دکتر مولوی عنوان داشت: همچنین  معتقدیم در فضای دانشجویی علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی توجه به نشاط و سلامت دانشجویان به عنوان پتانسیل های اصلی جامعه از نیازهای اصلی دانشجویان است.
وی توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی، تعامل مثبت و سازنده با تمام تشکل ها و سازمان های شهرستان را از دیگر رویکردهای مدیریت جدید دانشگاه برشمرد و ادامه داد: انتظار داریم دانشگاه حکیم سبزواری،  دانشگاهی پویا، علمی، خردمحور و تاثیرگذار باشد که برای رسیدن به این هدف دست همیاری و همکاری به سوی  همه دوستان دراز می کنیم.
سرپرست دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه با اشاره به گذشت سه دهه از تاسیس این دانشگاه، اظهار داشت: بذری که سی سال پیش با همت و تلاش عزیزان و دلسوزان این منطقه کاشته شد امروزتبدیل به درخت تنومندی شده است که آبروی شهرستان و منطقه است.
وی با تاکید بر اینکه اثرگذاری دانشگاه از سطح منطقه ای فراتر رفته و به اثرگذاری ملی و فراملی رسیده است، خاطر نشان کرد: امیدواریم با تلاش همکاران هیات علمی و دانشجویان این تاثیرگذاری بیش از پیش شکوفا شود.
 
*   *   *
 
در این جلسه حجت الاسلام خاتمی مسئول نهاد نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری  در دانشگاه حکیم سبزواری و حجت الاسلام مقیسه امام جمعه سبزوار و نیز احمد برادران فرماندار شهرستان نیز به سخنرانی پرداختند.
 
در این مراسم همچنین آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار هم با چند ماه تأخیر برگزار شد در حالی که دکتر امیراحمدی رئیس جدید دانشگاه فناوریهای نوین از 5 ماه قبل رسماً فعالیت خود را در این دانشگاه تازه تاسیس شهرستان سبزوار آغاز کرده بود. 
 
وبسایت دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار نیز آیین تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید این دانشگاه را به شرح زیر گزارش داده است:
 
مراسم تودیع رئیس سابق و معارفه رئیس جدید دانشگاه فناوری های نوین سبزوار به همراه دانشگاه حکیم سبزواری با حضور مسئولین شهرستان، اساتید، همکاران و مسئولین دانشگاه برگزار شد.
 
در این مراسم دکتر ابوالقاسم امیراحمدی به‌عنوان رئیس دانشگاه معارفه و از زحمات دکتر حسین جلیلوند در زمان تصدی این سمت قدردانی به عمل آمد.
 
دکتر جلیلوند با حضور مؤثر، فعال و هم‌اندیشی خود در دانشگاه و هم‌چنین بهره‌گیری از نظرات هیأت رئیسه و اعضاء هیأت علمی توانستند دانشگاه را به مدت دو سال به نحو احسن اداره کنند.
 
در این مراسم دکتر جلیلوند بیان داشتند: خداوند بزرگ را شاکرم که امکان خدمت به جامعه آموزش عالی ایران را به من در دانشگاه فناوری های نوین سبزوار فراهم نمود.
 
ایشان اساس اصلی موفقیت یک محیط به‌ ویژه دانشگاه را همراهی و همدلی همه همکاران به معنای عام دانستند و افزودند: این مهم به وفور در دانشگاه فناوری های نوین سبزوار ملموس بود.
 
دکتر جلیلوند، عنوان نمودند: تداوم صمیمت و دوستی بین اعضای خانواده دانشگاه به عنوان یک اصل است و اگر مشکلی در دانشگاه  است باید مشکل همه باشد.
 
ایشان ضمن تشکر از همکاران دانشگاه به ارائه گزارش عملکرد خود در زمان تصدی این سمت پرداختند.
 
شایان ذکر است در كارنامه اجرايي دكتر امیراحمدی، علاوه بر رياست دانشگاه پیام نور سبزوار، مي­توان به رئیس مرکز سبزوار شناسی و هم اکنون رئیس مرکز پژوهشی جغرافیایی و اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری  نيز اشاره نمود.
 
در انتهای این مراسم  لوح تقدیری از طرف رئیس دانشگاه، به دکتر جلیلوند رئیس پیشین دانشگاه اهدا گردید.
 
*   *    *
 
دکتر غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت  علوم اگرچه به دلیل تاخیر پرواز به جلسه تودیع و معارفه نرسید، اما در بازدیدها و جلسات بعدی با مدیران و معاونان دانشگاه حضور یافت.
 
دانشگاه حکیم سبزواری در کنار دانشگاه های فردوسی مشهد، بیرجند، بجنورد و سمنان یکی از 5 دانشگاه معین منطقه 9 کشور است.
 
این دانشگاه که اکنون بالغ از 10 هزارنفر دانشجو دارد و بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در نیمه غربی خراسان و دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق کشور محسوب می شود، از بدو تاسیس در سال 1366 تا کنون طی 9 دوره مدیریت، 8 رئیس را تجربه کرده است.
 
برای مشاهده تصاویر بیشتر هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما