درنشست خبری رئیس جدید مطرح شد:

گسترش روابط بین الملل اولویت اصلی دانشگاه حکیم سبزواری / قرار است تا سال 1404 یکی از 25 دانشگاه جامع برتر کشور باشیم

 امید برومندی، سمیرا واعظی نژاد، ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

اولین نشست خبری رئیس جدید دانشگاه حکیم سبزواری در کمتر از یک ماه که از تکیه زدنش بر جایگاه ریاست می گذرد، بعد از ظهر شنبه 14 بهمن 96 در محل سالن جلسات مرکز آفرینش های فرهنگی اجتماعی دانشگاه با دعوت بدون قید و شرط از همه خبرنگاران و رسانه های شهرستان برگزار شد تا فرصتی باشد برای آگاهی اذهان عمومی از چشم انداز مدیریتی و مسیر پیش روی دومین دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق ایران در دوره مدیریتی جدید.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دکتر علی اصغر مولوی به همراه دکتر علی تسنیمی سرپرست دفتر ریاست و روابط عمومی و نیز دکتر محمد رضا معین فرد سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در این مراسم حضور یافت و خود نقش فعالانه ای در مدیریت جلسه ایفا می کرد.

 

رویکرد جدید مدیریتی

رئیس دانشگاه در ابتدای این جلسه گفت: رویکرد جدید ما و اساس کارمان بر صداقت، شفافیت، تعامل مثبت و قانون گرایی است و البته کار تیمی نیز لازمه خرد جمعی است که قطعا در تیم مدیریتی جدید از تنوع سلایق و افکار مختلف استفاده خواهد شد و تصمیماتی را که در جمع به آن برسیم و ببینیم به صلاح دانشگاه، شهر و کشور است، اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: از دوره قبل سیاست کوتاه کردن دیوارهای دانشگاه در حال اجرا بود و کوتاه شدن دیوارهای دانشگاه فقط به آن معنی که دیگران بتوانند به سمت دانشگاه بیایند نیست بلکه دانشگاهیان نیز باید این ارتباط را برقرار کنند  و من معتقدم که دانشگاهیان باید در امور مختلف دخالت علمی کرده و  مسائل و مشکلات را حل کنند زیرا اگر مسائل و مشکلات را علمی حل کنیم یک بار برای همیشه حل می شود و اگر بخواهیم مقطعی و سیاسی و موقتی نگاه کنیم مانند یک داروی مسکن است، که باز هم مشکل اصلی باقی می ماند.

وی همچنین گفت: ما اعتقاد نداریم که فقط باید یک مدیر و یک تیم مدیریتی کار کنند بلکه در حال حاضر 260 عضو هیئت علمی به همراه بیش از 2 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیروهای اصلی ما هستند.

 

گسترش روابط بین الملل اولویت اصلی

مولوی با بیان اینکه گسترش روابط بین الملل در اولویت اصلی ماست و توسعه روابط دانشگاه با صنعت و جامعه نیز از دیگر اهدافی است که دنبال می کنیم اظهار داشت: چشم انداز آینده ما این است که همکاران هیئت علمی ما از پشت میزهایشان بیرون بیایند، همانطور که در دو سه سال اخیر حدود 60 نفر از اعضای هیئت علمی ما به خارج از کشور رفته اند و یا در داخل کشور ارتباطشان با دیگر دانشگاه ها، با بخش صنعت و نیز با جامعه را گسترده تر کرده اند.

وی با بیان اینکه دیگر گذشته از اینکه دانشگاه حکیم سبزواری بخواهد کار محلی و منطقه ای بکند و باید علاوه بر جامعه خودمان در جامعه بین المللی نیز تاثیرگذاری داشته باشد، افزود: این دانشگاه در سال 95 به خاطر فعالیت های حوزه پژوهشی و آموزشی جزء شش دانشگاه تأثیرگذار کشور در حوزه بین المللی شناخته شد و در مراسمی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید، مورد تجلیل قرار گرفت و اکنون 13 طرح بین المللی توسط همکاران در حال انجام است.

وی درباره نحوه ی تفاهم نامه ها و همکاری های بین المللی و کشورها و دانشگاه هایی که انتخاب می شوند نیز گفت: ما باید با تمام دنیا تعامل داشته باشیم و تعامل علمی ورای تعاملات سیاسی است و در اینجا باید بین جنس تعاملات علمی و فرهنگی با تعاملات سیاسی و اقتصادی تفاوت قائل شد و بنابراین ما باید با یک سری دانشگاه ها مانند دانشگاه های اروپایی تعامل برقرار کرده و پروژه های مشترک با آن ها داشته باشیم تا مجموعه توانمند تر شود و در نقطه مقابل از انجا که گفته می شود، زکات علم نشر آن است باید دست بعضی کشورهای دیگر  را که در حوزه فرهنگ زبان فارسی مانند ایران، تاجیکستان، افغانستان و برخی دیگر از کشورهای دارای اشتراکات فرهنگی با خودمان را بگیریم و ما نیز به ان ها کمک کنیم.

مولوی سپس به بعضی دانشگاه هایی که تا کنون با دانشگاه حکیم سبزواری تفاهم نامه داشته اند و یا در آینده ای نزدیک خواهند داشت اشاره کرد و گفت: با دانشگاه های چین، تورین ایتالیا، آی اف ان، سوربون فرانسه، پاریس 13 تا کنون تفاهم نامه امضا شده و در آینده ی نزدیک با دانشگاه آلمان و کانادا نیز رایزنی هایی صورت گرفته و تعاملات مان را گسترده کرده ایم تا امید به خدا تفاهم نامه های جدید داشته باشیم.

 

لزوم تاثیرگذاری دانشگاه در حوزه های میراث فرهنگی و محیط زیست

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری همچنین با بیان اینکه دانشگاه باید در بعضی حوزه ها نظیر محیط زیست و میراث فرهنگی دخالت مستقیم کند اظهار داشت: محیط زیست وضعیت فاجعه باری دارد و متاسفانه این دو موضوع در سال های اخیر در سیستم مدیریتی یک مقدار نادیده گرفته شده اند و بودجه های بسیار کمی دریافت کرده اند و اکنون اگر من شهروند و شمای شهروند فکری به حال محیط زیست و آب نکنیم، چه کسی می خواهد این کار را بکند؟

وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی که شناسنامه شهر است نیز اگر در سال های گذشته مقبره امین التجار مشهدی در سبزوار بازسازی شده کار دانشگاه حکیم بوده و یا اگر یکی از یخدان های تاریخی قرار است بازسازی شود به دانشگاه است و همچنین اگر روی خانه الداغی ها اکنون دارد کار می شود، توسط دانشگاهیان است که با هزینه خیلی کمتری هم در می آید و اتفاقا برای دانشگاه هم مفید است زیرا دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی ما بسیاری از موضوعات درسی شان را در چنین پروژه هایی به صورت عملی می آموزند و اعضای هیئت علمی ما نیز در ارتباط با جامعه موثر واقع شده اند.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه به اعتبار اقدامات صورت گرفته پایگاه مرمتی میراث فرهنگی در سبزوار دایر شد که آورده ی خوبی برای شهرستان محسوب می شود. گرچه تعامل با اداره میراث فرهنگی امتیاز خوبی برای دانشگاه به خصوص دانشجویان و اساتید برخی رشته ها محسوب می شود، اما این اداره محدودیت هایی در زمینه قانون های اداری دارد که البته می توان با تعامل و پیگیری های مجدانه برطرف کرد.

مولوی در رابطه با اعتباری که برای تپه دامغانی در نظر گرفته شده بود، گفت: مبلغ 5000 میلیارد ریال سالانه برای کار در تپه دامغانی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام شده بود که اگرچه دکتر سلیمانی و آقای عبدالله زاده برای این موضوع دغدغه دارند ولی متاسفانه دانشگاه فعلاً مبلغی دریافت نکرده است.

وی در رابطه با واگذاری آرامگاه حکیم سبزواری برای ایجاد موزه حکمت و فلسفه گفت: گرچه پژوهشکده فلسفه و حکمت مرتبط به حوزه علمی و پژوهشی است و قرار بوده این پژوهشکده ایجاد شود، اما تا کنون به جز نامه ی دست نویسی که از معاونت رئیس جمهور دریافت شده، اقدام دیگری صورت نگرفته است.

وی همچنین در ادامه گفت: وظیفه ما پاس داشتن بزرگان و برگزاری نکوداشت هایی برای آنان می باشد، زیرا جزء تاریخ و هویت شهر هستند و اگر بزرگان تاریخ را ازیاد ببریم گویا شناسنامه و هویت شهر را فراموش کرده ایم و دانشگاه باید با برنامه ریزی علمی و آکادمیک به برگزاری نکوداشت ها و بزرگداشت ها بپردازد و قسمت های فرهنگی و هنری این بزرگداشت ها را نیز ادارات مربوطه باید ورود پیدا کنند.

 

جلسات گفتمان شهروندی شاهدی بر تاثیرگذاری دانشگاه بر جامعه

رئیس دنشگاه حکیم سبزواری از نمونه های دیگر اثرگذاری دانشگاه حکیم سبزواری در جامعه به وجود جلسات گفتمان های شهروندی در نگارستان آفرین اشاره کرد و گفت: پیگیری برای دایر کردن گفتمان های شهروندی از سال 93 شروع شده و از شهرداری و فرمانداری و دانشگاه حکیم سبزواری برای راه اندازی این گفتمان ها درخواست گردیده بود و قول هایی نیز در این زمینه داده شده بود که متاسفانه به جایی نرسید. اما در اینجا خوشبختانه می بینید که تا کنون چند جلسه برگزار شده است و همچنین جلسات کتابخوانی که در این مکان برپا می شود خود بخش دیگری از ارتباط و تاثیرگذاری دانشگاه بر جامعه است.

وی همچنین گفت: در بحث ارتباط دانشگاه با جامعه از همه دستگاه های دیگر مهمتر آموزش و پرورش است. زیرا آموزش و پرورش در اصل نزدیک ترین نهاد در جامعه به دانشگاه است. چرا که افراد پیش از ورود به دانشگاه ها، ابتدا به عنوان دانش آموز در آموزش و پرورش تعلیم و تربیت می شوند و بنابراین هرچه فعالیت های آموزش و پرورش کیفی تر باشد، برای دانشگاه نیز بهتر خواهد بود.

 

رشد علمی دانشگاه و سرانه مقالات isi

دکتر مولوی در زمینه رشد علمی دانشگاه نیز با بیان اینکه بر اساس سند چشم انداز توسعه، دانشگاه حکیم سبزواری باید تا سال 1404 جزء یکی از 25 دانشگاه جامع برتر کشور باشد، گفت: گزارش های بین المللی نشان می دهد، خوشبختانه دانشگاه تقریبا رشد علمی خیلی خوبی را در دو سه سال اخیر تجربه کرده است و در منطقه 9 آموزش عالی که شامل سه استان خراسان به همراه استان سمنان می شود در گزارش معاونان پژوهشی خوشبختانه ما بهترین یا بالاترین نرخ رشد علمی را داشتیم که امیدواریم شتاب بیشتری پیدا کند.

وی در همین رابطه افزود: خوشبختانه از سال 2015 ما وارد اولین رتبه بندی بین المللی با نام سایماگو شده ایم و اکنون در این رتبه بندی جایگاهمان با دانشگاه های اراک و سیستان و بلوچستان برابر است و انشاالله باید در آینده بهتر از این هم بشود و باز هم باید بکوشیم تا در دیگر نظام های رتبه بندی بین المللی وارد بشویم که البته باید مراجع اصلی بین المللی برای کیفی سنجی و کمی سنجی خروجی های پژوهشی دانشگاه ها را مد نظر قرار بدهیم.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری: با اعلام اینکه سرانه مقالات (isi) دانشگاه در سال 2017نزدیک به یک مقاله –به ازای هر عضو هیئت علمی- بوده است، گفت: در کل در این سال بیش از240 مقاله (isi) داشته ایم که با توجه به تعداد 255 عضو هیئت علمی، سرانه آن تقریبا نود و پنج صدم درصد (%95) به ازای هر نفر بوده است. ولی ولی باید این نکته راهم در نظر داشت که یک بخشی از حوزه علوم انسانی ما بیشتر در مقالات معتبر فارسی  فعالیت می کند که آن ها را هم باید به حساب آورد. بنابراین سرانه کل مقالات همکاران ما اعم از مقالات معتبر فارسی وانگلیسی در سال 2017 به دو و سی و چهار صدم (2/34) رسیده است.

 

وضعیت بودجه دانشگاه در حوزه های پژوهشی و عمرانی

دکتر مولوی در بخش دیگری از جلسه درباره میزان جذب بودجه دانشگاه در سال جاری گفت: با توجه به وضعیتی که در ماه های اخیر برای مناطق زلزله زده پیش آمده هم و غم دولت به سمت زلزله زدگان رفته است، بودجه ها در بخش های دیگر نسبت به قبل اصلا گشایشی نداشته است.

وی توضیح داد: در9 ماهه نخست امسال که قرار بوه 75 درصد بودجه دانشگاه جذب شود، به جز بخش مربوط به حقوق که لاجرم باید پرداخت بشود، در بخش بودجه پژوهشی آن چیزی که مستقیما قرار بوده صرف پژوهش شود، 3 میلیارد و 100 میلیون تومان مصوب بوده که تنها حدود 34 درصد از آن دریافت شده است. البته تعهدات آن باقی مانده و ما اکنون تعداد زیادی طرح پژوهشی و گرنت همکاران و دانشجویان را داریم که بالغ بر 1 میلیارد تومان می شود و امیدواریم تا پایان سال گشایشی صورت بگیرد و آن ها هم جذب بشوند. به هرحال تعهد از بین نمی رود فقط ممکن است دیر یا زود داشته باشد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری درباره وضعیت پروژه های عمرانی  نیز گفت: داشنگاه از محل اوراق خزانه یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان برای تعمیر و تجهیز داشته است، یعنی ردیف های بودجه عمرانی مشخصا خیلی محقق نشده.

وی همچنین گفت: در بخش عمرانی دانشگاه از ابتدای سال 96 تا کنون بالغ بر دو میلیارد و دویست میلیون تومان از محل اعتبارات تسهیلات بانکی و در آمد اختصاصی صرف پروژه های آمفی تئاتر، محوطه سازی و سالن تربیت بدنی دانشگاه شده است و دو پروژه بزرگمان دانشکده علوم پایه و امفی تئاتر مرکزی است که واقعا برای آن ها پول خرج شده است.

 

دست یاری به سوی مجموعه شهرستان برای آمفی تئاتر مرکزی

رئیس دانشگاه حکیم سبزورای در ارتباط با وضعیت پروژه آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه حکیم سبزورای گفت: همین جا کمک می خواهم از مجموعه شهری چون این فقط خاص دانشگاه نیست. بلکه به نوعی می تواند سالن شهر باشد و بنابراین از مجموعه شورای اسلامی شهرستان و مجموعه شهرداری و فرمانداری ما می خواهیم کمک کنند به این مجموعه که انشاالله در آینده نه چندان دور به بهره برداری برسد.

 

ادغام حوزه روابط عمومی و دفتر ریاست، عمل به چارت سازمانی

وی درباره ادغام شدن حوزه روابط عمومی و دفتر ریاست دانشگاه گفت: مطابق چارت این ها یکی هستند و ما چارت سازمانی را رعایت کرده ایم، چون مبنایمان قانونگرایی است. در گذشته بعضی پست هایی خارج از چارت ایجاد شده و ما تصمیم گرفتیم در مواردی که ضرورت نداشته باشد طبق چارت پیش برویم.

 

کنگره سربداران در بلاتکلیفی

دکتر مولوی در بخش دیگری از این جلسه درباره برگزاری کنگره بین المللی سربداران به صورت مستمر گفت: تصمیم ما این است که دانشگاه حکیم سبزواری فقط متولی علمی کنگره سربداران  شود زیرا ما متولی علمی جامعه هستیم و در مورد کنگره سربدران وظیفه اصلی دانشگاه بخش علمی آن است و بخش فرهنگی اجتماعی را سایر نهادها بر عهده دارند.  

وی همچنین گفت: کنگره قبلی را تقریبا تمام و کمال دانشگاه برگزار کرد ولی هر چه مشارکت بیشتر باشد بهتر خواهد بود. ما و سایر نهادها باید مشارکت را یاد بگیریم و آنها نیز باید کمک کنند و اگر قرار باشد یک کار بزرگ مشارکتی انجام دهیم اما کم کم بقیه کنار بروند، این صحیح نیست.

 وی در مورد وضعیت برگزاری کنگره سربداران اظهار داشت: ما فعلا این دومین دوره را که قول داده اند برگزار می کنیم امامشخص نیست این کنگره به صورت دو سالانه برگزار شود. کنگره سربدران تا این جا که انجام شده خیلی خوب است اما این که در اولویت کاریمان قرار بگیرد یا نگیرد بستگی به بعد از برگزاری دارد. ما باید مدام خود را خودنقدی کنیم که آیا برگزاری این کنگره ضرورت دارد یا خیر، زیرا ممکن است کارها اولویت بندی شوند و باید ببینیم آیا این کار اولویت دارد و این موضوع را باید اصحاب علم و تجربه بگویند.

 

هیئت امنای دانشگاه حکیم سبزواری مستقل می ماند

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در بخش دیگری از این جلسه با تکذیب خبر احتمال ادغام هیئت امناء دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در دانشگاه دو نهاد مهم وجود دارد که بالاترین آن هیئت امناست و پس از آن هیئت رئیسه و شورای دانشگاه می باشد. در حال حاضر مدتی است،احکام هیئت امنا دانشگاه حکیم سبزواری تمام شده است و ما داریم چینش بسیار قدرتمندی برای هیئت امنای جدید انجام می دهیم.

 

برخی نکات و حواشی:

-اکثر خبرنگاران حاضر در جلسه شروع سخنان خود را با تشکر از حوزه روابط  عمومی دانشگاه و خصوصا خبرنگار فعال این حوزه خانم رامشینی به خاطر برقراری تعامل خوب با رسانه ها طی چند سال گذشته آغاز می کردند. این زنجیره ی تشکرها باعث شد، دکتر مولوی از خبرنگاران درخواست کند، در صحبت های خود، تشکر از روابط عمومی را فاکتور بگیرند.

- اولین نشست خبری رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در حالی در مرکز آفرینش های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد، که سرپرست دفترش دکتر تسنیمی در این جلسه از وضعیت نا مشخص این مکان خبر داد و با لحنی توأم با شوخی در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: بالاخره یک بلایی سر مرکز آفرینش ها می آوریم! اما دو روز بعد ظاهراً تصمیم گیری های قطعی صورت گرفت و فعالان این مرکز از ادامه فعالیت باز داشته شدند.

- دکتر علی تسنیمی سرپرست دفتر ریاست دانشگاه در بخشی از جلسه درباره زمان احتمالی برگزاری دومین کنگره سربداران، آبان 97 را مطرح کرد. در حالی که قبلا اردیبهشت 97 اعلام شده بود و در اصل اگر بنا بر دو سالانه برگزار کردن این کنگره بود، باید در سال 96 کنگره دوم برگزار می شد.

 
نظرت را بنویس
comments

طراحی وب سایت

من که خودم توی دانشگاه درس نخوندم اما دوستانم که در این دانشگاه درس خوندن واقعا زیاد از این دانشگاه ، نحوه تدریس اساتید ، کلاسهای عملی ، نظم و انضباط و در کل همه چیز خیلی تعریف کرده اند امیدوارم موفق باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما