نقش فرودگاه بجنورد در توسعه فعالیت های اقتصادی و گردشگری خراسان شمالی

فرودگاه از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.
 
به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ خراسان شمالی با مساحتی حدود ۲۸ هزار و ۱۷۹ کیلومتر مربع  شامل ۸ شهرستان بجنورد (مرکز استان)، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز وجرگلان، جاجرم، فاروج و گرمه ‌است. این استان از نظر موقعیت جغرافیایی؛ از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم‌مرز است .
 
فرودگاه بجنورد با وسعت کنونی 286 هکتار در شمال شرق تا شمال غربی شهر بجنورد واقع شده است .این فرودگاه از حدود سال 1327 دارای تاسیسات مختصری بوده و برای اهداف سم پاشی مورد استفاده قرار می گرفته است که در سال 1367 مجددا طراحی و در سال 1371 عملیات اجرایی آن آغاز و در سال 1375 به بهره برداری رسید .
 
 فرودگاه بجنورد از زمان بهره برداری تا سال 1384 فرودگاه اقماری بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد محسوب می شد و در سال 1385 به عنوان فرودگاه مستقل معرفی شد .
 
فرودگاه بجنورد هم اکنون به عنوان فرودگاه مرز هوایی مشغول فعالیت است و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت 1700متر مربع در دو طبقه است.
 
امکانات این فرودگاه شامل باند پرواز ، پارکینگ هواپیما ، ترمینال قدیم  و ترمینال جدید، سیستم های کمک ناوبری NDB و DVOR، دارای مجوز مرز هوایی برای برقراری پروازهای خارجی،دارای واحد سوختگیری هواپیمایی و سطح آتش نشانی 6(cat6) است.
 
 
جا به جایی سالانه  بیش از 38 هزار مسافر در فرودگاه بجنورد
 
مهدی رزاز مدیر فرودگاه بجنورد در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛ گفت : فرودگاه بجنورد ازجمله طرح هايی بود که بعد از پيروزی انقلاب ، پيگيری و اجرايی شد و پس از ارتقای بجنورد به مرکز استان خراسان شمالي هم برای بين المللی شدن فرودگاه و به روز شـدن پروازها اقدامات زيادی انجام شد چون به يقين ، توسعه کشاورزی ، صنعت و صدور فرآورده ها به خارج از کشور ، بدون بهره مندی از حمل و نقل هوايی امکان پذير نيست .
 
وی افزود : در 12 ماهه سال 95 ، 38 هزار و 51 مسافر از تهران – بجنورد و بالعکس در فرودگاه بجنورد جا به جا شد.
 
رزاز اظهار کرد: هم‌اکنون دو شرکت هواپیمایی ماهان ، آسمان ، به مقصد تهران و بالعکس در این فرودگاه پرواز دارند به‌طوری که در تمام روزهای هفته پرواز تهران به بجنورد و بالعکس وجود دارد.
 
 
آمادگی فرودگاه بجنورد برای پذیرش پرواز های زیارتی از استان
 
مدیر فرودگاه بجنورد  گفت : وظیفه پیگیری برای پرواز های حج و عتبات عالیات بر عهده حج و زیارت هست و فرودگاه صرفا وظیفه آماده سازی زیرساخت های نشست و برخاست هواپیما و خدمات گذرنامه و گمرک را دارد که از طرف فرودگاه همه چیز آماده و طبق ساعت کار فرودگاه یعنی طلوع تا غروب آماده پذیرش پروازهای زیارتی هستیم، اما براورد مسافر و مذاکره با شرکت های هواپیمایی جهت برقراری خط پرواز و راه اندازی کاروان ها بر عهده حج و زیارت هست.
 
رزاز افزود : در حال حاضر خراسان شمالی با دارا بودن تنها یک فرودگاه ،دارای کمبود پروازها به دلیل موقعیت جغرافیایی و عدم وجود چارتر کننده پرواز جهت افزایش پروازها(بخش خصوصی مقتدر و قدرتمند) است.
 
وی اظهار کرد: در حال حاضر 56 پرسنل در فرودگاه بجنورد مشغول فعالیت هستند.
 
 
بهره برداری از طرح های فرودگاه بجنورد در دهه فجر
 
مهدی رزاز مدیر فرودگاه بجنورد اظهار داشت : عملیات نصب سیستم کمک ناوبری ILS در خردادماه سال۹۴ در این فرودگاه به پایان رسید.
 
وی گفت: برای رفع  مشکل دید در شرایط جوی نامناسب برای نشستن هواپیماها دستگاه آیلس خریداری و در فرودگاه بجنورد نصب شد که متاسفانه قابل بهره برداری نیست.
 
مدیر فرودگاه بجنورد افزود: در نهایت اگر این دستگاه جواب ندهد باید به دنبال راهکارهای دیگر برای حل مشکل نشستن هواپیماهای فرودگاه بجنورد به هنگام دید کم باشیم.
 
مهدی رزاز مدیر فرودگاه بجنورد افزود : در حال حاضر در فرودگاه بجنورد طرح توسعه نداریم  و ترمینال جدید به مساحت 4 هزار 600 مترمربع  در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید.
 
مهدی رزاز افزود: برای بهره برداری از ترمینال فرودگاه 120 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
 
وی گفت: پروژه فرستنده رادیویی پوشش شمال شرق کشور از دیگر طرح های قابل افتتاح در فرودگاه بجنورد است.
 
رزاز اظهار داشت : فرستنده رادیویی آر.سی.ای.جی، ارتباط رادیویی پروازهای شمال شرق کشور با مرکز کنترل فضای کشور را میسر می کند و برای این پروژه هم 35 میلیارد ریال هزینه شده است.
 
وی افزود : پروژه ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی با 17 میلیارد ریال اعتبار، ساختمان عملیات هوانوردی با پنج میلیارد ریال اعتبار و جاده حفاظتی پیرامونی فرودگاه به طول 14 کیلومتر با پنج میلیارد ریال اعتبار از دیگر پروژه های قابل افتتاح در فرودگاه بجنورد است.
 
مهدی رزاز مدیر فرودگاه بجنورد افزود :در ده ماهه امسال 30 هزار و 937 مسافر از فرودگاه بجنورد – تهران و بالعکس با 223 پرواز شرکت هواپیمایی ماهان و اسمان جابجا شدند.
 
 
جابه‌جایی فرودگاه بجنورد مطرح نیست
 
محمد رضا صالحی استاندار خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ با بیان این که به دنبال جابه‌جایی فرودگاه بجنورد نیستیم، گفت: به دنبال برطرف کردن ضعف‌ها و نواقص احتمالی موجود هستیم.
 
وی به لغو بی موقع پرواز ها در فرودگاه بجنورد اشاره کرد و افزود : در حال حاضر به لحاظ ناوبری و طول باند در فرودگاه بجنورد مشکلی وجود ندارد اما دلایل لغو پروازها باید به‌طور کارشناسی بررسی شود. 
 
 
فرودگاه يکی از زيرساخت های ضروری توسعه اقتصادی است
 
فرودگاه بجنورد با وجود مجهز بودن به امکانات فنی و زیر ساختی که آمادگی پذیرش پروازهای خارجی را هم دارد، اما به دلایلی چون نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و جانمایی نامناسب محل فرودگاه بجنورد که گاهی منجر به لغو بی موقع پرواز ها می شود به یک معضل اساسی تبدیل شده که پیگیری جدی مسئولان را می طلبد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد:6430

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما