آیا سایت های اینترنتی سبزوار جان تازه ای می گیرند؟ / اسرارنامه پیشتاز وبسایت های خبری غرب خراسان

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
هفته گذشته اخذ مجوز انتشار پایگاه خبری تحلیلی سبزوارپیام از مهمترین خبرهای مرتبط با حوزه رسانه در غرب خراسان بود. سبزوارپیام که از قدیمی ترین وبسایت های خبری دیار سربداران است، فعالیت خود را در سال 89 زمانی که هنوز مانند این سال ها الزام اخذ مجوز برای سایت های خبری وجود نداشت، آغاز کرده بود.
 
همچنین مدتی قبل پایگاه تلگرامی عصر سبزوار که در حال حاضر با بیش از 5900 عضو، پر جمعیت ترین و به روزترین رسانه ی خبری دیار سربداران در این پیام رسان رایج کشور است، اعلام کرده بود، به زودی وبسایت عصر سبزوار نیز راه اندازی خواهد شد. عصر سبزوار قبلا وبسایتی داشت که مدت کوتاهی فعالیت کرد و در آن زمان نتوانست در رقابت با وبسایت های اینترنتی دیگری که در سبزوار فعالیت می کردند، موفقیت خاصی به دست بیاورد.
 
از چند سال قبل که تلگرام در میان کاربران ایرانی جای خود را باز کرد، روز به روز به محبوبیت این برنامه افزوده شد و کار تاجایی پیش رفت که بسیاری از وبسایت های خبری بیشترین فعالیتشان را در تلگرام قرار دادند. بعضی از آن ها به طور کل سایت های خود را تعطیل کردند و فقط در تلگرام به فعالیت پرداختند و بعضی پایگاه های خبری هم به طور کل در محیط تلگرام ایجاد شدند و هیچ حضور دیگری در محیط خارج از تلگرام نداشتند.
 
این وضعیت در میان رسانه های خبری سبزوار به صورت شدیدتری احساس شد. به طوری که اکنون از حدود 20 سایت خبری که در بعضی دوره های اوج فعالیت اینترنتی در سبزوار فعالیت می کردند شاید تنها 5 یا 6 سایت باقی مانده باشد که آن هم فعالیت جسته و گریخته و بسیار کمرنگی دارند.
 
برای مشاهده رتبه بندی رسانه های سبزوار در زمان اوج فعالیت سایت های خبری غرب خراسان هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
در حال حاضر در میان وبسایت های خبری اینترنتی سبزوار، بر اساس آنچه رتبه بندی های الکسا نشان می دهد، مجله اینترنتی اسرارنامه توانسته با فاصله ای بسیار زیاد نسبت به سایرین در صدر فهرست قرار بگیرد و کماکان همان جایگاه سابق را در روزهای اوج سایت های خبری برای خود حفظ کند به طوری که رتبه این وبسایت امروز در تاریخ 29 بهمن 96 در ایران 3421 و در جهان 214638 اعلام شده است. فاصله فعلی بین رتبه الکسای اسرارنامه با دیگر سایت های خبری غرب خراسان آنقدر زیاد است که انجام مقایسه در حال حاضر خالی از لطف و غیرعادلانه به نظر می رسد.
 
اسرارنامه همچنین در اینستاگرام، تلگرام، لنزور، ویسگون، توییتر نیز صفحات فعال دارد که به طور مثال پیج اسرارنامه در اینستاگرام با نام  (ghabe_asrarnameh) در حال حاضر بیش از 6هزارنفر دنبال کننده دارد.
 
هر چند تلگرام و اینستاگرام این روزها بسیار محبوبند ، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که چند وقت دیگر مانند فیسبوک و وایبر که به دلایل مختلف از رونق افتادند، همین وضعیت برای این دو برنامه نیز پیش نیاید. خصوصاً در ناآرامی های اخیر که دی ماه 96 در شماری از شهرهای ایران بروز یافت، پیام رسان تلگرام برای چند روز فیلتر شد، به طوری که حتی با فیلتر شکن هم دسترسی به آن دشوار بود. همان زمان مجددا این فکر برای بسیاری از صاحبان کانال ها و مدیران رسانه های تلگرامی مطرح شد که آیا منطقی است که تمام سرمایه گذاریشان را فقط در این فضا محدود کنند و از دیگر فضاها غافل شوند.
 
همچنین وبسایت ها کماکان وضعیت بهتری برای آرشیو کردن مطالب و قابلیت جستجوی مطالب سابق در اینترنت از طریق موتورهای جستجوگری نظیر گوگل دارند. 
 
خبرگزاری ها و رسانه های معتبر رسمی در کشور و در جهان همچنان و پابه پای حضور در فضاهایی نظیر تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی، همچنان وبسایت های خود را حفظ کرده اند.
 
اینک باید دید آیا اخذ مجوز پایگاه سبزوارپیام و خبر راه اندازی وبسایت عصر سبزوار در آینده نزدیک آیا به معنای بازگشتن رونق به وبسایت های خبری اینترنتی است، یا اینکه یک موج است که در نهایت تسلیم محیط تلگرام زده خبری این روزها خواهد شد؟
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما