نقطه عطفی در گردشگری خراسان با احیای رزمگاه اسطوره ای رستم و سهراب در سبزوار


چند روزی است که محوطه باغ ملی سبزوار ، میزبان پروژه ای شده است ، که اگر دست اندرکاران امر همت کافی را به خرج بدهند و این پروژه را به درستی به پایان برسانند ، فصلی جدید در احیای هویت تاریخی و فرهنگی اصیل دارالمومنین سبزوار آغاز خواهد شد.


تندیسی از رویداد تاریخی نبرد رستم و سهراب قهرمانان اسطوره ای شاهنامه فردوسی که بنا بر روایات تاریخی و پژوهش های انجام شده قبلی ، این نبرد در سبزوار در محلی موسوم به میدان دیوسپید به وقوع پیوسته و سهراب در همین مکان به دست پدر کشته شده و به خاک سپرده شده است. مکانی که امروز در آن ساختمان شهرداری و باغ ملی سبزوار بناگردیده است. و تا سالهای طولانی تنها نشانه ای که از این مکان و رویداد مشهور تاریخی در شهر سبزوار مشاهده می شود ، یک تابلو آبی رنگ کوچک در ابتدای ورودی شهرداری سبزوار بود که بر روی آن با درج چند جمله و یک بیت شعر از شاهنامه فردوسی خیلی ساده بیان شده بود که آرامگاه اسطوره ای سهراب در این مکان قرار دارد.


اما این بسیار کم بود و برای اهالی مطالعه و فرهنگ دیار سربداران بسیار رنج آور بود که چنین سرمایه فرهنگی و هویتی مهمی در ایران تا این حد مهجور واقع شده است.


حال آنکه اگر مکانی چندین برابر کم اهمیت تر و ماجرایی چندین برابر کم شهرت تر از این در بسیاری از مناطق جهان وجود داشته باشد ، به مهمترین جاذبه های گردشگری و تفریحی تاریخی و فرهنگی آن کشور یا منطقه تبدیل می شود. اما چرا باید در سبزوار سرمایه های ملی به حال خود رها می شد؟


پس حضور و وجود اداراتی نظیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سبزوار و در مرحله بعدی اداراتی نظیر فرهنگ وارشاد اسلامی ، فرمانداری ، شهرداری و البته نهادهایی مانند شورای شهر و اشخاصی نظیر اساتید دانشگاه و سایر تحصیل کردگان و فرهیختگان اجتماعی و نمایندگان شهر برای چه بود؟

اما خوشبختانه بالاخره پروژه احیای آرامگاه اسطوره ای سهراب درحالی که اداره میراث فرهنگی هنوز  در خواب غفلت بود ، در  شورای شهر سبزوار مطرح شد و هرچند دیر اما سرانجام این پروژه توسط حسین مقصودی شهردار پرتلاش و پویای سبزوار و با نظارت و همکاری اعضای شورای شهر ، به مرحله اجرا رسید.و در نخستین روزهای اردیبهشت ماه جاری شاهد نصب تندیس نبرد رستم و سهراب که توسط آقای ملک دادیار گروسیان یکی از هنرمندان کشورمان ساخته شده است ، در یک نقطه مناسب از محوطه شهرداری و باغ ملی سبزوار نصب گردید. برای مشاهده تصاویر نصب این تندیس هم اکنون می توانید به پیوند زیر مراجعه کنید :

نصب تندیس رستم و سهراب در دارالمومنین سبزوار


البته نصب این تندیس هرچند به تنهایی هم ارزشمند است و حداقل فایده آن این است که اگر بعد از این یکی از شهروندان سبزواری یا مسافران این شهر با  تابلو آرامگاه سهراب در مقابل شهرداری مواجه شود ، یک نشان و نماد دیگر هم از این موضوع در داخل محوطه شهرداری پیدا می کند. اما اگر قرار باشد فقط به نصب ساده تندیس اکتفا شود ، نتیجه مطلوب نهایی حاصل نشده است و زحمات شورای شهر و شهرداری سبزوار در این خصوص ناکامل باقی مانده است.


لذا امید می رود حسین  مقصودی که در مدت کوتاه حضورش در منصب شهرداری انصافاً منشأ تأثیرات بسیار زیادی در شهر سبزوار بوده و در هر نقطه ای از شهر سبزوار گوشه ای از خدمات گسترده شهرداری را برای شهروندان به نمایش گذاشته است ، در تهیه و تکمیل این پروژه با یک فضاسازی مناسب و تأسیس بناها و حتی ساختمان های جانبی ضروری به معنای واقعی به احیای این اثر تاریخی و فرهنگی در شمال شرق ایران بپردازد به طوری که این پروژه که جذابیت های لازم را در بطن خود دارد ، به عنوان یکی از هدف های اصلی گردشگری در خراسان مطرح شود.


در همین راستا باید گفت ، چنانچه در اطراف تندیس رزمگاه رستم و سهراب ، فضاسازی مناسب صورت بگیرد و نیز مکان هایی نظیر چای خانه و رستوران سنتی ، گود زورخانه با اجرای ورزش های پهلوانی ومرشدخوانی ، موزه تاریخ باستان (در محل زمین بایر متعلق به حمام قدیمی شهرزاد در مجاورت شهرداری) و نیز محلی برای نقالی و پرده خوانی شاهنامه خوانان تأسیس گردد ، یک مجموعه بی نظیر فرهنگی و تاریخی در شهر سبزوار ساخته خواهد شد که با توجه به شهرت جایگاه مهم شاهنامه فردوسی وشهرت داستان حماسی و عاطفی رزم رستم و سهراب ، در میان سرزمین های  حوزه فرهنگی زبان فارسی (کشورهای ایران ، افغانستان ، تاجیکستان و ...) چنین مکانی در شهر تاریخی سبزوار می تواند مورد توجه خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد و به نقطه عطف مهمی در صنعت گردشگری خراسان تبدیل  بشود.


صنعت گردشگری در حال حاضر حلقه مفقوده رسیدن به توسعه پایدار در کل کشور و به ویژه منطقه سبزوار بزرگ با توانمندی های بالای تاریخی و فرهنگی است.
این درحالی است که به طور همزمان در همه نقاط ایران و به ویژه در سبزوار مشکل بیکاری به شدت بیداد می کند و چنانکه می دانیم ، بیکاری و بی درآمدی نقطه آغاز بسیاری از جرائم اجتماعی است.
در این میان عده ای تنها راه مبارزه با بیکاری را در ایجاد صنعت و احداث کارخانه های بزرگ و کوچک می دانند.


هرچند وجود کارخانه های صنعتی در هر منطقه ارزشمند است و سهم خوبی در کاهش بیکاری جوانان خواهد داشت ، اما تنها راه و البته بهترین راه مبارزه با بیکاری نیست. بلکه شاید حتی استقرار برخی انواع صنایع آسیب های جبران ناپذیر زیست محیطی را نیز برای منطقه میزبان به همراه بیاورد.


اما صنعت گردشگری تقریباً یک صنعت سالم ، پرسود و زودبازده و کم آسیب است. کارشناسان حتی معتقدند صنعت گردشگری سومین صنعت پول ساز جهان بعد از صنعت نفت و خودروسازی است. (منبع)

 

در ایران شهرهایی نظیر اصفهان ، شیراز ، کاشان ، تبریز ، مشهد و شهرهای مناطق شمالی از محل وجود همین صنعت گردشگری توانسته اند به توسعه ای روزافزون دست پیدا کنند.

ورود مسافران به هر شهر و منطقه به ویژه اگر مسافران خارجی باشند ، و توقف آنها در شهرها و گشت و گزار و خریدهای احتمالیشان (اعم از کرایه محل اقامت ، خورد و خوراک ، تهیه سوغاتی ، هزینه استفاده از ناوگان حمل و نقل و ...) ، مستقیماً به ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم محلی منجر می شود. به طور خلاصه برخی منابع گفته اند با ورود هر گردشگر به ویژه گردشگران خارجی به یک منطقه به طور مستقیم برای هفت نفر و به طور غیرمستقیم برای 25 نفر شغل ایجادمی شود. (منبع)


 (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اهمیت غیرقابل انکار صنعت گردشگری در اقتصاد کشورهای جهان به پیوند زیر مراجعه کنید :

نقش صنعت گردشگری بر متغیرهای اقتصادی

لذا حتی اگر از دیدگاه اقتصادی هم به این قضیه ننگاه کنیم ، باز انجام پروژه هایی نظیر احیای آرامگاه اسطوره ای سهراب و تبدیل آن به یک مکان هدف گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی برای شهری مانند سبزوار با آمار بالای بیکاری ، بسیار حائز اهمیت است.


از آن گذشته حتی به لحاظ فرهنگی و هویتی نیز ظلم بزرگی است اگر چنین مکان های تاریخی مهم و مشهوری در شهرها و مناطق مختلف کشور نادیده گرفته شوند.
بی شک اگر سبزوار را شهر دیرینه های پایدار ، موزه یادمان های هزاران ساله و ریشه فرهنگی خراسان می نامند شعار توخالی نیست . بلکه به دلیل وجود همین تاریخ طولانی حدود 12 هزارساله و رویدادها و اماکن مهمی نظیر نبرد رستم و سهراب ، آتشکده آذربرزین مهر ، نهضت سربداران و ... است. 


اما تا زمانی که از کنار این سرمایه های خفته فرهنگی و تاریخی بی اعتنا و بی تفاوت عبور کنیم ، چه فرقی می کند اگر کنار کوه طلا نشسته باشیم یا خرمن کاه ؟


اینک اما چنانکه گفته شد ، مجموعه شهرداری کنونی و شورای 7 نفره شهر سبزوار نشان دادند که به لحاظ ایده های فرهنگی و اقتصادی و توان اجرایی می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.


البته نقدهای زیادی بر عملکرد شورا و شهرداری وارد است. به ویژه شورای شهر سبزوار با وجود زمان بیش از معمولی که نصیبش شد ، شاید می توانست بسیار موفق تر از این عمل کند  و پروژه های مهمتر دیگری را خیلی زودتر از این به اجرا در آورد و به پایان برساند.

 اما از آنجایی که می گویند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است ، همین حالا هم جای شکرش باقی است که در آخرین ماه های سومین دوره شورای شهر ، پروژه ای چنین مهم و ماندگار با ایده شورا و توان شهرداری در حال اجراست.
در پایان چنان که گفته شد ، امید می رود ، مجموعه شهرداری و شورای فعلی شهر سبزوار تحت هر شرایطی ، حتی اگر نتیجه انتخابات پیش رو باب طبع آنها نبود ، پروژه فرهنگی و تاریخی رستم و سهراب را در سبزوار به نحو احسن به پایان برسانند و باقیات الصالحاتی عظیم و ارزشمند از خود برجای بگذارند که تا همیشه یاد و نامشان را در تاریخ فرهنگ سبزوار ثبت کند.


همچنین امید می رود شورای آینده با هر ترکیبی که داشته باشد ، موضوع مهم رونق گردشگری در دارالمومنین سبزوار را در رأس برنامه های خود قرار دهد . زیرا این می تواند یکی از اساسی ترین کارهایی باشد که با انجام صحیح آن بسیاری از پروژه های ارزشمند دیگر نیز اجرا خواهند شد.


ساخت المان سربداران با نگاه تبدیل شدن این المان به نماد اصلی دارالمومنین سبزوار ، ساخت بناهای یادبود در مجموعه ای منسجم برای بزرگان فرهنگی و تاریخی سبزوار ، توجه به شخصیت برجسته ابوالفضل بیهقی ، دکتر شریعتی ، ملاحسین واعظ کاشفی ، حکیم حاج ملاهادی سبزواری ، استاد محموددولت آبادی و ... از جمله امور زیربنایی  فرهنگی و تاریخی مورد نیاز در دیار سربداران است که با توجه بیشتر به آنها می توان ، بستر توسعه پایدار غرب خراسان رضوی را بر پایه صنعت گردشگری پایه ریزی کرد.


حالا که به لطف فکر دوراندیش و همت و تلاش سربداری مردم سبزوار اکثر زیرساخت های ضروری (فرودگاه بین المللی ، شاه راه های ارتباطی ، هتل ستاره دار و چندین مرکز اقامتی قابل قبول نظیرمهمانسرای جهانگردی و خانه معلم و ...) برای توسعه همه جانبه به ویژه توسعه صنعت گردشگری در منطقه فراهم است ، باید امیدوار بود ادارات دولتی و مسوولان آنها و البته نهادهای مردمی تمام تلاش و همت خود را برای شکوفایی استعدادهای بکر دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان به کار ببرند.

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این طی انتشار مطلبی مستقل به معرفی نسبتاً کاملی از وجود رزمگاه و آرامگاه اسطوره ای سهراب در سبزوار پرداخته است.

شما گرامیان اگر تمایل به مطالعه آن مطلب دارید هم اکنون می توانید به پیوند موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها مراجعه کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آرامگاه اسطوره ای سهراب پسر رستم در سبزوار


 

نظرت را بنویس
comments

گل مال

با نظر حسین مخالفم. آقا در میراث فرهنگی سبزوار کلا همیشه خدا گل گرفته هست باید یکی پیدا شه گلاشو برداره

ایمان بیاوریم به آغاز فصل سبز

با اجرای کامل چند مورد از این پروژه ها می توان به آینده گردشگری سبزوار امیدوار بود. از مطالب عمیق و ارزشمند اسرارنامه ممنون و متشکرم. ای کاش همه رسانه های شهرستان به موضوع گردشگری بیشتر توجه کنند.

یک نفر شاهد

با سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان و همشهریان نصب تندیس رستم و سهراب را هم مثل سایر المانهای دیگر اثرات خوبی در اینده بر صنعت گردشگری شهرمان می گذارد ولی واقعا چرا تمام رسانه های مجازی شهرمان این تندیسها و یادبودها را به فال نیک نمی گیرند چرا با نوشتن مطالب تحلیلی ناصحیح و نا مربوط زحمات مجموعه شهرداری را بی ارزش می کنند چرا با نوشتن مقالاتی هم چون بزک کردن شهر به دست شهردار .این قدر در کارهای اجرایی خدشه وارد می کنند و در مواردی شاید هم با نظرات ساختگی نظر تمام مردم دیار سربداران را به خود نزدیک جلوه می دهند از این مجله اینترنتی هم کمال تشکر را دارم .به امید روزی که با نقدهای کارشناسی خوب و مفید .باعث ایجاد تحول بشوند و قلبشان به عشق شهرشان بنگارد کانون هواداران حسین مقصودی شهردار سبزوار

حسین

آقا در میراث فرهنگی را که باید گل بگیرند . من در عجبم چرا خبرنگاران بعضی سایت های ضد سبزوار که اینقدر علیه دکتر محسنی ، شهردار و شورای شهر کنونی مطلب می نویسند که همه مطالبشان هم معلوم است با چه هدفی است چرا یک گزارش هم به سراغ میراث فرهنگی نمی روند؟ مگر میراث فرهنگی اداره ای در شهر سبزوار نیست؟ چرا هیچ اثری از حضور ووجودش پیدا نمی کنیم؟ مگر گردشگری یکی از مهمترین منابع درآمد و اشتغال زایی درجهان نیست؟ پس اداره میراث فرهنگی سبزوار برای رونق گردشگری چه کار کرده؟ این سایت .................. و ................................. با پول هایی که از ....................... و ................... گرفته حواس مردم را فقط در کوچه گلستان و حول و هوش یکی دو تا مشکل واضح پرت کرده و دارد درجهت تخریب مسئولین با درایت و فعال سبزوار می کوشد و توجه مردم را از پرداختن به موضوعات اساسی باز داشته است.شما حداقل یک کاری بکنید.

نیما

دمشون گرم باور کنینی خیلی از شهر ها سر هیچی دارن توریست جذب می کنند، اون وقت سبزوار با این همه بنا تاریخی که این ور اون ورش ریخته ، هیچی...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما