نتایج مثبت احیای یک آیین

روستای تاریخی چشام بر سر زبان ها

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
روستای تاریخی چشام در هفته دوم بهمن ماه 96 میزبان برپایی مراسم آیینی آتش سره یا جشن سده بود. جشنی که معلوم بود برای برگزاری آن زحمات اساسی کشیده شده و از مدت ها قبل برنامه ریزی  صورت گرفته بود و اکنون که چند هفته از برگزاری آن مراسم گذشته به نظر می رسد بخشی از فواید مثبت خود را برجای گذاشته است.
 
درست از همان تاریخ که مراسم جشن سده در روستای چشام برگزار شد، مرتباً عکس های مختلفی از این روستا و زوایای گوناگون زندگی مردم آن در رسانه های محلی، صفحات اینستاگرام و کانال ها و گروه های تلگرامی متعلق به مردم سبزوار منتشر می شود. آوازه برپایی جشن سده چشام حتی از رسانه های محلی سبزوار هم گذشت و در برخی سایت های کشوری نظیر وبسایت «امرداد» رسید. وبسایتی که به صورت ویژه ای آیین های مربوط به ایران باستان را پوشش می دهد.
 
 
 
بهترین نتیجه ای که از برگزاری این گونه برنامه ها می توان انتظار داشت، دیده شدن و مطرح شدن نام یک شهر یا روستا و منطقه در سطح وسیع تر و برندسازی برای آن است.
 
روستای چشام اگرچه با پیشینه تاریخی و فرهنگ اصیل از جاذبه های گردشگری متعددی برخوردار است، اما مانند بسیاری از مناطق زیبای غرب خراسان، در هاله ای از ناشناختگی و غربت فرو رفته است. اما برگزاری مراسم آیینی آتش سره باعث شد ناگهان شمار زیادی از عکاسان، خبرنگاران و علاقه مندان و فرهیختگان دیار سربداران توجهشان به این روستای تاریخی جلب شود.
 
عکس هایی که این روزها از چشام منتشر می شود و توسط برخی عکاسان هنرمند سبزواری نظیر محمود حیطه، هادی دهقانپور، سید رضا مهری، محمد حشمتی، علی بروغنی، حمید علوی گرفته شده، فقط مربوط به مراسم آتش سره نیست، بلکه عده ای از این هنرمندان خوش ذوق در سفر کوتاهشان به چشام، به زوایای پیدا و پنهان زیادی از زندگی مردمان این روستای تاریخی دیار سربداران توجه کرده اند و از بناهای تاریخی تا سبک زندگی ساده و با صفای مردم روستا را در قاب دوربینشان به ثبت رسانیده اند.
 
این شیوه پیش از این در روستاهایی نظیر طبس و زعفرانیه نیز به کار گرفته شده بود و به طور مثال روستای طبس چندی قبل مراسم آیینی چولی چغل را برگزار کرد که اتفاقا آن هم بسیار مورد توجه قرار گرفت و عکس ها و تصاویری بسیاری از این مراسم در رسانه های غرب خراسان منتشر شد.
 
از آنجایی که گردشگری یکی از منابع مهم درآمدزایی و اشتغال آفرینی در جهان است، اما متاسفانه سبزواری ها تا کنون از این فرصت مهم غفلت ورزیده اند، به نظر می رسد برگزاری مستمر چنین برنامه هایی و البته رسانه ای کردن این رویدادها یکی از بهترین روش های جلب توجه گردشگران و زمینه سازی جهت رونق و بهره برداری از مزایای این صنعت پول ساز در منطقه باشد.
 
محمود رضا سلیمانی رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار از ابتدایی که کار خود را در این مسئولیت آغاز کرد شعار سبزوار شهر آیین های نستوه را مطرح کرده بود. به نظر می رسد اگر اینگونه آیین های سنتی نظیر آتش سره، چاولی چغل و ... که در هفته های اخیر در روستاهای چشام و طبس اجرا شده اند و دیگر آیین های ارزشمند قدیمی، در همه  شهرها و روستاهای مختلف منطقه سبزوار بزرگ احیا شده و همه ساله در ایام مختلف سال برگزار گردند، گام موثری در راستای تحقق این شعار خواهد بود.
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما