مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پایتخت کتاب ایران:

می‌خواهیم از پایتختی کتاب ایران به پایتختی کتاب جهان برسیم

جوادی‌مقدم، ضمن تشریح برنامه‌های اجرا شده و آتی کاشان در حوزه کتاب و کتابخوانی، به استفاده از ظرفیت‌ گردشگری این شهر در یکسال پایتختی کتاب ایران تاکید کرد.
 
مصطفی جوادی‌مقدم، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره ظرفیت‌های این شهرستان به‌عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران بیان کرد: کاشان، طی سه سال گذشته، جزو نامزد‌های پایتختی کتاب ایران بود و در این رقابت‌ها، 36 طرح  سال 1394، سال بعد از آن  50 طرح، سال گذشته 60 و امسال نیز 40 طرح از سوی مسئولان فرهنگی کاشان، ارائه شد.
 
به گفته این مقام مسئول، در سال 95 کاشان به‌عنوان دومین شهر در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی انتخاب شد؛ علاوه براین در همین سال یک مدرسه کاشان در جام باشگاه‌های کتابخوانی به‌عنوان برتر و همچنین امسال نیز یک مدرسه، رتبه ممتاز  را کسب کرد. امسال نیز «سنسن» کاشان، روستای دوستدار کتاب معرفی شد.
 
جوادی‌مقدم با اشاره به دلایل انتخاب کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران با اشاره حمایت بخش دولتی در اجرای طرح‌های مرتبط با کتاب گفت: ایجاد فرصت‌ مطالعه برای زندانی‌ها با برگزاری 26 نشست و  همچنین نمایشگاه کتاب در زندان، برپایی نمایشگاه کتاب استانی بعد از 14 سال و حمایت از اجرای طرح کتابخوانی در بیمارستان‌ها در انتخاب کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران موثر بوده است.   
 
 
«بیمارستان دوستدار کتاب» معرفی می‌شود
 
مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پایتخت کتاب ایران، همچنین از معرفی «بیمارستان دوستدار کتاب» براساس میزان دسترسی پرسنل و بیماران به کتاب که  نخستین‌بار در کاشان انجام شده خبر داد. 
      
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تاثیر ویژگی گردشگری کاشان در انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران افزود: طرح «کتاب توریسم» یا عرضه کتاب‌های دوزبانه با هدف معرفی مشاهیر کاشان به توریست‌ها اجرا می‌شود؛ علاوه براین در حوزه ترویج کتابخوانی حوزه کودک و نوجوان با همکاری بخش خصوصی، «فستیوال کودک و کتاب» برگزار شد و نویسندگان کودک و نوجوان در مدارس و مهد‌های کودک، حاضر شدند و برای ایجاد انگیزه نیز مسابقه‌های مختلف از‌جمله تصویر‌گری ترتیب داده شد.
 
 
مشارکت دانش‌آموزان کاشانی در اجرای طرح «یک صبح یک کتاب» 
 
جوادی‌مقدم، در تشریح دیگر طرح‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان به برگزاری طرح «یک صبح یک کتاب» اشاره کرد و ادامه داد: براساس این طرح با حضور نویسندگانی خلاصه کتابی برای معرفی روخوانی می‌شود. دانش‌آموزان نیز در این طرح مشارکت دارند. طرح «یک صبح یک کتاب» تا پایان سال تحصیلی در 100 مدرسه کاشان اجرا خواهد شد. طرح «توربوک» یا کتابگردی نیز با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با کتابفروشی‌ها در کاشان برگزار می‌شود.  
           
جوادی مقدم گفت: شهر کاشان  جزو معدود شهر‌هایی است تقویت کتابفروشی‌ها را تجربه کرده و براساس آمار، از سه سال گذشته رشد 30 درصدی را در این حوزه شاهد بودیم.
       
 
مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در تجهیز کتابخانه مدارس کاشان
 
مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمین پایتخت کتاب ایران با اشاره به مشارکت مجمع خیرین مدرسه‌ساز در حوزه ایجاد کتابخانه‌ مدارس ادامه داد: با توجه به امضا تفاهم‌نامه مشترک با مجمع خیرین مدرسه‌ساز  کاشان تاکید شد تا خیرین در جریان ساخت مدرسه به جانمایی کتابخانه نیز توجه داشته باشند. کتابخانه سه مدرسه با توجه به این تفاهم‌نامه تجهیز شده و مدارس دیگر نیز در دست اقدام است.
 
این مقام مسئول درباره اجرای طرح «بام کتاب» با استفاد از ظرفیت‌های تفریحی شهر  کاشان ادامه داد: طرح «بام کتاب» با همکاری شهرداری در پارک «بام شهر» کاشان با نقالی، نمایش، مسابقه نقاشی، تصویر‌گری از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود. نخستین طرح گذر‌گاه بصری و نمایش تصاویر مرتبط با کتاب با هدف تشویق به کتاب‌خوانی نیز با همکاری شهرداری، همزمان با بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی برگزار شد.
 
جوادی‌مقدم با اشاره به وضعیت نشر در شهر کاشان گفت: براساس آمار‌های رسمی سرانه ناشران کاشان از 12 استان کشور بیشتر است؛ علاوه براین با هدف تشویق نویسندگان، طی سال، مراسم جشن امضای کتاب برای اهالی قلم مقیم کاشان و یا نویسندگان کاشانی که در دیگر شهر‌ها زندگی می‌کنند برگزار می‌شود.
 
 
استقاده از ظرفیت گردشگری برای حضور کاشان در عرصه جهانی 
 
مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان  درباره اهداف بلند‌مدت کاشان در حوزه کتاب افزود: انتخاب کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران تحقق نخستین هدف در راستای تحقق نامزدی این شهر به‌عنوان پایتخت کتاب جهان است. می‌خواهیم از پایتختی کتاب ایران به پایتختی کتاب جهان برسیم و برای تحقق این هدف، تلاش داریم تا از ظرفیت حضور گردشگران خارجی استفاده کنیم.   
 
جوادی‌مقدم همچنین به برگزاری شب‌های فرهنگی فرانسه و ژاپن در کاشان و نمایشنامه‌خوانی ویتنامی و همچنین توجه مسئولان این شهر به مهاجران افغانستانی اشاره کرد و گفت که با توجه به اهمیت زندگی مهاجران برای یونسکو، افغان‌ها در کاشان انجمن ادبی و گروه تئاتر دارند. علاوه بر این  نشست‌ مدح‌خوانی و «شب ادبیات افغانستان» را نیز برگزار شده است.

منبع:ایبنا
کد:6430
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما