نگاهی به برگزاری بزرگداشت هشت اسفند روز حکیم سبزواری برای چهارمین سال متوالی

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
شهرستان سبزوار در هشتمین روز اسفند 96 برای چهارمین سال متوالی میزبان برگزاری بزرگداشت فیلسوف بزرگ شرق حکیم حاج ملاهادی سبزواری بود که این برنامه شامل سه بخش برگزاری نشست تخصصی در دانشگاه حکیم سبزواری در نوبت صبح، عطرافشانی مزار حکیم سبزواری و یادآوری برخی مکارم اخلاق و کرامات آن فیلسوف بالامرتبه در محل آرامگاهش در نوبت عصر و برگزاری مراسم نکوداشت مردمی در محل مدرسه علمیه فصیحیه سبزوار با مشارکت حوزه علمیه شهرستان در شامگاه هشتم اسفند، می شد.
 
همچنین در شب هشتم اسفند نیز انجمن شعر مشکات سبزوار به مناسبت بزرگداشت حکیم سبزواری نشستی ادبی را با حضور شماری از شاعران شهرستان در محل آرامگاه حکیم سبزواری برگزار کرده بود.
 
اخبار کامل مجموعه برنامه های بزرگداشت 8 اسفند در شهرستان سبزوار طی چند مطلب مستقل به شرح زیر در اسرارنامه منتشر شده است:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
از ویژگی های مهم برگزاری مراسم امسال این بود که حوزه علمیه شهرستان برای اولین بار به برگزاری این برنامه ورود مستقیم پیدا کرد که و همچنین دو مورد از نشریات شهرستان (هفته نامه امید بیهق و فصل نامه بیهق نامه) کارهای ویژه و درخور توجهی در خصوص این مناسبت تدارک دیده بودند که حاصل تلاششان در شب برگزاری مراسم بزرگداشت توزیع شد.
 
 
 
*   *    *
 
 
 
 
 
همچنین به واسطه اینکه حکیم سبزواری در دوران حیات خود مدتی در شهرهای اصفهان و کرمان سکونت داشته و مراودات نزدیکی با مردم و علما و حوزه های علمی و فلسفی این شهرها پیدا کرده است پیشنهاد برقراری پیوند خواهرخواندگی بین سبزوار و اصفهان و سبزوار و کرمان توسط یکی از اعضای شورای شهر سبزوار در این مراسم مطرح شد که به موجب این پیوند در سال آینده مراسم بزرگداشت حکیم سبزواری با حضور و همکاری چهره های دانشگاهی و علمی و نهادهای فرهنگی این شهرها برگزار شود.
 
در همایش مردمی نکوداشت حکیم سبزواری که در مدرسه علمیه اهل البیت برگزار شد، جای حضور زنان خالی بود و بخش عمده میهمانان مراسم طلاب مرد مستقر در حوزه علمیه سبزوار بودند.
 
در همایش مردمی بزرگداشت حکیم سبزواری، قاسم سهیلی منش مجری برنامه به خاموشی و نور کم محل آرامگاه حکیم سبزواری در شب ها اشاره کرد و از امام جمعه شهرستان درخواست کرد که نسبت به رفع این مشکل دستور بدهد.
 
کاظم کرامت رئیس شورای شهر سبزوار در این هنگام اعلام کرد، مقبره حکیم سبزواری به عنوان یکی از اماکن تاریخی شهر در اختیار میراث فرهنگی است و شورای شهر و شهرداری اجازه هیچ نوع کاری در آن جا را ندارند. اگر میراث فرهنگی سبزوار اختیارات لازم را به شورا و شهرداری بدهد، قطعا نسبت به روشنایی این بنا اقدام خواهد شد.
 
قاسم سهیلی منش سپس از امام جمعه شهرستان درخواست کرد این مشکل را با صدور یک حکم حکومتی حل کند، زیرا مدت هاست این مشکل وجود دارد و طرف های مسئول عملا کاری انجام نمی دهند.
 
هیچ یک از نمایندگان و فرماندار سبزوار در برنامه های نکوداشت حکیم سبزواری که در نوبت صبح و بعد از ظهر در دانشگاه، محل مقبره حکیم سبزواری و مدرسه علمیه برگزار می شد، حضور نداشتند. 
مرشد خوانی و ضرب نوازی زیبای سید مجید نقیب زاده از بخش های جالب توجه برنامه بزرگداشت حکیم سبزواری در مدرسه علمیه اهل البیت بود.
 
اگرچه برگزاری همایش بزرگداشت هشتم اسفند روز حکیم سبزواری برای چهارمین سال متوالی در سبزوار نسبت به چند سال قبل که به طور کلی از چنین مناسبت هایی غفلت می شد، حائز اهمیت است، اما نباید فراموش کرد که بسنده به این مقدار کافی نیست. زیرا هم شان و شخصیت این حکیم متأله بسیار بالاتر از برگزاری برنامه هایی فقط در سطح محدود شهرستان است و هم ظرفیت ها و همچنین نیازهای فرهنگی شهر سبزوار بسیار بیشتر از آن است که در این سطح از برگزاری همایش های سالانه بتوان به خوبی حق مطلب را ادا کرد.
 
البته انتظار برگزاری کنگره های بین المللی مانند آنچه در سال 72 به مناسبت دویستمین سالگرد تولد حکیم سبزواری اتفاق افتاد در شرایط فعلی کمی دور از ذهن است، اما حداقل می توان انتظار برگزاری برنامه هایی در سطح ملی و نیز با کیفیت و با استفاده از شیوه ها و روش هایی خلاقانه و متفاوت در سال های بعد را داشت.
 
حالا که از چند سال قبل تا کنون تغییراتی در میزان توجه به مشاهیر و مناسبت های فرهنگی دیار سربداران به وجود آمده و به طور مثال هر سال شاهد برگزاری همایش های بزرگداشت اول آبان روز بزرگداشت بیهقی و 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری هستیم،
 
می توان انتظار داشت و امیدوار بود که این روند با کیفیت بخشی هر چه بیشتر به برنامه ها و گسترش سطح فراگیری آن منجر به اثرگذاری بیشتر و عمیق تری در حوزه شناسایی و معرفی ظرفیت های فرهنگی دیار سربداران و جذب توجهات هر چه بیشتر به این شهر و مشاهیر برجسته دیار سربداران باشیم.
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما