در یادبود فرزانگی

رونمایی از کتاب جدید فرزانه فرهبد، حسن ختامی بر شب های کتاب سبزوار در سال 96

امید برومندی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
می گویند«کتاب قلب تپنده ی فرهنگ است». به درستی خاطرم نیست این جمله را اولین بار کجا و از زبان چه کسی شنیده و یا خوانده ام. اما بی شک جمله صحیحی است که به خوبی بر دل می نشیند. البته قصد ندارم در این مطلب مستقیماً پیرامون ارزش کتاب و کتابخوانی بنویسم، بلکه می خواهم به یادبود شب با شکوهی بپردازم که برای حرمت نهادن به یک کتاب و پدید آورنده اش، برپا شده بود.
 
شبی که می توان آن را یکی از مجموعه شب های کتاب دانست که درطول سال 96 به همت شورای شهر و شهرداری سبزوار برای تجلیل از آن دسته از نویسندگان سبزواری، برپا می شد که دراین سال کتاب های جدیدی را منتشر کرده اند و حسن ختام این برنامه ها، مراسم رونمایی از کتاب «شب های بدون ماه» اثر فرزانه فرهبد یکی از بانوان فرهیخته شهرمان در پنجشنبه شب دهم اسفند ماه جاری بود.
 
با اینکه شب های اسفند معمولا به خاطر رونق خاص بازار شب عید و نیز ایام خانه تکانی پایان سال، همیشه این احتمال وجود دارد که استقبال از برنامه های فرهنگی و هنری کاهش یابد و افراد کمتری بتوانند حتی در صورت علاقه قلبی در چنین مراسمی حضور یابند، اما آیین رونمایی از کتاب «شب های بدون ماه» چنان که انتظار می رفت، به محفلی گرم و پر عاطفه تبدیل شد. شبی که با استقبال گسترده طیف وسیعی از دوستداران شخصیت فرهنگی و اجتماعی بانوی نویسنده، شاعر، کتابدوست و کتابخوان، مجری و گوینده خوش سخن و فرهیخته دیار سربداران آنقدر درخشندگی و صفا گرفت که گویی قرار بود جای خالی ماه در مجموعه جدید اشعار او با آن همه حضور پر درخشش و مهربانی به خوبی پر شود.
 
استقبال از مراسم به گونه ای بود که علاوه بر اینکه تمام صندلی های تالار اجتماعات شهرداری پر شد بلکه تعداد زیادی از میهمانان در انتها و نیز در دو طرف سالن و عده ای نیز خارج از سالن تا آخر برنامه سر پا ایستاده بودند.
 
مجری مراسم قاسم سهیلی منش بود و با ارائه معرفی مختصر و مفیدی از فرزانه فرهبد، توجهات را به سمت شنیدن اولین سخنرانی مراسم که قرار بود توسط مسئول کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای شهر سبزوار  ارائه شودد، جلب کرد.
 
 
حمایت عملی از فرهنگ و نگاه برابر به زن و مرد 
مسعود پسندیده که به نیابت از اعضای شورای شهر و شهردار سبزوار صحبت می کرد، در این مراسم گفت: فرهنگ مقوله ای است که اغلب مغفول واقع می شود و مسئولان بیشتر با آن شعار می دهند. اما شورای شهر سبزوار در سال های گذشته و چه در دوره پنجم سعی کرده به صورت عملی تری به این مقوله ورود پیدا کند.
 
وی افزود: سال گذشته شهرداری سبزوار 500 میلیون تومان در زمینه فرهنگی هزینه کرده و امسال در بودجه سال 97 مبلغ 3 میلیارد تومان اختصاص داده شده به امور فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری. جدا از این مبلغ 3 درصد از بودجه شهرداری را که رقم چشم گیری است به حوزه گردشگری اختصاص داده شده است. 
 
این عضو دوره های چهارم و پنجم شورای شهر سبزوار همچنین گفت: یکی از چیزهایی که برای شخص من بسیار ارزشمند است، نگاه کاملا برابر بین زنان و مردان در شورای اسلامی شهر و شهرداری است که تلاش می کنیم این نگاه برابر حاکم باشد و به همین خاطر است که اگر چند وقت قبل رونمایی از کتاب شعر آقای جعفری نسب را داشتیم، امشب برای رونمایی از کتاب شعر خانم فرهبد اینجا جمع شده ایم.
 
وی سپس ضمن تبریک به فرزانه فرهبد به خاطر چاپ کتاب جدیدش، گفت: شورای شهر سبزوار جهت حمایت از ناشران و نویسندگان سبزواری یکصد جلد از کتاب خانم فرهبد نیا خریداری شده و در پایان جلسه به میهمانان این جلسه تقدیم می شود.
 
 
شاعران و باران
دکتر ابوالقاسم رحیمی سخنران دیگر این جلسه بود و در بخشی از سخنانش با کنار هم قرار دادن دو واژه شاعران و باران گفت: باران اگر نبارد جز کویر چه می ماند و شاعر اگر نسراید جز اندوه و دروغ و فریب و خشونت چه می ماند؟
 
وی تصریح کرد: شاعر را در اینجا مجاز می گیرم از همه نویسندگان و هنرمندان و کسانی که می خواهند با سخن، جهانی تازه بسازند.
 
رحیمی سپس با اشاره به اینکه امشب برای بزرگداشت اندیشه گرد هم آمده ایم، گفت: خانم فرهبد از کسانی است که خودش شعر است و  کنش و واکنش، رفتار و گفتار و درد و بی تابی شاعرانه در جای جای شعرهایش دیده می شود. 
 
وی گفت: البته کسی را مطلق نمی کنم و ممکن است بر اشعار خانم فرهبد نقدهایی نیز وجود داشته باشد که به ایشان بگوم، اما می توانم با اطمینان بگویم آن درد و حس شاعرانه و تحول خواهی انسانی را به خوبی می توان در سروده های ایشان دید.
 
رحیمی با اشاره به اینکه، در شهری هستیم که از دیرباز همیشه فرهنگ داشته و فرهنگیان آمده اند و رفته اند، افزود: اکنون جامعه خشنی داریم که حتی فهمیده ها هم نمی توانند با یکدیگر حرف بزنند و باید فرهنگ گفتگو و مناظره را بین خود به وجود بیاوریم.
 
 
بشنو از دف
مراسم رونمایی از کتاب شب های بدون ماه، اگرچه در یک مکان رسمی و توسط دستگاه و نهادی رسمی برگزار شد و بنابراین رسمیت کامل داشت، اما حضورها اکثراً بی تکلف و دلی و مشتاقانه بود. حتی در بخش اجرای موسیقی که توسط گروه نامدار و محبوب داروگ اجرا شد، حمیدرضا سیدنیا سرپرست این گروه که معمولا با وسواس و دقت نظری خاص همه برنامه های اجرای موسیقی اش را مدیریت می کند و همیشه می کوشد تا اصطلاحاً کلاس کاری گروهش را با چندین بار تمرین قبلی برای هر قطعه و رعایت سایر ملزومات و دیسیپلین حرفه ای موسیقی حفظ کند، حاضر شد به تعدادی از بانوان گروه دف نوازانش که به دلیل تعداد بالای نفرات جای کافی برای ایستادن همه شان روی صحنه وجود نداشت اجازه بدهد روی پله های جانبی بایستند و ترانه فولکلور «دختر خاله» را که با صدای احسان نادریان و همنوایی بقیه اعضای گروه خوانده می شد، به صورت فی البداهه (احتمالا با تمرین قبلی کمتر) اجرا کنند. تنها به این خاطر که این ترانه مورد علاقه خانم فرهبد است و اتفاقا این اجرا نیز گرما و جذابیت خودش را پیدا کرد. البته این گروه چند قطعه ی زیبای دیگر را نیز در آن شب اجرا کرد.
 
 
باز هم شوق کتاب
پس از سخنرانی دکتر رحیمی و اجرای چند قطعه موسیقی توسط گروه داروگ ، فرزانه فرهبد برای ارائه سخنرانی به جایگاه دعوت شد. وی سخنانش را با خواندن قطعه شعری آغاز کرد و ضمن ابراز غافلگیری از میزان جمعیتی که در سالن مراسم حاضر شده بودند، به تقدیر و تشکری ویژه از همه اعضای خانواده خود و همسرش پرداخت و از میان دوستان نیزآقایان سیدنیا سرپرست گروه موسیقی داروگ، دکتر رحیمی از اساتید دانشگاه های سبزوار، خانم دلخوش از نیشابور و همکاران خود در مرکز آفرینش های فرهنگی اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری خصوصا سمانه کیوانلو که کارهای گرافیکی کتاب جدیدش را انجام داده اند، را به صورت ویژه ای مورد یادآوری و قدردانی قرار داد.
 
فرهبد در ادامه با بیان اینکه صمیمانه ترین تقدیر ها و تشکر ها را به شهردار محترم شهرمان آقای کوشکی و شورای محترم اسلامی شهر تقدیم می کنم، تأکید کرد: فکر نمی کردم چنین حمایتی از من صورت بگیرد و اینطور از صفر تا صد رونمایی از کتابم را شورای شهر و شهردار محترم تقبل بکنند و اکنون دلم می خواهد دوباره کتاب چاپ کنم و دوباره مراسم رونمایی بگیرم.
 
وی همچنین از حضور زهرا بخشی به عنوان نماینده بانوان در شورای شهر سبزوار و نیز از قاسم سهیلی منش به عنوان یکی از بهترین مجریان شهر که اجرای برنامه را برعهده داشت قدردانی کرد.
 
وی در پایان قطعه شعر دیگری از سروده های خود را که در کتاب جدیدش منتشر شده است، برای حضار سالن خواند.
 
 
رونمایی 
هنگامی که نوبت به رونمایی از کتاب رسید طبق معمول آنچه اخیرا در سبزوار باب شده است، جمعیت زیادی از حضار از جانب مجری و برگزارکنندگان برنامه به روی سِن دعوت شدند به گونه ای که تقریبا صندلی های دو ردیف اول تالار خالی از جمعیت شد. البته استدلال برگزارکنندگان مراسم این بود که این کار برای یادگاری و شکوه و احترام بیشتر نسبت به اثری است که قرار است رونمایی شود. اما برخی از حضار سالن اعتقاد داشتند اگر قرار است این تعداد زیاد از افراد برای رونمایی حاضر شوند، می توان برنامه رونمایی را به جای روی سِن در پایین و بین همه جمعیت انجام داد.
 
 
فرهبد نماد امید سبزوار 
پس از مراسم رونمایی مجید نیکفر مشاور فرماندار سبزوار در سخنانی کوتاه درباره فرزانه فرهبد گفت: خانم فرهبد در ایام انتخابات سال 96 نماد امید مردم این شهر بود و بر بام این شهر ایستاد.
 
وی افزود: البته هیچ وقت فرصتی نشد که ما تشکر کنیم از خانم فرهبد ولی فکر می کنم حضور دوستان در این مراسم نشان داد که چه قدر مردم شهر زحمات شما را ارج گذاشته اند.
 
اشاره مجید نیکفر به حضور فعال فرزانه فرهبد در برنامه های تبلیغاتی شب های انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت 96 بود که وی با شجاعت و اقتداری مثال زدنی بر بلندای سکو و سپس پشت بامی که برای سخنرانان و مجریان عمدتاً مرد ستاد انتخاباتی روحانی در نظر گرفته شده بود می ایستاد و به سخنرانی، طرح شعار و هدایت فعالیت هزاران نفر از مردم حاضر در محل ستاد می پرداخت. 
 
 
افتخار به فرزانگی
خانم زهرا یحیی زاده مادر فرزانه فرهبد نیز پس از رونمایی از کتاب طی سخنانی کوتاه گفت: متاسفم که همسرم در این مجلس نیست. همسرم گوش هایش را تقدیم به ملت ایران کرده، بدون اینکه جانباز اعلام شود. و من به جای ایشان افتخار می کنم به فرزندم و آرزو می کنم تک تک مادرانی که در این جمع حضور دارند، آینده ای درخشان برای فرزندانشان ببینند چنان که من دارم می بینم.
 
این سخنان خانم یحیی زاده با تشویق گرم حضار مواجه شد.
 
منظور خانم یحیی زاده از اینکه همسرش گوش هایش را تقدیم ملت ایران کرده، به مجروحیت وی در جریان دفاع مقدس بوده است. آقای حسن فرهبد، به واسطه اشتغال در نیروی هوایی ارتش به مدت 1960 روز در عرصه های جنگ تحمیلی حضور داشته  و در همان دوران شنوایی وی آسیب دیده است و اکنون تنها توانایی دریافت فرکانس های صوتی خاصی را دارد و در مقابل برخی اصوات دیگر دچار سرگیجه و عدم تعادل می شود. وی البته با وجود تایید جراحاتش توسط کمیسیون پزشکی ارتش هرگز موضوع جانبازیش را پیگیری نکرده است. در شب برگزاری مراسم رونمایی از کتاب دخترش نیز ابتدا در مراسم حضور داشت، اما مدتی بعد از آغاز برنامه مجبور به ترک سالن شد.
 
*   *   *
 
اهدای چندین دسته گل از طرف شماری از حضار و نیز نمایندگان برخی دستگاه ها و نهادهای اداری و فرهنگی شهرستان به خانم فرهبد، گرفتن عکس های یادگاری و ... طبق معمول چنین محافلی پایان بخش مراسم رونمایی از کتاب شب های بدون ماه بود.
 
*   *    *
 
انعکاس خبری از سبزوار تا نیشابور
برخی رسانه های محلی غرب خراسان در روزهای بعد از مراسم رونمایی از کتاب شب های بدون ماه به انعکاس خبری این مراسم فرهنگی پرداختند. بسیاری از صفحات اینستاگرامی و کانال ها و گروه های تلگرامی متعلق به فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر سبزوار تصاویری از شب برگزاری مراسم و کتاب جدید فرهبدنیا را منتشر کردند.
 
علاوه بر رسانه های شهرستان سبزوار، نشریه خیام نامه نیشابور نیز این رویداد فرهنگی سبزوار را پوشش داد:
 
 
 
رسم نیکو
برگزاری مراسم رونمایی از کتاب های تازه منتشر شده نویسندگان سبزواری آیین بسیار ارزشمندی در ارتباط با کتاب و کتابخوانی در شهر دانشوران بیدار است که از دوران شورای چهارم شهر سبزوار آغاز شده و در سال 96 نیز علاوه بر تغییراتی در شورای شهر و شهرداری سبزوار همچنان به قوت خود باقی مانده و کتاب های دیگری نظیر از آینه تا ماه، باغ باقی، 8 میلی متر از انقلاب در سبزوار، تونگلی، از مزرعه بیا پدر در همین مدت رونمایی شده اند.
 
علاوه بر رونمایی شهرداری بر اساس مصوبه شورای شهر از هر کتابی که شرایط برگزاری مراسم رونمایی را اخذ می کند، 100 جلد خریداری می کند تا عملا حمایتی صورت گرفته باشد از نویسندگان و ناشران و کتابخوانان سبزواری.
 
سبزوار اگرچه تا کنون برخلاف شهرهای همتای خود کاشان و نیشابور، در طرح سالانه انتخاب کتاب ایران، موفقیتی به دست نیاورده اما برگزاری اینگونه آیین و مراسم به هرحال تاثیر مثبت فرهنگی خود را در طولانی مدت در سطح شهرستان برجای خواهد گذاشت و منجر به معرفی بیشتر وجهه فرهنگی و ادبی دیار سربداران به دیگر نقاط کشور و حتی جهان خواهد شد.
 
نام و معرفی فرزانه فرهبد پیش از این در فهرست زنان موفق و نیز در فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ درج شده است:
 
 
 
 
*   *    *
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما