جدیدترین تغییرات در تقسیمات سیاسی خراسان رضوی با تأسیس شهرستان های ششتمد و عشق آباد


جدیدترین تغییرات در نقشه تقسیمات سیاسی استان خراسان رضوی ، در آینده ای نزدیک با تأسیس شهرستان هاش ششتمد و عشق آباد در محدوده کنونی شهرستان های سبزوار و نیشابور رقم خواهد خورد.


این وعده ایست که این روزها نمایندگان دو شهرستان بزرگ و پرجمعیت استان چندین مرتبه در رسانه ها به طرح آن پرداخته و اعلام کرده اند که به شدت پیگیر این طرح ها هستند.


شهرستان ششتمد در صورت تأسیس ، ششمین شهرستان در منطقه سبزوار بزرگ خواهد بود . البته در گذشته های دور شهرستان اسفراین و بخش هایی از مناطق شرقی شهرستان شاهرود در استان سمنان ونیز مناطق دیگری از اطراف نیز جزء حوزه سبزواربزرگ بوده که به مرور زمان به جهت تسهیل امور اداری و سیاسی ساکنان شهرها و روستاهای منطقه ، با تأسیس شهرستان های جدید در روندی منطقی و با رعایت اولویت ها ، حوزه سیاسی سبزوار کوچک شده و خدمت رسانی به مردم همه شهرها و بخش ها آسان تر گردیده است.


اینک نوبت به ششتمد است که با همت نمایندگان و مسوولان ارشد شهرستان و همکاری وزارت کشور ، در 36 کیلومتری جنوب دارالمومنین سبزوار جدیدترین شهرستان غرب خراسان رضوی را تشکیل دهد.


محمدرضا محسنی ثانی و رمضانعلی سبحانی فر نمایندگان شهرستان های غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی اخیرا هریک پیگیری های مصرانه ای را برای تسریع در روند شهرستان شدن ششتمد انجام داده و رسانه های محلی به انتشار این خبرها پرداخته اند.


به طور نمونه پایگاه خبری تحلیلی سبزوارپیام در تاریخ یکشنبه 15 اردیبهشت 92 طی انتشار خبری از محمدرضا محسنی ثانی ، از دستور ابلاغ شهرستان شدن ششتمد توسط معاون اول رئیس جمهور به دنبال پیگیری نماینده مردم ، خبر داد. (منبع:سبزوارپیام)

وبسایت محمدرضا محسنی ثانی نیز در همین روزها با به نمایش گذاشتن برخی از جدیدترین نامه نگاری های انجام شده برای شهرستان شدن ششتمد ، گوشه ای از پیگیری های نماینده مردم برای مسائل حوزه انتخابیه اش را به نمایش گذاشت. (منبع:وبسایت دکتر محسنی)

وبسایت سبزوارما نیز در روزهای اخیر از تلاش های رمضانعلی سبحانی فر برای تسریع در شهرستان شدن ششتمد خبر داده است : به طوری که دریکی از جدیدترین خبرهای سبزوارما سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، از قول معاون اول رئیس جمهور برای ابلاغ هرچه سریعتر شهرستان شدن ششتمد ، خبر داده است. (منبع:سبزوارما)


درخارج از منطقه سبزوار بزرگ ، شهرستان نیشابور نیز آبستن ایجادچند تغییر در نقشه تقسیمات سیاسی خراسان است.
به طوری که یکی از نمایندگان این شهرستان اخیرا در یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است : مجوز ارتقاء بخش عشق‌آباد به شهرستان تصویب و مراحل اداری آن طی شده است و در اختیار دولت قرار گرفته است.
(منبع:ایسنا خراسان رضوی)

آقای علی مروی علاوه بر خبر اخذ مجوز ارتقاء بخش عشق آباد به شهرستان از تلاش برای ایجاد برخی دیگر از تغییرات در نقشه سیاسی نیشابور دررابطه با بخش های زبرخان و سرولایت خبر داده و در خبرگزاری ایسنا در این رابطه چنین آمده است :

«وی با اشاره به ارتقاء بخش زبرخان نیشابور به شهرستان، تصریح كرد: این بخش مشكلاتی دارد كه در حال بررسی است.

وي با بيان اينكه بخش خرو و قدمگاه نيشابور جمعيت زيادي دارد، تصريح كرد: قرار بود بخش خرو به عنوان مركز شهرستان معرفی شود که با  اعتراض مردم بخش قدمگاه مواجه شده است و به همین دلیل ارتقاء بخش خرو و قدمگاه در حال بررسی است.

نایب رییس كمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ارتقاء بخش سرولایت نیشابور به شهرستان، تصریح كرد: برای بخش سروولایت مجوزی از معاون اول رییس جمهور گرفته شده است كه زیر آن مكتوب شده نظر استانداری مدنظر است.

وی تصریح كرد: یكی از راه‌های رشد و توسعه نیشابور ارتقاء بخش‌های آن به شهرستان است.

مروی با اشاره به ملحق شدن چهار روستا در بخش تاهان كوه شهرستان نیشابور به شهرستان سبزوار،تصریح كرد: این امر موجب اعتراض مردم نیشابور شد و در خواست شده است كه انتخابات سال جاری این روستاها با مدیریت نیشابور برگزار گردد.»


شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مطالعه متن کامل جدیدترین اظهارات نماینده مردم نیشابور و فیروزه در گفتگو باخبرگزاری ایسنا روی اینجا کلیک کنید.


گفتنی است بخش زبرخان نیشابور یکی از پرجمعیت ترین بخش های استان خراسان رضوی است که با حدود 60هزارنفر سکنه و سه نقطه شهری (خرو ، دررود و قدمگاه) جمعیت آن از همه شهرستان های تازه تأسیس منطقه سبزوار بزرگ بیشتر است. حتی شهرستان جوین که بزرگترین شهرستان خطه سربداران بعد از سبزوار محسوب می شود  و از سال 87 رسماً به جایگاه شهرستان ارتقاء یافته است ، از بخش زبرخان نیشابور حدود 10 هزارنفر کم جمعیت تر است.


بخش زبرخان نه فقط به لحاظ جمعیتی بلکه به لحاظ اقتصادی ، صنعتی و کشاورزی وگردشگری نیز از وضعیت خوبی برخوردار است وبا قرار داشتن دو شهرک صنعتی خیام و بینالود در محدوده این بخش و برخورداری از واحدهای دانشگاهی آزاد وپیام نور ونیز وجود باغ های فراوان آلو و سایر محصولات کشاورزی و باغی ، در واقع زبرخان قطب مهم صنعت و کشاورزی خراسان محسوب می شود.
با این حال مردم این بخش هنوز بعد از سالها انتظار نتوانسته اند ، از نیشابور مستقل شوند.


یکی از دلایل تأخیر در پروژه شهرستان شدن زبرخان اختلاف شهرهای دررود ، خرو و قدمگاه بر سر مرکزیت این شهرستان جدید است.


اختلافی که مشابه آن قبلاً در منطقه سبزوار بزرگ نیز میان برخی شهرها وجودداشت ، اما به خوبی مدیریت شد و اینک بسیاری از بخش های قدیم سبزوار ، خود به شهرستان های مستقلی ارتقاء یافته اند.


اما حالا باید دید در رقابت میان شهرهای خرو ، قدمگاه و دررود که تا به امروز حل نشده باقی مانده است ، کدام یک از این شهرهای  آباد و پرتوان ، موفق خواهند شد ، شایستگی های خود را برای مرکزیت شهرستان جدید اثبات کنند تا بدین ترتیب ، پرونده طولانی ارتقاء بخش زبرخان نیشابور به شهرستان بالاخره بسته شود.

مسئله تقسیمات سیاسی در شهرستان نیشابور ، سالهاست به یکی از مهمترین مطرح دررسانه های نیشابور تبدیل شده است و مطالب و تحلیل های بسیار فراوانی دراین زمینه منتشر شده است  .


یکی از گویاترین این تحلیل ها در وبلاگ جغرافیای نیشابور به مدیریت آقای محمدتاجیک کارشناس ارشد و دبیرجغرافیا در منطقه نیشابور منتشر شده است که این وبلاگ نویس نیشابوری در آن مطلب به مقایسه ای میان سبزوار و نیشابور و عملکرد نمایندگان وقت این شهر درمجلس هشتم در قبال شهرستان کردن بخش ها پرداخته است .
برای مطالعه این مطلب هم اکنون به پیوند زیر مراجعه کنید :
تغییرات در تقسیمات کشوری و اعمال نفوذهای سیاسی در وزارت کشور

مطلب تحلیلی دیگری که بازهم در وبلاگ جغرافیای نیشابور در زمینه تقسیمات سیاسی خراسان و در روزهای اخیر منتشر شده است ، بازهم از برخی جهات جالب توجه است . برای مطالعه این مطلب نیز هم اکنون می توایند به پیوند زیر مراجعه نمایید :
ارتقاء بخش راز و جرگلان بجنورد به شهرستان و درسی برای نیشابور و زبرخان

در پایان مجله اینترنتی اسرارنامه امیدوار است ، با وجود همه انتظارها و التهاب ها در بخش ها و شهرهای مختلف خراسان برای شهرستان شدن بخش های مستعد ، مجموعه وزارت کشور هرچه سریعتر بهترین تصمیمات را اتخاذ کرده و خراسانی ها در آینده نزدیک شاهد شکل گیری رسمی شهرستان های ششتمد ، عشق آباد و زبرخان باشند.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

استان سربداران در ردیف جدیدترین نام های ایران که شاید در آینده نامشان را بشنویم.

نظرت را بنویس
comments

میری

انشاالله با تکمیل پروژه ایجاد شهرستان های جدید در منطقه سبزوار پرونده تقسیمات سیاسی در این منطقه با استان شدن سبزوار تکمیل میشه.واقعا هم سبزوار از همه جهات شایستگی استان شدن داره و اولویت اول محسوب میشه داشتن فرودگاه بین المللی - دانشگاه های بزرگ - منطقه ویژه اقتصادی - قطب تجاری استان - تاریخ و فرهنگ غنی - پایتختی حکومت سربداران - مرکزیت تشیع - داشتن شهرستان هی اقماری زیاد - فاصله از مرکزاستان - داشتن مرز مشترک با استان های سمنان و خراسان شمالی و ...دلایل استان شدن سبزواره که با ایجاد شهرستان ششتمد دیگه تکمیله تکمیله.

بیوگرافی دکتر غلامعلی بسکی

بیوگرافی دکتر غلامعلی بسکی در ویسایت بسک نیوز http://besk.rozblog.com/post/52 جهت آشنایی هرجه بیشتر شهروندان در وبسایت شما با تشکر

حقیقی

سبزوار در این چندسال گذشته حرکت های خیلی خوب خیلی انقلابی رو تجربه کرده.امیدوارم اون تصمیم نهایی هم در تقسیمات سیاسی استان که همه می دونید منظورم چیه سریعتر اتفاق بیافته و خیال همه رو با خیر و خوشی راحت کنه. ممنونم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما