توسعه علمی و دانشگاهی طرحی برای پیشرفت گناباد.

 

گناباد یکی از شهرستان های قدیمی و از مراکز تمدنی خراسان است.
بخشی از دیرینگی گناباد را باید در قنات 2500ساله این شهر مشاهده کرد که قدیمی ترین قنات کشف شده جهان و یکی از مظاهر تمدنی است.(منبع)

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، گناباد علاوه بر پیشینه  تاریخی و فرهنگی کهن ، در دوران کنونی نیز همواره یکی از مهمترین شهرهای خراسان بوده است به طوری که گناباد در کنار شهرستان های مشهد ، سبزوار ، تربت حیدریه ، قوچان ، بیرجند و بجنورد یکی از 7 شهرستان اولیه خراسان بزرگ است که در سال 1316 تأسیس شده است. (منبع :پرتال وزارت کشور)

این شهر به واسطه وجود فرقه ای از صوفیان به نام دراویش گنابادی که اصالتاً از بیدخت گناباد برخاسته اند ، شهرت سیاسی گسترده ای در ایران پیدا کرده است. نام دراویش گنابادی که یک سلسله معترض به حکومت فعلی جمهوری اسلامی ایران هستند و اتفاقات مرتبط با این سلسله و پیروانش در سرتاسر ایران ، تا کنون  بارها در رسانه های فارسی زبان داخل و خارج از ایران  مطرح شده است. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)

 

گناباد به جز شهرت ناشی از ظهور گروه جنجالی دراویش گنابادی ، به واسطه پرورش شمار زیادی از علمای دینی و فعالان سیاسی واجتماعی نیز در کشور شهرت دارد.
شاید نام شیخ بهلول گنابادی که یکی از مبارزان مشهور علیه حکومت پهلوی و چهره شاخص قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب پهلوی است را بارها شنیده باشید. این عالم مجاهد و نستوه تنها یکی از بزرگان و فرهیختگانی است که از شهرستان گناباد برخاسته است. (آشنایی با شیخ محمدتقی بهلول گنابادی)

شهرستان گناباد همچنین در حال حاضر در حال احداث یک فرودگاه است . از آنجایی که فرودگاه ها در جهان کنونی زیرساختی ترین  عوامل توسعه محسوب می شوند ، اجرای چنین پروژه ای در شهرستان گناباد می تواند به رونق اقتصادی و گردشگری و حتی افزایش  اهمیت سیاسی و اداری این شهرستان بیانجامد.


فرودگاه گناباد یکی از معدود فرودگاه های استان پهناور و پرجمعیت خراسان است. در حال حاضر تنها شهرهای مشهد و سبزوار دارای فرودگاه بین المللی هستند. شهر سرخس دارای یک فرودگاه غیرفعال است و گناباد وتربت حیدریه در حال ساخت فرودگاه می باشند.

گناباد همچنین برای اینکه بتواند در آینده ای نزدیک در شمار یکی از مهمترین شهرهای خراسان شناخته شود ، پس از آغاز به احداث فرودگاه ، هم اکنون درحال پیگیری برای احداث منطقه ویژه اقتصادی است تا بدین ترتیب نقش و مرکزیت اقتصادی خود را نیز درجنوب خراسان تثبیت کند(منبع)


علاوه بر همه آنچه تا کنون گفته شد ، باید در معرفی گناباد به این مورد هم اشاره کرد ، که گناباد هم اکنون به واسطه برخورداری از چندین واحد دانشگاهی ملی ، آزاد و پیام نور پس از مشهد و سبزواربه عنوان یکی از قطب های اصلی دانشگاهی خراسان محسوب می شود.
دانشگاه علوم پزشکی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشگاه پیام نور ، مرکز آموز عالی گناباد و دانشگاه علمی کاربردی از جمله دانشگاه های موجود در شهرستان گناباد است.(منبع)

گناباد که هم اکنون یکی از قطب های بهداشتی و درمانی خراسان رضوی محسوب می شود ، از سال های میانی دهه 1360 و همزمان با شهرستان سبزوار اقدام به تأسیس دانشکده علوم پزشکی در این شهر کرده است.(منبع)


گفتنی است هم اکنون در خراسان رضوی تنها سه شهرستان مشهد ، سبزوار و گناباد دارای دانشگاه علوم پزشکی با امکان تحصیل دانشجویان در رشته پزشکی هستند. البته تعدادی دیگر از شهرستان های خراسان رضوی از جمله نیشابور نیز از حدود سه سال گذشته اقدام به تأسیس دانشکده علوم پزشکی کرده اند.

مرکز آموزش عالی گناباد نیز همزمان با موج ایجاد دانشگاه ها ومراکز دولتی آموزش عالی در شهرستان های خراسان در سال 89 تأسیس شده و از سال 90 اقدام به پذیرش دانشجو کرده است(منبع)


گناباد با وجود همه این توانمندی های متعدد فرهنگی ، اجتماعی ،  سیاسی و اقتصادی که از آن برخوردار است ، همچنان در اندیشه آن است که با همت واندیشه جوانان پویای این شهر به سمت توسعه بیشتر حرکت کند. و یکی از راه هایی که برای توسعه بیشتر گناباد مطرح شده است ، توسعه علمی و دانشگاهی است.
به طوری که اخیرا یکی از جوانان علاقه مند  وخوش فکر این شهر در رسانه های محلی گناباد با انتشار یک مطلب تحلیلی ایجاد دانشگاه های بیشتر با رویکردتحصیلات تکمیلی و ایجاد رشته های منحصربه فرد تحصیلی را یکی از راهکارهای اصلی پیشرفت گناباد برشمرده است.
این مقاله که با قلمی ساده و بی پیرایه به رشته تحریر درآمده ، در وبسایت "گناپا" یکی از رسانه های با سابقه محلی در شهرستان گناباد منتشر گردیده و تا کنون نظرات موافق و مخالف متعددی را از جانب مخاطبان گنابادی آن به همراه داشته است.
 اما فارغ از همه حرف وحدیث های به راه افتاده ، آنچه مهمتر از همه به نظر می رسد ، نگاه تحلیلی و مشتاق یک جوان خراسانی برای پیشرفت شهر ودیار خود است.
مجله اینترنتی اسرارنامه در اینجا به پیروی از رویکرد فرهنگی خود در رابطه با تحلیل مسائل و مطالب مربوط به شهرهای خراسان در اینجا به انتشار متن کامل ، این جوان تحلیل گر گنابادی می پردازد.

توسعه ی علمی ؛ راه پیشرفت گناباد          



 مدتی بود در این فکر بودم که چه راه هایی برای توسعه ی گناباد وجود دارد که در عین حال احتیاج به هزینه ی زیادی هم نداشته باشد. بنابراین یکی از راه هایی که به نظر ساده می رسد توسعه ی علمی باشد. به عبارت دیگر ما باید تعداد دانشگاه ها را زیادتر کنیم.

حال باید درنظر بگیریم چگونه می توان این اتفاق بیفتد و دانشجو جذب شود؟ از آنجایی که معمولا ظرفیت دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی و در یک کلام دانشگاه هایی که شهریه می گیرند آنقدر زیاد هست ؛ روی این بخش خیلی نمی توان حساب کرد. البته این بدین معنا نیست که نباید آنها را گسترش دهیم بلکه آنها هم باید به نوبه ی خود گسترش پیدا کنند ولی مدنظر من چیز دیگری است.


می توان اینگونه مطرح کرد که دانشگاه های دولتی و غیرپولی بهترین گزینه هستند.در این مورد می توان روی هر دانشگاه و موسسه ی غیرپولی حساب کرد.


البته ذکر این نکته ضروری است که در این بخش هم باتوجه به کثرت دانشگاه های دولتی در مقطع کارشناسی ، شاید انتخاب بهینه دانشگاه ها ؛ تحصیلات تکمیلی و راه اندازی رشته هایی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باشد.


در علم اقتصاد مبحثی داریم به نام مزیت نسبی. در مورد مزیت نسبی اینگونه می توان گفت که ؛ مریت نسبی امکانی است که یک منطقه یا یک کشور را در تولید یک کالا از بقیه ی کشورها یا مناطق متمایز می کند.


با این پیشفرض باید گفت که در توسعه ی علمی گناباد باید رشته هایی داشته باشیم و به سمت ایجاد رشته هایی برویم که در آن مزیت نسبی داریم. بنابراین باید رشته هایی ایجاد کنیم که در کشور کمتر وجود دارند.


باید رشته هایی ایجاد کنیم که آنقدر انگیزه در افراد ایجاد کند که برای آن از شهر خودش به سمت گناباد بیاید. حال این افراد می توانند هم استاد و یا دانشجو باشند.


همچنین یک نکته که نباید فراموش شود وجود اساتید گنابادی در دانشگاه های کشور است. در اکثر دانشگاه های این کشور شما می توانید اساتید گنابادی را ببینید.


مطمئنا آنها خوشحال می شوند اگر بتوانند در شهر خودشان باشند و مایه آبادانی و پیشرفت گناباد باشند. قطعا موجب خوشحالی خواهد بود که گناباد در کشور یک نام شناخته شده باشد و مجبور نباشیم برای معرفی خودمان به مشهدی ها استناد کنیم.


در پایان باید اشاره کنم که ایجاد رشته تنها گام توسعه ی علمی گناباد نیست بلکه مجوز گرفتن و رشته ایجاد کردن ، قدم اول است و در طی این مسیر مشکلات و مسایل دیگری هم هست که در زمان خودش باید به ان رسیدگی کرد. فعلا آنچه برای توسعه ی علمی مهم است مجوز گرفتن و ایجاد رشته است.


رضا روحی فر

(منبع:وبسایت گناپا)

در پایان گفتنی است ، وبسایت گناپا توسط دکتر محسن گنابادی اداره می شود. اسم این وبسایت برگرفته از یکی از نام های قدیم شهر گناباد است.(منبع)


 این رسانه از سال 1386 فعالیت خود را در گناباد آغاز کرده و هم اکنون به عنوان یکی از پرمخاطب ترین رسانه های گناباد مطرح است.


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبزوارقطب علمی و دانشگاهی شرق کشور است.


نظرت را بنویس
comments

عبدالله موسوی بیات

احسنت به این فکر روشن و صاحب تحلیل جوان گنابادی.کاملا همینطور است.دانشگاه های وسایر مراکز علمی و آموزشی اصلی ترین نیازهای توسعه هر شهر و جامعه هستند.و در واقع موتور محرک پیشرفتند. اگر جامعه ای می خواهد پیشرفت کند باید روی علم آموزی و گسترش دانش و تحقیقات علمی خود کار کند.امیدوارم روزی برسد که در سراسر شهرهای ایران دانشگاه های بزرگ و معتبر تاسیس شود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما