"کلیدر" دولت آبادی دومین رمان بلند جهان شد

رمان کلیدر استاد محمود دولت آبادی ، جایگاه دومین رمان طولانی جهان را از آن خود کرد.پیش از این هم کلیدر دولت آبادی به عنوان بلندترین رمان ایرانی شناخته شده بود.

استاد محمود دولت آبادی یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر ایران است که در سبزوار پایتخت نثر فارسی متولد شده است.

صفت پایتخت نثر فارسی بدان سبب به زادگاه دولت آبادی داده شده است که این شهر همواره مهد تولد و پرورش بزرگترین نویسندگان ایران بوده است و چهره هایی نظیر خواجه ابوالفضل بیهقی نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی (مسعودی) ، ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فُندُق فرید خراسان نویسنده کتاب ارزشمند تاریخ بیهق (ازمنطقه ششتمد) ، ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده کتاب مشهور روضه الشهدا اولین مقتل فارسی ماجرای کربلا ،عطاملک جوینی نویسنده کتاب گرانسنگ تاریخ جهانگشای (از منطقه جوین) ، دکتر علی شریعتی نویسنده توانمند و جامعه شناس برجسته معاصر (از منطقه داورزن) و تعدادی دیگر از داستان نویسان پراستعداد خراسان و ایران از این شهر برخاسته اند.(منبع)

استاد محمود دولت آبادی به جز کتاب کلیدر چندین رمان و داستان ارزشمند دیگر نیز دارد ، که اکثر کتب او در ردیف فاخرترین آثار داستانی ادبیات فارسی جای گرفته اند.

این نویسنده سبزواری ، که اینک یکی از مشاهیر ایران محسوب می شود ، در سال های اخیر رمان جدید با نام "زوال کلنل" نوشته است که این داستان برای او حاشیه هایی به همراه داشته است و دولت آبادی مجبور شد برای چاپ این کتاب در ایران به اصلاح برخی بخش های آن بپردازد.

با این حال ارزش ادبی زوال کنل به حدی بود که توانست نامزد دریافت جایزه بهترین کتاب داستانی در آمریکا شود و در این امر با برنده جایزه ادبی نوبل به رقابت بپردازد.
رقابتی که هرچند دولت آبادی در آن پیروز نشد ، اما خود همین نامزد شدن نیز باعث شهرت بیشتر هنر و هنرمندان ایرانی در سطح جهان شد. (منبع)

در میان همه کتاب های دولت آبادی ، کلیدر اما موفقیتی بی تکرار است. این رمان علی رغم طولانی بودن طرفداران زیادی در ایران دارد و بیش از 20 مرتبه تجدید چاپ شده است.(منبع)

کلیدر نام روستایی از توابع سبزوار است که بخش عمده ای ماجرا های رمان کلیدر در این روستا و پیرامون اهالی آن رخ می دهد.

"گل محمد" قهرمان اصلی رمان کلیدر است که در زمان حکومت استبدادی پهلوی اول به قیام و شورش علیه نیروهای روس و انگلیس می پردازد و سرانجام به دست مأموران رژیم کشته می شود.

جنازه او به همراه سربریده اش بعد از کشته شدن در مقابل پاسگاه سبزوار به نمایش عموم گذاشته می شود و مأموران پهلوی درکنار آن عکس می گیرند.

ترانه معروف "نه نه گل محمد" که یکی از ترانه های فولکلور مشهور ایران است ، در رابطه با همین ماجرای حماسی و غم انگیز زندگی و مرگ "گل محمد" سبزواری سروده شده است. و امروز این ترانه یکی از مشهورترین ترانه های محلی خراسان است.

کلیدر  اینک پس از اینکه سالهاست در دل ایرانیان علاقه مند به آثار فاخر ادبیات فارسی ، جای خود را باز کرده است ، در جهان نیز رفته رفته بر شهرتش افزوده می شود. انتخاب کتاب کلیدر به عنوان دومین رمان بلند جهان ، کافی است تا پی به عظمت این اثر ادبی ببریم و قلم توانای نویسنده آن را بستاییم.
خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا روزهای گذشته طی گزارشی مفصل این موضوع انتخاب رمان کلیدر به عنوان دومین رمان بلند جهان را شرح داده است.
دراین جا به انتشار کامل گزارش ایسنا می پردازیم :


«کلیدر» دومین رمان طولانی‌ جهان شد


رمان «کلیدر»، اثر معروف «محمود دولت‌آبادی»، در فهرست طولانی‌ترین رمان‌های جهان پس از اثر معروف «مارسل پروست» یعنی «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

به گزارش بخش ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت ویکی‌پدیا در گزارشی با درنظر گرفتن عوامل متعددی چون تعداد کلمه‌ها، به معرفی طولانی‌ترین رمان‌های ادبیات جهان پرداخته که در این میان، رمان «کلیدر» نوشته‌ی «محمود دولت‌آبادی» در رتبه‌ی دوم دیده می‌شود.

ویکی‌پدیا برای انتخاب طولانی‌ترین رمان‌های جهان سه راه پیش رو داشته؛ اول شمارش تعداد حروف یک کتاب، ‌دوم شمارش تعداد کلمه‌های آن و سوم بر اساس تعداد صفحه‌ها با مبنا قرار دادن 250 لغت در هر صفحه با فونت 12. که در نهایت، شمارش تعداد کلمه‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری معیار انتخاب طولانی‌ترین رمان‌ها قرار گرفته است.

مسأله دیگری که در این میان حائز اهمیت بوده، تعریف‌های متفاوت از واژه‌ی رمان بوده است. در نهایت، رمان یک نوشته‌ با داستان مجزا که از سوی یک ناشر چاپ شده و یا به صورت الکترونیک منتشر شده و دارای حق تألیف و انتشار برای نویسنده باشد، تعریف شده است. بر این اساس، کتاب‌هایی مثل «ارباب حلقه‌ها» که داستان‌های مجزا داشته و مجموعه‌های «هری پاتر» که یک مجموعه‌ی داستان است، از این رده‌بندی کنار گذاشته شده‌اند.

سایت ویکی‌پدیا با تنظیم فهرستی، رمان مشهور «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» نوشته‌ «مارسل پروست» چاپ انتشارات «مادرن لایبرری» را که در هفت جلد و 4211 صفحه به زبان‌ فرانسوی انتشار یافته، با حدود یک میلیون و 200 هزار کلمه به عنوان طولانی‌ترین رمان‌ ادبیات جهان انتخاب کرده است.

کلیدر

رمان «کلیدر» نوشته‌ی «محمود دولت‌آبادی» که در سال 1984 در 10 جلد و 2836 صفحه توسط انتشارات «فرهنگ معاصر» به زبان فارسی منتشر شده، با داشتن حدود 950 هزار کلمه در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است. «کلیدر» رمانی در ستایش کار و زندگی و طبیعت و رمانی حماسی از شجاعت و مردانگی است که شخصیت اول این رمان شخصی به نام «گل‌محمد» است که دولت‌آبادی بیش از 15 سال عمرش را صرف نگارش آن کرده است.

در رتبه‌های بعدی این فهرست چندین اثر کم‌تر شناخته‌شده‌ به چشم می‌خورند تا این‌که در رتبه‌ی سیزدهم به کتاب مشهور «جنگ‌ و صلح» نوشته‌ی «لئو تولستوی» برمی‌خوریم. این کتاب توسط انتشارات «آکسفورد ورلدز لایبرری» به زبان روسی منتشر شده و با داشتن 1440 صفحه حدود 561 هزار لغت دارد. «جنگ‌ و صلح» یکی از آثار ادبی مشهور جهان است که به زبان‌ها مختلفی ترجمه شده است.

در رتبه‌ی هفدهم این رده‌بندی کتاب مشهور «بینوایان» نوشته‌ی «ویکتور هوگو»، نویسنده‌ی مشهور فرانسوی، دیده می‌شود که در قالب یک جلد کتاب با 1488 صفحه و حدود 531 هزار لغت انتشار یافت. این کتاب که یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک به شمار می‌رود، به زبان فرانسه نوشته شده و طی سال‌ها به زبان‌ها مختلفی ترجمه شده است.

در نهایت رمان مشهور «شوخی بی‌پایان» نوشته‌ی «دیوید فاستر والاس»، نویسنده‌ی مشهور آمریکایی که در سال 2008 در سن 46 سالگی خودکشی کرد، در رتبه‌ی نوزدهم رده‌بندی طولانی‌ترین رمان‌های جهان قرار گرفته است. این کتاب توسط انتشارات «بک بی بوکس» در 1104 صفحه به زبان انگلیسی و با 484 هزار لغت انتشار یافت و به عنوان یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان در سال 2006 در یک نظرسنجی که از سوی مجله‌ی تایم انجام شد، در جمع 100 رمان برتر انگلیسی‌زبان از سال 1923 تا کنون قرار گرفت.

به گزارش ایسنا،‌ محمود دولت‌آبادی دهم مردادماه سال 1319 در دولت‌آباد سبزوار به دنیا آمده است. نخستین اثر داستانی‌اش را با نام «ته‌ شب» در سال 1341 منتشر کرد و از سال 1340 که دوره‌ی تئاتر آناهیتا را گذراند، تا سال 1353 بازیگر تئاتر بود.

کتاب‌های «لایه‌های بیابانی»، «اوسنه‌ی باباسبحان»، «ققنوس»، «ادبار»، «پای گلدسته‌ی امامزاده»، «هجرت سلیمان»، «سفر»،‌ «گاواره‌بان»، «عقیل عقیل»، «آهوی بخت من گزل»، «کارنامه‌ی سپنج»، «باشبیرو»، «تنگنا»، «دیدار بلوچ»، «جای خالی سلوچ»، «روزگار سپری‌شده‌ی مردم سالخورده»، «کلیدر»، «سلوک»، «روز و شب یوسف» ، «آن مادیان سرخ‌یال»، «نون نوشتن» و «میم و آن دیگران» از جمله آثار منتشرشده‌ی این نویسنده‌ هستند.
(منبع:ایسنا)


گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه هم اکنون برای آشنایی بیشتر مخاطبان گرامی خود با رمان ارزشمد کلیدر خلاصه ای از ماجرای این رمان را به همراه توضیحاتی مختصر در بخش حوض هشت پایه همین وبسایت منتشر کرده است.
شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه این مطلب در اسرارنامه روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
استاد محمود دولت آبادی را بشناسیم و بشناسانیم
نظرت را بنویس
comments

فاطمه فسنقری

سلام از خبرتون خیلی ممنونم واقعا برای استاد دولت آبادی آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون می کنم. این خبرو تازه خوندم خیلی خوشحال شدم. من تا حالا چند بار رمان کلیدرو خوندم و هر بار احساس می کنم چیزهای تازه برام داره. قدرت به تصویر کشیدن صحنه ها در استاد خیلی بالاست.ایشون واقعا سرمایه ادبی کشور هستن حیف که قدرشون دونسته نمیشه.امیدوارم همیشه موفق باشن.

چاه ستاره

با سلام واقعا جالب بود از شما زحمتکشان مجله اسرار نامه واقعا تشکر می کنم از مطالب و اخبار بسیار بجا و سنجیده شما // شاید بسیاری از اهالی شهرمان حتی یکبار هم اسم استاد دولت ابادی به گوششان نخورده و ایشان را نمی شناسند // با تشکر و به امید داشتن دیاری اباد و سربلند همچون سربداران

hamed

be ostad dowlatabadi aziz v tamame hamshariane golesh da shahre sabzevar tabrik migam. payande bashid ostad
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما