دانشگاه حکیم سبزواری جایی برای پرورش نخبگان علوم سیاسی در ایران

موفقیت سه دانشجوی افغان در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های ایران در روزهای اخیر بازتاب رسانه ای وسیعی داشته است که یکی از این دانشجویان از گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان بزرگترین دانشگاه نیمه غربی خراسان، چند سالی است با پذیرش تعدادی از دانشجویان خارجی و نیز برقراری روابط و همکاری های متقابل با برخی دانشگاه های اروپایی و آسیایی، توانسته است نقش خود را در منطقه شمال شرق کشور از یک دانشگاه منطقه ای به یکی از دانشگاه های معتبر و اثرگذارملی ارتقاء دهد و حتی در جمع 6 دانشگاه و پژوهشگاه برتر ایران در حوزه دیپلماسی علمی قرار بگیرد. (منبع)
 
اکنون دستیابی یک دانشجوی افغانی دانشگاه حکیم سبزواری به رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد 97 می تواند به منزله مهر تأیید دیگری بر عملکرد موفقیت آمیز این دانشگاه در حوزه ی فعالیت های آموزشی و علمی خصوصا در ارتباط با دانشجویان خارجی است.
 
از طرفی دیگر موفقیت اخیر دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری در کنکور ارشد 97 تنها منحصر به مرتضی شفاهی دانشجوی افغانستانی این دانشگاه نیست، بلکه تعدادی دیگر از دانشجویان گروه آموزشی علوم سیاسی این دانشگاه نیز چه در کنکور 97 و چه در کنکور سال های گذشته موفق به کسب رتبه های برتر زیر 30 شده اند که این نشان دهنده عملکرد مناسب گروه علوم سیاسی این دانشگاه است که اتفاقا با سابقه کمتر از یک دهه که از راه اندازی آن، گروه نوپایی نیز محسوب می شود. 
 
از همین رو به نظر می رسد، دانشگاه حکیم سبزواری در حال تبدیل شدن به جایی برای پرورش نخبگان علوم سیاسی کشور است. در همین راستا به تازگی وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری با «دکتر رضیه موسوی فر» مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری انجام داده است، که اسرارنامه در ادامه به انتشار این مطلب می پردازد:
 
علوم سیاسی به عنوان یک رشته دانشگاهی است  که به بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی و کارکرد آنها در عرصه جامعه می‌پردازد. در واقع هدف از این رشته تربیت کارشناسان و تحلیلگران و متخصصان سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است. این رشته، از رشته های مطرح و پرطرفدار دانشگاهی در گروه علوم انسانی است که در مهر ۱۳۸۸ در  دانشگاه حکیم سبزواری تاسیس شد و  در این سال‌ها به مدد رویکرد آموزشی خوبی که اساتید و اعضای هیات علمی آن در پیش گرفته اند، این رشته را بسیار خوب پروبال داده اند، تا به امروز که موفقیت چشمگیر دانشجویان این دانشگاه، در کارشناسی ارشد درچندسال اخیر، به درجه‌ای رسیده که توجه‌ همگان را به سمت خود جلب کرده است. در این گفتگو به سراغ «دکتر رضیه موسوی فر» مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری  رفته‌ایم تا درباره این موفقیت مهم گفت‌وگو کنیم.
 
 
*امسال و در کنکور کارشناسی ارشد، دانشجویان این گروه، رتبه‌های درخشانی را به دست آوردند. به تفکیک اگر بفرمایید این رتبه‌ها را ممنون خواهم شد .
با سلام. امسال هم مانند سنوات قبل دانشجویان گروه علوم سیاسی در کنکور ارشد حضوری موفق داشته اند و   مرتضی شفاهی، دانشجوی افغانستانی دانشگاه حکیم سبزواری موفق به کسب رتبه یک روابط بین الملل و  رتبه ۹ دیپلماسی شده است، بقیه دانشجویان علوم سیاسی که حائز رتبه های برتردورقمی شده‌اند و بر اساس آماری که تا کنون به دست ما رسیده است،عبارت‌اند از: آقای آذری رتبه ۱۸، خانم رضوان روز خوش رتبه ۲۰ علوم سیاسی،آقای سید حسن حسینی رتبه ۲۶، آقای کریمیان رتبه ۳۴ علوم سیاسی آقای پورسعیدی رتبه ۲۸ روابط بین الملل و آقای جمعه پور (که رتبه ایشان زیر ۳۰ می باشد اما تا کنون نتوانستیم جهت تایید دقیق رتبه با وی ارتباط برقرار کنیم.). البته این را هم باید بدانید در سال گذشته نیز دانشجویان گروه علوم سیاسی دانشگاه حائز رتبه های یک و دو کنکور ارشد شدند.
 
 
*گروه برنامه خاصی برای آماده‌سازی دانشجویان برای کنکور کارشناسی ارشد داشت؟
اینکه بگویم ما برنامه خاصی برای این مهم داشته ایم نه اینگونه نبوده است، هم اکنون شاهدیم که مدیریت و مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری (البته به حق) به دنبال این مسئله هستند که دانشجویانی با رتبه های پایین تر را در دوره کارشناسی و ارشد و دکتری جذب کنند و برای این مهم نیز مشوق هایی در نظر گرفته اند و ریاست دانشگاه نیز بحث بورس و همیاردانشگاه را مطرح کرده اند، این مباحث بسیار خوب است، اما واقعیت این است که بنده معتقدم از راه های دیگری نیز می توانیم بچه ها را به بالندگی برسانیم، باید بدانید کاری که ما در گروه علوم سیاسی کرده ایم ایجاد انگیزه در بچه ها بود، ما معتقدیم این انگیزه می تواند بچه ها را در جهت ارتقای کیفیت درسی سوق بدهد و هم چنین این دانشجویان با انگیزه های خوبی که دارند در رقابت های که پیش می آید نیز با اعتماد به نفس می توانند به نتایج خوبی برسند. به واقع ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس دادن بهترین رویکرد برای جوانان و دانشجویان است و ما مشخصا این کار را کردیم.
 
*افق دید شما درباره آینده این رشته، در سبزوار و وضعیت آینده آن در دانشگاه حکیم سبزواری چگونه است و آیا برای راه اندازی مقطع ارشد رشته علوم سیاسی برنامه ای دارید؟
در پاسخ قسمت نخست سوال شما باید بگویم که بنده شخصا آینده  بسیار خوبی را برای این رشته و گروه می بینم و  رشد و بالندگی  که در این چند سال در دانشجویان علوم سیاسی شاهد هستیم از انتظار شخص من بیشتر بوده است.
در پاسخ به قسمت دوم سوال شما، واقعیت این است یکی از گلایه های من نیز مربوط به این موضوع است که در دوره ای که راه اندازی مقطع ارشد به مراتب از این زمان آسانتر بود شاید مقداری در این موضوع سهل انگاری شد، این در حالی است که امروز با توجه به این که فضا مساعدتر شده و دانشجویان ما خوش درخشیده اند و مسولین دانشگاه  نیز به اهمیت ایجاد مقطع ارشد پی برده اند ممکن است با توجه به رویکرد وزارت علوم یکسری از اشکالات مقرراتی و آیین نامه ای برای راه اندازی این مقطع در پیش پای ما باشد البته ما  تلاش می کنیم و همکاران و مسئولان دانشگاه نیز به ما قول مساعد جهت رایزنی و همراهی در این مهم را داده اند. حقیقیت این است که  با توجه به ترکیبی که هم اکنون در اعضای هیات علمی گروه مشاهده می کنم مطمئن هستم با ایجاد مقطع ارشد موفقیت دانشجویانمان در کنکور ارشد را در مقطع دکتری نیز شاهد خواهیم بود.
 
*با تشکر از فرصتی که در اختیار گذاشتید، اگر نکته‌ای باقی‌مانده یا پیشنهادی دارید که در پرسش‌ها مطرح نشده، بفرمایید
بنده معتقدم هنگامی که ما انتظار داریم دانشجویان حائز رتبه های برتر شوند و بدرخشند و خوب تحصیل کنند باید در سوی دیگر ما نیز فضایی در دانشکده ها و دانشگاه ایجاد و مشوق هایی را پیش بینی کنیم که این دانشجوها در این جهت سوق داده شده و تشویق شوند واقعیت این است این مشوق ها و این تشویق ها انگیزه بسیار خوبی را در بین دانشجویان ایجاد می کند و این تشویق را تنها برای کنکور نگذاریم. درخواست دیگری که دارم  از مسولین دانشکده و دانشگاه این است که گروه علوم سیاسی را  همراهی کنند تا زمینه جهت ایجاد مقاطع تحصیلات تکمیلی این رشته در دانشگاه فراهم شود و بتوانیم این دانشجویان مستعد که سرمایه های دانشگاه هستند را حفظ کنیم، هم اکنون هم اگر قبولی های دانشگاه ها در چند سال اخیر در کنکور ارشد را بر روی نمودار ببریم من فکر می کنم در علوم سیاسی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری در راس این نمودار خواهند بود.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما