اوج تمرکزگرایی در اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی در مشهد و بی مهری به دیگر شهرستان ها

دلیل نگاه قهرآمیز اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی به فرودگاه سبزوار چیست؟ 
 
تمرکزگرایی یکی از آفتهایی است که در سیستمهای اداری کشور باعث کاهش کارآمدی و بروز بی عدالتیهای اجتماعی و اقتصادی و محرومیت گروه های وسیعی از مردم از امکانات استاندارد و مطلوب توسعه می گردد. تمرکزگرایی در طول سالها باعث شده تعدادی از شهرهای بزرگ و مراکز استانهای مهم کشور و نواحی اطراف آنها نظیر تهران، مشهد، اصفهان و... با رشد بی رویه و انباشت انبوه امکانات مواجه شوند و در نقطه مقابل برخی دیگر از شهرها و مناطق کوچکتر یا غیر مرکز استان و روستاها از برخی امکانات اولیه محروم بمانند و مردمشان مجبور به ترک وطن و مهاجرت به شهرهای بزرگ تر بشوند.
 
اگر بخواهیم مصادیق تمرکزگرایی را در سیستم های مدیریتی کشور مثال بزنیم، به موارد فراوانی بر خواهیم خورد، اما شاید یکی از شدیدترین حالت ها را بتوان در استان خراسان رضوی و رفتار و کردار مدیران کل و مسئولان این استان بزرگ و پر جمعیت کشور در طول چند دهه اخیر مشاهده کرد. مشهد اگرچه به واسطه وجود حرم مطهر رضوی شهری عزیز و دوست داشتنی برای همه مردم ایران است، اما این بدان معنا نیست که مدیران استانی حق دارند، امکانات و فرصت های رشد و توسعه دیگر شهرستان ها را بسوزانند و همه را در مرکز استان بلوکه کنند.
 
امامان معصوم در زمان حیات پربار خود همواره منادیان عدالت و مدافعان حق مظلوم و پرهیز از زیاده خواهی و افراط و تفریط بوده اند. با این اوصاف بسیار عجیب است که برخی شیوه های مدیریتی که امروز در شهر مذهبی مشهد نسبت به نواحی مختلف این استان اعمال می شود، دقیقا بر خلاف سیره عدالت خواهانه و بخشندگی و رئوفت ذاتی امام معصومی است که بیشتر اعتبار امروزی مشهد از وجود بارگاه متبرک ایشان است.
 
کافی است به هر یک از زمینه های صنعتی، دانشگاهی، بهداشتی و درمانی، جاده ای و مواصلاتی و... در خراسان رضوی نگاهی بیاندازیم تا متوجه شویم کلانشهر مشهد چگونه با تراکم امکانات و سرمایه گذاری های عظیم ملی مواجه است در حالی که بسیاری از شهرهای این استان که انتظار می رود آن ها نیز زیر سایه پر مهر رضوی، علاوه بر برکات معنوی که به جای خود باقی است، از برکات مادی توسعه ای نیز برخوردار شوند اما با محرومیت شدید یا حتی سوختن ناباورانه برخی فرصت های ذاتی و موقعیتی خود مواجه هستند؟
 
شاید یکی از نمونه های بارز روحیه تمرکز گرایی مدیران مشهدی را بتوان در حوزه عملکرد اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی مشاهده کرد که به نظر می رسد بهتر است نام این اداره کل را از خراسان رضوی به مشهد تغییر دهند، زیرا این استان با وجود ۲۸ شهرستان و ۶ میلیون نفر جمعیت تنها دارای دو فرودگاه فعال در دو شهر مشهد و سبزوار است که فرودگاه سبزوار هم عملا در اثر کم توجهی ها و بی اعتنایی های موجود عملکردی کمتر از ظرفیت حقیقی خود دارد.
 
برای روشن شدن عملکرد تمرکز گرایانه و نامهربانانه اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی بد نیست به مقایسه ی وضعیت فرودگاه های این استان با برخی استان های مشابه بپردازیم. استان خراسان رضوی به نسبت استانهای فارس، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، مازندران، با بیشترین تعداد جمعیت و شهرستانها، کمترین تعداد فرودگاه و کمترین توازن بین تعداد پرواز های فرودگاه مرکز استان و فرودگاه شهرهای غیر مرکز استان مواجه است.  
 
حالا جای سئوال است که چرا عملکرد اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی در همه این سال ها تا این حد به سمت تمرکزگرایی روی مشهد و غفلت از نیازها و ضرورت های سایر شهرستان های تابعه بوده است؟ به طور مثال چرا هیچ حمایت موثری برای احداث فرودگاه های جدیدی نظیر شهید مدرس (فرودگاه مشترک کاشمر و تربت حیدریه) و فرودگاه گناباد که سالهاست مردم این شهرها در تلاش و آرزوی ساخت فرودگاه شهرهای خود هستند نمی کند؟
 
همچنین چرا شهرستان نیشابور به عنوان یکی از پرجمعیت ترین شهرستان های خراسان رضوی باید از نعمت فرودگاه بی بهره باشد و یا شهرستان سبزوار که سالها قبل از این با حمایت و سرمایه مردم خود صاحب فرودگاه شده، اکنون فعالیتی چند برابر کمتر از ظرفیت اسمی و حقیقی خود داشته باشد؟ آیا اینها نشان دهنده این نیست که در سالهای گذشته عملکرد مدیران فرودگاهی استان خراسان رضوی، معطوف به تمرکزگرایی بر مشهد و بی مسئولیتی نسبت به دیگر شهرستانهای زیرمجموعه خود بوده است؟ 
 
آیا وقت آن نرسیده است که برای کاهش تمرکز بیش از حد بار ترافیک هوایی استان بر شهر مشهد و نیز برای فراهم آوردن زمینه های متوازن رشد و توسعه و بهره مندی همه مناطق این استان از امکانات زیرساختی حمل و نقل هوایی، اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی افق نگاه خود را از شهر مشهد فراتر برده و نسبت به تقویت فرودگاه سبزوار و ساخت فرودگاه های جدید در دیگر شهرهای این استان، همت جدی به خرج دهند.
 
منبع: عصر سبزوار، وبلاگ خراسان غربی
کد:6430
نظرت را بنویس
comments

جمال آبادی

اسرارنامه جان اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی درسته نه شرکت فرودگاههای استان. ما فقط یک شرکت فرودگاههای کشور داریم که تمام ادارات کل استانی فرودگاهها زیر مجموعه اون هستن لطفا متن رو تصحیح کنین.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما