مطالبه گری رسالت اصلی رسانه ها

علی نورآبادی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
- بالاخره اعلام شد. بالاخره بعد از يک ماه مطالبه گري و پيگيري مستمر رسانه ها ميزان اعتبار اختصاص يافته به طرح هاي نيمه کاره در سفر رئيس جمهور به سبزوار اعلام شد. اين اقدام رسانه ها از جمله "عصر سبزوار" که در اين زمينه پيش قدم بودند(منبع)، قابل تقدير است. رسانه ها به درستي به وظيفه خود عمل کردند. مگر نه اين که مطالبه گري و پيگيري مسائل و مشکلات مردم از جمله وظايف اصلي رسانه ها و خبرنگاران است.
 
از اين که بگذريم، اين هم مسئله جالبي است که رئيس جمهور، سخني مي گويد اما مسئولان پايين تر توجه جدي به آن نمي کنند. رئيس جمهور تکميل سه طرح نيمه کاره سبزوار (راه آهن، دانشگاه علوم پزشکي و ورزشگاه سربداران) را نه در جلسه خصوصي بلکه در ديدار عمومي اش با مردم وعده داد و هزاران نفر با دو گوش خود آن را شنيدند. تا زماني که مسئله اي مبهم و بلاتکليف باشد هيچ کاري صورت نمي گيرد اما حالا همه چيز روشن و شفاف شده است و مسئولان استان و شهرستان نمي توانند از آن شانه خالي کنند. 
 
- رسانه ها بايد بدانند که تازه قدم اول را برداشته اند و گام هاي بعدي هنوز مانده است. رسانه ها بايد با همين سماجت و جديت، پيگيري کنند تا اين 145 ميليارد توماني که از طرف مسئولان اعلام شده است به اين طرحها اختصاص يابد. اگر قرار بود فقط با گفتن و وعده دادن کارها انجام شود که اين همه مشکل نداشتيم. 
 
رسانه ها بايد تا زماني که اين طرح ها به صورت کامل تکميل نشود موضوع را با جديت پيگيري کنند. اگر مسئولان صد بار هم بگويند که اين اعتبار اختصاص يافته است فايده اي ندارد. بهترين نشانه براي اختصاص اين اعتبار، تکميل اين طرح هاست. چون اگر اين ميزان اعتبار واقعا داده شود طرح ها قطعا تکميل خواهد شد.
 
بر اساس آنچه جناب فرماندار اعلام کرده است: 100 ميليارد تومان براي راه آهن، 30 ميليارد تومان براي دانشگاه علوم پزشکي و بيمارستان حشمتيه و 15 ميليارد تومان براي ورزشگاه سربداران. همين ميزان اعتبار براي تکميل اين طرح ها کافي است. 
 
- مطالبه گري مسائل و مشکلات مردم و پيگيري سخنان و وعده هاي مسئولان از جمله وظايف و رسالت هاي اصلي رسانه هاست. رسانه ها و خبرنگاران شهرستان بايد ديگر مشکلات مردم و وعده هاي مسئولان را نيز مانند اين مورد با جديت و سماجت پيگيري کنند تا به نتيجه برسد. 
 
رسانه ها بايد آرشيوي از مسائل و مشکلات مردم و تک تک سخنان و وعده هاي مسئولان مختلف را داشته باشند و پيگيري کنند. حتي خود مسئولان هم حرف هايي که زده اند و وعده هايي که داده اند يادشان مي رود چون مسئولان زياد حرف مي زنند و وعده مي دهند. وظيفه رسانه هاست که حرف هاي مسئولان را به آنها يادآوري کنند و وعده هاي داده شده را پيگيري کنند.
 
بايد اين اقدام درباره همه مسئولان بدون استثناء صورت گيرد، نبايد با کسي تعارف داشته باشند. از جمله اين موارد، حرف هايي است که نماينده ها و اعضاي شوراي شهر در دوره داغ تبليغات شان زدند و وعده هايي که در آن زمان دادند. يا حرف هايي که جناب شهردار در زمان انتخاب شدنش زده است. همچنين است حرف هايي که ديگر مسئولان در جلسه ها و مصاحبه هاي شان مي زنند. 
 
چند نمونه از اين حرف ها و وعده ها: حسين مقصودي چند روز قبل از هفته دولت 96 از کلنگ زني نيروگاه 545 مگاواتي با حضور وزير نيرو خبر داد. الان حدود يک سال از آن زمان مي گذرد سرنوشت نيروگاه چه شد؟ تازه بگذريم که تا حالا چند بار اين نيروگاه کلنگ زني شده است. يا يادمان نرفته است که آقاي سبحاني فر در روزهاي قبل از انتخابات مجلس، ايستگاه راه آهن سبزوار را در حوالي روستاي ايزي کلنگ زني کردند. الان دو سال گذشته است،‌ آيا نشاني از ايستگاه مي بينيد؟‌ يا جناب فرماندار، رئيس شوراي شهر و ديگر مسئولان بارها از ساخت کتابخانه مرکزي سبزوار حرف زدند. اين کتابخانه در چه حالي است؟ حتما مي دانيد که سبزوار در اين زمينه حتي از شهرهاي کوچکتر هم عقب تر است؟ آقاي فروغي مقدم در زمان تبليغات انتخابات شوراي شهر، قدمي در کوي گلستان زد و بر ساماندهي و بازسازي آن تاکيد کرد. و يا ديگر مسئولان از جمله نمايندگان فعلي و قبلي و مديران قبلي و فعلي شهرداري و اعضاي شوراي شهر 10 سال است که درباره ضرورت ساماندهي و بازسازي کوي گلستان (قلب زخمي شهر) مي گويند و وعده مي دهند، آيا در کوي گلستان کاري صورت گرفته است؟‌ 
 
سالهاست که مسئولان مختلف از طراحي و ساخت المان و ميدان سربداران و ايجاد تقاطع غير مسطح در اين ميدان مي گويند آيا اتفاقي افتاده است؟ کشتارگاه صنعتي سبزوار سالهاست که بلاتکليف رها شده است آيا به کشتارگاه سبزوار رفتيد و ديديد که چه وضعي دارد و ذبح در آنجا چگونه صورت مي گيرد؟‌ آيا زشت نيست که سبزوار يکي از قطب هاي توليد گوشت قرمز و مرغ در استان و منطقه است اما هنوز کشتارگاه ندارد؟ آيا ديگر اعضاي شوراي شهر يادشان هست که در زمان انتخابات چه حرفهايي زدند و چه قول هايي به مردم دادند؟ 
 
اگر بخواهيم بشماريم از اين حرفها و وعده ها زياد است که خيلي از آنها را خودتان مي دانيد. ما هر روز اخبار ديدارهاي نماينده ها را با مسئولان مختلف کشوري از وزير گرفته تا پايين تر در رسانه ها مي بينيم و مي خوانيم، پس چرا چيزي از اين ها درنمي آيد و اتفاق خاصي در شهرستان و منطقه نمي افتد؟ 
 
به هر حال مردم که دست شان کوتاه است به جايي نمي رسد اما رسانه ها بعنوان زبان مردم بايد اين مسايل را از مسئولان محترم مطالبه و پيگيري کنند تا به نتيجه برسد. 
 
برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما