آخرين وضع يک اثر تاريخي در سبزوار / آرامگاه بقراط زمین والیبال و انبار مصالح ساختمانی شد

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
چندین سال است که از وعده تبدیل آرامگاه تاریخی بقراط به موزه تاریخ پزشکی در سبزوار می گذرد. بنایی با مساحتی بسیار کوچک که فقط لازم بود چند کار مرمتی در آن صورت بگیرد و امنیتش برای تبدیل به موزه حفظ شود. آن هم در خیابان بیهق و نزدیک میدان کارگر که یکی از محورهای تاریخی و گردشگری شهر سبزوار است، اما امروز بیش از یک دهه از اولین بار که این وعده مطرح شد می گذرد و آرامگاه بقراط نه تنها به موزه تاریخ پزشکی تبدیل نشده بلکه به سایر فعالیت ها تغییر کاربری داده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این سالها نهادهای مختلفی از جمله میراث فرهنگی، شورای شهر، دانشگاه علوم پزشکی، اداره اوقاف و حتی معاونت های فرمانداری سبزوار در موضوع مربوط به آرامگاه بقراط و تبدیل آن به موزه پزشکی اظهار نظراتی کرده اند و بعضاً وعده هایی برای راه اندازی آن داده اند و اکنون بسیاری از مسئولان قبلی رفته و جای خود را به مسئولان جدیدتر داده اند اما سرنوشت آرامگاه بقراط سبزوار همچنان در بلاتکلیفی باقی مانده است.
 
این وضعیت بسیار نا امید کننده است. اگر مسئولان شهرستان نمی توانند حتی یک بنای تاریخی کوچک را در مدت یک دهه سر و سامانی بدهند، پس سرنوشت پروژه های بزرگتری مثل تپه باستانی سبزوار و سایر پروژه های فرهنگی و میراثی چه می شود؟ راستی چرا نگاه میراثی و فرهنگی در سبزوار اینقدر ضعیف است و چرا از این فرصت های کوچک به نفع رونق و ارتقاء صنعت گردشگری در سبزوار استفاده نمی شود؟ 
 
اسرارنامه تا کنون طی چند گزارش و یادداشت انتقادی به موضوع بلاتکلیف رها شدن آرامگاه بقراط پرداخته است، (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) اما این بار یکی از مخاطبان گرامی ما با ارسال تصاویر و نوشته های زیر برای خبرنگار این مجله، مجدداً خواستار توجه مسئولان به بنای تاریخی آرامگاه بقراط و تبدیل آن به موزه طب شده است:
 
 
قرار بود يعني مسئولان (فرمانداري و دانشگاه علوم پزشکي و شوراي شهر) بارها قول داده بودند که موزه طب در محل ارامگاه بقراط راه اندازي کنند اما حالا به اين وضع درآمده است.
 
در اثر تاريخي تخته شده است و جلو آن گچ ريخته بودند در محوطه آن تور واليبال زده و بچه ها واليبال بازي مي کردند و کنارش يعني جايي که قرار بود موزه طب شود کانون قرآن زده اند. قران بالاي سر ما جای دارد و برای همه مان محترم است اما چرا آنجا و چرا بايد يک اثر تاريخي را با نصب تور والیبال و رها کردن مصالح ساختمانی و سایر بی توجهی ها به این وضع بیاندازیم. ميراث فرهنگي کجاست و چه مي کند؟ اين طوري مي مي خواهيم جذب گردشگر بکنيم؟ اينطوري مي خواهيم سبزوار را از معبر به مقصد تبديل کنيم.  
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

سلام فرهاد مناره خسروجرد آن جور، آرامگاه بقراط اين جور. وضع مسجد جامع چنان، حال خانه هاي تاريخي چنين. اين وسط پيدا کنيد اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را. و فکر کنيد به اين که چگونه سبزوار مي خواهد به مقصد گردشگري تبديل شود.

حسن پس اداره ميراث فرهنگي سبزوار کچاست و چه مي کند؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما