زیره سبز، برند سبزوار / برگزاری نمایشگاه تخصصی کشاورزی و صنایع وابسته در سبزوار

ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: طی بازدیدی که اخیرا دکتر زینعلی مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی از منطقه ما داشتند، با اذعان به برند بودن زیره سبز سبزوار، قول ایجاد مرکز تحقیقات زیره در حوزه منطقه، شهرستان را دادند.
 
منصور برغمدی در نشست خبری ظهر امروز سه شنبه افزود: امسال در شهرستان، 1850 هکتار زمین زیر  کشت زیره بود و میانگین برداشت آن 900 کیلو در هکتار بوده که این رقم نسبت به سال گذشته که 700 کیلو در هر هکتار بوده، رشد خوبی را نشان می دهد.
 
وی در ادامه افزود: زیره سبزوار، از ارزش صادراتی بالایی برخوردار است که با توجه به رشد کوتاه مدت و مصرف کم اب، محصولی ارز آور و مفید برای شهرستان محسوب می شود و حدود 98 درصد زیره سبز تولیدی کشور را سبزوار پوشش می دهد.
 
برغمدی در این نشست که در خصوص نمایشگاه تخصصی کشاورزی و صنایع وابسته برگزار شد، گفت: برای اولین بار در سطح شهرستان با این سبک و شیوه نمایشگاه تخصصی کشاورزی برگزار می شود. گرچه در گذشته همایش ها و نمایشگاه های یک روزه داشته ایم اما فقط صرفاَ شرکت های داخلی حضور داشته اند.
 
وی در رابطه با اهداف نمایشگاه تشریح کرد: هدف اصلی ما، برگزاری نمایشگاه به صورت کشوری است تا تمام شرکت های سازنده ادوات و تجهیزات و خدمات کشاورزی ایران، بتوانند در این نمایشگاه حضور یابند و از طرفی نیز شهرستان و شرکت های آن از این نمایشگاه بهره مند شوند.
 
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی به ارائه خدمات در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: قرار است در این نمایشگاه تکنولوژی و یافته های جدید به کشاورزان سراسر کشور عرضه شود و برای حدود 12 هزار نفر ، وسیله نقلیه و امکانات و خدمات لازم به صورت سازماندهی شده تامین نماییم تا بتوانند از این نمایشگاه بازدید کنند.
 
وی در رابطه با تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه های دیگر شهرستان ها و حتی استان ها اظهار داشت: در دیگر نمایشگاه ها، افراد و شرکت ها ازآن مکان بازدید و با همدیگر تعامل می کنند؛ اما یکی از سیاست های ما این است که علاوه بر بحث تعامل، کشاورز بعد ازمشاهده و بازدید از نمایشگاه و آشنایی با شرکت ها، می تواند محصول موردنظرش را خریداری نماید.
 
برغمدی در ادامه گفت: همچنین خدماتی از جمله استقرار بانک کشاورزی در محل نمایشگاه و ردیف های اعتباری برای این بانک لحاظ شده است تا کشاورزان برای خرید تجهیزات مشکل نداشته باشند. 
 
وی افزود: در حاشیه نمایشگاه، کارگاه های تخصصی و هدفمندی با حضور اساتیدی از مراکز تحقیقات و دانشگاه ها برگزار می گردد و برگزاری این کارگاه ها به گونه ای است که اگر آموزشی در حوزه دام باشد، فقط کسانی که پرورش دهنده دام هستند می توانند در این کارگاه شرکت نمایند.
 
وی به دعوت مدیران کل استان و معاونت های استانداری، فرماندارهای شهرستان های اطراف و نیز مسئولین شهرستانی و استانی و حتی کشوری در مراسم افتتاحیه اشاره کرد و گفت: تمام تلاش مان بر این است که در این حوزه ، جایگاه شهرستان را با توجه به اینکه، ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی از لحاظ اقلیمی و طبیعی و مردم پرتلاش و زحمتکش دارد، حفظ کنیم.
 
برغمدی همچنین با اشاره به ظرفیت های سبزوار در حوزه جهاد کشاورزی گفت: سبزوار در حوزه های کشاورزی، ماشین آلات و ادوات کشاورزی، دام و طیور، آبزیان، کشت گلخانه و پرورش قارچ از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
وی با بیان سهم به سزایی که سبزوار هم در استان و هم در کشور در حوزه دام و طیور دارد، تشریح کرد: منطقه سبزوار بیش از 35 درصد گوشت سفید (مرغ) استان و 2 درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند. و همچنین حدود 180 استخر پرورش ماهی دارد که در این حوزه نیز جایگاه ویژه ای دارد.
 
برغمدي با اشاره به یکی  دیگر از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشت های گلخانه ای یکی از راه های ترویج استفاده بهینه مصرف آب است که کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در تولیدات کشاورزی را به دنبال دارد.
 
وی در ادامه ضمن امیدواری به برگزاری همه ساله نمایشگاه و پایداری آن گفت: گرچه نقص هایی به دلیل نداشتن سایت دائمی برای برگزاری نمایشگاه وارد بود، اما با توجه به استقبال 80 شرکت معتبر در زمینه دام و طیور، آب، خاک و مکانیزاسیون؛ این نمایشگاه در محوطه جهاد کشاورزی با متراژ حدود 6000 متر (فضای مسقف و غیرمسقف که برای فضای نمایشگاه مسقف می شود) فراهم می گردد. و امیدواریم که این نمایشگاه پایدار باشد.
 
وی در پایان با اشاره به سئوال یکی از خبرنگاران با توجه به بحران کمبود آب گفت: گرچه من اعتقادم براین است که کشاورزی آب را هدر نمی دهد بلکه آب را مصرف می کند، اما اگر ابزار و امکانات فراهم شود، کشاورزان توجه ویژه ای به مصرف آب دارند. همانطور که از زمانی که آگاه شدند و امکانات در اختیارشان قرار گرفت، از آبیاری های قطره ای، کم فشار، تحت فشار و نیز نوار تیپ استقبال کردند.
 
وی در ادامه افزود: همچنین در حوزه قنات، توانستیم 152 رشته قنات در شهرستان را احیاء کنیم که با این اتفاق 3 میلیارد تومان به منطقه تزریق شد و روستاهای خشک نجات یافتند و سیراب گشتند.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما