سهم سبزواری ها در نهضت ملی شدن صنعت نفت

محسن تدینی ثانی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
 سبزوار با داشتن دو نماینده در مجلس همواره نقش کلیدی در روند تاریخ و حوادث سیاسی اجتماعی کشور داشته است.
 
از حضور شاهزاده محمدهاشم میرزا افسر(نماینده مردم سبزوار در دوره های پنجم تا نهم مجلس ملی)بعنوان موسس و نخستین رئیس فرهنگستان زبان فارسی که نقش ویژه ای در حفظ زبان فارسی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی داشته ،گرفته تا دو نماینده مؤثر مجلس ملی پانزدهم ،یعنی عبدالقدیر آزاد و سید ابوالحسن حائری زاده یزدی که به همراه دکتر مصدق و 5 تن دیگر از نمایندگان اقلیت مجلس پانزدهم ، موجبات ملی شدن صنعت نفت را فراهم نمودند.
 
البته تاثیرگذاری سبزواری ها فقط به سیاسیونشان ختم نمی شود و نشان دادند روحیه استقلال طلبی و میهن پرستی در وجودشان موج می زند.
 
بر دیوارهای شهر نوشته بودند"ب پ"(بنزین پارس)یعنی محصولات وطن را استفاده کنید.
هفته ای نبود در شرکت نفت اتفاقی در سبزوار نیفتد.
 
با قطع صدور نفت و کارشکنی های انگلیس،مشکلات مالی ایران به تدریج افزایش یافت.
 
در این برهه خاص ،توده های مردم به منظور کمک به دولت مصدق به تکاپو افتادند و هر فرد هر آنچه در توان داشت برای یاری دولت مصدق تقدیم می کرد.
 
مردم سبزوار بدون هیچ شائبه ای کمک های نقدی و غیرنقدی خود را در حمایت از دولت ارسال کردند.
محمد یزدی،آموزگار فرهنگ،جواد شریفی کارمند پست و تلگراف، با ارسال نامه ای به مصدق آمادگی خود را برای پرداخت ده درصد از حقوقشان تا زمانی که دولت در تنگنای مالی قرار دارد اعلام کردند.
رئیس و کارمندان بانک کشاورزی شعبه سبزوار طی نامه ای به دکتر مصدق ،ضمن تشکر از اقدامات وی در ملی کردن صنعت نفت و رهایی ایران از اسارت بیگانگان اعلام کردند حاضر هستند مقداری از حقوقشان را برای کمک به دولت تقدیم کنند.
 
سیدمحمد افتخارزاده ،دانش آموز پایه اول دبیرستان اسرار هم با ارسال نامه ای به دکتر مصدق اعلام کرد همانند دو برادر بزرگترش حاضراست اموالش را در راه خیر خواهانه تقدیم وی کند.
 
دیوان لاهه در 13 تیر 1330 رای به نفع انگلیس صادر کرد و مردم سبزوار به منظور اعتراض به رای دیوان لاهه و عملکرد شرکت نفت سابق مغازه ها و دکان ها را بستند و در شهر تعطیل عمومی اعلام کردند.
 
روزنامه های اسرار شرق(مدیرمسئول:محمدعلی صهبا) و جلوه حقیقت(مدیر مسئول:فخرالدین حجازی) که توسط طرفداران جبهه ملی و دکتر مصدق در سبزوار منتشر می شد  نقش مهمی در آگاه سازی مردم این شهر داشت.
 
روزنامه اسرارشرق از مردم خواسته بود با خرید اوراق قرضه ملی،مشت محکمی بر دهان بیگانه بزنند و رشد ملی خود  را به دنیا ثابت کنند.
 
شاید فلسفه ی اینکه نخستین موزه نفت ایران در سبزوار است همین حمایت های مادی و معنوی مردم فهیم این شهر از صنعت ملی شدن نفت باشد .
 
گرچه دولت مصدق با توطئه ها ی داخلی و خارجی سقوط کرد اما توانست دست اجنبی را در غارت منابع ملی کشور قطع کند تا آیندگان نیز از این ثروت خدادادی استفاده نمایند.
 
در شرایطی که کشور با تنگنا و فشارهای خارجی مواجه شده است در صورتی که کارگران در واحدهای تولیدی،معلمان در کلاسهای درس،کارمندان در ادارات،همه و همه وظایف خود را به درستی انجام دهند و شرایط کنونی کشور را در نظر بگیرند از این مقطع زمانی به خوبی عبور خواهیم کرد.
 
یادمان باشد اگر کشورهای توسعه یافته به این جایگاه رسیده اند دلیلش چیزی نیست جز همراهی مردم آن کشور با دولت هایشان ، و حال ثمره ی این اعتماد را در زندگی خود احساس می کنند.
 
کد:6430
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما